اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۱
شهریور

نیویورک برترین مرکز مالی جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

به گزارش ایران مال، موسسه رتبه بندی "زد ین" که یک موسسه رتبه بندی مالی چینی- انگلیسی است، امسال نیز به مانند سال های گذشته به رده بندی شهرهای مختلف جهان از نظر میزان رقابت پذیری در صنعت مالی پرداخت که بر اساس آن، شهرها از صفر تا ۱۰۰۰ امتیاز کسب کرده اند. صفر بیانگر کمترین و ۱۰۰۰ بیانگر بیشترین میزان امتیاز است.

از جمله نکات جالب رده بندی امسال می‌توان به ورود دوبی به جمع ۱۰ شهر برتر و خروج فرانکفورت از جمع برترین شهرها اشاره کرد. پاریس یکی از بهترین عملکردها را داشته است و ۲۹ امتیاز به آن اضافه شده است در حالی که امتیاز لندن و نیویورک کاهش یافته است.

۱۰ مرکز مالی برتر جهان در سال ۲۰۱۹

۱-نیویورک- آمریکا

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۲- لندن- انگلیس

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۳- هنگ کنگ

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۴- سنگاپور

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۵- شانگهای- چین

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۶- توکیو- ژاپن

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۷- پکن - چین

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: دو رتبه صعود

۸- دوبی- امارات

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: چهار رتبه صعود

۹- شنژن- چین

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: پنج رتبه صعود

۱۰- سیدنی- استرالیا

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: یک رتبه صعود

رتبه دیگر شهرها:

در این رده‌بندی هم‌چنین شهرهای تورنتو کانادا در رده یازدهم، فرانکفورت آلمان پانزدهم، پاریس فرانسه هفدهم، ونکوور کانادا بیست و چهارم، سئول کره جنوبی سی و ششم، آمستردام هلند سی و هفتم، استانبول ترکیه پنجاه و سوم، وین اتریش پنجاه و چهارم و سنت پترزبورگ روسیه هفتاد ونهم برترین مراکز مالی جهان ایستادند.

بدترین شهرها نیز در رتبه بندی امسال در بین ۱۰۴ شهر به ترتیب: هانگ‌ژو، نانجینگ، تیانجین و دالیان هر چهار از چین، آتن یونان، آلماتی قزاقستان، مانیل فیلیپین و ریاض عربستان بوده اند.

۲۷
شهریور

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران، در حاشیه بازدید دو تن از اعضای شورای شهر تهران از مشکلات پارک چیتگر و خشک شدن درختان این پارک گفت: در حال حاضر پارک چیتگر ۸۰۴ هکتار است و مشکل اصلی آن قطع آب، شیوع آفت و عدم وجود چارت سازمانی و همچنین عدم تأمین اعتبارات مورد نیاز و عدم تعیین تکلیف بهره‌برداری اراضی بالای ۱۴۰۰ که زیر نظر منطقه ۲۲ است، می‌باشد. با بیان اینکه از اواخر سال ۹۲ با کاهش دبی آب مشکلات آغاز شد، ولی مشکلاتی با سازمان آب و فاضلاب وجود داشت و از سال ۹۴ تا ۹۶ نیز آب به دفعات قطع شد تا اینکه نهایتا در سال ۹۶ به طور کامل آب را قطع کردند. قبلاً باشگاه‌های سوارکاری انحصاری از آب چاهی که حفر کرده بودند استفاده می‌کردند اما آن را پملپ کردند و برای هر کدام لوله دو اینچی برای سه الی چهار ساعت ایجاد کردیم.

https://www.instagram.com/the_iranmall


۲۶
شهریور
ارتباط بانکی ایران و روسیه از طریق پیام رسان روسی و سپام بانک مرکزی بدون نیاز به سوییفت برقرار شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با اشاره به عضویت اخیر ایران در اتحادیه اورآسیا، گفت: امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه کمک شایانی بکند.

وی گفت: در جریان دیدار روسای جمهور ایران و روسیه، ضمن انجام مذاکرات بانکی، توسعه و ارتقای روابط بانکی دوکشور از موضوعات مهم دیدار بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان به خاطر سیاست های امریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تاکید کردند.

 سپام ( SEPAM)، سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی است که کارکردی شبیه به سوییفت دارد و به سفارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی شرکت خدمات انفورماتیک به منظور استفاده در شرایط تحریم ایران از سوی سوییفت  تهیه شده تا جایگزین سوئیفت  برای ادامه روابط بانکی شود.

 این سیستم به عنوان پیام رسانی بانکی و یک زیرساخت حیاتی تبادلات ارزی کشور و همین‌طور تبادلات بین بانکی را مدیریت می‌کند و با پروتکل سوییفت  تطابق کامل دارد.

همچنین با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار، یک زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالی ملی در کشور برای تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به‌کارگیری امکانات مؤسسه سوییفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد.

۲۵
شهریور

دولت‌ها، محققان، سازمان‌های غیر دولتی و فعالان محیط زیستی همواره در تلاش بوده‌اند تا به آلودگی پلاستیکی که به حیات دریایی و اقیانوس‌ها آسیب می‌زند، پایان دهند.

به گزارش ایسنا، این درحالیست که معضل آلودگی پلاستیکی به مناطق خشکی و حتی دورافتاده‌ترین نقاط زمین نیز راه پیدا کرده زیرا اکنون پلاستیک‌ها حتی بخشی از بارش باران شده‌اند.

محققان در بارش‌های اخیر اثراتی از میکروپلاستیک‌ها را پیدا کردند. به گفته این تیم تحقیقاتی ۹۰ درصد از نمونه‌های باران، برف و مه جمع‌آوری شده در مناطق مرکزی ایالت کلرادو حاوی ذرات پلاستیکی بسیار ریز بوده‌اند.

قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها یا بلعیدن آن‌ها تاثیر منفی بر بدن دارد، می‌تواند میکروبیوم روده را تخریب کرده، به ریه‌ها و کبد آسیب بزند و خطر آسیب مغزی را افزایش دهد.

همچنین طبق مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت، مشخص شد این ذرات بسیار ریز می‌توانند به ریه‌ها نفوذ پیدا کنند و عاملی برای انواع بیماری‌ها از جمله سرطان باشند.

به گزارش سایت مدیکال دیلی، از دیگر حقایقی که در مورد آلودگی پلاستیکی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- موادی همچون پنبه، پلی‌استر، اکریلیک و نایلون همچون منبع اصلی آلودگی پلاستیکی عمل می‌کنند.

- تمامی پارچه‌ها می‌توانند از خود میکروفیبر آزاد کنند و اکنون حدود ۱.۴ میلیون تریلیون میکروفیبر در اقیانوس‌ها وجود دارد.

- برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ گونه از حیوانات دریایی میکروپلاستیک‌ها را می‌بلعند.

- امکان نفوذ میکروفیبرها به خوراکی‌های دریایی و بدن انسان وجود دارد.

- احتمال وجود میکروفیبرها در سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری، آب‌های بسته‌بندی شده و آب لوله‌کشی نیز وجود دارد.

۲۵
شهریور

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی با بیان اینکه نمایشگاه اوریگامی با موضوع حفاظت از طبیعت و حیات وحش در موزه تنوع زیستی پردیسان دایر است، گفت: اوریگامی می تواند کودک را نسبت به محیط زیست اطرافش و طبیعت حساس‌تر کند و در نهایت منجر به حفاظت او از محیط زیست تا سن بزرگسالی شود.

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران هدف اصلی موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی را آموزش دانست و گفت: ابزار موزه برای آموزش استفاده از روش‌های تعاملی است به‌ویژه در گروه‌های کودک و نوجوان موزه این فرایند را طی می‌کند که با استفاده از روش‌های مختلف به آن‌ها آموزش دهد تا رفتار آنان تحت تاثیر همین آموزش‌ها عوض شود. 

وی ادامه داد: در این میان استفاده از هنرهای تجسمی و حجمی مانند اوریگامی می تواند کودک را نسبت به محیط زیست اطرافش و طبیعت حساس‌تر کند و در نهایت منجر به حفاظت او از محیط زیست تا سن بزرگسالی شود.


نازنین عباسی- تصویرگر کتاب های کودک و نوجوان - با اشاره به اهمیت آموزش‌های محیط زیست برای کودک و نوجوان گفت: نمایشگاه اوریگامی موزه تنوع زیستی با رویکرد آموزش‌های غیر مستقیم محیط زیستی بدون اینکه به کودک و نوجوان دیکته شود، ایجاد شده است.

عباسی با بیان اینکه سعی شده است در این نمایشگاه با خلق مفاهیم جدید، مخاطب به این نتیجه برسد که از محیط زیست اطرافشان حفاظت کنند،اظهارکرد: ما از جهت دادن به کاراکترها خودداری کردیم و با کمک همکاران از هنر اوریگامی - که ترکیبی از علم ریاضیات و دقت است - استفاده کردیم و شخصیت‌ها با هنر اوریگامی ساخته سپس نقاشی و رنگ آمیزی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه اوریگامی پردیسان بازسازی کتاب جنگل برای همه است، اظهارکرد: محیط زیست باید از کودکی با وجود افراد آمیخته شود تا در سن بزرگسالی هم از محیط زیست محافظت کند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به گفته این تصویرگر، هدف این است که دریک داستان بسیار ساده برای کودک شرایطی به وجود آورده شود تا به حفاظت از محیط زیست اطرافش تشویق شود.

https:///the_iranmall

۲۴
شهریور

 گزارش مرکز آمار از نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد که در مجموع حدود ۴۷ میلیارد تومان در بخش محیط زیست معادن در حال بهره‌برداری کشور، سرمایه‌گذاری شده است که معادن استخراج سنگ آهن با حدود ۳۲ میلیارد تومان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده است و معادن استخراج سنگ مس و استخراج سنگ سرب و روی با ۴.۷ میلیارد  و ۳.۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بنابراین گزارش از میان معادن دارای فاضلاب، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئیی و سنگ آهک به ترتیب با ٥٧٦، ٣٦١ و ٢٧٦، بیش‌ترین معادن دارای فاضلاب هستند.

همچنین توزیع استانی معادن، نشان می‌دهد که استان‌های اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب با ١٦٨، ١٥٧ و ١٤٠ معدن، بیش‌ترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته‌اند.

۱۷
شهریور
این رمان توسط جورج اورول زمانی نوشته شد که به تازگی جنگ جهانی دوم پایان یافته بود.  قهرمان این داستان وینستون اسمیت که نام کوچک آن از وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلستان گرفته شده است و در مقابل آن زنی به نام جولیا قرار دارد که نام وی از جولیت قهرمان اثر معروف شکسپیر گرفته شده است.


در نیمه قرن بیستم و پس از یک جنگ هسته ای، دنیا بین سه ابرقدرت اوشینا (ایالات متحده) اوراسیا (شوروی) و ایستاسیا (چین) تقسیم می شود. کشور اوشینا که داستان در آن رخ می دهد توسط حزبی به نام اینگسوس اداره می شود. اداره حزب سهمیه سیگار، جین (نوعی مشروب)، کفش، تیغ و شکلات و غیره را به اعضای حزب می دهد ولی در مقابل به شدت زیر نظر حزب قرار دارند. در خانه همه اعضای حزب یک تله اسکرین سخنگو قرار دارد که توسط حزب کنترل می شود. وزارت های چهارگانه اوشینا به نوعی تمرین دوگانه باوری است.
وزارت عشق محل شکنجه است و وزارت فراوانی دلیل قطعی هاست و وزارت صلح مسئول رسیدگی به مسائل مربوط به جنگ و وزارت حقیقت مسئول تغییر اسناد تاریخی و آماده سازی دروغ ها و تبلیغات سیاسی است. شعار اصلی حزب هم جنگ صلح است، آزادگی بردگیست و جهالت عقل است.
۱۶
شهریور

واژه اَبَر انسان، اولین بار توسط ((نیچه)) فیلسوف مشهور آلمانی بیان شد. اما مفهوم ابر انسان پیش از او در آثار افرادی همچون هگل، شوپنهاور ، داستایوفسکی و بعضی بزرگان دیگر مطرح شده بود. داستایوفسکی در رمان ((جنایت و مکافات))، ابر انسانی را مطرح می کند که در واقع وام گرفته از اندیشه هگل است.

فردی همچون نیوتن، که می دانیم در پیشرفت بیشریت نقش بسیار مهمی داشته، اگر هزاران انسان مانع از پیشرفت او بدین صورت امروزی که می بینم، می شدند، پس او مجاز بود تمام آن ها را از میان بردارد.


کیستی ابرانسان واژه فارسی «ابرانسان»، «مافوق بشر»، «از ما بهتران»، «ابر مرد»، «فرا انسان»، «زبر مرد» یا «مرد برتر» ترجمه می‌شود. ایده «ابرانسان» در تفکر نیچه معماگونه است؛ بنابر بعضی از عبارات نیچه، ابرانسان کسی است که در زمان آینده می‌آید. آیا ابرانسان نیچه تحت شرایطی، همانند«سوشیانس»] آن مصلح بزرگ جهانی آیین زرتشت، خروج خواهد کرد؟ یا این‌که تنها انسان در تحت فرآیند تکامل داروینی می‌تواند به ابرانسان تبدیل گردد؟



۱۳
شهریور

تاریخچه ساخت اولین حمام در ایران، به بیش از ۳ هزار سال پیش باز می گردد؛ اغلب حمام‌ها در بازار و بر اساس چهار طبع اصلی: گرم، سرد، خشک و تَر ساخته می شد.

حمام رفتن در فرهنگ ایرانی صرفاً به قصد پاکیزگی نبوده، بلکه مراسمی اجتماعی برای همبستگی جمعی و بسط فرهنگ بوده است، بنابراین الگوی حمام ایرانی در ارتباط با پاسخ گویی به این آیین ها تکامل پیدا کرده است. از طرفی معماری تاریخی ساخت حمام ایرانی نیز، از قدیمی ترین اشکال معماری در جهان به شمار می رود.
‌حمام سنتی گلستان در مجموعه اسپا هتل بازار بزرگ ایران‌ با مساحت تقریبی ۳۰۰ متر‌مربع و با رعایت تمامی الگوهای معماری سنتی از ۴ بخش اصلی: پله ورودی، محوطه سربینه، میان‌در‌ و فضای گرم‌خانه تشکیل شده است.

ایجاد تمام فضاهای مختص به این حمام، توسط مهندسان ایرانی و نزدیک به ۲۰۰ استاد کار ماهر و حاذق در حوزه معماری سنتی شکل گرفته که حال و هوای گرمابه‌های سنتی را بدون مشاهده تاسیسات مدرن به طور کامل القا می‌نماید و از نظر بصری هیچ تفاوتی با گرمابه‌های قدیمی ایران ندارد.حمام گلستان بازار بزگ ایران می تواند شروعی چشمگیر در توجه به سنت های معماری ایرانی و احیای حمام سنتی باشد که زمان بهره برداری آن در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

https://www.instagram.com/p/Bzu6W7QAjQ7/


۱۳
شهریور

آخرین آمار فروش فیلمهای سینمایی روی پرده سینمای ایران نشان می‌دهد که فیلهایی که در شهریورماه نمایش داشتند تا امروز حدود پنج و نیم میلیارد تومان پول وارد چرخه سینمای کشور کرده‌اند اما این در حالی است که آثاری که از ابتدای همین ماه روی پرده رفتند تا امروز پس از گذشت دو هفته، تعداد سالن‌های بسیار کمی در اختیار دارند و میزان فروش‌شان بسیار پایین است.

به گزارش ایسنا، آمار فروش فیلمهای روز سینمایی بر اساس داده‌هایی که در سامانه فروش سینمای ایران تا امروز (۱۳ شهریورماه) قرار گرفته به این شرح است:
فیلم سینمایی «برمودا» به کارگردانی رهبر قنبری که از ۶شهریورماه روی پرده رفته، تا امروز ۱۱ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان فروش داشته و بیش از هزار نفر مخاطب آن بوده‌اند. این فیلم در حال حاضر ۱۵ سینما در اختیار دارد.

فیلم «چاقی» ساخته راما قویدل که نمایشش روی پرده سینما از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده، پس از یک هفته اکران ۸۹ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان فروش داشته و بیش از ۶هزار نفر مخاطب داشته است. این فیلم سینمایی ۶۵ سینما در اختیار دارد.

«صدای منو می‌شنوید» به کارگردانی صادق آشتیانی‌پور که از ۶ شهریورماه روی پرده رفته تا امروز ۸۷۵ هزار تومان فروش داشته و در ۹ سینما نمایش داشته است.

۱۳
شهریور

اولین نمایشگاه بین‌المللی «برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی به همراه آثار طراحان برتر صنعت پوشاک» با حضور بیش از ۱۰۰ تولیدکننده ، ۴۰ تامین‌کننده یا تولیدکننده مواد اولیه و ۱۵۰ طراح حوزه صنعت پوشاک در تاریخ ۹۸/۰۶/۰۵ لغایت ۹۸/۰۶/۰۸ از ساعت ۱۴ تا ۲۲ در مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران، برگزار شد.

اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی و لاستیکی به همراه ۲۰ اتحادیه همگن کشور در راستای تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه، تولیدکنندگان و طراحان را زیر یک سقف جمع کردند. برای هر مترمربع فضای نمایشگاه، ۵۰ هزار تومان از شرکت‌کنندگان دریافت‌شده که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نمایشگاه در راستا سهولت در برپایی غرفه است.

در این نمایشگاه مجتبی شیرقاضی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صمت، عزیزاله افضلی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت، یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، یحیی کیخواه رئیس حراست سازمان صمت استان تهران، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران، ابراهیم درستی نماینده وزیر در اتاق اصناف و نایب‌رئیس اتاق اصناف، قاسم فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، علی فاضلی دبیر اتاق اصناف تهران و علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه حاضر شدند.

علیاژدرکش، رئیس اتحادیه کفش ماشینی هدف از برگزاری این نمایشگاه را تغییر صنعت مد در کشور دانست و هماهنگی  با فرهنگ داخلی تولیدکنندگان در این بخش را از نیازهای روز جامعه برشمرد.

این نمایشگاه در ۴ روز با استقبال چشم‌گیر بیش از ۱۸۰.۰۰۰ بازدیدکننده و علاقه‌مند به صنعت کفش، کیف و پوشاک همراه شد.

۱۲
شهریور

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود هفت درصد برآورد شده که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است.

«غلامحسین شافعی» در نشست صبحانه کاری امروز(دوشنبه) با حضور «علی اصغر مونسان» وزیر پیشنهادی گردشگری گفت: قرار است بزودی وزیر گردشگری به کابینه معرفی شود، در عین حال سال‌های گذشته تحولات خوبی را در گردشگری و میراث فرهنگی شاهد بودیم و به درستی در خود دولت نیز توجه خاصی به این موضوع می‌شود و با این حال ثبات نداشتن در مدیریت گردشگری کشور در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را به این صنعت وارد ساخت.

وی افزود: امروزه صنعت گردشگری از نظر درآمد و اشتغال با صنعت نفت و خودروسازی در کشور مقایسه می‌شود؛ در واقع این صنعت در رده بالا از نظر اهمیت اقتصادی معرفی می‌شود و از سوی دیگر ارزش افزوده گردشگری برای کشور قابل مقایسه با هیچ یک از بخش‌های دیگر نیست و ارزش افزوده آن بسیار بالاست.

شافعی خاطرنشان کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری فعالیت دارند و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد دلار نیز درآمد سالانه این صنعت برآورد می شود که باز هم سهم ایران در آن بسیار اندک است.

۱۱
شهریور


خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به فروش ۱۲۵ میلیون دستگاه در جهان دست پیدا خواهند کرد.  

به گزارش بازار بزرگ ایران، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیش‌تر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. بدین ترتیب شرکت‌های خودروسازی بزرگی تصمیم گرفته‌اند که تغییر رویکرد داده و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سال‌های آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.

طبق گزارشی که در CNBC آمده است، آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی برآورد و اعلام کرده است که خودروهای برقی و الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به فروش ۱۲۵ میلیون دستگاه در جهان دست پیدا خواهند کرد. این بدان معناست که میزان استقبال شهروندان و مشتریان در بازارهای جهانی از این خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست به شدت رشد و افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالیست که میزان فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۵۴ درصد رشد و افزایش به ۳.۱ میلیون دستگاه در جهان رسیده بود.  

براساس این آمار، ژاپن و آلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین میزان رشد و افزایش را در استقبال و خریداری خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست به نام خود ثبت کرده‌اند. 

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

https://www.instagram.com/the_iranmall/

۱۰
شهریور

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهریار از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران روسی و چینی برای ساخت پروژه منطقه نمونه گردشگری تخت‌رستم این شهرستان خبر داد.

فرشید ستایشی‌راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان پیش‌بینی سرمایه برای انجام این پروژه را ۱۰ هزار میلیارد تومان با سه هزار اشتغالزایی مستقیم و بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در صورت بهره‌برداری کامل آن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مراحل اداری و مکاتبات برای اجرای این پروژه گردشگری انجام شده گفت:اجرای این طرح در آینده نزدیک با انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی و لکه‌گذاری (جانمایی) توسط شورای شهرسازی آغاز می‌شود.

ستایشی‌راد با اشاره به اینکه زمین این مجموعه گردشگری توسط مالک بخش خصوصی تامین شده است تصریح کرد: مساحت این مجموعه ۳۵۰ هکتار است که پس از انجام مراحل اداری توسط سرمایه‌گذاران چند ملیتی چینی و روسی در بازه زمانی ۱۰ساله تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی شهریار تصریح کرد: در حال حاضر مالک این طرح موافقت اصولی طرح و انشعابات برق، آب و گاز خود را دریافت کرده است.

ستایشی‌راد ادامه داد: در این طرح گردشگری قرار است هتل، مهمانپذیرهای سنتی، تله‌کابین، پیست‌های اسکی چمن، مجموعه های تفریحی و ورزشی، استخر شنا، سالن‌های کنفرانس، بازارچه و کارگاه‌های صنایع‌دستی، فضای جنگلی دست ساز و کاربری‌های دیگری برای گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شود.

وی گفت:‌ طرح منطقه نمونه گردشگری شهریار در هفت فاز تکمیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بازار بزرگ ایران، استان تهران به ۹ منطقه نمونه گردشگری تقسیم شده است؛ در پرند، دماوند، فیروزکوه و شمیرانات هرکدام ۲ منطقه و یک منطقه نیز در شهریار دیده شده است.

https://www.instagram.com/the_iranmall

۰۶
شهریور

پیشرفت برنامه نجات شمشادهای هیرکانی با حضور معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بررسی شد و با توجه به اهمیت موضوع، پیشرفت اجرای برنامه‌ها در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش بازار بزرگ ایران، در جلسه مشورتی که با حضور حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و بهمن افراسیابی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، به دلیل همجواری رویشگاه‌های تحت مدیریت دو سازمان، بر ضرورت اقدامات اجرایی مشترک و هم‌راستا برای کنترل موثرتر آفات شمشاد هیرکانی تاکید شد. 
شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hycana Poark، درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که بر اساس منابع موجود در کشور، یکی از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض کشور معرفی شده است. طی سال‌های اخیر بیماری با عنوان «بلایت» یا «سوختگی شمشاد» که توسط قارچ   Cylindrocladium buxicola ایجاد می‌شود و همچنین آفت شب پره شمشاد با نامCydalima  perspectalis  باعث آلودگی این گونه شده و تعداد زیادی از پایه‌های این گیاه ارزشمند را در جنگل‌های هیرکانی در معرض نابودی قرار داده است. 
بر اساس مصوبات این جلسه، تشکیل کارگروه ستادی ویژه منابع طبیعی و محیط زیست برای بررسی معضلات و مشکلات این گونه از جمله آفات و بیماری‌های گیاهی، تخریب و تصرف اراضی و آتش سوزی در اولویت قرار گرفت. 
علاوه بر این مقرر شد تا به منظور تسریع مقابله با آفات شمشاد، تهیه نقشه‌های پراکنش و پهنه‌بندی شمشاد در جنگل‌های هیرکانی در دستور کار ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های شمالی قرار گیرد و به منظور همکاری و استفاده از پتانسیل علمی و اجرایی، نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها نیز در کارگروه‌های استانی حضور داشته باشند.
همچنین با توجه به اینکه مقابله‌ موثر با آفت شب‌پره شمشادی مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه در سطح استانی است، در این جلسه مقرر شد کارگروه ویژه‌ای به این منظور تشکیل شود.
در این نشست نمایندگان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های گیلان، مازندران و گلستان گزارش‌های مختصری از وضعیت رویشگاه‌های شمشاد در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کردند. همچنین مسئولان و نمایندگان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته از کنترل و مهار آفات موجود در کشور و برنامه‌های در دست اجرای این سازمان گزارشی را ارائه دادند.