اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰
فروردين

گرچه در دید عموم و کارشناسان، سودگران و دلالان بیشترین سود را از افزایش نرخ ارز در آشفتگی بازار نصیب خود کردند اما باید گفت که در این میان برخی فعالیت‌های اقتصادی قانونی و تولیدی هم از افزایش نرخ دلار استقبال کردند و حتی نرخ منصفانه برای دلار را بیشتر از نرخ اعلام شده از سوی دولت گذاشتند.

به گزارش ایسنا، علیرغم اینکه دولت بازار ارز را در ایام پیش از عید کنترل کرد و به مرز ۴۴۰۰ تومان رساند، در سال جدید بازار با صعود آغاز شد و تا ۶۰۰۰ تومان رشد کرد و این جهش قیمتی به ایجاد هیجان در بازار ارز و خریدهایی از سوی مصرف کنندگان غیر مولد و غیر تجاری انجامید که در نهایت معاون اول رئیس جمهور برای مدیریت بازار ارز اعلام کرد که «نرخ دلار از ۲۱ فروردین برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، ۴۲۰۰ تومان باشد و با این عدد و رقم، به همه نیازهای ارزی کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی پاسخ داده خواهد شد".

۲۰
فروردين

بانک آینده با اجرای طرح «نوبهار» فرصتی ویژه برای تسویه و یا به‌روزرسانی مطالبات غیرجاری بانک فراهم کرده است.به گزارش روابط عمومی بانک آینده، طرح نوبهار به منظور تشویق مشتریان بدهکار برای تسویه مانده مطالبات غیرجاری و با هدف همراهی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های بیشتر اشتغال، در بازه زمانی ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در کلیه شعب بانک آینده در سراسر کشور، به مرحله اجرا درمی‌آید.

براساس این طرح، مشتریانی که تا پایان روز کاری ۳۱ اردیبهشت سال‌جاری، نسبت به تسویه نقدی بدهی‌های تسهیلاتی یا به‌روزرسانی اقساط اقدام کنند، از مزایای ویژه‌ای مانند بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم تاخیر تادیه و تخفیف در نرخ سود پس از سررسید، برخوردار خواهند شد.بر اساس این گزارش، وصول مطالبات بانکی، راهکاری برای گشایش در امر تولید، اشتغال و رونق اقتصادی در کشور است.
افزودن تصویر از فضای اختصاصی


۲۰
فروردين

20 هزار نفر از مشتریان علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ ایران، در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۷، با حضور در موزه ایران باستان، از آثار موزه لوور که با حمایت بانک آینده در این مکان به معرض دید عموم گذاشته شده است؛ بازدید کردند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بانک آینده، یک ماه از نمایش ۵۶ اثر تاریخی از موزه لوور در تهران می‌گذرد و آمار مجموع بازدیدکنندگان در این مدت با عبور از مرز ۱۰۰ هزار نفر، یک رکورد تاریخی در موزه ملی ایران را ثبت کرد. قابل ذکر است؛ یک چهارم از این بازدیدکنندگان از مشتریان بانک آینده هستند.

 در این مدت، ۲۵ هزار نفر از مشتریان بانک آینده و بیش از دو هزار و ۵۷۰ گردشگر خارجی با حضور در موزه ملی ایران، از آثار موزه لوور در این نمایشگاه، بازدید کرده‌اند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که تعداد بازدیدکنندگان از موزه لوور و حضور در موزه ملی ایران در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته، بیش از چهار برابر شده است.

 نمایشگاه تعدادی از آثار موزه لوور که با حمایت بانک آینده برگزار شده؛ تا ۱۸ خردادماه ۱۳۹۷ در تهران دایر است و بازدیدکنندگان حدود ۶۰ روز دیگر فرصت دارند تا از این آثار در موزه ملی ایران دیدن کنند.


۱۹
فروردين
روان شناسان بر این باورند که هرآنچه انسان‌ انجام می‌دهد، برای رفع حداقل یکی از نیازهای رشد، تنوع، قطعیت، کمک کردن، عشق (ارتباط) و مهم بودن است. نیاز به حس «مهم بودن» و «ارزشمند بودن» دقیقاً همان نیازی است که موجب می‌شود، کودک برای جلب توجه والدین، کارهای عجیب انجام دهد.

چنانچه این نیاز در سنین بالا تأمین نشود، می‌تواند به اَشکال مختلف بروز نماید، مثلاً باعث جرم و جنایت ‌شود. وقتی یک فرد تصور می‌کند، جامعه و اطرافیان به او توجه ندارند یا وقتی حس می‌کند؛ دیده نمی‌شود، ممکن است اسلحه به دست گیرد و برای ارضای حس مهم بودن، تلاش کند. زیرا با به دست گرفتن اسلحه، توجه دیگران را جلب می‌کند و می‌تواند احترام دیگران را (به اجبار) به دست آورد.

دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. در سطح بین المللی، تمامی مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین کشورها براساس اطلاعات و اخبار تازه و قابل اعتماد تنظیم می‌شود. در داخل کشورها نیز چنین است؛ یعنی همه سیاست‌ها و اقدامات دولت‌ها، نظرات و واکنش‌های مردم، بر مبنای اخبار و آگاهی از مسائل شکل می‌گیرد و روابط بین مردم و مسئولان برقرار می‌شود. این موارد، گواهی بر اهمیت اخبار و اطلاعاتند.

آنچه در این مطلب به دنبال آنیم، پرداختن به افرادی از جامعه است که برای تأمین حس مهم بودن، از پدیده‌ای به نام «بلف خبری» استفاده می‌کنند. این افراد تلاش دارند، به عنوان فردی شناخته شوند که همواره به یک سری اطلاعات و اخبار طبقه‌بندی شده یا تحلیل‌های ویژه دسترسی دارند. به عبارت دیگر، می‌خواهند نشان دهند از اتفاقات و رویدادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، مطالبی می‌دانند که سایر افراد جامعه از آنها بی‌خبرند. این افراد همچون بسیاری از عوام، اقیانوسی‌اند به عمق یک سانتی‌متر که از بعضی موضوعات، فقط اندکی، آن هم مطالب غیرقابل استناد می‌دانند. مطالبی که نمی‌توان صحت و اعتبار آنها را تأیید کرد.

اینکه افراد چه روش‌هایی را برای معرفی و مطرح نمودن خود در جامعه انتخاب می‌کنند، مهم است؛ اما پیروی از مکاتب اخلاقی در تعاملات میان افراد جامعه، لازم و ضروری است و افراد برای جلب توجه دیگران، نمی‌توانند اخبار جعلی، محرمانه و بدون منبع را منتشر نمایند، بلکه باید به اصول اخلاقی پایبند باشند.

امروزه اینترنت و بویژه رسانه‌های اجتماعی، بستری برای اخبار جعلی محسوب می‌شوند. بستری که عرصه رقابت بین تولیدکنندگان و انتشار دهندگان اخبار جعلی است و می‌تواند نیاز «مهم بودن» یا «ارزشمند بودن» را ارضا کند.

طبق آماری که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر نموده است، هرماه حدود 71 تا 118 هزار بار اصطلاح «اخبار جعلی» جستجو می‌شود و در حال حاضر فیک نیوز (Fake News) یا همان خبر جعلی به عبارت سال موتورهای جستجو تبدیل شده است. امروزه یافتن اخبار موثق و تفکیک آن از اخبار جعلی، دشوار است و زمان و توان بسیاری از مخاطبان را به خود اختصاص می‌دهد. در این زمینه نرم افزارهایی تولید شده و می‌توان از ترفندهای موتورهای جستجوگر نیز کمک گرفت، اما شناخت کسانی که بلف خبری می‌زنند و آگاهی از انگیزه‌های آنان برای انتشار اخبار دروغ، می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از این ناهنجاری اجتماعی داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های بلف‌زنان خبری، تقلید از گفتار و نوشتار فعالان اجتماعی است. این افراد تلاش دارند، از مدل و حتی واژه‌های افراد مشهور و برجسته (موافق و مخالف) استفاده کنند تا بتوانند در فضای مجازی، مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهند.

البته این پدیده اجتماعی، کاملاً دوسویه است. وقتی عده‌ای از افراد جامعه، بدون توجه به صحت اطلاعات و انگیزه‌های خبری، اقدام به دریافت مطالب می‌کنند و در این راه از خود علاقه و تمایل نشان می‌دهند، مسئولیت اخلاقی و اجتماعی را از تولیدکنندگان و انتشاردهندگان اخبار سلب کرده و در واقع آنها را به بی‌اخلاقی تشویق می‌کنند. سواد نسبی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق‌مداری موجب می‌شود تا با افرادی که با هر نیت و انگیزه، اخبار جعلی منتشر می‌کنند؛ مقابله شود و از ایجاد مشغله ذهنی برای همه یا بخشی از جامعه جلوگیری شود. این شیوه یکی از شیوه‌های متعددی است که از شیوع این ویروس اجتماعی جلوگیری می‌کند.

۱۹
فروردين

تیم ملی اسپرینت اسلالوم با ٧ قایقران به منظور حضور در مسابقات انتخابی المپیک جوانان عازم اسپانیا شد.

به گزارش روابط عمومی بیمه رازی، به نقل از روابط عمومی فدراسیون قایق رانی جمهوری اسلامی ایران،مسابقات انتخابی اسپرینت اسلالوم المپیک جوانان ٢٣ تا ٢۶ فروردین‌ماه در شهر بارسلون برگزار می شود.

گفتنی است این تیم با حمایت مالی بیمه رازی عازم این مسابقات شده است. کتایون اشرف مدیر تیم‌های ملی، سیما عروجی و بردیا مهرجویی مربیان و کوروش کیادلیری سرپرست تیم اعزامی هستند.

ملیکا سماکی و یاسمن رضاسلطانی در کایاک بانوان، زهرا مطهر و نیروانا اسدبیگی در کانو بانوان، مرصاد واحدی و پارسا امیدوار در کایاک مردان و سبحان بیرانوند در کانوی مردان به مسابقات اعزام شدند.