اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۴
مرداد
  اینجا جای زنان نیست
1- دقیقا ٩ سال پیش بود که خیلی‌‌ها وقتی تصویر جمشید مشایخی را کنار کولری در بزرگرا‌ه‌ها دیدند، با زبان طعنه و طنز، لب به اعتراض گشودند که چرا پهلوان صحنه، کارش به حاشیه بزرگراه کشیده است. آنها می‌توانستند حضور فوتبالیست‌های جوان را در بیلبورد‌ها نشانه‌ای از روحیه جوانانه آنها بدانند که می‌خواهند ره صدساله را یک‌شبه طی کنند، اما نمی‌توانستند هضم کنند که خان‌دایی قیصر و رضا خوشنویس و کمال‌الملک را در این هیئت تماشا کنند. آنها دوست داشتند تصویری که از مشایخی در ذهن دارند، همان تصویر دلگیری باشد که او را ذکرگویان با حاشیه صوتی گروه شیدا در راه بردن برادر مجنونش به امامزاده داوود نشان می‌داد، یا آن پیرمرد رنجور گراندهتل که به انگشتانش خیره می‌شد و می‌پرسید: «دوست داری خامه از کلک بچکانی یا گلوله از ماشه». برایشان پذیرفتنی نبود که خاک‌بوس صحنه‌های نمایش در ایران به مردمی که با شتاب از بزرگراه‌ها می‌گذرند، خیره شود و بگوید: «بفرمایید ریش‌سفید کولرها». آنها تصویر خودشان را می‌خواستند و به هنرمند سینما اجازه نمی‌دادند تصویری را که از او دارند، مخدوش کند. منطق آنها مطابق با منطقی قرن‌هشتمی بود که اهل هنر را اهل دود چراغ و گرسنگی و اهل ورزش را اهل فتوت و مردانگی می‌خواهد و نمی‌خواهد باور کند همه چیز تغییر کرده است. زندگی و زمانه دگرگون شده و اگر او بخواهد با این همه تغییر همچنان با نگاه قرن‌هشتمی خود در قرن پانزدهم زندگی کند، کار به جای باریک خواهد کشید. مگر هنوز مردم با چهارپایان رفت‌وآمد می‌کنند و به جای برق، پی‌سوز کاربرد دارد که هنرمند هم باید مطابق سلیقه عقب‌افتاده‌ای زندگی کند که او را گرسنه و خاک‌خورده می‌خواهد. گیریم از قبل آن تابلو، هنرمند به پولی رسید و آن مؤسسه به فروشی بالاتر، زشتی در چیست؟ خلاف کدام است؟ نه قبحی در کار است و نه ترویج منکری. ماجرا خیلی ساده است. با ذهنیت دیروزی، امروز را نمی‌توان تحلیل کرد.
۲۴
مرداد

اقتصاد ایرانی: ما همیشه توسعه کشور را به عقب می اندازیم، چون معتقدیم که توسعه مساله ای بلندمدت است و مسایل و مشکلات فعلی ما چون کوتاه مدت است، بنابراین در اولویت هستند. عوامل دیگری هم وجود دارند که مانع توسعه کشور شده اند. ولی فعلا بحث ما این نیست. بحث فعلی این است که ما از دیدگاه درست توسعه، در کجا ایستاده ایم و وظیفه و تعهد دولت دوازدهم در قبال توسعه کشور چیست؟ قبلا هم در مباحث دیگری به تعریف قابل قبول از توسعه و پیشرفت کشور پرداخته بودم.

خلاصه این بحث ها این است که توسعه یک کشور:

اول، منوط است به توسعه دانش و دوم، منظور از دانش، دانش ضمنی tacit knowledge است.
سوم، تبلور دانش ضمنی در تولید است، بنابراین وزرات خانه کلیدی در کشور وزارت علوم نیست، بلکه وزارت صمت است
.
چهارم، این تولیدات موقعی نشانگر توسعه اند که در درجه اول متنوع باشند و در درجه دوم قابلیت رقابت جهانی داشته باشند
.
پنجم، این تولیدات موقعی قابلیت رقابت بین المللی را دارند که تراکم دانش ضمنی در آنها حاصل یک شبکه گسترده علمی-تخصصی در داخل کشور باشد
.

وقتی خودمان را به ارزهای حاصله از صادرات نفت و تولید خودرو و فولاد و صنایع اساسی دلخوش نکنیم، آن وقت متوجه خواهیم شد که از غافله توسعه به شدت عقب افتاده ایم

۲۱
مرداد

اقتصاددان ها بر این باورند که مشکلات اقتصادی چین و راه کاری که دولت این کشور رائه داده موجب افزایش رشد مجدد چین خواهد شد.

کم شدن سرعت رشد اقتصادی چین، نقش این کشور را در اقتصاد جهانی پر رنگ تر کرده است. وزیر امور خارجه این کشور گفته است حل اختلاف ها در دریای چین جنوبی باعث ناهماهنگی در تجارت چین شده و دولت به فکر راهکار برای این موضوع است.

گذشته از رشد اقتصادی خیره کننده چین، نفوذ رو به رشد چین در خارج از کشور موجب اعتماد به نفس چین شده است.

۱۷
مرداد

صبح دیروز رئیس کل بیمه مرکزی در دیداری صمیمانه با خبرنگاران حوزه بیمه، ضمن گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار از توجه آنان به حوزه بیمه قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  عبدالناصر همتی در این نشست از افزایش ذخایر بیمه های زندگی و غیرزندگی شرکت های بیمه در سال گذشته به 29 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: نظارت خوبی بر وضعیت ذخایر شرکتهای بیمه شد و مطمئنا در سال آینده وضعیت شرکت های بیمه بهترخواهد داشت.

وی افزود: طى یکسال گذشته صنعت بیمه علی رغم حوادث تلخ زیادی همچون قطار سمنان، پتروشیمی بوعلی، ساختمان پلاسکو و اخیرا معدن یورت، ودهها هزارحادثه دیگر بدون هیچ مشکل خسارات را پرداخت کرد که این نشان از توانمندی صنعت بیمه دارد.

 دکتر همتی، با اشاره به عبور بیمه شخص ثالث از بحران واجراى تدریجى مفادقانون جدید بیمه شخص ثالث و همکاری شرکت های بیمه در اجرای قانون گفت: متاسفانه درسه سال گذشته خسارات بیمه درمان به دلیل بالارفتن شدید تعرفه ها از یک طرف و ارایه نرخ های غیر فنی توسط شرکتها براى جذب پرتفوبه شرکت های بیمه زیان وارد کرد که با هماهنگی های صورت گرفته از سوی سندیکا و شرکت های بیمه درحال کنترل آن هستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی از رشد بیمه های عمر در سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه شرکت های بیمه در این راستا فعالیت های خوبی داشتند و مردم نیز تا حدودی با مزایای این بیمه  آشنا شدند و از ان استقبال کردند.

وی در ادامه گفت:صندوق های بازنشستگی اختیاری نیز باید به نحوى باشدتا در قالب بیمه های زندگی بتوان بر آنها نیز نظارت داشت و با توجه به نقش فعلی بیمه مرکزی، میتواند به عنوان نهاد ناظر آنها وارد عمل شود.

وی در خصوص نقش مدیریت ریسک در واگذاری ریسکهاى بیمه اى به شرکتهاى بیمه خارجى گفت: قطعا در ریسک های بزرگ که پوشش آن از توان صنعت بیمه کشور خارج است، مدیریت ریسک از ارکان اساسی به حساب میاید چرا که شرکت های بیمه خارجی تا اطلاعات کافی از ریسک و نرخ آن نداشته باشند اقدام به پذیرش نمی کنند ما درکشورمان درمورد مدیریت ریسک مشکل جدى داریم  و به همین منظور همایش سالیانه بیمه و توسعه امسال با محور مدیریت ریسک برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: عدم توجه به مدیریت ریسک بخشى از ذات اقتصاد و بنگاه دولتى است و با حرکت به سمت خصوصی سازی و افزایش سهامداران خصوصی به تبع مدیریت ریسک دربنگاههابیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.

دکتر همتی دفاع از حقوق صنفی نمایندگان بیمه و کارگزاران را از برنامه های بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: توزیع درامد میان نمایندگان و کارگزاران باید عادلانه تر شود، همچنین در حال حاضر فروش بیمه بتدریج با استفاده ازشیوه هاى نوین وITمحور میشود و این همت شرکتهاى بیمه وشبکه فروش را می طلبد تا خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند و سندیکای بیمه گران ایران هم ماموریت یافته است برای این مهم راهکارهای اجرایی ارائه دهد.

وی در پایان مجددا برنقش رسانه ها وخصوصا خبرنگاران درتبیین اقدامات دولت ونیز انعکاس نظرات وخواسته هاى مردم براى اصلاح امور تاکید کرد.

 

۱۶
مرداد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، لیونل مسی بهترین بازیکن ۸۶ فصل لالیگا است. براساس بررسی مرکز تحقیقات تاریخ و آمار فوتبال اسپانیا، مهاجم آرژانتینی بارسلونا به عنوان برترین بازیکن شناخته شد.

 رائول گونسالس، مهاجم پیشین رئال مادرید (۱۹۹۴-۲۰۱۰) در این فهرست در جایگاه دوم قرار دارد. او بالاتر از سسار رودریگس، بازیکن پیشین بارسلونا (۱۹۴۱-۶۰) است. سپس تلمو سارا (بازیکن سابق اتلتیک بیلبائو ۱۹۴۰-۵۷) و انریکه کاسترو ملقب به کینی که در سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۷ در اسپورتینگ خیخون و بارسلونا بازی کرد در این فهرست دیده می‌شوند.

این بررسی با در نظر گرفتن برخی موارد همچون دقایق حضور یک بازیکن در فصل و گل‌هایی که در جریان بازی یا از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده، توسط خوسه آنتونیو اورتگا انجام شده است.

از نخستین هفته آغاز لالیگا نزدیک به ۹۰ سال می‌گذرد که در سطح نخست این رقابت‌ها تاکنون ۹۲۸۰ بازیکن به میدان رفته‌اند. ۸۵۴ نفر از این تعداد دروازه‌بان بودند.

در این تحقیق، مسی به دلایل مختلف در جایگاه نخست قرار دارد. او تنها بازیکنی است که توانسته بیش از ۳۰۰ گل به ثمر برساند. مهاجم آرژانتینی تاکنون ۳۴۹ گل به ثمر رسانده است.

در فهرست اورتگا دومین بازیکنی که در حال حاضر پا به توپ است کریستیانو رونالدو نام دارد. مهاجم رئال مادرید با ۴۱۵ امتیاز در جایگاه هفدهم قرار دارد. او دومین گلزن برتر لالیگا با ۲۸۵ گل است.

سومین بازیکن، آریتس آدوریس است. مهاجم اسپانیایی در رتبه ۶۷ با ۳۱۴ امتیاز قرار دارد. او تاکنون ۱۴۶ گل در لالیگا به ثمر رسانده است.


۱۴
مرداد

اقتصاددانان «صندوق بین المللی پول» وضعیت اقتصادی آمریکا را چگونه می بینند؟ اقتصادی در بحبوحه سومین دوره رونق خود (از سال ۱۸۵۰) که از رشد اشتغال قدرتمند و نرخ تورم ملایم بهره می برد و در برخی زمان ها حتی نزدیک به سطح اشتغال کامل قرار می گیرد. اما این ویژگی ها روی خوش اقتصاد آمریکاست. برخی اوقات در اقتصاد آمریکا شاهد افت درآمد بخش عمده ای از خانوارها، از بین رفتن فرصت های شغلی و روانه شدن سرمایه ها به جیب افراد سرمایه دار هستیم. در این رابطه «صندوق بین المللی پول» مقایسه ای میان اقتصاد آمریکا و سایر اقتصادهای پیشرفته انجام داده که نتایج آن اندکی تامل برانگیز است.

به گزارش تعادل، براساس بررسی های انجام شده، آمریکایی ها در بسیاری از معیارهایی که برای استانداردهای زندگی تعریف شده از اقتصادهای پیشرفته عقب تر هستند. براساس گزارش «صندوق بین المللی پول»، قطبی شدن درآمد در آمریکا سطح مصرف را خنثی کرده، عرضه نیروی کار را محدود ساخته و توانایی خانوار برای تطبیق شرایط با شوک ها را کاهش داده است. همچنین سطح بالای فقر در اقتصاد آمریکا نابرابری های گسترده ای در نظام آموزشی ایجاد کرده که نتیجه آن اخلال در ساختار سرمایه انسانی و کاهش بهره وری در آینده است. در واقع پیام گزارش صندوق این است که آمریکایی ها به عنوان ثروتمندترین ملت دنیا – البته براساس ادعاهایی که می شود – براساس معیارهای سرانه فاصله بسیاری با کشورهای پیشرفته دارند.

۱۴
مرداد

سهم زنان در مدیریت اجتماعی و سیاسی به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه فرهنگی و اجتماعی مطرح است. در ایران پیش از انقلاب، زنان که در ابتدای دهه ٤٠ واجد حق رای در انتخابات شده بودند، در دهه ٥٠ تا کسب کرسی وزارت هم پیش رفتند، اما بافت اجتماعی سنتی و مردسالار جامعه اجازه پیشرفت بیشتر را نداد. نقش زنان در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اما حضور آنان در عرصه های مدیریت سیاسی و اجتماعی در دهه اول جمهوری اسلامی چندان چشمگیر نبود، هرچند بخشی از نیروهای سنتی و محافظه کار از ابتدا به حضور زنان در عرصه های مدیریت سیاسی و کلان روی خوش نشان ندادند ولی رویکرد راهبردی و گرایش مثبت امام راحل به مسئله حقوق اجتماعی و حضور زنان در نقش آفرینی کلان، مجال بروز و تسلط نگرش های تنگ نظرانه را در عرصه حکومت داری به میزان شایان توجهی محدود کرد. تاریخ جمهوری اسلامی نشان می دهد اگرچه در دو دهه نخست امکان و فرصت چندانی برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی فراهم نشد اما با گسترش آموزش در سراسر کشور به مرور نسل جدیدی از زنان تحصیل کرده و مستعد شکل گرفت که با تلاش مستمر کوشیدند راه دشوار دسترسی به مدیریت را برای ارتقای زنان هموار کنند. با وقوع دوم خرداد و پیروزی نامزدی که بر حضور جوانان و زنان در چارچوب برنامه توسعه سیاسی تکیه و تاکید می کرد و انتصاب یک زن به سمت معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست و تاسیس مرکز امور زنان و حضور رئیس آن در جلسات کابینه و انتصاب اولین فرماندار زن، راه برای پیشرفت زنان در پست های مدیریتی و سیاسی هموارتر شد. در دولت محمود احمدی نژاد اگرچه جهت گیری دولت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی به گونه ای بود که فضا را برای زنان هموار نمی کرد اما اقدامات نمادینی مانند بحث حضور زنان در ورزشگاه ها و انتخاب نخستین وزیر زن پس از انقلاب اسلامی، با وجود برخی مخالفت های جدی از سوی گروه های مختلف و نیروهای سیاسی، انجام گرفت که جای ستایش دارد. در همه این سال ها و رفت وآمد دولت های مختلف یک چیز اما ثابت بود، عزم زنان برای استفاده از فرصت های اجتماعی موجود.

۰۸
مرداد

نامه 71 اقتصاددان مطرح کشورمان به رییس‌جمهور درباره انتخاب تیمی کارآمد و هماهنگ برای کاهش مشکلات و چالش‌های اقتصادی زنگ هشداری جدی است که می‌توان توقع و انتظار آن را داشت که منتخب مردم در 29 اردیبهشت آن را پر اهمیت دانسته و مرکز توجه خود را در انتخاب تیم اقتصادی کابینه قرار دهد.

نکته مهم آن است که هشدار ضرورت چاره‌اندیشی عاجل برای تخفیف مشکلات اقتصادی نه فقط از سوی اقتصاددانان مستقل بلکه طی روزهای اخیر از سوی بعضی از اعضای کابینه و نیز فعالان بخش خصوصی نیز مطرح شده است. چنانکه وزیر اقتصاد طی روزهای اخیر از تداوم توزیع یارانه‌های نقدی دفاع کرد اما در عین حال تاکید کرد که پرداخت یارانه‌ها هدفمند می‌شود و وزیر دیگر کابینه یعنی وزیر نیرو از بحرانی شدن وضعیت صنعت آب و برق کشور سخن گفت و اینکه هزینه‌هایی که این دو صنعت برای ارائه خدمات می‌پردازند، بسیار بیشتر از درآمد آنهاست که از فروش این خدمات حاصل می‌شود. آقای چیت‌چیان افزوده است که هدف قانونگذار از تصویب هدفمندی یارانه‌ها این بود که قیمت‌های انرژی به سطح معقول برسد تا هزینه‌ها از مردم دریافت شود. در واقع به گفته ایشان «سال به سال هزینه‌های صنعت افزایش پیدا کرد اما درآمدها ثابت ماند». (رسانه‌ها 1/5/96) در حوزه مصرف انرژی‌های فسیلی نیز وضع بسیار ناگوار است چنانکه مصرف بنزین در هفته گذشته تقریبا یک رکورد زد و 83میلیون لیتر بنزین در خودروهای کشور مصرف شد. 83میلیون لیتری که تنها 67میلیون لیتر آن در داخل تولید و 16میلیون لیتر به ارزش حدود سالانه 5هزار میلیارد تومان از خارج وارد می‌شود. همین مصرف بی‌رویه سوخت خودروها در عین نیازهای صنایع کشور به این انرژی‌ها برای تولید، رییس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را بر آن داشت (به جای وزیر صنعت!) که از دولت بخواهد به واحدهای تولیدی کمک کند چرا که با هدفمندسازی صورت گرفته صنایع در حال نابودی‌اند (رسانه‌ها – 1/5/96)

۰۸
مرداد

تحلیل گزارش ناظر اقتصادی ایران گروه بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که این بهبود نفت‌محور، نگرانی‌هایی را برای استمرار رشد در میان‌مدت و بلندمدت برمی‌انگیزد.

 تحلیل گزارش ناظر اقتصادی ایران گروه بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که این بهبود نفت محور، نگرانی هایی را برای استمرار رشد در میان مدت و بلندمدت برمی انگیزد. گرچه رشد اقتصادی ایران در سال گذشته زیر سایه افزایش تولید و صادرات نفت حاصل شده اما انتظارات سرمایه گذاری و رشد غیرنفتی به نحو مطلوبی تامین نشده است که با توجه به تکمیل ظرفیت بخش نفتی در رشد اقتصادی می تواند، ادامه روند رشد را با مخاطراتی مواجه کند.

این گزارش در عین حال که از کوچک تر شدن شکاف تولید خبر می دهد، شکاف تولید تفاوت بین رشد بالقوه و حقیقی تولید ناخالص داخلی است. این گزارش همچنین استمرار رشد منفی بخش ساختمان و ضعف سرمایه گذاری را متذکر می شود و اصلاحات داخلی را برای مقاوم سازی رشد اقتصادی و بهبود شرایط سرمایه گذاری ضروری می داند.

در این گزارش، با فرض ادامه وضع موجود رشد اقتصادی ایران در میان مدت را ۴ درصد برآورد کرده است. البته ادامه وضع موجود مخاطراتی به همراه خواهد داشت که حول محور ابهام در مناسبات سیاسی و وضعیت آینده برجام می گردد و می تواند به تضعیف بیشتر مصرف و بخش خصوصی بینجامد و رشد اقتصادی ایران را در نهایت به زیر ۳ درصد برساند. در ادامه بر سیاست های بهره وری و مشارکت نیروی کار در شبیه سازی های رشد اقتصادی ایران تاکید و عنوان شده است که حفظ روند کاهشی تورم می تواند چالش برانگیز باشد. در این گزارش، سناریوهایی بر اساس عملکرد سه متغیر نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی، رشد بهره وری کل عوامل تولید و مشارکت زنان در نیروی کار در نظر گرفته شده است که بر این اساس، سناریوهای ترکیبی از عوامل موثر حاکی از آن است که ایران از پتانسیل لازم برای جهش به رشد بالاتر برخوردار است

۰۷
مرداد

متنوع‌سازی و اهمیت آن در سرمایه‌گذاری


تصور کنید محصولی مشخص، مثل یک مدل کیف چرمی تولید می‌کنید و با انتخاب رنگ‌ها متنوع توانسته‌اید تا حدی سلیقه‌های مختلف را پوشش دهید. فرض کنید کار شما می‌گیرد و محصولتان با استقبال مواجه می‌شود. بعد از این مرحله چه کار می‌کنید؟ ممکن است مدل‌های مختلفی از کیف دستی تولید کنید. بازار از محصول شما استقبال می‌کند و شما باز هم به فکر توسعه کسب‌وکار خود می‌افتید. این‌بار ممکن است به تولید کیف پول، کیف کوله و کیف کمری بپردازید. شاید بعدها کمربند، کفش و لباس هم عرضه کنید. اما چقدر احتمال دارد که محصول بعدی شما میز تلویزیون باشد؟ به همین کاری که شما برای توسعه کسب‌وکار خود می‌کنید متنوع‌سازی (diversification) می‌گویند. روش‌های مختلفی برای متنوع‌سازی وجود دارد. روش‌هایی که توضیح می‌دهد آیا محصول بعدی شرکت شما می‌تواند میز تلویزیون باشد، یا خیر؟

اهداف متنوع‌سازی

متنوع‌سازی مدلی است برای توسعه یک شرکت با ارائه محصولات و خدمات متنوع. وقتی شما فقط یک محصول، مثل انواع و اقسام کیف‌های کوله تولید می‌کنید، دیر یا زود متوجه می‌شوید که به یک حد اشباع (saturation) رسیده‌اید. در این حالت با یک سرمایه‌گذاری زیاد، تنها می‌توانید به میزانی اندک بازار خود را توسعه دهید. اما در یک بازار جدید، مثل بازار کفش، با همان مقدار سرمایه‌گذاری می‌توانید سود قابل توجهی کسب کنید.

از طرف دیگر متنوع‌سازی می‌تواند ریسک‌ را کنترل کند. بازارهایی وجود دارند که رفتارهای متضاد دارند. یعنی اگر بازار یک محصول خراب شود، محصول دیگری یافت می‌شود که بازار بهتری پیدا کند.

علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری یا کنترل ریسک، افزایش بازده سرمایه‌گذاری از دیگر انگیزه‌های متنوع‌سازی است.

علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری یا کنترل ریسک، افزایش بازده سرمایه‌گذاری از دیگر انگیزه‌های متنوع‌سازی است. در این حالت ممکن است بازارهای متفاوتی که به سراغ آن‌ها می‌روید شباهتی به هم نداشته باشند، اما انتظار سود، شما را به سمت آن‌ها جذب کند.

متنوع‌سازی افقی، ساختن یک امپراتوری

در متنوع‌سازی افقی (Horizontal Diversification) یک شرکت با خرید شرکت‌های رقیب سعی می‌کند سهم خود از بازار را گسترش دهد. مثلا ممکن است بعد از مدتی به جای آن‌که میز تلویزیون عرضه کنید، شرکت‌های دیگری را بخرید که کیف چرمی تولید می‌کنند. در این صورت برنده قطعی رقابت بازار کیف، شما خواهید بود. مهم نیست مشتری‌ها از چه برندی خرید کنند، چون تمام برندها متعلق به شما است.

لوکساتیکا (Luxottica) یکی از بهترین مثال‌ها برای متنوع‌سازی افقی است. نام تجاری ری‌-بن (Ray-Ban) از معروف‌ترین نام‌های تجاری است که لوکساتیکا از آن استفاده می‌کند. اما اگر شما عینکی با مارک جیورجیو آرمانی، باربری، ورساچه، دی‌اندجی یا شنل بخرید، باز هم از لوکساتیکا خرید کرده‌اید. تقریبا هیچ شرکتی در دنیا به غیر از لوکساتیکا عینک تولید نمی‌کند

۰۳
مرداد

نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته بانک‌ها در ایفای نقش‌های خود در تأمین مالی تولید و تسهیل نقدشوندگی و همچنین بهبود کارایی اقتصاد با مشکل مواجه شده‌اند.

اقتصاد ایرانی: ایران با داشتن جایگاه دومین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی جهان و سایر امکانات و منابع خدادادی در کنار اندازه قابل توجه بازار برای هر سوداگری می تواند یک بهشت رویایی باشد. شاید برخی بگویند که این گونه جهت ها در حد خیال پردازی و رویا وجود دارد. به این دلیل که در کشورمان نه رشد پایدار اقتصادی، اولویت اول است و نه قاعده آن است که سیاست بازان به ساز اقتصاددانان برقصند، بلکه این اقتصاددانان هستند که باید تصمیم های سیاسی را مفروض بگیرند و بعد نسخه خودشان را بپیچند.

به گزارش خبرآنلاین، در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی به سطح دو رقمی نزدیک شد و از آن طرف، نرخ تورم نیز به مرز تک رقمی نزدیک شد. اما باید بپذیریم که در سال جاری و سال های پیش رو، نمی توان با تغییر سیاست های جزیی، موفقیت قابل توجهی در اقتصاد کسب کرد. در واقع اقتصاد ایران به یک جراحی شجاعانه نیاز دارد

۰۳
مرداد

اقتصاد ایرانی: یک کارشناس بازار کار معتقد است: در حالی که ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند تنها امکان جذب ۲۰ درصد از آنها وجود دارد. او تاکید دارد که با چنین روندی انطباق کار و جوینده کار اتفاق نمی افتد و با وجود مشاغلی که متقاضی کار ندارد، تا سالهای سال فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، علی اکبر لبافی در ارزیابی علل خالی بودن فرصتهای شغلی زیاد و عدم تمایل کارجویان و فارغ التحصیلان به برخی مشاغل، گفت: مشکل اساسی در این زمینه ماهیت مشاغلی است که در کشور وجود دارد و نوع نیازهایی است که افراد نسبت به شغل پیدا می کنند. امروز ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند ولی به طور میانگین تنها ۲۰ درصد آنها را می توانیم جذب کنیم.

وی با بیان اینکه انطباق میان شغل و شاغل در بازارکار وجود ندارد، افزود:در حال حاضر مشاغلی هستند که متقاضی کار ندارند، درعین حال فارغ التحصیلان زیادی داریم که رغبتی به کار در بعضی از مشاغل نشان نمی دهند بنابراین با چنین رویکردی در آینده نزدیک دچار بحران شده و تا سالهای فارغ التحصیلان بیکاری را خواهیم داشت که آمادگی حضور در برخی مشاغل را با توجه به نوع و ماهیتش ندارند

۰۳
مرداد

اقتصاد ایرانی: اگر بپذیریم که نظام پول و اسکناس موجود از باب ترکیب، واحد و حجم بسیار بالایی که نسبت به میزان متعادل دارد غیرعادی و ناهنجار است، در مقابل باید بپذیریم که هزینه های اجتماعی و اقتصادی این امر خیلی بالاتر است.

طرح حذف صفرها از پول ملی دارای سابقه طولانی است، بانک مرکزی از سال های گذشته مطالعات وسیع و کارشناسی را در زمینه این موضوع انجام داده است. کارایی مبادله و اتخاذ ترکیب مناسب اسکناس و مسکوک در اختیار مردم و برنامه مناسب برای اجرای سیاست مذکور همواره دو برنامه اصلی بانک مرکزی است.

اجرای طرح حذف صفرها از پول ملی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، ضروری است،چرا که وضعیت فعلی به قدری پرهزینه شده که حذف صفرها باید بعنوان یکی از الزامات اقتصادی در ایران اجرا شود. از سویی چاپ اسکناس در داخل کشور به دلیل حجم اسکناس در گردش فعلی بسیار بزرگ شده و در نتیجه تشکیلات پشتیبانی مذکور توان تأمین نیاز فعلی چاپ اسکناس را ندارد

۰۳
مرداد

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین شد

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد: روسیه در ماه ژوئن برای چهارمین ماه متوالی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور بود.

مجموع واردات نفت خام چین در ژوئن به ۳۶.۱۱ میلیون تن یا ۸.۷۹ میلیون بشکه در روز رسید و این کشور را برای دومین ماه متوالی بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان ساخت. با این‌همه میزان واردات نفت این کشور ۲.۹ درصد در مقایسه با ماه مه کاهش داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طبق آمار گمرکی، صادرات روسیه به چین ماه گذشته ۲۷ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته رشد کرد و به ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید، اما در مقایسه با رکورد ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز در مه کاهش داشت

۰۳
مرداد

هر ایرانی چند کارت عابربانک دارد؟/ کارت‌های بانکی ۳.۵برابر جمعیت کشور!

با احتساب جمعیت ۸۰ میلیونی کشور باید گفت که تعداد کل کارتهای صادره شبکه بانکی ۳.۵ برابر جمعیت ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تعداد کل کارت های صادره شبکه بانکی تا پایان فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در حوزه کارت های برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری بیش از 271 میلیون و 333 هزار فقره کارت برداشت صادر کرده اند.

البته بانک های دولتی و خصوصی تا پایان فروردین 96 بیش از یک میلیون و 470 هزار فقره کارت اعتباری نیز به متقاضیان این کارت ها اختصاص داده اند. بعبارتی در این مدت نظام بانکی به حدود 1.5 میلیون نفر از مردم تسهیلات در قالب کارت اعتباری پرداخت کرده است