اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از بازار بزرگ ایران گفت بعنوان یک ضرورت،حامی ورود بخش خصوصی به تولیدات فرهنگی-هنری است اما تاکید کرد این سرمایه‌گذاری باید عالمانه و بهره‌مند از مشاوره متخصصان باشد.

به گزارش روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران، محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازار بزرگ ایران و ظرفیت‌های فرهنگی آن بازدید کرد.

حسینی درباره نقش‌آفرینی اجتماعی بازارها گفت: بازار در فکر و فرهنگ و تاریخ ما به معنای محل داد و ستد صرف نیست بلکه محل گفتگو و محل تبادل آراء نیز بوده است. بازارها به عنوان یکی از بخش‌های جدی شهرها در تاریخ شهرسازی ایران مورد توجه بودند. اینکه بازار بتواند مردمان را دور هم جمع کند و فضای گفتگو و با هم بودن و فکر را فراهم کند نکته‌ای است که در سال‌های گذشته در ساخت بازارهای جدیدی که به عنوان پاساژ می‌شناسیم فراموش شده بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر تلاش شد تا بازارها فضایی به غیر از فضای مبادله داشته باشند و فضای نشستن و صحبت کردن و با هم بودن را فراهم کنند. در این مسیر بازار بزرگ ایران توانسته است استاندارد بالاتر و عالی‌تری را به ارمغان بیاورد. این بازار توانسته به میراث گذشته نزدیک‌تر باشد؛ فضایی که خانواده‌ها در آن قدم بزنند و همدیگر را ملاقات کنند و به تماشای آنچه که در روز اتفاق میافتد از جمله فیلم و سینما و کتاب و تازه‌های نشر و مجموعه فعالیت فرهنگی نیز در کنار بازارگردی بپردازند.

معاون وزیر ارشاد درباره ارزیابی‌اش از ظرفیت‌های هنری بازار گفت: در ۴ دهه گذشته رشته‌های مختلف هنری از نظر گسترش منابع انسانی رشد شگفت انگیزی داشته است ولی در حوزه سخت‌افزار و زیرساخت‌ها بسیار کمتر از حد مطلوب ظرفیت سازی شده است، تاجایی که برای این حجم از اساتید و موسیقی‌دانان فعال و سرشناس و خلاق ایرانی سالن مناسب کنسرت نداریم. به اندازه هنرمندان فعال سرشناس و نامدار تئاتر سالن‌های تئاتر برقرار نیست و همینطور در بخش سینما نیز این کمبود زیرساخت‌ها دیده می‌شود.

او تاکید کرد: اینکه ۱۲ سالن سینما با ظرفیت حدود ۱۸۰۰ نفر در مجموعه بازار بزرگ ایران فعال شده است مقدمه پرداختن به بخش‌های دیگر هنری است. تعداد سالن‌های کنسرت در ایران کم است، سالن‌های مخصوص اجرای کنسرت در ایران انگشت‌شمارند اما امروز باخبر شدم که بازار بزرگ ایران در حال ساخت سالن مجهزی مخصوص اجرای کنسرت است. آنچه که مایه افتخار است، ارائه کیفیت مناسب و استمرار آن کیفیت در مسیر بهره‌برداری است. با تدبیری که در بازار بزرگ ایران صورت گرفته است این امیدواری وجود دارد تا بتواند سالن کنسرتی با کیفیتی پایدار و مستمر ارائه دهد. موسیقی‌دانان ایران با افتخار آفرینی در عرصه جهانی و برخورداری از یک میراث ارزشمند هنری طبیعتاً این توانایی را دارند که اجراهای موفق خودشان را در چنین سالنی عرضه کنند.

حسینی درباره ورود بخش خصوصی به حوزه تولیدات فرهنگی و هنری و حمایت از هنرمندان این عرصه گفت: ورود بخش خصوصی به امر فرهنگ یک ضرورت است اما نکته‌ای که باید همه دغدغه داشته باشند این است که فرهنگ یک کالای عمومی است و در عین حال یک بن مایهٔ علمی و تخصصی دارد؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر ثروت و سرمایه‌ای دارند به راحتی می‌توانند در این کالای عمومی مشارکت کنند و کمتر سراغ یادگیری مقدمات و دانش ورود به این عرصه می‌روند. خیلی از صاحبان سرمایه‌ای که تاکنون وارد سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگی و هنری شدند به دلیل نداشتن همان مقدمه، یا رفتار نگران کننده ارائه دادند و یا به سرعت از این عرصه خارج شدند و فعالیتشان ادامه‌دار نبود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر این ضرورت اولیه که حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ برای ما یک فرض و امر مسلم باشد، انتظار می‌رود صاحبان سرمایه‌ای که به مشارکت در فرهنگ علاقه‌مند هستند یا مشاوران متخصصی داشته باشند و بر اساس علم و دانش و تخصص وارد این عرصه شوند یا خودشان این تخصص را تحصیل کنند تا زمانی که وارد می‌شوند براساس یک منطق و زمان بندی به سرمایه‌گذاری بپردازند نه صرفاً به عنوان یک تفریح و تنوع. با در نظر گرفتن این شرایط دیگر هیچ نگرانی‌ برای هنرمندان در رشته‌های مختلف و برای ذینفعان به وجود نخواهد آمد.

حسینی در پایان تاکید کرد: من به عنوان مدیر فرهنگی با تمام توان، تسهیل‌گر فرآیند حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری تخصصی و عالمانه آن در فرهنگ و هنر هستم.

  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی