اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
خرداد

گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا می تواند روند توفیق اقتصادی را به نحو فزاینده ای تقویت کند،اما به دلایل متعدد نتوانسته ایم از این فرصت بهره برداری لازم را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت گردشگری یکی از عرصه‌های فعالیتی پولساز محسوب می شود که بسیای از کشورها با اتکای به آن از رشد،توسعه و شکوفایی اقتصادی قابل توجهی برخوردار شده اند.

ترکیه یکی از مصادیق بارز این امر محسوب می شود که در همسایگی ایران توانسته با اتکای به ظرفیت بالقوه ای که از آن برخوردار است ،به شکوفایی اقتصادی ویژه ای دست یابد.

کشور ایران از حیث تاریخی،مذهبی،اقلیمی،طبیعی و جغرافیایی بسیار غنی،توانمند و صاحب نام می باشد،اما در بهره وری لازم و موثر از ظرفیت مذکور(گردشگری)،آنچنان که باید موفق نبوده و اگر نگوییم ناکام،اما قطعا در حصول توفیق های تعیین کننده و شایسته و هم تراز با فرصت های بالقوه موجود ،ضعیف عمل کرده است.

۲۲
خرداد

مقروض ترین خانوارهای دنیا معرفی شدند/سوئیسی‌ها در صدر



بانک تسویه بین المللی در تازه‌ترین گزارش خود، مقروض ترین خانوارهای دنیا را در سال گذشته میلادی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری «یانهاپ»، بر اساس ارزیابی های انجام گرفته از سوی بانک تسویه بین المللی «BIS»، بدهی خانوارهای دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی مورد رصد قرار گرفت و در این بین سوئیسی‌ها مقروض ترین خانوارهای دنیا معرفی شدند.

همچنین بدهی خانوارهای سوئیسی در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۲۸.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید که عنوان مقروض ترین خانوارهای دنیا را به خود اختصاص دادند. بعد از آنها، بدهی خانوارهای استرالیایی معادل ۱۲۳.۱ درصد از رشد اقتصادی آنها بود که در رتبه دوم قرار گرفتند

۲۲
خرداد

اقتصاد ایران: مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران، گفت: از تیر ماه در تمامی مراکز ملکی درمانی تأمین اجتماعی در استان تهران دفترچه درمان حذف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، محمدتقی خسروانی مقدم درباره حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی تأمین اجتماعی، اظهار داشت: پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم و استفاده از سیستم HIS در تمام مراکز ملکی روند حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی آغاز شد. وی ادامه داد: در حال حاضر بخش اعظمی از مراکز درمانی این سازمان از دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی دیگر استفاده نمی‌کند و بیمه‌شدگان با مراجعه به این مراکز و ارائه کد ملی خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران، گفت: از ابتدای تیر ماه در تمامی مراکز درمانی تأمین اجتماعی در استان تهران دفترچه‌های درمانی حذف و در مرحله نخست کد ملی جایگزین می‌شود

۲۲
خرداد

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، ریچارد اشتراوس آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور آلمانی در دوره‌ رمانتیک و اوایل مدرن است. شهرت اصلی او به خاطر اپرا‌هایش است، کارهایی مثل «شوالیه گل سرخ» و «سالومه».

همچنین قطعاتی که برای آواز نوشته مانند «چهار آواز آخر» و دیگر کارهای ارکستری‌اش مانند «مرگ و تغییر شکل» و «چنین گفت زرتشت».تعدادی از کارهای اولیه‌ اشتراوس برای ساز سولو یا ارکستر مجلسی نوشته شده است. این قطعات برای پیانو، ویلنسل و ویلن بود که اکثر آنها از بین رفته. اشتراوس در قرن بیستم خیلی کمتر برای ارکستر مجلسی نوشت و بیشتر توانش را برای ارکستر بزرگ و اپرا صرف کرد. سال ۱۸۸۵ با نوازنده و آهنگسازی به نام الکساندر ریتر آشنا شد که با واگنر خویشاوند بود

۲۱
خرداد

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد که این بانک قصد دارد تعدادی از بانک‌ها را با هم ادغام کند. با توجه به حجم بالای مطالبات معوق در برخی از بانک‌ها اکنون مشخص شده است که برخی از این بانک‌ها دیگر توان ادامه کسب‌و‌کار به شکل موجود را ندارند و بانک مرکزی به‌منظور صیانت از حقوق سپرده‌گذاران باید وارد عمل شود. درباره ریشه‌ها و علل وضعیت فعلی بانک‌ها به کرات سخن گفته شده است و جای تکرار آن در اینجا نیست.

درباره راه‌حل پیشنهاد شده بانک مرکزی مبنی بر ادغام بانک‌های مشکل‌دار و تجمیع آنها متاسفانه باید گفت که این اقدام به تنهایی کافی نیست؛ چراکه تجمیع دو یا چند بانک با مطالبات معوق بالا و دارایی‌هایی با نقدشوندگی پایین، عملا منجر به ایجاد یک بانک با مشکلات بزرگ‌تر خواهد شد. به‌طور کلی ادغام بانک‌ها بدون تزریق منابع و سرمایه جدید عملا بی‌فایده خواهد بود

۲۰
خرداد


چین و روسیه به دنبال پایان دادن امپراتوری دلار هستند

چین و روسیه با خرید مقادیر بسیار زیادی طلا در سال های اخیر، به دنبال عدم وابستگی به دلار در معاملات و پایان دادن به امپراتوری دلار آمریکا هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، در سال های اخیر روسیه و چین اقدام به خرید طلا در مقادیر زیاد کرده اند و ذخایر طلای خود را به طرز معناداری افزایش داده اند.  

به گفته تحلیل گران اقتصادی، این اقدام از سوی هر دو کشور به معنای پایان دادن وابستگی آنها به دلار آمریکا است و در سال های آینده، شاهد کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارهای مالی به دلیل روند پیش روی روسیه و چین خواهیم بود

۲۰
خرداد

دنیای اقتصاد، شادی آذری: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش جدید خود را با نام «چشم‌انداز غذا» منتشر کرد. این گزارش که دو بار در سال منتشر می‌شود وضعیت هر یک از محصولات کشاورزی و فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد و وضعیت کشورها را در رابطه با دسترسی به مواد غذایی تحلیل می‌کند. در این گزارش فائو پیش‌بینی کرده است که تعادل جهانی عرضه و تقاضا برای غذا در سال کشاورزی 2018-2017 در شرایط مطلوبی خواهد بود چون تقاضا کمی کمتر از سطح پیش‌بینی شده تولید خواهد بود و این منجر به قرارگرفتن ذخایر موجودی مواد غذایی در سطحی نزدیک به رکورد خواهد شد

۲۰
خرداد

دولت قصد دارد سه وزارتخانه ورزش وجوانان، راه وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را تفکیک کند. این تفکیک در بین فعالان بخش خصوصی واکنش های مختلفی را ایجاد کرده است.

سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در دولت نهم و دهم ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه کشور را دچار معضلات فراوانی کرد. آن ادغام حتی صورت قانونی هم نداشت. چرا که مجلس به دولت وقت مهلت شش ماهه ای داد تا شرح وظایف و ساختار وزارتخانه جدید را ارائه دهند اما متاسفانه دولت وقت کار خود را انجام داد و وزارتخانه ها را با عنوان کوچک کردن دولت ادغام کرد.

۱۷
خرداد

امضای الکترونیکی شامل علامت، تصویر دیجیتال امضای دست نویس یا هر نشان الکترونیک اثبات هویت است که مانند امضای دست نویس دارای آثار حقوقی احراز هویت امضاکننده سند و التزام وی به مندرجات آن است.

امضای الکترونیکی عبارت است از هر نوع علامت که به صورت الکترونیک ایجاد شده و ممکن است یک علامت، رمز، کلمه، عدد، یک نام تایپ شده، تصویر دیجیتال یک امضای دست نویس یا هر نشان الکترونیک اثبات هویت باشد که به طریق منطقی به داده پیام متصل شده و برای شناسایی امضاکننده داده پیام مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع امضا همانند امضای دست نویس دارای آثار حقوقی احراز هویت امضاکننده سند و التزام وی به مندرجات آن است. امضای الکترونیک در اغلب قراردادها، تراکنش ها و معاملات الکترونیکی در حکم کارت ملی، شناسنامه یا هر نوع سند دیگری که ضامن صحت آن قرارداد است، عمل می کند و با استفاده از آن می توان سندیت متون الکترونیکی را بررسی کرد و اسناد قابل پیگیری می شوند.

۱۷
خرداد

سناریو‌های حذف و اضافه کابینه

مرجان توحیدی: «ما البته در چهار سال دولت یازدهم، به دلایلی یک مقدار سخت‌گیری نکردیم... همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند... اما همه هم یک‌جور نبودند... بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را ور کشیدند و به میدان آمدند... اما بعضی‌هاا پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود، ور نکشیدند و لخ‌لخ کردند». این سخن حسن روحانی که پس از پیروزی در انتخابات ٢٩ اردیبهشت و در ضیافت افطاری با وزیران، رؤسای سازمان‌ها، مدیران و استانداران بیان شد، احتمال تغییر در کابینه را از مرحله گمانه‌زنی گذراند و به یقین تبدیل کرد. حالا به نظر می‌رسد عزم روحانی برای تغییر ترکیب کابینه دوازدهم جزم شده است؛ تا‌جایی‌که محمدعلی نجفی، مشاور رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگو با تسنیم پیش‌بینی کرده  ٥٠ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد. اکنون که تغییر کابینه قطعی شده، پرسش اصلی این است که تغییرات به کدام اعضای کابینه خواهد رسید؟

۱۶
خرداد

کاخ ثابت پاسال

»براساس توافق انجام شده میان میراث فرهنگی استان تهران و مالک عمارت ثابت پاسال، این خانه تاریخی پابرجا می‌ماند و در کنار آن یک مرکز اقامتی ایجاد می‌شود. «

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: براساس توافق‌های انجام شده میان مالک عمارت تاریخی ثابت پاسال و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ،اصل عمارت حفظ و مرمت می‌شود، اما با فاصله‌ای به اندازه عرض معبر عمارت تا دیواره خیابان جردن (آفریقا) یک هتل در بخش شمال غربی ثابت پاسال ایجاد می‌شود.

او افزود: هنوز صحبت‌های بیشتر درباره جزئیات این هتل انجام نشده است.

به گفته وی، عمارت ثابت پاسال نیز بر اساس تعهدی که مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران داده، حفظ و مرمت می‌شود. حتی امکان دارد کاربریِ این عمارت در ارتباط با هتل مورد نظر باشد.

۱۶
خرداد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، وضعیت پیش آمده بابت قطع رابطه کشورهای عربی با قطر را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد: بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پیش روی ایران قرار دارد. 

اقتصاد ایرانی: محمد لاهوتی با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، این موضوع را فرصتی بی نظیر برای اقتصاد ایران دانست و گفت: البته باید توجه داشت که این شرایط مادام العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و دوره کوتاه مدت، اختلافات برطرف شود، بنابراین باید به سرعت، از این فرصت برای اقتصاد ایران بهره گرفت.

۰۹
خرداد


مالک بزرگ‌ترین بازار مبل خاورمیانه. مدیرعامل و حامی مالی باشگاه استقلال. مالک بازار موبایل ایران. بنیان‌گذار بانک تات. سازنده بزرگ‌ترین فروشگاه جهان و… به راستی علی انصاری کیست؟ چگونه به چنین ثروتی دست پیدا کرده است؟ چه ارتباطی میان بازار موبایل و مبل و فوتبال وجود دارد؟ آیا دارایی‌اش محصول دانش، تجربه و زحمت است؟ یا تنها شاهین بخت و اقبال بر دوش او نشسته است؟ 

از خیابان شمشیری تا انتهای همت

علی انصاری در محله شمشیری (۲۰ متری زاهدی) به دنیا آمد. او خودش را «بچه کف بازار» می‌داند. عبارتی که به پیشه بازاری پدرش اشاره دارد.

برخلاف بسیاری از متمولان که دوست دارند سوژه اخبار و رسانه‌ها باشند، انصاری خیلی کم از خودش می‌گوید. به همین دلیل هم اطلاعات زیادی از زندگی شخصی او در دست نیست. پدرش در بازار و در صنعت ساختمان مشغول بود. اما پسران، پیشه پدری را دنبال نکردند. علی انصاری ابتدا یک مغازه مبل‌فروشی کوچک داشت. بعد از آن، به ساخت‌وساز روی آورد و به تعبیر خودش «بساز و بفروش» شد. اولین دفتر او در شادآباد بود و ساختمان‌های بهاران ۱ و ۲ از اولین ساخته‌هایش محسوب می‌شدند.

کشف بازارهای جدید

کار ساخت‌وساز در دهه هفتاد و هشتاد رونق خوبی گرفت و بسیاری را به ثروت رساند. اما بیشتر آن «بساز و بفروش‌ها» در ساخت‌وساز ماندند، تا ۲۰ سال بعد از رکود این بازار گله کنند. در حالی که انصاری، همان‌طور که بازار مسکن را یافته بود، بار دیگر بازارهای جذاب دیگری را شناسایی کرد و به آن‌ها وارد شد.

بازار موبایل یکی از همین بازارها بود. با رشد خریدوفروش تلفن همراه از سال ۲۰۰۷، موبایل به یکی از بازارهای جذاب کشور تبدیل شد. انصاری این فرصت را قبل از دیگران شناسایی کرد و از آن بهره برد. شاید جالب باشد که بدانید بازار موبایل، فقط کمی بعد از رونمایی از اولین آیفون و در نقطه آغاز رشد پرشتاب بازار تلفن‌های هوشمند تاسیس شد.

۰۶
خرداد

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی ویرایش سال ۲۰۱۷ گزارش رقابت پذیری گردشگری و سفر، شاخص رقابت پذیری گردشگری و سفر را به نمایش می گذارد. این گزارش که هر ۲ سال یکبار منتشر می شود معیاری برای بررسی رقابت پذیری مسافرت و گردشگری در میان ۱۳۶ اقتصاد جهانی است. شاخص رقابت پذیری گردشگری و سفر تعدادی از پارامترها و سیاست هایی را اندازه گیری می کند که توسعه پایدار بخش گردشگری و سفر را اندازه گیری کرده و اینکه این بخش تا چه اندازه در توسعه و رقابت پذیری کشور نقش داشته است. گزارش شاخص رقابت پذیری گردشگری و سفر زمینه ای را برای سهام داران در سطح کشوری ایجاد می کند تا سیاست ها و اقدامات مناسبی را در این زمینه تدوین کنند.

۰۱
خرداد

دنیای اقتصاد: آمارها از بررسی 9 صرافی وابسته به بانک‌ها حاکی از آن است که «درهم»، «یورو» و «دلار» به ترتیب سه ارز پرتقاضا در بازار داخل بوده است. مطابق این بررسی‌ها در سال 1394، حدود 24 هزار میلیارد تومان اسکناس خارجی عرضه شده که از میان ارزها 43 درصد سهم درهم امارات، 28 درصد سهم یورو و 20 درصد سهم دلار آمریکا بوده است. همچنین در سال‌های 1391 و 1392، بیشترین تقاضای ارز برای یورو بوده است؛ حال آنکه در دو سال 1393 و 1394، میزان تقاضا برای درهم امارات نسبت به سایر اسعار بالاتر بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان آمار منتشر‌شده 9 صرافی وابسته به بانک‌ها، در طول سال 94، حدود 24 هزار میلیارد تومان ارز خارجی به فروش رفته است. از این میزان ارز، حدود 3/ 10 هزار میلیارد آن به درهم امارات، 7/ 6 هزار میلیارد تومان آن به یورو و 8/ 4 هزار میلیارد آن به دلار آمریکا تعلق دارد. در واقع دلار آمریکا تنها 7/ 19 درصد از کل ارز به فروش رفته را تشکیل می‌دهد. در نتیجه همین آمار نشان می‌دهد در معاملات سال‌های اخیر بازار، دلار، ارز مرجع نیست و بیشتر معاملات انجام شده با درهم امارات انجام می‌شود. علاوه بر این، بررسی روند فروش ارز‌های خارجی در این 9 صرافی وابسته به شبکه بانکی نشان می‌دهد دلار طی سال‌های 91 تا 94 همچنان در رتبه سوم ارزهای پرفروش بوده است.