اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
آذر

افتخارآفرینی‌های تیم کشتی بازار بزرگ ایران همچنان ادامه دارد.

مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان با حضور ۶ کشور در بجنورد برگزار شد. تیم بازار بزرگ ایران در هر دو بخش آزاد و فرنگی توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

تیم کشتی بازار بزرگ ایران قبلاً نیز ۳ بار با نام بیمه رازی در این رقابت‌ها قهرمان شده بود.


۲۷
آذر

نمایشگاه تخصصی بدنسازی و تجهیزات وابسته از فردا به مدت چهار روز در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بازار بزرگ ایران برپا می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران، نمایشگاه تخصصی بدنسازی (فیتنس) و تجهیزات وابسته با هدف اطلاع‌رسانی و معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌های این حوزه در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بازار بزرگ ایران برگزار می‌شود.

شرکت‌های فعال در حوزه ورزش قهرمانی شامل ۱۵ نشان خارجی و بیشتر از ۳۰ نشان داخلی، جدیدترین محصولاتشان را در زمینه تجهیزات باشگاهی، دستگاه‌های ورزشی، کفپوش، کفش و پوشاک ورزشی و مکمل‌های ورزشی در نمایشگاه بدنسازی عرضه می‌کنند.

نمایشگاه بدنسازی از سه شنبه ۲۶ آذر تا جمعه ۲۹ آذر به مدت چهار روز از ساعت ۱۴ تا ۲۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

۲۶
آذر

اگر همین‌طور به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه دهیم، گرمایش جهانی در نهایت تمام یخ‌های دو قطب زمین و کوهستان‌ها را آب خواهد کرد و سطح دریا تا 65 متر افزایش پیدا می‌کند. امروز در فارنت باهم می‌بینیم که سواحل این چشم‌انداز جدید از دنیا، چطور دیده می‌شوند.

به گفته متخصصان آب‌وهوا، در پایان این قرن بخش‌هایی از کره زمین غیرقابل‌سکونت خواهد شد. تغییرات آب‌وهوا خطراتی چون کاهش توده‌های خشکی، خشک‌سالی، سیل‌های شدید، بلایای طبیعی، اقیانوس‌های سمی و امواج گرما در پی دارد. بلایای طبیعی این‌چنین، احتمال وقوع جنگ و فروپاشی اقتصادی را هم افزایش می‌دهند.

به گفته برخی از محققان، در کره زمین بیش از 8 میلیون کیلومتر مکعب یخ وجود دارد و برای آب شدن تمام این یخ‌ها، بیشتر از 5000 سال زمان لازم است؛ اما اگر انتشار کربن را کاهش ندهیم، ممکن است سیاره‌ای بدون یخ بسازیم که میانگین دمای آن به‌جای 14.44 درجه، 26.66 درجه سلسیوس خواهد بود.

تاثیر ذوب شدن یخ‌های قطبی بر آمریکای شمالی

تمام سواحل اقیانوس اطلس به همراه فلوریدا و ساحل خلیج ناپدید خواهد شد. در کالیفرنیا، تپه‌های سانفرانسیسکو به خوشه‌هایی از جزیره تبدیل می‌شوند و دره مرکزی کالیفرنیا به خلیجی غول‌پیکر. خلیج کالیفرنیا تا سن‌دیه‌گو در شمال کشیده می‌شود. البته خود سن دیگو وجود نخواهد داشت.

۲۶
آذر

آیا گردشگر بودن بد است؟ مطمئنا گردشگری و کشف جاههای مختلف جهان بد نیست اما صنعت گردشگری گاهی می تواند برای خود جاذبه گرشگری بد باشد. گاهی اینکه بخواهی میزبان تعداد زیادی مهمان باشی می تواند شرایط فرهنگی و زیست محیطی آن محل را تحت تاثیر قرار دهد. مجله انگلیسی «واندرلاست تراول» لیستی از جاذبه هایی که توسط گردشگران در حال نابودی اند را تهیه کرده است.

۱٫وادی رم (Wadi Rumاردن

در سال های اخیر، گردشگری به سرعت در اردن رشد پیدا کرده است و تقریبا همه کسانی که به این کشور جذاب می روند احساس می کنند که حتما باید از مناظر دیدنی و جذاب وادی رم دیدن کنند، پس سوار بر جیپ شده و به سمت بیابان می روند. جذابیت بیابان فقط محدود به رنگ درخشان شن ها و خورشید نمی شود بلکه بهترین فرصت را به شما می دهد تا ویژگی اصلی این محل را هم احساس کنید. امروز خودروهای پیشرفته زیادی وجود دارند که با صاف کردن تپه های شنی به شما اجازه می دهند جاههایی را که تاکنون بکر و دست نخورده بوده اند را به راحتی ببینید. مشکل اصلی در این بیابان این است که این محل بین سه قبیله تقسیم شده و هر کدام از این قبایل به آن به عنوان منبع درآمد نگاه می کنند، بدون اینکه لحظه ای به ساخت خانه های مناسب برای گردشگران و یا خرید خودروهای جدید بیابان گردی توجه کنند. به همین دلیل است که کم کم مناظر بکر و منحصربفرد این ناحیه جذابیت خود را از دست می دهد و پول هایی که از طریق گردشگری بدست می آید برای رشد گردشگری این محل استفاده نمی شود، چیزی که نه برای بیابان خوب است و نه برای ساکنان آن ها!

۲۵
آذر

سیاره زمین تا پیش از پیدایش انسان میلیون‌ها سال به حیات طبیعی خود سرگرم بود اما به لطف حضور بشر در دهه‌های گذشته با چالش هایی نظیر تغییرات اقلیمی، اسیدی شدن اقیانوس ها، جنگل زدایی و افزایش سطح کربن دست به گریبان شده است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، بخشی از این معضلات میراث تکنولوژی‌های غیر بهینه‌ای است که استفاده از آنها هنوز متوقف نشده، با این حال در سالیان اخیر فناوری‌های سازگار با محیط زیست قدرتمندی هم توسعه یافته که در ادامه به ۱۰ مورد برتر از آنها اشاره کرده ایم.

۱۰. شیشه خورشیدی

شیشه سولار یا خورشیدی یک فناوری نوظهور است که در حوزه های طراحی و توسعه پایدار سر و صدای زیادی به پا کرده. همانطور که از نام این پنل ها پیدا است، علی رغم برخورداری از ظاهر شیشه ای قادر به جذب انرژی خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته هستند.

پنل های سولار معمولی بازدهی ۲۵ درصدی دارند اما این شیشه ها بخشی از این بازدهی را فدای شفاف بودن می کنند. برای مثال شیشه های سولار دانشگاه میشیگان ۵۰ درصد از نور را از خود عبور داده و بازدهی ۱۵ درصدی دارند. بر اساس پژوهش ها از طریق ۵ تا ۷ میلیون متر مربع از این شیشه ها می توان ۴۰ درصد از انرژی الکتریسیته کل آمریکا را تامین کرد.

۹. گرافن

ویژگی های گرافن به حدی فوق العاده است که می توان آنرا ماده ای جادویی نامید. گرافن به لطف تشکیل شدن از لایه منفرد اتم‌ها، نازک ‌ترین و مقاوم ترین ماده جهان و رسانای قابل توجه الکتریسیته و گرماست. در واقع این ماده صدها بار از آهن مقاوم تر، از کاغذ باریکتر و از مس رساناتر است.

گرافن به واسطه بازدهی فوق العاده نسبت به ابزارهای کنونی، نگاه محققان را به خود خیره کرده و به باور بسیاری پس از برنز، آهن، فولاد و سیلیکون عصر جدیدی را در دنیای علم رقم خواهد زد. از کاربردهای احتمالی گرافن می توان به فیلتر آب، انتقال انرژی در فواصل طولانی و سامانه‌های فتوولتاییک برای تولید برق از انرژی خورشیدی با حداقل اتلاف اشاره کرد.

۲۵
آذر

در پی مطرح شدن برخی خبرها درباره بازگشت جمهوری اسلامی ایران به لیست سیاه کارگروه اقدام مالی (FATF)، رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بازگشت ایران به لیست سیاه FATF را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، میثم امیری اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی(FATF) یک سازمان بین‌دولتی است که در سال سه بار تشکیل جلسه می‌دهد و اخیرا اجلاسی نداشته و اجلاس آتی آن برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات کشورها از جمله ایران، در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، رئیس مرکز اطلاعات مالی این وزارتخانه با اعلام اینکه "تصویب لوایح پالرمو و CFT در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام روند قانونی را طی می‌کند"، بر لزوم هوشیاری فعالان اقتصادی تأکید کرد و افزود: اینگونه شایعات ساخته و پرداخته کسانی است که با استفاده از ابزار شایعه‌پراکنی قصد التهاب‌آفرینی در بازارها، بویژه بازار ارز را دارند و منفعت‌طلبی خود را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام رسمیFATF ، جمهوری اسلامی ایران در لیست «نیازمند اقدام» (Call for action) قرار دارد که به تعبیری همان لیست سیاه است، اما اقدامات پیش‌بینی‌شده در لیست سیاه این سازمان در مورد ایران به حالت تعلیق درآمده است. در صورتی که تا پیش از فوریه ۲۰۲۰ ایران اقدامات لازمِ باقی‌مانده را مصوب و عملی نکند، موارد تحریمیِ موجود در لیست سیاهِ گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مورد ایران اجرا خواهد شد.

۲۳
آذر

در منطقه 13 پاریس همه به نام اینجا را می‌شناسند. در شهری که رهگذرها معمولا حوصله‌ آدرس دادن به غریبه‌ها، ‌به‌خصوص گردشگران را ندارند، «ایستگاه اف» یا به قول فرانسوی‌ها «استاسیون اف» به اندازه رود سن و ایستگاه متروی مرکزی شهر مشهور است. فرانسوی‌ها خیز برداشته‌اند تا اینجا سیلیکون ولی جدیدی در جهان باشد و بار دیگر ثابت کنند که سیلیکون‌ولی فقط در کالیفرنیا نیست. مصاحبه پیش از عید با رکسانا ورزا، رئیس ایرانی ایستگاه اف که اکنون بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی جهان است، ما را به پاریس کشاند تا یکی از هسته‌های اصلی آنچه را امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مسیر رسیدن به «ملت استارتاپی» خوانده از نزدیک ببینیم. اینجا تا همین چند سال قبل ایستگاه قدیمی و متروکه تعمیر قطار بود اما حالا بزرگ‌ترین محل گردآوری استارتاپ‌های جهان و محل فراهم کردن تمام امکاناتی است که به آن نیاز دارند.  واکاوی آنچه در این سازمان بزرگ خصوصی می‌گذرد، با تمام زیر و بم‌ها و جزئیاتش به واسطه همراهی رکسانا ورزا، رئیس ایرانی «ایستگاه اف» محقق شد. برخلاف تصور رایج درباره محیط‌های استارتاپی دسترسی به این مجتمع و ورود به بخش‌های حساس آن اصلا آسان نیست. ما برخلاف تورهای رایج و کوتاه توانستیم چند ساعتی را در بخش‌های اختصاصی پشت سر بگذاریم و با بازدید از شتاب‌دهنده‌های مهمی مانند اپل، فیسبوک و گوگل با برخی از استارتاپ‌های شاخص مجموعه هم گفت‌وگو کنیم. این گزارش اولین مورد از مجموعه گزارش‌هایی برای آشنایی با راهکارهای فرانسه برای استارتاپ‌هاست. گزارش‌های بعدی درباره جزئیات فعالیت شتاب‌دهنده‌ها و آشنایی با برخی استارتاپ‌های شاخص در این مجتمع به‌زودی در صفحه دانش و فناوری منتشر می‌شود.

مرکز جدید بازدیدهای دیپلماتیک

هرچند ایستگاه اف همین الان هم از حدود هزار استارتاپ در آن واحد پذیرایی می‌کند اما فرانسوی‌ها برنامه‌های مفصلی برای پیشرفت و توسعه آن دارند تا به قول ماکرون، فرانسه آینده را اقتصاد استارتاپی بسازد.  استیشن اف، یکی از مهم‌ترین مراکز این روزهای فرانسه است؛ ‌آن‌قدر مهم که آن را چه از لحاظ طول و عرض و چه از نظر اهمیت استراتژیک با برج ایفل مقایسه می‌کنند. با وجود عمومی بودن برخی محیط‌ها، تدابیر امنیتی خاصی برای بخش‌های غیرعمومی وجود دارد. در دنیای جدید، خلاقیت، نوآوری و استارتاپ‌ها حرف اول را در اقتصاد می‌زنند؛ به همین‌خاطر وجود نیروهای امنیتی ویژه که در شلوغی و رفت‌وآمدها بسیار همه‌‌چیز را زیرنظر داشتند به‌نظر غیرطبیعی نمی‌آمد. رفت‌وآمد بدون کارت شناسایی ویژه ایستگاه اف در این مجتمع تقریبا غیرممکن است. کارت‌های شناسایی هم براساس نوع‌شان سطح دسترسی مختلفی برای باز کردن در بخش‌ها دارند.

چرا ایستگاه اف مهم است؟

۲۰
آذر

مدیریت جنگل­‌های شهری به­ عنوان یکی از راه‌کارهای اساسی مدیریت پیامد­های ناشی از توسعه شهری شناخته می­ شود. در این راه‌کار، جنگل های شهری به عنوان جزء مهم اکوسیستم شهری وظیفه ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات اکوسیستم مانند تقویت کیفیت هوا، کاهش گرمای تابستان، کاهش روان‌آب، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، زیباسازی فضای شهری و ایجاد فرصت­‌های تفریحی را دارند.

جنگل‌هایی که به مثابه ریه‌های زمین عمل می‌کنند و با تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها یکی از موثرترین آفریده‌های خدا برای حیات زمین محسوب می‌شوند. فضای گسترده سبزی که این روزها با تغییرات اقلیمی که دنیا را تحت تاثیر قرار داده، روزهای خوبی را نمی‌گذراند و نیاز به توجه جدی‌تری دارد.

در روزهایی که به گفته دوستداران محیط زیست، توسعه شهرهای صنعتی و فراگیری فناوری‌های نوین یکی از دلایل از بین رفتن جنگل‌ها است، همین فناوری‌ها به کمک احیای حیات آن‌ها آمده‌اند تا بتوانند جانی تازه به کالبد این سبزه قبای زمین بدمند.

اما پایش جنگل‌هایی که حیات زمین به آن‌وابسته است به دلیل پیچیدگی‌های اجتماعی/ زیست‌محیطی جنگل‌های شهری و فعل و انفعالات بین فرآیندهای اقتصادی/ اجتماعی و زیست‌محیطی سخت و دشوار شده است. به همین دلیل نیازمند داده­‌های دقیق و به­‌هنگام از وضعیت، روندها و اطلاعات مربوط به این فعل و انفعالات در مقیاس‌­های زمانی و مکانی متفاوت و متعدد هستیم.

در روش‌های سنتی این اطلاعات با نمونه‌گیری تصادفی و تفسیر بصری عکس‌های هوایی به دست می‌آید که علاوه ­بر هزینه بالا، زمان­بر بودن، نیازمندی به عوامل انسانی فراوان و ناکارامدی در پوشش مناطق بزرگ، قابلیت تکرارپذیری و مقیاس پذیری نیز ندارند.

۱۹
آذر

اصفهان- ایرنا - رییس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تامین به‌موقع آب بویژه تخصیص پساب برای اجرای طرح‌های نهالکاری و بیابان‌زُدایی در استان، افزایش آنها را حتی تا ۲ برابر فعلی درپی خواهد داشت.

حسینعلی نریمانی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: تامین آب برای طرح‌های بیابان‌زُدایی و کشت نهال در مناطق بیابانی بزرگترین دغدغه ما به شمار می‌رود و در صورت تخصیص پساب حدود ۴۸ درصد در مصرف اعتبارات نیز صرفه‌جویی می‌شود و قادر خواهیم بود طرح‌ها را در گستره بیشتری اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد:۶۰ درصد از اعتبارات طرح‌های بیابان‌زُدایی و کنترل ریزگردها در اصفهان به تامین آب مورد نیاز برای آبیاری نهال‌ها اختصاص می‌یابد و این نشان می‌دهد که در صورت اختصاص آب خاکستری از طریق تصفیه‌خانه‌های شمال یا شرق اصفهان چه اندازه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رییس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: طرح نهال‌کاری در اراضی بیابانی شرق اصفهان در دشت "سگزی" در مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هکتار انجام می‌شود و اکنون ۲۰ نوبت آبیاری بوسیله آب‌های زیرزمینی برای این امر در نظر گرفته شده است.

۱۷
آذر

تهران - ایرنا - معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ابلاغی توسعه ۵۸۰۰ هکتاری گلخانه‌ها در سال جاری، تاکنون در سطح دو هزار هکتار اجرا شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی طهماسبی» در نشست سراسری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با معاونان و مدیران ارشد این وزارت و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها، اظهارداشت: توسعه گلخانه ها و برنامه انتقال کشت محصولات آب بر سبزی و صیفی به محیط های کنترل شده و گلخانه ای در استان هایی که استانداران و مسئولان ارشد حمایت کرده اند با سرعت در حال پیشرفت است.

وی گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار مناطق مستعد در سال ۹۷ در سطح ۲۹ هزار هکتار اجرا شده است.

طهماسبی با اشاره به این که باغ های مادری در مناطق مختلف کشور وجود دارد، تاکید کرد: در جا به جایی نهال ها، نظارت و دقت برای جلوگیری از شیوع آفات و سلامت نهال و پیوندک ها ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ شرکت کشت بافت در کشور در حال فعالیت هستند و لازم است برای ارتقاء سلامت و توسعه باغات از این شرکت های دانش بنیان حمایت شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که امسال در تولید محصولات سیبف پرتقال، زعفران و پسته مازاد تولید داریم، تصریح کرد: توجه به زنجیره های تولید و فرآوری و توسعه صادرات محصولات باغی ضرورت دارد.

۱۶
آذر

این عکس که با عنوان «ظهور شکوفه فیتوپلانکتون در یکی از پر رفت و آمدترین گذرگاه‌های نفتی جهان» امروز (جمعه) در تارنمای رصدخانه زمین ناسا (Earth Observatory) منتشر شد، در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۴ مهر ۱۳۹۸) توسط تصویربردار عملیاتی زمین (OLI) بر روی ماهواره لندست ۸ ثبت شده است.

ناسا در توضیح این عکس و با اشاره به گرداب فیتوپلانکتون در این منطقه نوشت: نفتکش‌ها در هر روز حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام (چیزی در حدود ربع میزان مصرف جهانی) را از تنگه هرمز جابه‌جا می‌کنند. این تنگه یکی از مهم ترین گذرگاه‌های نفتی جهان است اما به تازگی محل عبور چیزی بیشتر از نفتکش‌ها بوده است.

فیتوپلانکتون‌ها ارگانیسم‌های گیاه مانندی هستند که نقش کانون را در زنجیره غذایی آبزیان ایفا می‌کنند. فراوانی فیتوپلانکتون‌ها به در دسترس بودن نور خورشید و مواد مغذی وابسته است اما همچنین می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری چون دما، میزان شوری و عمق آب، وزش باد و تعداد موجودات آبزی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، قرار گیرد. در صورت مساعد بودن شرایط، جمعیت فیتوپلانکتون‌ها می‌تواند شاهد رشدی انفجاری باشد که از آن به عنوان شکوفه فیتوپلانکتون (phytoplankton bloom) یاد می‌شود.

در گزارش تارنمای رصدخانه زمین ناسا آمده است: «تصویر ثبت شده از پدیده شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز، به یک نقاشی با آبرنگ می‌ماند، ترکیبی از هنر و علم. نورمن کرینگ (Norman Kuring) از گروه زیست‌شناسی دریایی ناسا همچون عکاسی که نور را تنظیم کرده و از فیلترهای گوناگون استفاده می‌کند، با به کارگیری نرم‌افزارها و روش‌های مختلف فیلتر رنگ جزئیات ظریف آب را به نمایش درمی‌آورد.

تمام جزئیات تصویر شده از گرداب فیتوپلانکتون در آب‌های غنی از کلروفیل این منطقه واقعی هستند و کرینگ تنها با جداسازی و تقویت برخی از سایه‌ها و درجات ارائه شده در داده‌ها، برای برجسته کردن این زیست توده استفاده کرده است.» 

۱۱
آذر

حذف نشانه‌های قدیم در کوچه پس کوچه‌های شهر، این بار گریبان تیر برق‌های تهرانِ قدیم را گرفته است؛ نشانه‌هایی که هرچند این روزها کمتر کسی به آن‌ها توجه دارد، ولی همین لکه‌های هر چند کوچک، تاریخی را روایت می‌کنند و از میراث فرهنگی و ملی است.

به گزارش ایسنا، هر چند تعداد زیادی از تیربرق‌های تهران در طول سال‌های گذشته با تیربرق‌های سیمانی ساده و جدید تعویض شده‌اند، اما هنوز تیربرق‌های قدیمی‌تر که بدنه‌ی پایینی‌شان طرح‌های قدیمی  دارند، در برخی از کوچه‌ها و خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند؛ تیربرق‌هایی با طرح «شیر و خورشید» که به دلیل نوع ساخت بدنه‌ی پایینی معمولا نشان آن‌ها مخدوش شده یا حتی آن بخش سیمانی به طور کامل از بدنه‌ی تیر جدا شده‌اند.


۱۰
آذر

تهران- ایرنا- بازار طلا و سکه در روزهای اخیر با رشد قیمتی همراه شده است، اما رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هشدار می‌دهد که با توجه به وابستگی قیمت طلا به دلار، در صورت موفقیت بانک مرکزی در بازگرداندان آرامش به بازار ارز و افت قیمت دلار، بازار طلا نیز با ریزش قیمت مواجه خواهد شد.

بازار طلا و سکه از ۲۴ آبان ماه و پس از آغاز سهمیه‌بندی بنزین دچار تلاطم شد به طوری که قیمت‌ها روندی افزایشی داشته و سکه حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت یافت.

بر این اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در ۲۳ آبان‌ماه (یک روز پیش از آغاز سهمیه‌بندی بنزین) حدود چهار میلیون تومان فروخته می‌شد، دیروز به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

هر مثقال طلای آبشده نیز در این مدت افزایش قیمت ۱۴۰ هزار تومانی را به ثبت رساند، به‌طوری که بهای هر مثقال طلا از حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در ۲۳ آبان ماه به یک میلیون و ۹۰۸ تومان در روز گذشته (۹ آذر) رشد کرد.

سهمیه بندی بنزین از بامداد ۲۴ آبان آغاز شد که بر اساس آن، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان تعیین شد.

۰۹
آذر

تهران- ایرنا- ستاره شناسان چینی سیاه چاله هیولا و غول پیکری را در کهکشان راه شیری کشف کرده اند که آنقدر بزرگ است که از نظر تئوری امکان وجود چنین سیاه چاله های بزرگی در این کهکشان نیست.

به گزارش پایگاه اینترنتی سی.ان.ان، این سیاه چاله هیولا در واقع یک سیاه چاله ستاره ای است؛ سیاه چاله های ستاره ای پس از مرگ، فروپاشی و انفجار ستاره ها تشکیل می شوند. محققان پیش از این بر این باور بودند که حد مجاز جرم سیاه چاله های ستاره ای بیشتر از ۲۰ برابر جرم خورشید ما نیست؛ زیرا با مرگ ستاره ها، آنها بیشتر جرم خود را از طریق انفجارهایی که باعث نابودی ماده و گازهای ستاره ای می شود، از دست می دهند.

براساس گزارش بیانیه مطبوعاتی «آکادمی علوم چین»، این سیاه چاله تازه کشف شده که LB-۱ نامیده می شود، اکنون در فاصله حدود ۱۵ هزار سال نوری از زمین واقع شده است و جرمی ۷۰ برابر بیشتر از خورشید ما دارد.

لیو جیفنگ که هدایت گروه تحقیقاتی کاشف این سیاه چاله هیولا را بر عهده داشت، می گوید: بر اساس بیشتر الگوهای فعلی تکامل ستاره ها، سیاه چاله هایی به این بزرگی نباید در کهکشان راه شیری وجود داشته باشند. سیاه چاله LB-۱ دو برابر بزرگتر از چیزی است که تصور می کردیم. اکنون نظریه پردازان باید به توضیح شکل گیری این سیاه چاله بپردازند.

۰۶
آذر

«مایا لومیدزه»  افزود: نزدیکی عراق و برخی کشورهای بی‌ثبات خاورمیانه به ایران، بر علاقه گردشگران روس برای سفر به این کشور تاثیر منفی نگذاشته است.  
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در این کشور درحال توسعه است، اظهار داشت: ایران همان پارس باستانی است.

این مقام گردشگری روسیه معتقد است که نظام روادید، مانع افزایش جریان گردشگران از روسیه به ایران می شود چرا که روادید در مرز این کشور تنظیم نمی‌شود. 
وی افزود: علاوه بر ان وجود روادید سفر ایران در گذرنامه ممکن است مانع سفر به شماری از کشورها شود و این مانع از سفر گردشگران روس می‌شود.