اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۳۴ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
آبان


به دنبال افتتاح پروژه‌های مدرسه‌سازی بانک آینده در مناطق کم برخوردار و در فاصله زمانی اعیاد مبارک قربان و غدیر، مدرسه «امید آینده»، در روستای باغک جنوبی شهرستان تنگستان استان بوشهر، افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بانک آینده، این شـشمین مدرسـه از سلسـله مدارس«امید آینده» اسـت که طی هفته جـاری و با حمایـت مالی بانک آینده به بـهره‌برداری رسید.

 مدرسه «امید آینده» این روستا، در زمینی به مساحت ۲۰۵۰ مترمربع احداث شده و دارای۶ کلاس و با امکانات کامل آموزشی مانند: فضای آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه، فضای اداری و سرایداری است با حضور جمعی از اهالی محل، فرماندار، مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیرکل نوسازی استان و مدیران ارشد بانک آینده افتتاح شد.

در این برنامه که با حضور پرشور اهالی روستای باغک جنوبی برگزار شد، ناصر کریمی عضو هیات‌مدیره بانک آینده ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان مردم خونگرم بوشهر گفت: این مدرسه در راستای مسئولیت اجتماعی بانک آینده و اولویت توسعه کسب علم و دانش برای کودکان در منطقه ساخته شده است.

یادآور می‌شود روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه سال جاری، هفتمین مـدرسه «امید آینده» نیز در استان کهگیلویه و بویر احمد، با حضـور اهـالی منطقه، مسئولان استانی و مـدیران ارشد بانک آینده، افتتـاح و به بهره‌بـرداری می‌رسد.


۳۰
آبان


 بانک آینده در راستای الگوبرداری از سازمان‌های متعالی و سرآمد و با هدف بهبود مستمر و روان‌سازی فرآیندهای آموزش و التزام به اصول تعالی سازمانی، از اسفند ماه ۱۳۹۵، اقدام به استقرار الزامات استاندارد مدیریت آموزشی نموده و در راستای اظهار انطباق عملکرد با سیستم بین‌المللی مذکور، آمادگی خود را برای اجرای مرحله ممیزی خارجی اعلام داشت. در اجرای فرآیند ممیزی این سیستم، فرآیندهای اصلی آموزشی مشتمل بر  نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرای دوره‌ها، ارزیابی اثربخشی آموزش و نیز مدیریت، پایش و بهبود این فرآیندها ارزیابی گردیده و تطبیق کامل آنها با استاندارد آموزشی ایزو ۱۰۰۱۵ مورد تأیید ممیزین رسمی واقع شد.
پس از طی مراحل مذکور، بانک آینده، موفق شد؛ گواهینامه استاندارد بین‌المللی مدیریت آموزش ISO10015 را از مرجع مذکور در کشور آلمان، دریافت نماید.از جمله مهم‌ترین دستاوردهای استقرار استاندارد پیش‌گفته در بانک، شفاف‌سازی و بهبود فرآیندهای آموزشی، بازنگری مستندات تخصصی، تهیه نظام‌نامه آموزشی، تدوین مدل شایستگی و در نهایت افزایش رضایتمندی مشتریان می‌باشد.

بانک آینده، در راستای التزام خود به مسیر تعالی و سرآمدی، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریتی را به عنوان ابزاری برای تغییر و تحول سازمانی به کار برده و همواره با ارزیابی‌ها و بهبود مستمر در تمامی حوزه‌های بانک، اهتمام خود را جهت مشعوف‌سازی تمامی سطوح ذینفعان ابزار می‌نماید.

بانک آینده تعهد به مسیر تعالی و سرآمدی را زیربنای خلق آینده پایدار و موفقیت سازمانی خود، تعیین نموده است.


۳۰
آبان

به گزارش روابط عمومی بیمه رازی، در پی وقوع زمین لرزه شدید در غرب کشور به ویژه کرمانشاه تعداد 110 دستگاه کانکس اسکان به همراه لوازم زندگی به منظور همدردی و همراهی با مردم شریف و مظلوم مناطق غرب کشور و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، به این مناطق ارسال شد.

قابل ذکر است، این کانکس ها به همراه لوازم و مایحتاج زندگی طبق اعلام ستاد هلال احمر مستقر در محل   زلزله زدگان از روز شنبه 27 آبان ماه در مناطق غربی کشور در محل سرپل ذهاب و روستاهای آسیب دیده قرار گرفت.


۳۰
آبان


گروه بنگاه ها: علی انصاری از اعضای هیات موسس بانک آینده سه شنبه شب گذشته در مراسم تجلیل از تیم کشتی بیمه رازی که توانست در دو رشته آزاد و فرنگی مقام قهرمانی باشگاه های جهان را کسب کند، ضمن تقدیر از کشتی گیران تیم بیمه رازی گفت: همه ما در یک دالان فکری مشترک حرکت می کنیم و این کریدور فکری مشترک همان توسعه است. انصاری، رئیس سابق فدراسیون دوچرخه سواری ایران با بیان اینکه توسعه شاخص های مختلفی دارد، افزود: اما توسعه یافتگی نیازمند تعامل است. وی با تاکید بر اجرای امور زیربنایی ورزش تصریح کرد: ورزش تاثیر مستقیم بر آموزش و پرورش دارد به طوری که افراد می آموزند با آرامش روح در بخش پرورش افتخارآفرینی کنند.
   علی انصاری با گلایه از مسوولان امر ورزش گفت: شما کدام کشتی گیر را می شناسید که یک انجمن یا کنسرسیوم با شناسایی توانمندی ها، وی را به عرصه کشتی هدایت کرده باشد؟ همه کشتی گیران بنا به خواسته قلبی خود و تفکر ورزش سنتی در خانواده به سوی کشتی آمده اند. وی با بیان اینکه در هر کشوری بزرگ ترین افتخار، افتخارات ورزشی است ، اضافه کرد: کشورهایی که در عرصه های ورزشی افتخار آفرینند دارای جامعه ای با شور و نشاط هستند. انصاری گفت: همان طور که نمی توان در حوزه اقتصاد تصمیمات آنی و احساسی گرفت، در حوزه ورزش نیز تصمیمات باید با دقت بیشتری اتخاذ شود چون ورزش یک پدیده اجتماعی است و با عموم مردم ارتباط دارد. انصاری با بیان اینکه ایران در مسیر توسعه قرار دارد، یادآور شد: مسوولان می توانند شرایط را برای حضور بخش خصوصی در کارهای زیربنایی ورزش فراهم کنند.
  علی انصاری افزود: بهداشت و درمان برای دولت هزینه بالایی دارد اما می توان بخشی از این هزینه ها را به حوزه ورزش اختصاص داد. انصاری گفت: در کشورهای توسعه یافته ورزش و فدراسیون ها از سوی بخش خصوصی اداره می شود و شک نکنید اگر در ایران نیز فدراسیون ها اختیارات کافی برای مدیریت و حتی فعالیت اقتصادی داشته باشند، شکوفایی ورزش در تمام عرصه ها را شاهد خواهید بود. او تصمیم شرکت بیمه رازی به تشکیل تیم کشتی و دستیابی به بالاترین مدال جهانی طی دو سال اخیر را تفاوت سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی نامید و ادامه داد: اینک با عبور از تدوین برنامه ششم توسعه در مرحله صدور احکام هستیم که می توان با صدور یک حکم در برنامه ششم یک درصد سود خالص شرکت ها را به رشته های ورزشی اختصاص داد. انصاری یادآور شد: با حضور بخش خصوصی توانمند در ورزش می توان از اقتصاد ورزش صحبت کرد. وی در خاتمه از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی سالم شرایط تعامل دولت و بخش خصوصی را در امور زیربنایی کشور به ویژه ورزش فراهم کنند.

۳۰
آبان
مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: به زودی لوازم التحریر اهدایی جامعه یاوری وبانک آینده بین دانش آموزان مقاطع ابتدایی شهرستان قاینات وزیرکوه توزیع می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسینی مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار نسیم قائن در خصوص خبر( بازهم تبعیض/آیا ما دیده می شویم؟ )که به نامه سرگشاده ومطالبه گرانه یک همشهری به نام آقای سلمان اسحاقی به مسئولان درخصوص نادیده گرفتن حق دانش آموزان قاینات وزیرکوه ازسهم  بیش از 77هزار بسته لوازم التحریر که به همت جامعه یاوری فرهنگی وبانک آینده به اداره کل آموزش وپرورش خراسان جنوبی اختصاص داده شده بود، گفت:بسته های لوازم التحریر در تابستان امسال تحویل اداره آموزش وپرورش بیرجند شد وتعدادتحویلی ما براساس آماری که همکاران ما اعلام داشته اند حتی زیر 70هزار بوده است  وآنچه که در سایت اعلام  شده است تحویل ما نشده است.

وی در خصوص حضور مدیر کل در مراسم تحویل این بسته های لوازم التحریر گفت: ایشان فقط در برنامه حضور داشته اند وهمان طور که گفته شد لوازم التحریر تحویل آموزش وپرورش بیرجند شده است .

حسینی ادامه داد: لوازم التحریر به زودی براساس آمار دانش آموزان مقاطع ابتدایی در سطح استان توزیع خواهد شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان با بیان این که سهم شهرستان قاینات وزیرکوه نیز دراین لوازم التحریر دیده شده است گفت:به تعداد دانش آموزان ابتدایی شهرستان قاین وزیرکوه منهای مدارس غیردولتی لوازم التحریر تحویل داده ادارات آموزش وپرورش خواهد شد.

۳۰
آبان


سیزدهمین مجمع عمومی بازارهای مبل و موبایل ایران 18 بهمن ماه 1395 با حضور مدیرعامل گروه سرمایه ­گزاری تات، اعضای هیأت امناء بازار مبل ایران، مدیر مراکز تجاری گروه سرمایه­ گزاری تات، مدیران واحدهای تجاری بازارهای مبل و موبایل ایران، دبیر و اعضای انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و پیشکسوتان صنعت مبلمان در سالن همایش مجموعه بازار مبل ایران شماره 3 برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوی اسلامی ایران به ترتیب عبدالحسین عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل­ سازان و نادعلی پیشکسوت صنعت مبلمان و حسن احمدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان اداری به ایراد سخنرانی پرداختند.

احمدیان به وجود نمایشگاه­ های دائمی در بازارهای مبل ایران و موبایل ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون از هیأت­ های تجاری مختلفی از آلمان، ایتالیا و ترکیه برای بازدید از این نمایشگاه­ها دعوت شده و همگی پس از بازدید، اذعان داشتند که در هیچ جای دنیا چنین نمایشگاه­ هایی وجود ندارد. وی ادامه داد: جنس نمایشگاه­ ها باید عوض شود و هدف از شرکت در نمایشگاه­ ها نباید خرید و فروش باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان اداری در ادامه گفت: مهم­ترین هدف ایجاد نمایشگاه­ ها باید صادرات و نمایش آخرین دستاوردها باشد که این دو نکته مهم در نمایشگاه ­های دائمی مبل و موبایل ایران رعایت می­شود.

در ادامه کلیپی از تلاش­های یک ساله مدیران بازارهای مبل و موبایل ایران پخش شد. سپس مهندس علی انصاری، رئیس هیأت امنای بازارهای مبل و موبایل ایران به سخنرانی پرداختند.

مهندس علی انصاری در این مراسم تقارن دهه مبارک فجر با سیزدهمین مجمع عمومی بازارهای مبل ایران و پنجمین مجمع عمومی بازارهای موبایل ایران را به فال نیک گرفت و با ادای احترام به شهدای آتش­نشان پلاسکو اظهار داشت: حادثه پلاسکو نشان داد که ما هر لحظه در بحران هستیم و برای کاهش این بحران­ها باید به پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث فکر کنیم. در واقع در بحث مدیریت بحران، مدیریت پیش از بحران، مدیریت حین بحران و مدیریت پس از بحران وجود دارد که هریک شرایط و الزامات خاص خود را دارد و به طور جدّی باید مورد توجه تمامی فعالان حوزه تجارت و توزیع و مدیران واحدهای تجاری در کل کشور قرار گیرد.

علی انصاری ادامه داد: در همه مجموعه­ های تجاری که با زحمت و هزینه فراوان ساخته می­شوند، ممکن است چنین اتّفاقاتی رخ دهد. بخشی از این اتّفاقات به مدیریت نادرست مجموعه­ ها باز می­گردد و بخش دیگری از آن به میزان اهمّیت کسبه به ایمنی خود و فروشگاه ­ها مربوط می­شود که حتماً با آموزش، بهبود رفتار و تمرین مدیریت پیش از بحران، می­توان از وقوع بحران جلوگیری نمود. باید بپذیریم که پیشگیری ارزانتر و آسانتر از درمان است.

علی انصاری سپس خطاب به کسبه بازارهای مبل و موبایل اذعان داشت: شما هویت این صنف و صنعت هستید، لذا باید آموزش­های لازم را در خصوص ایمنی مواد و ابزاری که استفاده می­کنید ببینید. در همین تریبون از شما می­خواهم تمامی موارد ایمنی فروشگاه­ های خود را بررسی و در صورت وجود نقص، حتماً به مدیریت مجموعه خود مراجعه کنید.

رئیس هیأت امنای بازارهای مبل و موبایل ایران در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد قابل قبول و تاثیرگذار بازار موبایل ایران 3 در کرمان اشاره کرد و گفت: ما هرچقدر بتوانیم فضا و ساختارهای مدرن در کشور ایجاد کنیم در راه توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور گام برداشته­ایم. در واقع چنان­که در صنف و صنعت مبلمان، فرهنگ­سازی کردیم، حتماً در صنف و صنعت موبایل و لوازم صوتی- تصویری هم می­توانیم پیشگامان فرهنگ­سازی، مشتری­ مداری، ارائه خدمت مطلوب و ارتقای کیفیت محصول و خدمت باشیم.

علی انصاری در ادامه اظهار داشت: با مشورتی که با صاحب­نظران حوزه مارکتینگ جهان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که امروز دیگر ایجاد مراکز تجاری و فروش کالا پاسخگوی نیاز مردم نیست و طراز باید به سمت ارائه خدمات بازگردانده شود.

مهندس علی انصاری در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت­ های رشد و پیشرفت اشاره کرد و اظهار داشت: معمولاً در اقتصاد 2 نوع تولید داریم. یکی تولید مادی و دیگری تولید معنوی. تولید مادی به معنی افزایش افقی وضع موجود و افزایش کمیت است و نتیجه تولید مادی، رشد و نتیجه رشد آسایش است. حال آن­که تولید معنوی ناظر به افزایش عمودی وضع موجود و ارتقای کیفیت است و نتیجه تولید معنوی رضایت و نتیجه رضایت آرامش است. در حوزه مبلمان ما تولید مادی داشته­ایم و این یعنی رشد، اما تولید معنوی نداشتیم که منظور پیشرفت است.

علی انصاری افزود: ما توانسته­ ایم بخشی از نیازهای مادی و لوازم آسایش مردم را برطرف کنیم، اما پیشرفت­مان در تولید کالای باکیفیت است که این نوع تولید، رضایت مردم را در بردارد. لذا هرگاه توانستیم تولیداتی داشته باشیم که رضایت مردم را جلب کند حتماً پیشرفت کرده ­ایم و درواقع کلید واژه موفقیت، کسب رضایت مردم است و تا دستیابی به آن باید همگی تلاش کنیم.

علی انصاری در پایان به نوآوری در طراحی مبلمان اشاره کرد و اظهار داشت: دنیا عرصه تجارت توأم با رقابت است و ما هرچقدر کالا وارد کنیم باید توان داشته باشیم صادرات نیز انجام دهیم و این میسر نمی­شود مگر با نوآوری، تحقیق و پژوهش.

علی انصاری افزود: طراحان مبلمان باید ذوق طراحی داشته باشند و مبلمانی برگرفته از فرهنگ ایرانی و به روز طراحی کنند تا این طرح­ ها مستند شود و در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد.

مهندس علی انصاری در پایان خطاب به فعالان صنف مبل و موبایل گفت: همه باید نوآوری داشته باشید، تا ذوق طراحی چیزهای نو را نداشته باشید، رقابت سالم ایجاد نمی­شود و صاحب نام و نشان تجاری نخواهید شد.

پس از سخنان مهندس علی انصاری، پرسش و پاسخ نیز انجام شد و ایشان به سئوالات فعالان صنف مبل و موبایل پاسخ دادند.

در ادامه مراسم پس از پخش کلیپ تکریم پیشکسوت، منتخبان برترین­های سیزدهمین مجمع عمومی به انتخاب کمیته داوران سیزدهمین مجمع عمومی سالیانه بازارهای مبل و موبایل ایران، لوح تقدیر، تندیس، لوح اخلاق و لوح زرین، هدیه نیم­سکه و کمک هزینه سفر زیارتی به پیشکسوتان، طراحان برتر دکوراسیون و تجهیزات فروشگاهی، برترین­ های مشتری­ مداری و ارتباط عمومی، برترین­های خدمات برتر و سرویس پس از فروش، برترین­ های فروشنده نمونه و کارکنان برتر اهدا شد.


۳۰
آبان

رشد اقتصادی جهان در سال آینده سرعت بیشتری می‌گیرد

مدیر صندوق بین المللی پول گفت، اقتصاد جهانی یک روند ترمیمی قوی و گسترده را طی می کند و در سال آینده حتی رشد سریعتری را خواهد داشت، اما همچنان برخی ریسک ها به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری استریتس تایمز، کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین المللی پول گفت، اقتصاد جهانی یک روند ترمیمی قوی و گسترده را طی می کند و در سال آینده حتی رشد سریعتری را خواهد داشت، اما همچنان برخی ریسک ها به قوت خود باقی است.

لاگارد که به سنگاپور سفر کرده خاطر نشان ساخت، حدود 75 درصد از اقتصاد جهانی در حال رشد است.

صندوق بین المللی پول اخیرا پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده میلادی را به 3.6 و 3.7 درصد ارتقا داده است. سال گذشته رشد اقتصاد جهانی 3.2 درصد بود.

۲۹
آبان


اقتصاد ایران: کارشناسان صنعت برق و انرژی معتقدند که ایران در طول یک سال خورشیدی دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یا به عبارت دیگر، به طور متوسط دارای حدود ۲۸۰۰ ساعت خورشیدی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، باتوجه به پتانسیل‌های بالای انرژی تجدیدپذیر در ایران باید تاکنون شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه می‌بودیم اما موانع متعددی برای ارتقا این انرژی وجود داشت و این در حالی است که آلمان با دارا بودن کمتراز نیمی از روزهای آفتابی ایران، هم اکنون بیش از ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده خورشیدی دارد، همچنین  ایران از جمله معدود کشورهای دنیاست که دارای شدت انرژی بالاتر از سطح متوسط جهانی است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد ایران از نظر شدت مصرف انرژی، ۲.۵ برابر متوسط جهانی و ۱۰ برابر کشورهای اروپایی شدت مصرف انرژی دارد.به همین خاطر به نظر می‌رسد توسعه انرژی‌های نو در کشور می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات مربوط به اقتصاد انرژی و مشکلات اجتماعی و بهداشتی مؤثر باشد. خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر این امر مهم را درک کرده و با پیوستن به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، عملاً گام بزرگی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و تعهدات جهانی خود برداشت

۲۴
آبان

در بسیاری از کشورها امور اجرایی، توسط جوانان یا ژن های خوب آن کشور اداره می‌شود. در این بخش با جوان‌ترین بهبران دنیا آشنا خواهید شد.

۲۴
آبان

عده زیادی از تحلیل گران خاورمیانه را اول قربانی تغییرات آب و هوایی می دانند. این منطقه که با بدبختی نفتی به واسطه کشاندن پای قدرت های فرامنطقه ای از دیرباز صحنه کشمکش است و با ناکارآمدی ساختاری و نهادی، فقر، سوءمدیریت تهدید می کند. سوال این است که توافق ها و ترتیبات منطقه ای محدودی که نشانه های آن در اشتراک گذاری منابع مشترک چند کشور دیده شده، چه میزان می تواند امیدبخش و چاره ساز فرار از دام کمیابی آب و زمین قابل کشاورزی در این منطقه باشد.

مجله همشهری دیپلماتیک - ترجمه ناهید کیانی: عده زیادی از تحلیل گران خاورمیانه را اول قربانی تغییرات آب و هوایی می دانند. این منطقه که با بدبختی نفتی به واسطه کشاندن پای قدرت های فرامنطقه ای از دیرباز صحنه کشمکش است و با ناکارآمدی ساختاری و نهادی، فقر، سوءمدیریت تهدید می کند. سوال این است که توافق ها و ترتیبات منطقه ای محدودی که نشانه های آن در اشتراک گذاری منابع مشترک چند کشور دیده شده، چه میزان می تواند امیدبخش و چاره ساز فرار از دام کمیابی آب و زمین قابل کشاورزی در این منطقه باشد.

اثرات تغییرات آب و هوایی بر منابع آب شیرین که در حال حاضر کمیاب هستند، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خطری در حال ظهور است که احتمال وقوع درگیری را بالا می برد. از گذشته، بیش از هر منطقه ای دیگر، خاورمیانه و شمال آفریقا از بی ثباتی و درگیری رنج برده است. مناقشه ها به طور سنتی به علت مسائل سیاسی، نظامی، قومی و مذهبی ایجاد شده اند اما در دنیای پیچیده امروز علل احتمالی ناامنی به طور قابل ملاحظه ای گسترده و متنوع شده اند. اگرچه منابع سنتی مناقشه همچنان نقش مهمی ایفا می کنند، با این حال، مسائل اقتصادی – اجتماعی در ترکیب با عوامل زیست محیطی به شکلی فزاینده به تحریک و تقویت ناامنی منجر می شوند.
 
گرمایش جهانی همراه با رشد بالای جمعیت منجر به افزایش فشار دسترسی به منابع، بیش از همیشه شده و این بین، هیچ منبعی مهم تر از آب نیست. تغییرات اقلیمی تاثیر قابل توجهی بر دسترسی به آب شیرین داشته و منجر به بحران آب شیرین جهانی شده که اثرات آن در مناطق خشک و نیمه خشک مانند خاورمیانه و شمال آفریقا شدیدتر بوده است. در منطقه ای چنین ناپایدار، دسترسی به منابع آب مشترک به طور روز افزون به یک منبع جدید تنش تبدیل می شود. این که آیا همکاری یا منازعه مشخص کننده چگونگی مواجهه منطقه با این مسئله است، احتمالا وابسته به شدت تغییرات اقلیمی خواهد بود.
۲۴
آبان

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به تخریب ۲ بیمارستان، ۱۹۰ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله‌زده، ضمن دعوت از خیرین برای مشارکت در ساخت این مراکز بهداشتی - درمانی، از نیاز فوری به تامین حدود ۳۰ کانکس جهت تامین نیازهای بهداشتی ساکنان مناطق زلزله‌زده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد هادی ایازی گفت: در منطقه زلزله غرب کشور و در حوزه بهداشت و درمان متاسفانه دو بیمارستان سر پل ذهاب و اسلام آباد، ۱۹۰ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت تخریب شده است که ماتقبل کردیم به عنوان حوزه خیرین سلامت مجموعه این‌ موارد را بسازیم.

وی افزود: بر همین اساس ساخت یک بیمارستان را خیریه‌ای در کاشان و ساخت ۲۵ خانه بهداشت را بانک آینده تقبل کرد. بسیاری از دوستان دیگر نیز از نقاط کشور آمادگی‌های خود را اعلام می‌کنند.

به گفته ایازی، ساخت هر یک از این بیمارستان‌های تخریب شده حدود ۲۵ میلیارد تومان، هر خانه بهداشت حدود ۱۰ میلیون و هر مرکز جامع سلامت نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اکنون برای اینکه بتوانیم مشکلات بهداشتی مردم را برطرف کنیم به حدود ۳۰ کانکس نیاز است تا با انتقال این کانکس‌ها اقدامات بهداشتی مردم انجام شود و پس از آن مراکز خانه‌های بهداشت ساخته شوند. لذا افرادی که علاقه‌مند به ساخت بیمارستان، خانه بهداشت یا مرکز جامع سلامت، به نام پدر، مادر یا هر فرد دیگری هستند، این آمادگی وجود دارد که ما محلی را اعلام کنیم آنها یا خود بسازند یا هزینه‌های آن را تامین کنند.

وی افزود: افرادی هم که کانکس دارند، اعلام کنند تا هر چه سریع‌تر و طی دو روز آینده ما زمینه انتقال را فراهم کنیم و به این ترتیب خدمات بهاشتی را به مردم عزیز ارایه کنیم. البته ساکنان مناطق زلزله‌زده در تامین نیازهای اولیه با مشکلاتی مواجه هستند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز محدودیت‌هایی مانند کمبود آب بسته‌بندی یا سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این قبیل وجود دارد که در سطح کشور جمع آوری خوبی صورت گرفته و خود دولت نیز حمایت کرده و بخشی از این نیازها طی یکی دو روز آینده برطرف می‌شود. اما مهم است که این دوره اولیه را پشت سر بگذاریم و بعد از آن بتوانیم نیازهای مرم را به طور اساسی برطرف کنیم. ان شاءالله با کمک‌های مردم عزیز بتوانیم نیازهای ساکنان مناطق زلزله‌زده رابرطرف کنیم.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت همچنین، براساس گفتگوی شب گذشته علی فاضلی - رییس اتاق اصناف ایران با دکتر سیدحسن هاشمی - وزیر بهداشت مقرر شد کمک‌های مردمی اصناف و بازاریان کشور بر تهیه کانکس‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت متمرکز شود.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: براساس اعلام وزیر بهداشت، چادر، مواد غذایی و پتو و لباس به اندازه مناسبی تهیه و در مسیر ارسال است، اما به دلیل تخریب بیمارستانها و مراکز بهداشتی، منطقه به شدت نیازمند این امکانات است.

فاضلی از اتحادیه‌ها خواست تا نسبت به تامین این موارد همت کنند و با نام اتحادیه، خانه بهداشت ایجاد کنند.

وی گفت: براساس تاکید وزیر بهداشت، مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به بیش از ۱۰۰خانه بهداشت نیازمند است و ساخت هر خانه بهداشت بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

وی افزود: فعلا برای ساماندهی امور بهداشتی حادثه دیدگان نیز به حدود ۳۰ کانکس نیاز است که قیمت هر کانکس حدود ۸ میلیون تومان برآورد شده است.

رییس اتاق اصناف ایران از تشکل‌های صنفی و خیرین اصناف و بازار ایران خواست تا نسبت به تامین تمام یا بخشی از این نیاز اساسی اقدام کنند و خرید اقلام مصرفی را به دیگر اقشار مردم واگذار کنند.

وزیر بهداشت نیز در این گفتگو از ورود مسولانه اصناف برای کمک‌های انسان دوستانه تشکر کرد و گفت: بازار و اصناف همیشه در دستگیری و کمک به مردم در مواقع اضطراری پیشتاز بوده‌اند.

وی گفت: بحران‌ها و حوادث اینگونه‌ای جز با ورود دلسوزانه آحاد مردم رفع نمی‌شود و بازار سبقه حضور فراگیر و درخشان را در این موارد در کارنامه خود ثبت و ضبط دارد.

۲۱
آبان

در حالی که یک ماه پیش هومن جوکار، ‌مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز ایرانی خبر از ادامه همکاری سازمان ملل با این پروژه داد اما حال معاون نماینده دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد در ایران، می‌گوید این سازمان درباره ادامه حضورش در پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز تغییر موضع داده و حاضر به ادامه همکاری نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،  آن ماری کارسون، معاون نماینده مقیم دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد در ایران در جلسه کمیته راهبردی یوزپلنگ آسیایی گفت: واقعیت این است که ما در سال آخری که برای پروژه تعریف شده هستیم و به دلیل چالش‌های دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد می‌بایست شکل برخوردمان را با ماجرا تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که دولت ایران به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد، این امکان را پس از این خواهد داشت که حتی در صورت نبودن کمک‌های ما راسا به حفاظت از یوز کمک کند.

۲۱
آبان
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که چنین ظرفیتی در آلودگی‌های زیست‌محیطی دخیل است و برای مدیریت و دفن این پسماند نیز کاری صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، کریم شافعی امروز در آئین تودیع و معارفه مدیر کل محیط زیست قم در سالن اجتماعات سازمان اقتصادی و دارایی استان قم،با بیان اینکه به دستور رئیس جمهور ۲ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماند در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: پسماندهای صنعتی، پزشکی، خانگی و زیست محیطی هر یک همچون سمی کشنده محیط زیست و آبهای روان را تهدید می‌کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست کشور افزود: متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت محیط زیست نامساعد و آلودگی‌هایی محیط زیست انسانی، حیوانی و گیاهی را در برگرفته است. بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از بهره‌برداری‌های غیر مجاز از منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی است که باید برای آن راهکارهای جدی‌تری اتخاذ شود.

۲۱
آبان

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز فعالان رسانه‌های دیجیتال در خط مقدم انتشار اخبار فعالیت می‌کنند. من امیدوار هستم در یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فرصت خوبی را برای مسئولان و فعالان حوزه نشر دیجیتال و فضای مجازی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، سید عباس صالحی، در افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: در حال حاضر می‌توان اتفاقات دیجیتال را با چند نگاه مشاهده کرد. تصویر اول این است که آنها را یک عامل موثر و جدید می‌شماریم. تصویر دوم این است که رسانه‌های دیجیتال را یک انقلاب صنعتی نام ببریم اما به نظر می‌رسد که سطح رسانه‌های دیجیتال از این دو دیدگاه بالاتر است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، وزیر ارشاد ادامه داد: اتفاقی که در فضای سایبری به وجود آمده باعث شده تا انسان جدیدی در جهانی جدید ایجاد شود. ما باید به منظور عدم بیگانگی و شناخت درست رسانه‌های دیجیتال و فضای سایبری به سخنان رهبر انقلاب رجوع کنیم که ایشان فرمودند فضای اجتماعی یک فضای رو به رشد و قابل تعقل است که پایان ندارد. این موضوع در فضای مجازی انتها ندارد هر چه انسان در فضای مجازی پیش می‌رود پایانی وجود ندارد.

وزیر فرهنگ درباره وضعیت فضای مجازی گفت: ما در ایران و جهان شاهد یک مهاجرت و ایجاد زیست‌بوم جدید بشری هستیم.تکنولوژی و فضای سایبری باعث شده تا زیست‌بوم فرهنگی تغییر پیدا کند. همه آنهایی که امروز و آینده انسان را در دست دارند نمی‌توانند با فضای سایبری و زیست‌بوم ارتباط برقرار نکنند. چرا که زیست‌بوم فضای سایبری در تمام زندگی مردم دخالت دارد.

۲۱
آبان

دراواسط قرن 3 هجری قمری در آن هنگام که مبارزه ی 200 ساله ی سیاسی و آزادی خواهی مردم تاجیک و در مردمان ماوراءالنهرخراسان بود در یکی شهرهای خوش آب و هوا وخوش منظره کوهستانی رودک پنج رود، در یک روز بهار که همه جا پر از گل و نسیم بهاری کودکی به نام عبدالله، جعفر بن محمّد تولد یافت که به سال 206 هجری قمری بود.

از اوضاع و وضع خانوادگی اش اطلاعاتی دقیق در نیست اما همان گونه که از اشعارش بر می آید پدر و مادر او ازاقشار طبقه پایین جامعه اند و خود نیز دوران کودکی را به سختی میگذراند رودکی شاعر استاد قرن 4 است که او را به سبب مقام بلندش در شاعری و به علت پیشوایی پارسی گویان و آغازکردن بسیاری از انواع اشعارپارسی به حق استاد شاعران لقب داده اند.