اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۸
تیر

رشدِاقتصادی اشتغال را تکان می‌دهد؟/ ناهماهنگی بین رشد اقتصادی و اشتغال

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر اگرچه روند رشد اقتصادی کشور از حالت منفی خارج و مثبت شده، اما همچنان نرخ بیکاری بالا می‌رود.

«رشد بدون اشتغال»، پدیده‌ای است که این روزها زیاد در رابطه با آن می‌شویم. اولین بار علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بروز این پدیده خبر داد و گفت امروزه اشتغال در کشور ما ناشی از سرمایه‌گذاری و رشد به‌سرعت به دست نمی‌آید و ما با پدیده رشد بدون اشتغال مواجه هستیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر اگرچه روند رشد اقتصادی کشور از حالت منفی خارج و مثبت شده، اما همچنان نرخ بیکاری بالا می‌رود. آخرین گزارش بانک مرکزی از نرخ رشد اقتصادی در سال 1395 نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی با نفت 12.5 درصد و بدون نفت 3.3 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ بیکاری به 12.4 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، نرخ بیکاری در مناطق شهری 13.7 درصد و در مناطق روستایی 8.9 درصد بوده است. به این ترتیب، نرخ بیکاری زنان 20.7 درصد و مردان 10.5 درصد گزارش شده است

۲۴
تیر

اقتصاد ایرانی: قبلا هم نوشته ام که راه حل مشکلات اقتصادی فقط اقتصادی نیست. قبلا تحت عنوان موانع شناختی از این موانع نام می بردم. مگر می شود با شناختی مخدوش اقتصادی شفاف را سر و سامان داد. این عوامل شناختی متعددند. در این یادداشت به یکی از آنها اشاره می کنم.

یکی از جدی ترین عوامل غیراقتصادی اثرگذار بر اقتصاد «فقدان عاملیت» است. عاملیت منشا قدرت یک سیاستمدار، مدیر و در مجموع یک فرد است. عاملیت از عامل می آید و وقتی من خودم را عامل و منشا اثر می دانم، تمام تلاشم اثرگذاری و انجام کار است. وقتی یک نفر عاملیت دارد برخورد به مشکلات را، حتی اگر در ناحیه دیگری شکل گرفته باشد، بخشی از مسوولیت یا احساس مسوولیت خود می داند، بنابراین عاملیت تنها یک جایگاه است؛ جایگاهی که انسان از آنجا جهان را نگاه می کند و خودش را منشا اثر می داند

۲۴
تیر

هیچ چیز به اندازه آرامش نمی‌تواند در مسائل اقتصادی تاثیرگذار باشد/ سرمایه همچون یک گنجشک ترسو است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرمایه همچون یک گنجشک ترسو است که با کوچک ترین صدا و احساس ناامنی می پرد.

«غلامحسین شافعی» درباره پیامدهای تخریب دولت روحانی و آثار بین المللی آن افزود: در شرایط متلاطم کنونی، بیش از هر چیز به آرامش در جامعه مورد نیاز است و هیچ چیز به اندازه آرامش نمی تواند در مسائل اقتصادی تاثیرگذار باشد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، این موضوع می تواند در فرآیند اعتمادسازی سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار اثرگذار باشد

۲۴
تیر

غار دانیال، که به نام های کرد کوی، گرده کوه، چاری نیز شناخته می شود در نزدیکی روستای دانیال در شهرستان سلمانشهر یا متل قو واقع شده است. این غار که سابقه کشف و شناسایی آن به زمان دوری نمی رسد به تازگی مورد توجه گردشگران واقع شده است. غار دانیال جزو غارهای رودخانه ‌ای ایران محسوب می ‌شود و فقط دارای یک شعبه یا دالان اصلی به طول تقریبی 1500 متر و عرض تقریبی یک‌ و ‌نیم متر است که با پیچ و خم های فراوان و گذر دالان های تنگ و باریک پر از آب و حوضچه‌ ها و آبشارهای کوچک ادامه می‌یابد و در انتها به چند شعبه کوچکتر تقسیم می‌شود. غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه پاوه در کرمانشاه است. دمای داخلی آن در طول سال تقریبا یکسان می باشد. جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه بوجود می آید. عمق این جریان در بخش های مختلف غار متغیر می باشد ولی بطور کلی از یک متر تجاوز نمی کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها تقریبا غیر ممکن می شود.

غار دانیال استلاگمیت‌ و استلاکتیت‌های  (چکنده و چکیده) چند میلیون ‌ساله دارد که ساخت هر سانتی‌متر از آنها حدود 100 سال  طول می‌کشد که متاسفانه با ورود گردشگران به این غار باعث خرابی این گنجینه های چندین هزار ساله و حتی کندن آن به طور عمد برای زیبا ساختن خانه خود و حتی فروش آنها باعث ناراحتی است.

راهرویی آبی که طی میلیون‌ها سال با حرکت آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های‌ آهک انحلال‌پذیرش شکل گرفته و به این سنگ‌ها اشکال عجیب و غریبی داده است. بعد از ورود به دهانه غار باید قید خشک ماندن را بزنید؛ چون از همان اول و در فاصله 100 متری دهانه غار وارد حوضچه‌ ای می ‌شوید که برای ادامه مسیر باید تا شکم در آن فرو بروید. همین ‌طور که جلو می‌روید تزئینات آهکی چند میلیون ساله به استقبال شما می‌آیند

۲۴
تیر

آلمان و آمریکا در اجلاس سران۲۰ برابرهم صف‌آرایی می‌کنند.

هفته‌نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به مشخص شدن خطوط مقدم جنگ تجاری در آستانه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ اشاره کرده است.

اقتصاد ایرانی: هفته نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود با اشاره به مشخص شدن خطوط مقدم جنگ تجاری در آستانه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ نوشت: صحنه برای تقابل بین آمریکا که حمایت گرایی را در پیش گرفته و آلمان که راه تجارت آزاد را درمی نوردد، چیده شده است.

ترامپ تاکنون از یکی از پیمان های تجاری بین المللی، پیمان ترانس پاسیفیک، کناره گیری کرده و خواستار مذاکره مجدد درباره پیمان نفتا هم شده است. او این موضوع را در دست بررسی دارد که آیا تعرفه های گمرکی بر واردات فولاد آمریکا وضع کند یا نه، اقدامی که بی شک با مقابله به مثل مواجه خواهد شد. تهدید جنگ تجاری از ماه ژانویه به ریاست جمهوری ترامپ گره خورد. در عوض آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس گروه ۲۰ بر طبل تجارت آزاد می کوبد. او در سخنرانی خود در تاریخ ۲۹ ژوئن حمله ای پنهان به ترامپ کرد و عوامل حمایت گرایی و انزواطلبی را محکوم کرد. امضای قریب الوقوع یک قرارداد تجارت آزاد بین ژاپن و اتحادیه اروپا تاکید بیشتری است بر این سخنان مرکل.

۲۲
تیر

افزایش جمعیت غیرفعال اقتصادی در حالی روبه افزایش است که به عنوان یک پدیده «پنهان» تحولات بازار کار ۶۱ درصد از جمعیت در سن کار را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، تحولات بازار کار سیاست‌های کلان اقتصادی و جمعیتی گره خورده است که شاخص‌های نرخ اشتغال و بیکاری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. یکی از این شاخص‌های جمعیتی جمعیت فعال یا غیرفعال اقتصادی است. یکی از مهمترین معضلات کنونی بازار کار، افزایش تعداد جمعیت غیرفعال است که این افراد نه جزئی از شاغلان محسوب می‌شوند و نه بیکاران.

در حال حاضر جمعیت غیرفعال زیادی در کشور به عنوان یک پدیده «پنهان» در تحولات بازار کار خودنمایی می‌کند به عبارتی این پدیده در اثر اینکه افراد شرایط را برای ورود به بازار کار مساعد نمی‌دانند به وجود می‌آید.  بررسی آمار نشان می‌دهد بخش عمده جمعیت غیرفعال را جوانان و نیروی تحصیلکرده تشکیل می‌دهد که این پدیده در جای خود هشدار جدی برای بروز انواع نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود.

تحلیل آمار بازار کار نیز حاکی از آن است که طی‌ سال‌های ۸۴ تا ۹۴ به طور متوسط ۶۱ درصد از جمعیت در سن کار جزء جمعیت غیرفعال بوده‌اند و فقط ۳۹ درصد از جمعیت در سن کار جمعیت فعال بوده است.

۲۱
تیر

جهانی سازی اقتصادی به نفع همه کشورها نبوده ولی در مواجهه با چالش ها، یک نیاز مبرم برای تلاش هایی وجود دارد که اطمینان دهد منافع تجارت به شدت گسترده شده است. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۵ دلیل وجود دارد که دولت ها ارزش اصلی سیستم تجارت جهانی را به عنوان یک پایه و اساس اصلی برای ساختن سایر اجزا به رسمیت بشناسند.

در حالی که رهبران گروه ۲۰ در هامبورگ دیدار کردند، بسیاری افراد این احساس را دارند که سیستم تجارت بین المللی ناعادلانه یا غیر قابل قبول است. برخی آن را به خاطر از دست رفتن فرصت های شغلی سرزنش می کنند و سایرین هم سیستم تجارت بین المللی را به خاطر اعمال فشار بر صنایع بومی یا از بین بردن استانداردهای شغلی به باد انتقاد می گیرند.

درست است که جهانی سازی اقتصادی به نفع همه کشورها نبوده است. نابرابری درآمد و ثروت رو به افزایش است. به طور قابل توجهی ۴۲ درصد کشورهای رتبه بندی شده در شاخص توسعه فراگیر مجمع جهانی اقتصاد با کاهش امتیازات خود طی ۵ سال گذشته روبرو شده اند هر چند تولید ناحالص داخلی سرانه آنها با افزایش همراه بوده است، نابرابری ثروت یکی از دلایل اصلی است. کسب و کارهای کوچک به واسطه شوک های بازارهای جهانی به شدت آسیب می بینند. سهم کشورهای فقیر دنیا در صادرات جهانی در طول دهه گذشته به سختی به بیش از یک درصد رسیده است.

 

در مواجهه با این چالش ها، یک نیاز مبرم برای تلاش هایی وجود دارد که اطمینان دهد منافع تجارت به شدت گسترده شده است. ولی دولت ها باید ارزش اصلی سیستم تجارت جهانی را به عنوان یک پایه و اساس اصلی برای ساختن سایر اجزا، به رسمیت بشناسند. 5 دلیل وجود دارد:

۲۱
تیر

بانک جهانی در گزارشی تحت عنوان «ناظر اقتصادی ایران، بهبود نفت محور» به توصیف کمی و کیفی اجزای متغیرهای کلان اقتصادی پرداخته و طی ۳ سناریو رشد اقتصادی ایران تا سال ۱۴۰۹ را پیش بینی کرده است.

اقتصاد ایرانی: بانک جهانی در گزارشی تحت عنوان «ناظر اقتصاد ی ایران، بهبود نفت محور» به توصیف کمی و کیفی اجزای متغیرهای کلان اقتصادی پرداخته و طی ۳ سناریو رشد اقتصاد ی ایران تا سال ۱۴۰۹ را پیش بینی کرده است. براساس فروض شبیه سازی رشد بلند مدت ایران توسط بانک جهانی، سه متغیر نرخ سرمایه گذاری، نرخ مشارکت زنان و نرخ بهره وری اثرگذاری قوی بر میزان رشد اقتصادی ایران دارند؛ به طوری که اگر نرخ سرمایه گذاری به ۳۵ درصد و مشارکت زنان به ۵۷ درصد و بهره وری به ۱.۱ درصد رشد یابد، سناریو وضعیت خیز رشد اقتصادی ایران به وقوع خواهد پیوست. کارشناسان پژوهشی بانک جهانی در این گزارش رشد اقتصاد ایران در سال ۹۶ را بالای ۴ درصد برآورد کردهاند. البته این دیدگاه مثبت در خصوص رشد، متکی بر این فرض است که برخی توافق ها میان ایران و شرکت های عمده خارجی در بخش نفت و گاز و دیگر بخش های کلیدی و از جمله تولیدات صنعتی تحقق پیدا کند. اگر اجرای برجام به حالت ابهامی فرو رود و تحریم های تازهیی علیه ایران وضع شود، رشد اقتصاد ایران به کمتر از ۳ درصد محدود خواهد شد. همچنین مطابق سناریوی اصلی این گزارش، پیش بینی می شود که تورم در ۱۶ اندکی زیر ۱۱ درصد باشد و در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب به ۱۰.۲ د رصد و ۹.۶ درصد محدود شود.

اقتصاد ۹۵ ایران به روایت بانک جهانی

بانک جهانی در گزارش خود با اشاره به پسابرجام که در سال ۱۳۹۵، همسو با انتظارات مساعد ناشی از حذف تحریم های هسته یی، اقتصاد ایران بهبود عمدهیی یافت، آورده است: تولید ناخالص داخلی کشور پس از کاهش تقریبا ۲ درصد ی سال ۱۳۹۴، در سال ۱۳۹۵ رشدی معادل ۱۲.۵ درصد نشان داد که سریع ترین نرخ رشد از سال ۱۳۸۹ بود. این رشد عمد تا ناشی از بهبود در تولید نفت و به ویژه صادرات آن، باوجود کاهش بهای نفت بود، هرچند اکنون نشانه هایی وجود  دارد که این رشد به بخش غیرنفتی اقتصاد هم سرریز شده است. توان ایران برای افزایش تولید نفت، با وجود اینکه بقیه اعضای اوپک با کاهش تولید موافقت کرده بودند، باعث شد که تولید ایران به سطح قبل از اعمال تحریم ها بازگردد. این نهاد بین المللی در ادامه افزود: افزایش شدید صادرات، سبب بهبود چشمگیر مازاد حساب جاری کشور به ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی شد، زیرا رشد واردات ثابت نگهداشته شده بود. همگام با افزایش عواید نفتی، بودجه کشور نیز بهبود یافت و کسری بودجه از ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی در سال قبل به ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵ کاهش یافت. باوجود د ستاورد تورم تک رقمی سال ۱۳۹۵، افزایش نقد ینگی، تداوم تضعیف ارزش ریال و افزایش فعالیت های تولید ی باعث شد تا فشارهای تورمی در پایان سال د وباره بروز کند و بانک مرکزی ایران یکسان سازی نرخ رسمی و بازار ارز را به پایان سال ۱۳۹۶ موکول کرد

۱۹
تیر

در تفکر اسلامی، کار و تلاش برای تأمین معاش خانواده و کمک به رشد و اعتلای جامعه اسلامی از اهمیت شایانی برخوردار است؛ تا آنجا که کار و تلاش هم ردیف با عبادت و نزدیکی به خداوند قلمداد می شود. در همین راستا افراد کار آفرین و سرمایه داران اقتصادی که برای مردم به تولید ثروت، اشتغال و کار آفرینی می پردازند و رفاه و گشایش را برای بندگان خدا به ارمغان می آورند نیز از جایگاه رفیعی برخوردارند. متاسفانه در اکثر مواقع تلاش شده است تا با نگاه ناصحیح به امور دینی و ترویج تفکرات غلط در جامعه، هرگونه ثروت اندوزی، رفاه و کسب درآمد فراوان حاصل از تلاش اقتصادی مذموم قلمداد شده و سفیران توسعه اقتصادیدر کشور با تفکرات تنگ نظرانه طرد و مورد نکوهش قرار گیرند.

اهتمام به اقتصاد در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است و آیات و روایات فراوانی درباره اهمیت فعالیت های اقتصادی - البته به صورت مشروع و خداپسندانه- نقل شده است. بنابراین، ضرورت دارد تا مسلمانان برای اعتلای جامعه اسلامی و ایجاد جامعه ای آباد و مملو از نشاط و سرزندگی تلاش کنند، و موانع رشد اقتصادی را برطرف سازند.

در این میان، یکی از موانع پیشرفت اقتصادی، در فرهنگ و تفکر مردم این آب و خاک، نگاه بد به جایگاه سرمایه داران، صاحبان ثروت و مکنت و افزایش ثروت در نرد آنهاست؛ تا جایی که گاه برای تأیید این تفکر غلط از آموزه های دینی به صورت نادرست استفاده می شود. در این راستا برآنیم تا با غور در آیات و روایات دینی، به بررسی جایگاه صحیح افزایش ثروت عمومی، تولید اقتصادی و ایجاد کار و رفاه اجتماعی پرداخته و ضرورت احترام به فعالیت های اقتصادی را تبیین نماییم. برای بررسی بهتر این موضوع، نگاه به موانع پیشرفت های اقتصادی ضروری است.

 

اهمیت کار و فعالیت اقتصادی 

کار و تلاش در امور دنیوی، از منظر قرآن جایگاه ویژه ای دارد؛ تا جایی که در آیه 80 از سوره"انبیاء"می خوانیم

"و علمناه صنعة لبوس لکم، لتحصنکم من بأسکم " یعنی"به او [داود] صنعت زره سازى را براى شما آموختیم، تا شما را در جنگ با یکدیگر حفظ کند..."

"علامه طباطبایی" در تفسیر" المیزان" در توضیح این آیه چنین نوشته است

ما صنعت زره سازى را به داوود تعلیم دادیم تا براى شما زره بسازد و شما به این وسیله از شدت فرود آمدن اسلحه بر بدن خود جلوگیرى کنید . این آیه بیان می کند که حضرت داوود (ع) صنعتگر بود و فایده صنعت وى تنها به خود او باز نمی¬گردید، بلکه سود اجتماعى نیز داشته است

مال و ثروت و زندگی دنیا از منظر اسلام، بی ارزش و بیهوده نیست. ثروت از منظر اسلام اگر در مجاری صحیح مورد استفاده قرار گیرد و با نیت پسندیده باشد، بسیار مطلوب است. در اینجا خالی از فایده نیست که نگاهی به جایگاه مال و فواید آن از منظر اسلام داشته باشیم

۱۷
تیر
علی انصاری می‌گوید ایجاد مزیت در یک صنعت، منجر به توسعه صنعتی نمی‌شود.


صنعت کشور حال و روز خوشی ندارد. روند تعطیلی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی، انتقادات صریح و مستمری را موجب شده است. مقامات مسئول و رسمی کشور، بسیاری از منتقدان را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند و منتقدان، مقامات دولتی را خوش‌بین می‌نامند. در آستانه روز صنعت پای صحبت مهندس علی انصاری نشستیم. کارآفرین و فعال صنعتی- اقتصادی نام آشنایی که همواره حرف‌های شنیدنی و تازه دارد. او معتقد است: «توسعه صنعتی یک فرآیند زمان‌دار، هدفمند، مستمر و مشارکتی است و باید کلیت صنعت را شامل شود یعنی ایجاد مزیت در یک صنعت خاص مثلاً پتروشیمی یا نفت، حتماً منجر به توسعه نمی‌شود. نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی، ورود پول ارزان، ساماندهی صنعت بانکداری و بازار غیرمتشکل پولی یعنی سرو سامان دادن به موسسات مالی و نهادهای فعال بازار سرمایه که صلاحیت و مجوز دارند، علمی و تجاری شدن تولید، یعنی ایجاد رابطه معنی‌دار میان مثلث دانشگاه، صنعت و بازار، ایجاد مزیت رقابتی، مضاف بر تربیت نیروی انسانی متخصص و بها دادن به پژوهش‌های کابردی از الزامات توسعه صنعتی است.» در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

· وضعیت صنعت کشور را به طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

§ البته سئوال شما کلّی است و حتماً برای ارزیابی مدنظر شما باید مقدمه‌ای عرض کنم. اول اینکه واژه صنعت، یک واژه فراگیر است و پیشوند بسیاری از کسب و کارها قرار می گیرد. مثلاً صنعت ساختمان، صنعت پوشاک، صنعت بانکداری، صنعت مبلمان و دکوراسیون، صنعت خودروسازی و البته تقسیم بندی هایی هم دارد مانند صنایع سنگین و سبک، زیربنایی، زود بازده و غیره. به طور کلی ساختار اقتصادی کشور از چهار گروه اصلی تشکیل شده است. کشاورزی، نفت، خدمات، صنایع و معادن.

بخش صنعت و معدن فعالیت‌های صنعت ساخت (تولید)، معدن، ساختمان، برق، آب و گاز را شامل می شود و در مورد هرکدام از اینها می‌توان مفصل صحبت کرد. به طور کلی چندان که در اسناد بالادستی و قوانین 5 ساله و یک ساله کشور هم صراحتاً قید شده است، قرار بر این بود که سهم نفت در اقتصاد کاهش یابد و سهم سایر گروه‌های اصلی مانند صنعت، خدمات و کشاورزی افزایش یابد. در عمل، شاید سهم نفت کاهش یافته باشد ولی حتماً سهم صنایع و معادن و به تعبیر کلی‌تر، صنعت افزایش نیافته است. تا حدی که می‌توان گفت روند توسعه صنعتی کشور، معکوس شده است.

· دلیل کند شدن روند توسعه صنعتی یا معکوس شدن آن را چه می‌دانید؟

§ اولاً در عرصه اقتصاد کلان پدیده تک‌ عاملی وجود ندارد و علل و دلایل ایجاد یک وضعیت، متعدد و متفاوتند. به گمان بنده، یکی از دلایل اصلی که کلیت اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده است، آمار شبهه‌ناک و تفسیری است. شبهه‌ناک، از این نظر که محل تردید است. راستی آزمایی چندانی نمی‌توان در مورد آنها انجام داد یا انجام نمی‌شود، ضمن آنکه تفسیری است. یعنی هرکس بر اساس نیاز و سلیقه خودش آن را می سازد و اعلام می کند. در واقع آمارهای اعلامی، نوعی عددسازی است و بعضاً این عددسازی ها مشکلاتی ایجاد می کند. مضاف بر آمار تفسیری، یکی دیگر از عوامل تضعیف کننده اقتصاد کلان کشور، تعدد یا فراوانی صاحب نظران است. متأسفانه همه –اعم از باصلاحیت و بی صلاحیت- در همه امور اظهار نظر می کنند و جالب آنکه خود را متخصص هم می دانند. وقتی همه در یک عرصه مثلاً اقتصاد یا فرهنگ یا سیاست یا تجارت، همه چیزدان می شوند، حتماً مشکل و بحران ایجاد می شود.

۱۷
تیر

بررسی ها نشان می‌دهد که بی‌انضباطی‌های مالی دولت‌های مختلف و شیوه تامین مالی غیرمتعارف در راستای رفع مشکلات بودجه‌ای و غیربودجه‌ای موجب انباشت ابربدهی در دولت یازدهم شده است.

در سال ۹۲ دولتی بدهکار تحویل حسن روحانی داده شد و این چالش بزرگ بدهی ها همچنان لاینحل باقی مانده تا شاید در دولت دوازدهم تعیین تکلیف شود. اما سئوال اینجاست که این بدهی های بزرگ از کجا آمد وچگونه تبدیل به غولی شد؟ پاسخ روشن است: بی انضباطی مالی دولت های گذشته.

به گزارش خبرآنلاین، تجربه اقتصاد ایران نشان می دهد که یکی از مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، بی انضباطی های مالی دولت های مختلف و شیوه تامین مالی آنها در راستای رفع مشکلات بودجه ای و غیربودجه ای در کشور بوده است که خود منجر به ایجاد بی انضباطی پولی از مسیر افزایش حجم نقدینگی شده است

۱۵
تیر

یکی از جنجالی‌ترین نشست‌های گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان برگزار می‌شود.

اقتصاد ایرانی: یکی از جنجالی ترین نشست های گروه ۲۰ جمعه (فردا) و شنبه در هامبورگ آلمان برگزار می شود. تجارت، هزینه های دفاعی، پناهجویان، مبارزه با تروریسم و مهم تر از آن تعهد کشورهای صنعتی جهان به توافق اقلیمی پاریس ازجمله موضوعاتی است که قرار است در این نشست بررسی شود.

به گزارش تعادل، این نشست دو روزه با حضور رهبران ۸ اقتصاد بزرگ جهان و ۱۱ کشور دارنده اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه تشکیل شده که در مجموع ۸۵درصد از اقتصاد جهان را دراختیار دارند. از آنجا که هیچ رای گیری رسمی بر سر هیچ مساله یی انجام نخواهد شد، دیدارهای دوجانبه میان رهبران کشورهای بزرگ مهم تر از دیگر رخدادهای رسمی خواهد بود

۱۲
تیر


چه کسی سود می برد؟

بهبود و ارتقای بهره وری نیروی کار بیش از نیمی از همه منافع اقتصادی هوش مصنوعی از الان تا سال ۲۰۳۰ میلادی را تشکیل خواهد داد، در عین حال افزایش تقاضای مصرف کننده که در نتیجه پیشرفت های حاصل در تولید است، بقیه این منافع اقتصادی را شامل خواهد شد.


بیشترین منافع منطقه ای حاصل از هوش مصنوعی در چین اخساس خواهد شد، این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی با افزایش ۲۶ درصدیGDP  روبرو خواهد شد، پس از آن منطقه آمریکای شمالی با ۱۴.۵ درصد قرار خواهد داشت. این مناطق در مجموع حدود ۷۰ درصد معادل ۱۰.۷ تریلیون دلار از افزایشGDP  ناشی از تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی را در اختیار خواهند گرفت.

آمادگی آمریکای شمالی برای هوش مصنوعی و مشاغل زیادی که با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته ایجاد می شود، نشان می دهد که این منطقه می تواند خیلی سریعتر از چین از منافع اقتصادی هوش مصنوعی استفاده کند. البته چین هم پس از ۱۰ سال می تواند با کاهش شکاف فناوری و تخصص، به پیشرفت های زیادی دست یابد و فاصله خود را با آمریکای شمالی کاهش دهد.

۱۲
تیر

اقتصاد ایرانی: اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در مطلبی می نویسد: در حالی که مورد تجاری توانمند سازی اقتصادی زنان شروع به شکل گرفتن کرده، شرکت های چند ملیتی به صورت فزایند ه ای به دنبال ایجاد برنامه هایی با هدف بهبود زندگی و شرایط زندگی این زنان در زنجیره تامین خود هستند. از طریق اقدام جمعی- رویکردی که به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تمرینات بهتر در میان تمرین کنندگان وابسته بوده- شرکت ها می توانند از یکدیگر یاد گرفته و اکوسیستمی ایجاد کنند که زنان را توانمند سازد. این اکوسیستم از سازمان ها و شرکت های زیادی که در راستای هدف مشترکی کار می کنند، تشکیل شده و باید موانعی را که برای زنان کارآفرین و زنانی که در کارخانه ها کار می کنند منحصر بفرد بوده را از سر راه بردارند.

ایجاد یک اکوسیستمی که از فعالیت تجاری زنان و زنان کارآفرین حمایت می کند نیازمند شرکت های چند ملیتی و سهامدارانی است که همکاری کرده و اطلاعات و داده های خود را به اشتراک بگذارند. اگرچه، این چالشی برای شرکا برای ایجاد یک طرح اجرایی مشترک بوده که در همان زمان نیز باید از گرایش های رقابتی خودداری کنند. این مورد تجاری برای افزایش تنوع در میان یک زنجیره تامین همچنان نو به نظر می آید و برخی سازمان ها تنها برنامه هایی را تثبیت کرده که می تواند به صورت مستقیم بر خط پایین آنها تاثیرگذار باشد. با منابع محدود، داده ها و تجارت، این اکوسیستم به همکاری و ارتباطات افزایش یافته در میان شرکت ها، سازمان ها و زنانی که آنها حمایت می کنند، وابسته است.

۰۳
تیر

روزنامه السیاسه چاپ کویت در خبری ادعا کرد که عربستان سعودی و کشورهایی که روابط آنان با قطر قطع شده است، ۱۰ شرط برای بازگشت روابط به شرایط عادی برای دوحه تعیین کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت آینده قطر باید آنها را اجرا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پیش از روزنامه السیاسه شبکه عربی اسکای نیوز هم سه‌شنبه‌شب این خبر را منتشر کرد اما ساعاتی بعد علاوه بر حذف خبر، به‌نقل از منبعی دیپلمات در یکی از کشورهای خلیج فارس که نام وی ذکر نشد، ضمن تکذیب موضوع اعلام کرد که در دیدار امیر کویت و شاه عربستان هیچ‌گونه شرایطی برای قطر تعیین نشده است.

با این حال روزنامه السیاسه در شماره امروز چهارشنبه خود در گزارش از سفر امیر کویت به عربستان به‌نقل از منابع آگاه نوشت که در صدر 10 شرط اعلام‌شده برای قطر، قطع روابط این کشور با ایران قرار دارد