اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۲۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۹
آبان

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: قیمت خانه در مناطق مصرفی تهران در حال کاهش است و این نشان می‌دهد بازار به سمت واقعیت حرکت می‌کند.

سعید آگشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مهرماه امسال دیدیم که قیمت آپارتمان در مناطق شمالی تهران اندکی افزایش یافت. در عین حال قیمت‌ها در مناطقی مثل ۴، ۵، ۱۴ و ۱۵ که نگاه مصرفی به مسکن وجود دارد کاهش پیدا کرد. این یعنی بازار به سمت واقعیت حرکت می‌کند و واقعیتی که وجود دارد با بازار امروز همخوانی ندارد.

وی افزود: یک حباب در بخش مسکن ایجاد شده که تا این حباب شکسته نشود بازار رونق نخواهد گرفت.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که رکود، حداقل تا پایان سال در بازار مسکن ماندگار خواهد بود گفت: البته تا زمانی که «اقتصاد سیاسی» و «سیاست اقتصادی» ما با یکدیگر هماهنگ نشوند، نه در حوزه مسکن بلکه در حوزه صنعت نیز مشکلی رفع نخواهد شد. در حال حاضر هزینه جابه‌جایی پول برای صادرکنندگان و واردکنندگان بیش از ۲۲ درصد است که این مساله در قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد تاثیرگذار است.

آگشته، شاخصه مهم اقتصاد ایران را سیاسی بودن آن دانست و گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که کاملا اقتصاد سیاسی داریم. اصلاح قیمت کالاهای استراتژیک از دستور کارهای دولت‌ها در تمام دنیا است و تا این‌جا کسی مشکلی ندارد اما وقتی می‌دانیم اقتصاد ما کاملا با سیاست آمیخته شده تصمیم را باید در زمان مناسب اتخاذ کنیم.

۲۸
آبان

تهران - ایرنا - کارگردان اپراهای عروسکی معتقد است: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با تعریف جهانی آن تفاوت های آشکاری دارد و همین تفاوت مهمترین دلیل آسیب های این گونه نمایشی در کشور است.

بهروز غریب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آسیب شناسی حوزه تئاتر کودک و نوجوان در کشورمان گفت: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با آنچه که به عنوان تعریف جهانی از این هنر وجود دارد تفاوت های آشکاری دارد. در حقیقت یکی از مهمترین آسیب ها در کیفیت تولیدات تئاتر کودک و نوجوان کشورمان با وجود ظرفیت ها و نیروهای بالقوه موجود در آن به همین عدم تطبیق تعریف این گونه نمایشی با تعریف جهانی آن باز می‌گردد.

وی ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان و نخستین سنگ بنای اصلی آن یعنی نمایشنامه های این گونه تئاتری، در نگاه کلی چه از بعد علمی و چه از نگاه کیفی، با تئاتر بزرگسال معنای یکسانی دارد. در این میان آنچه که تئاتر کودک و نوجوان را از تئاتر بزرگسال متفاوت می‌کند به مولفه‌هایی بازمیگردد که شاید نمایشنامه‌نویسان تئاتر بزرگسال کمتر الزام به رعایت آن داشته باشند. یا بنا به سبک، شیوه و سیاق تولید آثار نمایشی خود به بخشی از وجوه تئاتریکال اثر خود توجه بیشتری داشته باشند و به بخش های دیگر توجهی کمتر!

۲۷
آبان

شب گذشته همزمان با پنجمین روز از هفته کتاب، و در ادامه اغتشاش آشوبگران کتابخانه تفکر شهرستان شهریار استان تهران در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کتابخانه تفکر شهرستان شهریار استان تهران از کتابخانه‌های عمومی کشور شب گذشته به دست آشوبگران به آتش کشیده شد و حدود 13 هزار جلد کتاب در آتش سوخت. طبق برآورد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خسارت وارده به این کتابخانه حدود 20 میلیارد ریال ارزیابی شده است.
کتاب‌سوزی در تاریخ پدیده جدیدی نیست و بارها رخ داده است. کتابخانه‌های بزرگی در یک لحظه به تلی از خاکستر تبدیل شده و تنها از آن کتابخانه‌ها امروز به ما افسانه‌هایشان به ما رسیده است و حسرتی که هرگز جبران نمی‌شود. کتاب‌هایی که جنگ‌ و جهل آتش به جانشان انداخت.
کتاب‌سوزی شب گذشته نیز در حالی رخ داده است که کل کشور در تدارک فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب است. حادثه تلخ کتابسوزی در شهریار بار دیگر نشان داد که حتی در قرن 21 هم توحش و جهل می‌تواند در یک چشم بر هم‌زدن چکیده سال‌ها اندیشه و تفکر را بر باد دهد.
۲۷
آبان

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: اگر کتابفروشی را پرورش ندهیم و از آن حمایت نکنیم، جریانی پرفشار آن را نابود می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است.

هومان حسن پور، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره حمایت اتحادیه از کتابفروشان کشور گفت: کتابفروشی خروجی نهایی ناشران است ، وقتی آن را پرورش ندهیم و از آن حمایت نکنیم، یک جریان پرفشار آن را به هم می‌زند و نابود می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است. ما در گفت و گو با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و متولیان فرهنگی گفته‌ایم در تصمیماتی که در حوزه کتابفروشی و کتابفروشان می‌گیرند با اتحادیه ناشران مشورت کنند، وقتی از ما نظر بخواهند می‌توانیم این تفاوت‌ها را قائل شویم و درباره جزئیات توضیح بدهیم.

وی افزود: نیت نهادها تقویت امور فرهنگی است که این بسیار خوب است، اما یک قسمت حرفه‌ای کار است که کمک می کند بهترین نتیجه را بگیرید، اما چرا از آن استفاده نمی‌کنید؟ نهادی که این توان و تخصص را دارد و حتی در این موضوع دغدغه‌مند است، ما در جلسات همیشه درباره کتاب‌فروشی ها تاکید و بر حقوق آنها پافشاری می کنیم.

رئیس اتحادیه ناشران با اشاره به هفته کتاب اظهار داشت: ما می‌خواستیم شعار امسال هفته کتاب، درباره کتابفروشی‌ها باشد اما در شورای سیاست‌گذاری رای نیاورد، اشکالی هم ندارد، ما کار خودمان را می‌کنیم.

۲۶
آبان
گردشگری خرید از گونه های گردشگری است که در نواحی شهری گردشگری جزو جدایی ناپذیر اقتصاد گردشگری به حساب می آید.

در ایالات متحده آمریکا، سفر و گردشگری در رابطه با خرید به عنوان یک بخش بزرگ و قدرتمند در زندگی و اقتصاد کشور نمایان شده است. خرید یکی از فراگیرترین فعالیت های اوقات فراغت است که گردشگران بسیاری را به خود مشغول کرده است. تیموتی و باتلر استدلال کردند که خرید یک فعالیت گردشگری بسیار معمولی نیست بلکه انگیزه برای برخی از سفرها از جمله سفرهای برون مرزی است.

گردشگری خرید گونه‫ای از گردشگری شهری است که تمایلی به سفر و خرید را در هم آمیخته است به همین دلیل اختصاص فضاهای ویژه به مراکز خرید به نحوی که آسایش گردشگران و مردم در خرید کالای مورد نظر فراهم باشد یک اصل اساسی است.

مراکز خرید زاییده‫ی صنعتی شدن و گونه‫ای از معماری قرن بیستم است. این مراکز در کشورهای اروپایی و آمریکایی قدمت 200 ساله دارد ولی در ایران و بیشتر کشورهای اسلامی این مراکز با ابعاد، کاربری‫ها و چیدمان مختص به خود شهرت داشته است. مرکزی که خالی و مشتری کم دارد نشانه اقتصاد ضعیف آن کشور است.
۲۶
آبان

عکاس عکسی از دو خرگوش در حال پرش به عنوان برنده اصلی رقابت عکاس طبیعت سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، اسامی برندگان این دوره از رقابت سالانه عکاس طبیعت روز جمعه مشخص شد. امسال برای نخستین‌ بار تعداد قابل توجه ۱۴ هزار عکاس از ۷۳ کشور مختلف در این رقابت عکاسی شرکت کرده بودند.

«کسابا داروکزی» توانست جایزه اصلی ۳ هزار یورویی این رقابت را برای عکسی با عنوان «پرش» که تصویری سیاه و سفید از لحظه پرش دو خرگوش در روستایی واقع در مجارستان است، از آن خود کند.

برندگان دیگر شاخه‌های این رقابت عکاسی همچون برندگان شاخه پرندگان و پستانداران نیز معرفی شدند.

«گیاکومو ردائیلی» نیز به عنوان برنده بخش جوانان این رقابت انتخاب شد. جایزه بخش جوانان رقابت عکاس سال طبیعت به عکاسان ۱۱ تا ۱۷ ساله اهدا می‌شود.

در ادامه منتخبی از عکس‌های این رقابت عکاسی را مشاهده می‌کنید:



۲۵
آبان

«اسناد تاریخی نشان می‌دهد که این دیوار از مسیری رد می‌شود (سر پل ذهاب) که چند هزاره راه اصلی تردد بین ایران و بین النهرین بوده است. حال باید منتشر کاوش‌های باستان شناسی این دیوار ماند تا راز سر به مهر یکی از طولانی‌ترین دیوارهای تاریخی ایران گشوده شود.»

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «باستان‌شناسان هنوز نتوانسته‌اند قدمت دقیق دیوار باستانی را که برخی از رسانه‌ها از آن به «دیوار چین ایرانی» یاد می‌کنند، تخمین بزنند اما به‌ گفته «سجاد علی‌بیگی»، سرپرست بررسی باستان‌شناسان وجود سفال‌های متعلق به ۲۲۰۰ تا ۱۷۰۰ سال پیش نشان می‌دهد که این دیوار در دوره اشکانی و ساسانی وجود داشته است.

او ساختن دیوار‌های دفاعی را یکی از سیاست‌های مملکت‌داری ساسانیان می‌داند و با اشاره به وجود دیوار گرگان و تمیشه در شمال و شمال غرب کشور از این که رسانه‌ها به دیوار کشف شده در شمال غرب کشور لقب «دیوار چین» داده‌اند، تعجب می‌کند. پیش از این برخی رسانه‌ها از دیوار گرگان به‌عنوان دیوار چین ایرانی یاد می‌کردند! آن‌ طور که این باستان‌شناس ترسیم می‌کند دیوار باستانی غرب کشور از کوه «بمو» در شمال شروع می‌شود و تا نزدیکی «گیلانغرب» ادامه می‌یابد. بررسی‌های باستان‌شناسی هنوز کاربری این دیوار را تخمین نزده و بر خلاف آن چه در رسانه‌ها دیده می‌شود، علی‌بیگی علاقه‌ای ندارد از این دیوار به‌ عنوان یک دیوار دفاعی یاد کند. آن طور که علی‌بیگی می‌گوید: «این دیوار بر اساس اسناد تاریخی برای باستان‌شناسان ناشناخته نبود. در اسناد عثمانی که همزمان با «صفوی» است از این دیوار به‌عنوان یک دیوار قدیمی یاد می‌شود.»

او وجود قید «قدیمی بودن» در این اسناد برای این دیوار را نشانه قدمت آن می‌داند اما می‌گوید برای تخمین قدمت دقیق این دیوار نیاز به کاوش‌های باستان‌شناسی است.  به‌ گفته علی‌بیگی باستان شناسان زیادی از این دیوار خبر داشته‌اند اما تاکنون هیچ گزارشی از آن در منابع علمی چاپ نکرده‌اند.

۲۲
آبان
20 هزار گل داودی در مساحتی به وسعت بیشتر از هزار متر مربع به فضای سبز بازار بزرگ ایران اضافه شد.

به گزارش روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران، پاییز بهترین زمان برای رشد و تماشای گل‌های داودی است، گل‌هایی که دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد را می‌پسندند و در آن به خوبی نمایان می‌شوند.

با آغاز فصل پاییز پای گل‌های داودی به بازار بزرگ ایران هم باز شد. اکنون ۲۰ هزار گل داودی در فضای سبز بازار بزرگ ایران کاشته شده است. این گل‌ها با تنوع ۱۰ رنگ مختلف از گونه‌های اصلاح شده داخلی انتخاب شده‌‌اند و سطح کِشتی بیشتر از هزار متر مربع را پوشانده‌اند.

گل داودی به دلیل رایحه خوب، تنوع، زیبایی و ماندگاری بالا همیشه مورد توجه دوست‌داران طبیعت بوده است. این گل دافع حشرات است و خاصیت ویروس کشی دارد و به خوبی می‌تواند فضای سبز امنی را برای سایر گونه‌های گیاهی نیز ایجاد کند.

۲۲
آبان

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از بازار بزرگ ایران گفت بعنوان یک ضرورت،حامی ورود بخش خصوصی به تولیدات فرهنگی-هنری است اما تاکید کرد این سرمایه‌گذاری باید عالمانه و بهره‌مند از مشاوره متخصصان باشد.

به گزارش روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران، محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازار بزرگ ایران و ظرفیت‌های فرهنگی آن بازدید کرد.

حسینی درباره نقش‌آفرینی اجتماعی بازارها گفت: بازار در فکر و فرهنگ و تاریخ ما به معنای محل داد و ستد صرف نیست بلکه محل گفتگو و محل تبادل آراء نیز بوده است. بازارها به عنوان یکی از بخش‌های جدی شهرها در تاریخ شهرسازی ایران مورد توجه بودند. اینکه بازار بتواند مردمان را دور هم جمع کند و فضای گفتگو و با هم بودن و فکر را فراهم کند نکته‌ای است که در سال‌های گذشته در ساخت بازارهای جدیدی که به عنوان پاساژ می‌شناسیم فراموش شده بود.

۲۲
آبان

گروه‌های موسیقی نواحی ایران به مناسبت هفته وحدت در بازار بزرگ ایران هنرنمایی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران، ۸ گروه موسیقی از نواحی مختلف ایران با حضور در بازار بزرگ ایران به اجرای برنامه و مولودی‌خوانی در مدح پیامبر اعظم می‌پردازند. گروه‌های مختلف در ۴ نوبت از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در ورودی تیمچه حاج علی‌اکبر(بازار سنتی) برنامه خود را اجرا می‌کنند. این برنامه از فردا دوشنبه ۲۰ آبان تا جمعه ۲۴ آبان ادامه دارد.

این گروه‌ها از مناطق مختلف کردستان، آذربایجان، گلستان، خراسان، مازندران و گیلان مهمان بازار بزرگ ایران خواهند بود تا در هفته وحدت، پیام‌آور صلح و دوستی فرق اسلامی و مجلس آرای جشن میلاد رسول الله باشند.

در حاشیه این مراسم یکی از آثار حسن روح‌الامین نقاش کشورمان با موضوع ولادت حضرت محمد(ص) برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شود.

حضور برای همه مردم در این مراسم‌ها آزاد و رایگان است.

۲۲
آبان

همزمان با هفدهم ربیع الاول، بازار بزرگ ایران میزبان جشن ولادت حضرت رسول‌الله (ص) است.

به گزارش روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران، جشن ولادت نبی مکرم اسلام حضرت خاتم النبیین (ص) با مولودی خوانی و حضور گروه‌های موسیقی نواحی مختلف ایران برگزار می‌شود. ویژه برنامه اجرای آبنمای موزیکال بازار بزرگ ایران یکی از بخش‌های جذاب این جشن خواهد بود.

این مراسم پنج‌شنبه ۲۳ آبان بعد از اذان مغرب و عشا با حضور عموم هموطنان در محل آبنمای موزیکال برگزار می‌شود.

https://www.instagram.com/the_iranmall

۲۲
آبان

یزد در شب پایانی مسابقات، شاهد قهرمانی فرنگی‌کاران ایرانمال در فینال لیگ برتر کشتی فرنگی کشور بود

در دیدار فینال لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور تیم بازار بزرگ ایران از سد تیم سینا صنعت ایذه گذشت.

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران، دیدار فینال لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور ۲۱ آبان در شهر یزد برگزار و تیم بازار بزرگ ایران با نتیجه ۸ بر ۲ از سد تیم سینا صنعت ایذه گذشت و بعنوان قهرمانی دست یافت. تیم سینا صنعت ایذه نیز نایب قهرمان شد

۲۱
آبان

در حال حاضر ایران در بازار جهانی گاز ۱.۵ درصد نقش دارد که با توجه به ذخایر عظیم گازی، موقعیت راهبردی و افزایش تقاضا پیش‌بینی می‌شود که بتواند در این بازار بزرگ سهم خود را به ۱۰ درصد برساند.

به‌گزارش ایسنا، صادرات روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده که البته اولویت بازار صادراتی گاز ایران، کشورهای همسایه است. صادرات گاز ایران تاکنون به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان انجام شده که قرارداد با این کشورها گاهی در قالب قراردادهای درازمدت، گاهی در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت سوآپ و بعضاً در قالب تهاتر برق و گاز امضا شده است.

پس از قطع صادرات گاز ایران به روسیه، ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز طبیعی ایران در نظر گرفته شد. قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران و ترکیه، در سال ۱۳۷۴ امضا و از سال ۱۳۸۱ صادرات گاز ایران به این کشور آغاز شد. قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان نیز با هدف تهاتر گاز و برق امضا شد که بر اساس آن، ارمنستان در ازای هر مترمکعب گاز، ۳ کیلووات ساعت برق به ایران تحویل می‌دهد.

۲۰
آبان

«موسیقی بی‌کلام برای هر کس معنای متفاوتی دارد، ممکن است وقتی که مخاطبان به آوای سازها گوش می‌سپارند، یک نفر از ویولن خوشش بیاید و فرد دیگری از سازهای بادی و به فراخور حس و حالی که دارند درک متفاوتی از آن موسیقی داشته باشند. ولی زمانی که موسیقی باکلام است، محوریت کار کلام می‌شود و مخاطب با توجه به متن کلام و مفهوم مورد نظر شاعر پیش خواهد رفت.»

بخشی از صحبت‌های کیوان ساکت که در مصاحبه با ایسنا عنوان شده است.

این نوازنده و آهنگساز قرار است ۲۲ و ۲۳ آبان ماه به عنوان سولیست تار و سه‌تار همراه با ارکستر ملی، کنسرتی را با آهنگسازی خودش در تالار وحدت به روی صحنه ببرند.

این کنسرت به رهبری مهمان نصیر حیدریان با اجرای قطعاتی از جمله آرزوی بزرگ، رقص ایرانی، خاطره، رقص شیرازی، کرانه، شوق دیدار، غم وشادی، راپسودی چهارگاه، راز مهتاب، حرکت دائمی، مادر، چهارمضراب بیات شیراز، سرمست، سرمست، گفتگو، رقص گیلکی و رستاخیز برگزار خواهد شد.

۱۹
آبان

التاجر الجبان محروم و التاجر الجسور مرزوق (کنز الاعمال: ۹۲۹۳)

این جمله پیامبر رو چند روز پیش که داشتم پستای پیج اینستاگرامم رو چک می‌کردم دوباره دیدم. رسما ی‌ مدت اسیرم کرده بود...

خیلی جمله‌ی بلندیه...

ی‌ جا هست ۱۰ تا کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای می‌خونی، ی‌ جا هست ۶ تا کلمه؛ بعد اون ۶ تا کلمه مسیر زندگی تورو تغییر می‌ده یا باعث می‌شه مسیر زندگی ده‌ها یا صد‌ها یا میلیاردها نفر دیگه هم تغییر کنه. این جمله به‌نظرم ازون جملاته. شاه‌کلیدیه که تمام درهای بسته‌ی تجارت رو می‌تونه باز می‌کنه.

اگه بخوایم متن رو باز کنیم می‌تونیم برا شروع به لحاظ لغاتش بررسیش کنیم.