اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۸ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۴
مهر
آمار نشان می دهد خانواده های کشورهای توسعه یافته درصد پایین تری از درآمد خود را برای خوردن اختصاص می دهند.
سایت مجمع جهانی اقتصاد در دسامبر ۲۰۱۶  به قلم Alex Gray آورده است: آمریکایی ها تنها ۶.۴ درصد از درآمد خانواده را به غذا اختصاص می دهند. این آمار را وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) اعلام کرده است. به نظر می­آید هر چه کشور توسعه یافته تر باشد سهم کوچکتری از درآمد خانواده­ها در غذا و خوردنی هزینه می­گردد. این موضوع در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است. 

۸ کشور در جهان، کمتر از ۱۰ درصد درآمد خانواده­هایشان را به خوردن اختصاص می­دهند که ۴ تای آنها در اروپا هستند: بریتانیا: با ۸.۲ درصد (رتبه سوم جهان)، و پس از آن سوئیس با ۸.۷ درصد، ایرلند ۹.۶ درصد و اتریش با ۹.۹ درصد.

۴ کشور دیگر در بقیۀ نقاط جهان پراکنده­اند. ایالات متحده آمریکا با ۶.۴ درصد پایین ترین هزینه را در جهان به خود اختصاص داده است. سنگاپور با ۶.۷ درصد دوم است. کانادا با ۹.۱ درصد و استرالیا با ۹.۸ درصد.

۲۴
مهر
اقتصاد ایرانی: حذف شدن دلار از معاملات نفتی در سالهای اخیر بارها توسط کشورهای مختلف مطرح شده است. روسیه و چین از جمله کشورهایی بودند که در این زمینه ابراز تمایل کردند و با افزایش تنش ها در روابط سیاسی این کشورها و امریکا، جهت گیری دو کشور مذکور به سمت عدم استفاده از دلار در مبادلات جهانی نفت بیشتر شد. این دو کشور سرمایه گذاری های زیادی برای افزایش اکتشاف و بهره برداری معادن طلا کردند تا از این طریق تسلط خود را روی بازار طلا بیشتر کنند.

اخیرا دولت چین اعلام کرد قصد دارد نفت مورد نیاز خود را از کشور عربستان سعودی با واحد یوان خریداری کند و دلار را از معاملات نفتی خود حذف کند. دولت چین که در ماه های اخیر برای متقاعد کردن عربستان برای این تغییر سیاست تلاش زیادی کرده است در گزارشی رسمی اعلام کرد: کشورهای مختلفی مخالف استفاده از دلار به عنوان ذخیره ارزی اصلی جهان هستند  و تلاش می کنند تا با روش های مختلف از تسلط دلار بر بازار های دنیا، تجارت و اقتصاد جهان بکاهند. اولین و اصلی ترین گام در جهت تحقق این هدف، استفاده از واحدهای پولی دیگر در معاملات است. یکی از بزرگترین بازارها، بازار نفت است و حجم و ارزش مبادلات در این بازار بسیار زیاد است. بنابراین در صورتیکه نفت با واحدی غیر از دلار مبادله شود، می توان انتظار داشت که بازارهای دیگر هم به تدریج از وابستگی خود به دلار به عنوان واحد پولی اصلی مورد استفاده در معاملات بکاهند.

۲۲
مهر
برای  کشورهای در حال توسعه نظیر قراقستان، زیرساخت های آسیا فرصت هایی را برای بهبود امنیت جاده پیشنهاد می دهند.

تصادف جاده ای در قزاقستان سالیانه ۹ میلیارد دلار یا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه دارد.

قزاقستان همچنین نقش کلیدی در برنامه های سرمایه گذاری زیرساخت های منطقه ای نظیر شبکه اتوبان های آسیایی سازمان ملل و برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای بانک توسعه آسیا و به تازگی طرح "جاده و کمربندی چین" دارد.

برای کمک به اولویت گذاری برای همپوشانی این طرح ها، این مطالعه به تحلیل کیفیت راه ها و اطلاعات تصادف می پردازد که تقریبا حدود ۱۳ هزار کیلومتر از بزرگراه ها یا ۱۳.۴ درصد از شبکه بزرگراهی قراقستان را پوشش می دهد.

۲۲
مهر
مجمع جهانی اقتصاد شاخصی به نام شاخص عملکرد معماری انرژی جهانی EAPI را معرفی کرد که مطالعه این شاخص نشان از گذر دنیا به سمت سیستم های انرژی پایدار تر و ایمن تر و از نظر اقتصادی به صرفه تر طی ده سال اخیر دارد.

اقتصاد ایرانی: مجمع جهانی اقتصاد شاخصی به نام شاخص عملکرد معماری انرژی جهانی EAPI را معرفی کرد که مطالعه این شاخص نشان از گذر دنیا به سمت سیستم های انرژی  پایدار تر و ایمن تر و از نظر اقتصادی به صرفه تر طی ده سال اخیر دارد و یک دلیل مهم ان عدم وابستگی دنیا به یک منبع انرژی خاص و تلاش برای استفاده از منابع مختلف است. 

این شاخص یک شاخص ترکیبی است که روی موارد مختلفی که برای ارزیابی عملکرد سیستم های انرژی در ۱۲۷ کشور دنیا مناسب هستند تمرکز کرده است. برای تهیه این شاخص ۱۸عامل تاثیر گذار روی سه ضلع مثلث انرژی معرفی شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند که این سه ضلع اصلی عبارتند از رشد و توسعه اقتصادی، پایداری محیط زیست، امنیت انرژی. زیر بخش های مورد مطالعه در ضلع رشد و توسعه اقتصادی عبارتند از: تولید ناخالص داخلی ایجاد شده در نتیجه مصرف هر واحد انرژی، واردات سوخت بر مبنای درصد تولید ناخالص داخلی، صادرات سوخت بر مبنای درصد تولید ناخالص داخلی، میزان یارانه ها یا مالیات های تخصیص داده شده به بنزین، مالیات یا یارانه تخصیص داده شده به سوخت دیزل، قیمت برق برای مصرف صنعتی.

۱۹
مهر
اقتصاد باز کشور چهار میلیون نفری گرجستان، رتبه بالای این کشور در اقتصاد جهان، روابط نزدیک با اتحادیه اروپا و از طرفی روابط خوب گرجی ها با کشورمان باعث شده است تا فعالان اقتصادی گرجستان را دروازه ورود ایران به اروپا بدانند.
بر اساس آمارهای رسمی گرجستان از نظر آزادی اقتصادی دارای رتبه بالایی در جهان است، گاخاریا وزیر اقتصاد گرجستان هم کشورش را با اقتصادی کوچک اما باز توصیف می کند، این عوامل مهم و روابط نزدیک این کشور با اتحادیه اروپا سبب شده است تا فعالان اقتصادی ایران ، گرجستان را گزینه مناسبی برای ورود به بازار اروپا بدانند.

به گزارش ایرنا، گرجستان امسال بیست و پنجمین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد، در طول این ۲۵ سال روابط سیاسی ایران و گرجستان بدون هیچ تنشی در مناسب ترین سطح بوده است، با این وجود روابط اقتصادی دو کشور گسترش مورد انتظار را نداشته و به گفته علی ربیعی رئیس ایران کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان، حجم مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۶ فقط ۱۳۸ میلیون بود.
ارتباط مستمر مقامات دولتی و فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر نخستین گام برای گسترش روابط اقتصادی است، از این رو در دو روزه گذشته علاوه بر گزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان، همایش تجاری با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور در تفلیس برگزار شد .

۱۹
مهر
کسب‌وکارهای نوین که این روزها باوجود تقابل با طیف سنتی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، با گام‌های آهسته و پیوسته درحال افزایش ضریب نفوذ خود در میان حوزه‌های مختلفی همچون خدمات و تکنولوژی هستند.
توسعه شیوه های نوین کسب وکار درحالی موردتوجه تصمیم سازان کشور قرار گرفته است که نوک پیکان مشکلات این طیف تازه نفس، خلأ قانون های متناسب با این کسب وکارها را نشانه گرفته؛ سرعت گیرهای قانونی که به باور تحلیلگران شتاب عبور از اقتصاد سنتی به اقتصاد نوین را با چالش جدی مواجه کرده است. اما عرصه تنگ حضور استارت آپ ها در اقتصاد ایران در نشستی با دفاع تمام قد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همراه شد؛ به طوری که سورنا ستاری در نشست «صبحانه کاری اعضا و هیات رئیسه اتاق ایران» با رویکرد دفاعی از کسب وکارهای نوین از ایجاد تغییر در اقتصاد سنتی ایران از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم سخن به میان آورد. تغییراتی که از دیدگاه وی باتوجه به شکل گیری برخی مسائل از جمله «فرار مغزها» ذهن متولیان اقتصادی دولت را به خود مشغول کرده است. موارد مطرح شده از سوی ستاری که برای دومین بار در جمع پارلمان بخش خصوصی حضور یافته بود را می توان به دو بخش مجزا تقسیم کرد. بخش نخست سخنان معاون علمی و فناوری حسن روحانی حول محور «عبور از اقتصاد سنتی» و بخش دوم به «نظام آموزشی» اختصاص داشت
۱۹
مهر
لذت واژه‌های فارسی را فراموش کرده‌ایم
فرزانه قوجلو
هوشنگ مرادی کرمانی همیشه چیزی برای تعریف کردن دارد. حتی وقتی می‌خواهی یک گفت‌و‌گوی معمولی با او داشته باشی ناگهان به خودت می‌آیی و می‌بینی که در حال شنیدن یک قصه‌ای. قصه‌ای که آقای نویسنده ازپستوهای ذهنش بیرون کشیده و حالا دارد برایت روایت می‌کند. شاید برای همین است که حرف‌های او همیشه شنیدنی است حتی اگر پیش‌تر از این حرف‌هایش را در کتاب‌هایش خوانده باشی، یا بر پرده سینما و قاب تلویزیون تصاویری  راکه در قالب کلمات خلق کرده است دیده باشی. فضای داستان‌های مرادی‌کرمانی چنان به زندگی روزمره مردمی از قشر معمولی جامعه گره خورده است که ناگهان خواننده خودش را غرق در فضایی که نویسنده ساخته است می‌بیند، فضایی که زمان در آن بی‌معنا می‌شود و اگر بی‌خیالِ اطراف و اطرافیان باشی، می‌توانی در همان صفحات به دورها و نزدیک‌های این نویسنده که گویی از دل زندگی خودت بیرون آمده، سفر کنی؛ از همان داستان اولش، «کوچه ما خوشبخت‌ها» که در مجله «خوشه» احمد شاملو منتشر شد گرفته تا «مربای شیرین» و «ته خیار»ش؛ خاطراتش در «شما که غریبه نیستید» هم که چیزی از قصه‌هایش کم ندارد. مرادی‌کرمانی در سینمای اقتباسی ایران هم تأثیر به‌سزایی داشته و کارگردانانی چون کیومرث پوراحمد، داریوش مهرجویی و محمدعلی طالبی از قصه‌های کودکانه او دنیای تصویر متفاوت و ماندگاری را ساخته اند.
او می‌گوید که نویسنده شدن یاد دادنی نیست و از میان تمام آدم‌هایی که به دنیا می‌آیند و می‌روند تعداد کمی می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. مصاحبه ما را با این نویسنده، که دیگر یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ و ادبیات ایران است، می‌خوانید:
۱۸
مهر

برای بسیاری از فعالان و مرتبطان بازارها، سرمایه گذاران و حتی مردم این سوال وجود دارد که آینده بازارها چه خواهد شد؟ در پاسخ باید تکلیف بورس را از بازار ارز و سکه جدا کردبازار ارز به دلیل تثبیت مصنوعی نرخ ارز مستعد رشد است. اما آن چه تعیین کننده سرعت و شدت این رشد است، چندان قابل پیش بینی نیست. از سویی بانک مرکزی نشان داده است که در این مواقع با ورود سریع به بازار و تزریق ارز، نرخ ها را متعادل می کند.
 
از سوی دیگر به تازگی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت درخواستی برای اصلاح نرخ ارز مطرح کرده اند که در حال بررسی است. طبیعتا سیاست گذار، حتی در صورتی که تصمیم به افزایش نرخ ارز گرفته است در برابر جهش های ناگهانی آن خواهد ایستاد مگر آن که کنترل اوضاع از دستش خارج شود. برخی مشاهدات میدانی نیز از بازار دیروز نشان می دهد با وجود تمایل معامله گران به رشد قیمت ها، هراس از مداخله بانک مرکزی و کنترل قیمت ها وجود داشته است و از جهش قیمت جلوگیری کرده است.

اما درباره بورس، شرایط بنیادین مثبت است و واکنش های منفی به تهدیدهای ترامپ بیشتر، از سر هیجان بوده است تا تحلیل. ضمن آن که حتی در صورت خروج قطعی ترامپ از برجام، اولا تا چند ماه آینده تحریمی برنخواهد گشت و در صورت بازگشت هم به دلیل همراهی نکردن بسیاری از کشورها با آمریکا، آثار سال های گذشته را نخواهد داشت.

۱۸
مهر

چند درصد نیروی کار جهان در بخش تولید اشتغال دارند؟

قائم مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر مهارت افزایی جوانان گفت: تا 15 سال پیش 21تا 24 درصد نیروی کار جهان در بخش تولید بودند اما اکنون این میزان به ١١ درصد کاهش یافته است.

ابوالحسن فیروزآبادی» روز سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب ایران مهارت که با حضور «سیدمحمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش در محل وزارت کار برگزار شد، افزود: یکی از دلایل مهم بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود مهارت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: بیش از ٢٠ درصد دانش آموختگان دانشگاهی در کشور نمی توانند شغلی بیابند و در این میان عمده بیکاری کشور در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به زنان است و از این رو باید آموزش های مهارتی از دوره کودکی وارد سیستم آموزشی کشور شود

۱۸
مهر

صنعت توریسم یکی از صنایع بسیار مهم در اقتصاد امروز دنیا است و درآمد حاصل از آن اهمیت زیادی برای کشورها دارد. طبق گزارش سالانه مستر کارت در سال گذشته، بانکوک شهری بود که بیشترین شمار توریست ها را جذب کرد.

اقتصاد ایرانی: صنعت توریسم یکی از صنایع بسیار مهم در اقتصاد امروز دنیا است و درآمد حاصل از آن اهمیت زیادی برای کشورها دارد اما برای اینکه یک شهر بتواند توریست هایی را جدب کند باید زیر ساخت های مناسبی  داشته باشد. طبق گزارش سالانه مستر کارت در سال گذشته، بانکوک شهری بود که بیشترین شمار توریست ها را جذب کرد. در این سال پایتخت کشور تایلند ۱۹.۴۱ میلیون توریست داشت که از شمار توریست های لندن و پاریس هم بیشتر بود. در سال گذشته ۱۹.۰۶ میلیون نفر از لندن و ۱۴.۸۷ میلیون نفر از پاریس دیدن کردند.

شهر بانکوک به دلیل وجود امکانات تفریحی و رفاهی شمار زیادی از توریست ها را جذب کرد و هزینه های پایین تر اقامت و تفریح در این شهر نسبت به شهرهای اروپایی سبب شد تا شمار بیشتری از مردم این شهر را برای تفریح و استراحت انتخاب کنند. در این سال دوبی از نظر شمار بازدید کنندگان در دنیا درجایگاه چهارم قرار داشت.

۱۰
مهر

بخشنامه بودجه ۱۳۹۷، مسیر رفتاری دولت را ترسیم کرد. این بخشنامه در بسیاری از زوایا با بخشنامه سال ۱۳۹۶ مشابهت دارد و فقط در برخی نسبت ها بازنگری صورت گرفته است. برای مثال، ضریب افزایش حقوق کارمندان ۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم برای سال جاری ۱۰ درصد بود. علاوه بر این خبرها از انقباض درآمدی در بخش غیر نفتی و نفتی حکایت دارد. گفته می شود، با توجه به تحولات جهانی، پیش بینی شده قیمت نفت پایین تر از سال جاری باشد. همچنین با توجه به محدودیت نظام سهمیه بندی اوپک، افزایش صادرات نیز در مقایسه با سال جاری جهشی نخواهد بود. در بخش غیرنفتی، با توجه به عملکرد درآمدهای مالیاتی، رقم افزایش یافته کمتر از پیش بینی برنامه ششم توسعه است. به نظر می رسد با توجه به تنگناهای درآمدی در بخش نفتی و غیرنفتی، کلیدی ترین متغیر در بودجه ۱۳۹۷ نرخ دلار باشد. تغییر سالانه ۵/ ۳ درصد نرخ ارز یکی از فروض برنامه ششم است. اما شرایط کنونی، دو دیدگاه را درخصوص این متغیر شکل داده است؛ دیدگاه اول معتقد به واقعی سازی نرخ ارز متناسب با شرایط بازار بوده، اما دیدگاه دوم بر تعدیل با شیب ملایم تاکید دارد. گرچه درخصوص نسبت واقعی سازی، مذاکرات ادامه دارد، اما به نظر می رسد تعدیل نرخ ارز در بودجه سال ۱۳۹۷، بیش از رقم ۵/ ۳ درصد مقرر در برنامه ششم صورت می گیرد.

۱۰
مهر

افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت،بخشی از کارنامه ای است که دولت یازدهم در چهارسال گذشته بدست آورده است؛کارنامه ای که حالا می تواند بخشی از اصلاحات ساختار اقتصاد ایران در چهارسال آتی باشد.

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی ٣٣ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است. افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه هدفی است که در دو دهه گذشته به شدت دنبال شده است. اما در هر برهه از زمان به دلیل افزایش درآمدهای نفتی، دولت ها گاهی فرسنگها از این هدف دور شده و مجددا با کاهش درآمدهای نفتی این موضوع در دستور کار دولت ها قرار گرفته است.

دولت یازدهم، به دلیل قرار گرفتن در شرایط کم پولی ناشی از کاهش بهای نفت،از همان ابتدا برنامه افزایش سهم مالیات ها در منابع عمومی دولت را دنبال کرد و حالا در پایان دوره چهارساله مدعی است که دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرآنلاین، بنا به گفته کارشناسان اقتصاد سیاسی، دولتی که سهم درآمدهای مالیاتی اش از بودجه عمومی بالا باشد، دولتی پاسخگو به مردم است. چرا که با هزینه مردم اداره می شود. این دولت می تواند البته دولت توسعه گرا هم باشد. زیرا تامین درآمد پایدار و کافی یک الزام گزیرناپذیر برای توسعه است.

البته افزایش درآمدهای مالیاتی در سالهای گذشته، نقدهای تند و تیزی هم متوجه دولت کرده است. آنها می گویند، وقتی اقتصاد در رکود به سر می برد و درآمدهای نفتی کاهش دارد، دولت مالیات ها را افزایش داده؛ چراکه دولت بودجه می خواهد و بنابراین مالیات را برای تامین کسری بودجه جاری خود طلب کرده است.»

۰۲
مهر

چهار دلیل عقب‌نشینی عربستان

سیاست‌های منطقه‌ای عربستان ازجمله دشمنی با ایران شکست خورده و حالا در خارج از مرزهای عربستان به‌نظر می‌رسد محمدبن‌سلمان در حال تعدیل خواسته‌های افراطی خود است. جنگ یمن که عربستان به‌منظور مقابله با نفوذ ایران به راه انداخته تاکنون نتیجه‌ای عکس به همراه داشته است. سیاست‌های عربستان در سوریه و عراق نیز که با هدف کاهش نفوذ ایران به‌کار گرفته شد، به تثبیت قدرت استراتژیک ایران انجامید. در گزارش چهار دلیل عقب‌نشینی آل‌سعود در برابر ایران مورد شناسایی قرار گرفته است.

نیما صبوری: سیاست‌های منطقه‌ای عربستان – از جنگ یمن گرفته تا دشمنی با ایران – شکست خورده است. سیاست‌های بخش انرژی سعودی‌ها که با هدف مقابله با ایران طراحی شده‌اند رکوردی جدید در کسری بودجه این کشور به‌ثبت رسانده است. به گزارش «فایننشال تایمز»، سرکوب کردن اختلافات داخلی توسط نیروهای امنیتی، سرهم کردن چشم‌انداز 2030 (برنامه‌ای آرمان‌گرایانه برای متحول ساختن اقتصاد نفتی)، در کنار بحران‌های دیگر این کشور، شاهزاده محمدبن‌سلمان را مجبور به عقب‌نشینی از اهداف جاه‌طلبانه خود کرده است. در این میان اما ایران توانست با سیاست‌های صبورانه و منطقی، نفوذ خود را در منطقه و حتی در جهان گسترش دهد

۰۲
مهر

دنیای اقتصاد: ین، ارز شگفت‌انگیزی است. چند کشور می‌شناسید که همسایه و البته دشمن مسلح به سلاح هسته‌ای، موشکی را از آسمان او گذر داده و به آب‌های آن بیندازد، اما ارز او تقویت شود؟ میانه‌های تابستان، هنگامی که موشکی از نزدیکی پیونگ یانگ پرتاب شد و از آسمان ژاپن عبور کرد، بازارهای مالی از جمله بازارهای ارز واکنش نشان دادند. بورس‌ها از سر ترس، افت و کالاهای امن از جمله طلا جهش کردند. ین هم با وجود آنکه در کانون بحران بود، رشد داشت. چرایی رشد در کنار فلز گرانبهایی چون طلا، به تصور سرمایه‌گذاران از این ارز آسیایی بازمی‌گردد. سرمایه‌گذاران طلا، ین ژاپن و فرانک سوئیس را در هنگامه بحران به مثابه پناهگاهی امن می‌دانند پناهگاهی که می‌تواند محافظ سرمایه‌ها در زمان‌های آشوب و نااطمینانی باشد؛ اما ین چگونه نیرویی دارد که حتی در زمان در معرض تهدید نظامی واقع شدن کشور وابسته‌اش هم قدرت‌نمایی می‌کند؟ پاسخ، اقتصادی- ونه سیاسی- بودن نیروی ین است.

ین نیرومند

تنها 8 ارز، 80 درصد معاملات بازار فارکس را به خود اختصاص داده‌اند و ین ژاپن یکی از آنهاست. این وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم، فارکس یا بازار ارزهای خارجی، بزرگ‌ترین بازار جهان به لحاظ حجم معاملات است؛ معاملاتی که هدف نخست آنها، کسب سود است. ین یکی از مهم‌ترین ارزهای جهان به لحاظ تجارت جهانی و معاملات فارکس است و این با توجه به بزرگی اقتصاد ژاپن و حجم صادرات این کشور، عجیب نیست.استفن سیمپسون، در «اینوستوپدیا» در معرفی ین می‌نویسد: «تمام ارزهای عمده جهانی در بازار فارکس، بانک‌های مرکزی را پشت خود دارند. در مورد ین ژاپن، این بانک،‌ «بانک ژاپن» است. مانند بیشتر بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته، بانک ژاپن هم برای اقدام در جهت تشویق رشد و کاهش تورم، تعهد دارد. با این حال، در مورد ژاپن، تورم وارونه سال‌هاست تهدیدی پابرجاست و بانک ژاپن به امید تحریک تقاضا و رشد اقتصادی، سیاست نرخ‌های بهره بسیار پایین- حتی درمقاطعی منفی- را پیگیری می‌کند».

۰۲
مهر

اقتصاد کشور در دهه40  همچون سال‌های گذشته پس از یک رکود اقتصادی در سال‌های 40 و 41 با چینش جدید دستگاه‌ها و نهاد‌های سیاست‌گذار، وارد مرحله تازه‌ای شد. به عقیده  برخی اقتصاددانان اصلاح نظام اداری کشور و تولد وزارت اقتصاد در کنار سازمان برنامه و بانک مرکزی و با انتخاب روسا و وزیران جدید، مهم‌ترین تغییراتی بودند که دهه 40 را متفاوت با بقیه سال‌های اقتصاد کشور کردند. رشد متوسط بیش از 11 درصد و تورم بسیار پایین همراه با ورود بخش خصوصی به پروژه‌های بزرگ اقتصادی کشور را می‌توان مهم‌ترین نتایج سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته عنوان کرد. 

 به اعتراف کارشناسان خارجی و گروه مشاوران هاروارد، هماهنگی نهاد‌های سیاست‌گذار در کنار حضور افراد صاحب نظر و صاحب صلاحیت، در دستیابی به چنین موفقیتی اهمیت زیادی داشت. به عقیده کارشناسان در حال حاضر نیز اقتصاد کشور پس از گذار از یک دوره رکود تورمی با تشکیل دولت دوازدهم می‌تواند با اصلاح هر چه سریع‌تر ساختار‌ها و نظام اداری و تصمیم‌گیری کشور تجربه دهه 40 را تکرار کرده و اقتصاد ایران دوباره برای یک دوره بلندمدت رشد و رونق اقتصادی را تجربه کند.کارشناسان در این پرونده باشگاه اقتصاددانان به بررسی دلایل تاریخی و مولفه‌های تجربه موفق سیاست‌های اقتصادی در دهه 40 پرداخته‌اند.