اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۸
مهر

بازار سنتی «ایران مال»، نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی است. این بازار بزرگ‌ترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه به‌طور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است.

به خبرنگار بازرگانی ایلنا، بازار سنتی را می‌توان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و تجاری این مجموعه دانست که در واقع احیای معماری لطیف، رازآلود و معناگرای ایرانی-اسلامی است و ترکیب متوازنی از معماری و سازه بازارهای سنتی ایران در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اراک، قم، قزوین، شیراز و کرمان است که در چهار بخش منشعب از چهارسوق به ارائه صنایع دستی، فرش، خشکبار، سوغات ایرانی و اجناس و اقلام نفیس و عتیقه می‌پردازد.

به گفته دکتر رسول اف، بازار سنتی «ایران مال»، نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی است. این بازار بزرگ‌ترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه به‌طور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است.

این بازار مانند بازارهای قدیمی دارای تالار آینه است که ۳۸ میلیون قطعه آینه در دیوار و سقف آن به‌کار برده شده است. از سویی برای نخستین بار به جای کافی‌شاپ، در این بازار به رسم قدیم، شربت خانه وجود دارد. سفره‌خانه سنتی، گذر هنر، سرای هنرمندان، راسته بازار و حجره‌ها از جمله مهم‌ترین بخش‌های آن است که با هدف تاثیرگذاری معماری ایرانی- اسلامی بر سبک زندگی جامعه ساخته شده است.

باغ و فضای تفرجگاهی

بازار بزرگ ایران دارای ۲ باغ است. باغ ایرانی ماهان با الهام از باغ ماهان کرمان با مساحت حدود ۱۶ هزار مترمربع و باغ دیدار که در مجاورت بازار سنتی است، با مساحت حدود ۳ هزار مترمربع از دیگر اماکنی است که با نگاه جذب توریست در این مجتمع ساخته شده است. جاده تندرستی با مسافت ۲ و نیم کیلومتر هم از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

۲۸
مهر

دومین اهرم درآمدزای ایران‌مال، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های آن هستند که در این خصوص نیز ۲۰۰ رستوران و کافی شاپ در این پروژه پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی ایلنا، فروشگاه‌های «ایران مال» که شامل ۷۰۰ واحد تجاری است، به زودی راه‌اندازی می‌شوند. دومین اهرم درآمدزای ایران‌مال، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های آن هستند که در این خصوص نیز ۲۰۰ رستوران و کافی شاپ در این پروژه پیش‌بینی شده است. سومین مورد نیز که با رویکرد درآمدزایی در این مجتمع تعبیه شده، شهربازی سرپوشیده است که ۱۰ هزار مترمربع زیربنا دارد.

 همچنین فضاهای ورزشی استاندارد برای ۱۵ رشته ورزشی سالنی مانند کشتی، فوتسال، والیبال، بسکتبال، اسکیت روی یخ، تنیس روی میز، وزنه برداری، اسکواش، بدن سازی و ورزش‌های همگانی و هوازی مانند تنیس، دوچرخه سواری، پیاده روی نیز در این بخش جای می‌گیرد. علاوه‌بر این، فاز اول دارای یک هتل ۵ ستاره با ۴۰۰ اتاق و امکانات ویژه است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. فضاهای نمایشگاهی مختلف نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند. نمایشگاه دائمی خودرو از جمله آنها است.

۲۳
مهر

امروز شرایط زندگی به شکلی پیش می‌رود که دیگر کار کردن یک نفر در خانواده نمی‌تواند هزینه‌های زندگی را پوشش دهد. طبق تحقیقات مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار حدود ۷۲۷ هزار نفر از شاغلان اظهار کرده‌اند که بیش از یک شغل داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، کاهش توان اقتصادی خانوارها به دنبال نوسانات ارزی می‌تواند یکی از مهم‌ترین موضوعات روز اقتصاد ایران باشد. در حال حاضر پایین بودن حقوق، افزایش هزینه‌ها و رضایت نداشتن از شغل اول باعث شده افراد بسیاری به کار دوم مشغول شوند. هرچند آمار می‌گوید از مجموع ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل کشور در سال گذشته، حدود ۷۲۷ هزار نفر شغل دوم دارند اما این آمار با توجه به خوداظهاری افراد، ارایه شده که ممکن است بر اثر نگرانی از قطع یارانه و سایر امتیازات، کم‌اظهاری کرده باشند و احتمالا تعداد دوشغله‌ها بسیار بیش از این ارقام است. با نوسانات  ارزی هم که در ماه‌های اخیر اتفاق  افتاده قطعا فاصله بین دستمزد و قدرت خرید خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و احتمالا آمارهای آینده وضعیت را نامناسب‌تر نشان خواهد داد.

هادی ابوی ـ فعال حوزه کار ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح چرایی تمایل افراعد به داشتن دو شغل و بیشتر با اشاره به افزایش هزینه‌های خوراک، درمان، تحصیل و آموزش و ایاب و ذهاب می‌گوید: در سالهای اخیر پایین بودن دستمزدها،  افزایش هزینه‌ها و فاصله بین تورم و دستمزد باعث شده تا بیشتر خانواده‌ها فقیرتر شوند و این امر در میان خانوارهای کارگری نمود بیشتری پیدا کرده به نحوی که با افت شدید قدرت خرید و کوچک شدن سفره‌های کارگری روبه رو هستیم. گزارش ایسنا با عنوان "۷۲۷ هزار نفر با یک شغل راضی نمی‌شوند!" را این‌جا بخوانید.

رشوه می‌دهند تا بازنشست نشوند!

فشار به جوانان جویای کار و طبقات پایین جامعه در حالی رو به افزایش است که ظاهرا برخی بازنشسته‌های دانه درشت برای فرار  از قانون منع بکارگیری بازنشستگان شاغل که به زودی اجرایی می‌شود حاضر به پرداخت رشوه شده‌اند. روز پنج‌شنبه در خبرها به نقل از سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ـ نماینده مجلس ـ آمده بود که "یکی از معاونان وزرا ۶۰۰ میلیون تومان به یک صندوق تأمین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی‌اش را حذف کند."

کاهش ۵۳ درصدی قدرت خرید کارگران در ۷ ماه اخیر

وقتی افزایش ۱۹.۵ درصدی دستمزد اعمال شد گوشت هر کیلو ۳۴ هزار تومان بود اما الان به ۷۰ هزار تومان رسیده است؛ این تفاوت‌ها را کارگر از کجا باید جبران کند؟ علی اصلانی ـ عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ـ  با بیان این موضوع به ایسنا منطقه‌ی البرز گفته است که طبق آمار رسمی قدرت خرید مردم به خصوص جامعه کارگری بین ۳۴ تا ۵۳ درصد کاهش یافته است و مشکلات زیادی برای خانواده آنها ایجاد کرده است بنابراین در وضعیت فعلی با درخواست‌هایی که از طرف شورای عالی کار شده؛ منتظر سرپرست وزارت کار هستیم تا در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری کند.

شاید موبایل ۴۰ درصد ارزان شود

به بازار موبایل سر بزنیم و ببینیم امروز اوضاع این بازار که خبرهایی از روند کاهشی آن شنیده می‌شود چگونه است. در شرایطی که قیمت گوشی تلفن همراه پس از روند افزایشی ماه‌های گذشته، در هفته گذشته با کاهش روبرو بود رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اعلام کرد که اگر ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی توقیف شده توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری شود و از سوی دیگر ارز نیمایی برای واردات این محصول تامین شود، قیمت موبایل تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که گزارش میدانی خبرنگار ایسنا در هفته گذشته نیز گویای ارزانی موبایل تا ۲ میلیون تومان در برخی برندها بود.

واردات بیش از ۱۲۰۰ خودرو در یک ماه!

آمار گمرک ایران حاکی از این است که در شهریور امسال بیش از ۱۲۰۰ خودرو به ایران وارد شده است. واردات خودروی سواری به ایران در حالی به بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است که براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیرماه امسال واردات خودروی سواری به کشور ممنوع شده است. واردات این خودروها ممکن است مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی باشد، اما در غیر این صورت لازم است که گمرک ایران توضیحاتی را درباره ادامه واردات خودروی سواری در عین ممنوعیت ارائه کند.

پیشنهاد وزیر به کامیون‌داران برای تامین لاستیک

صحبت از خودرو شد به یاد کمبود لاستیک کامیون‌داران در ماه‌های اخیر افتادیم. امروز عباس آخوندی ـ وزیر  راه و شهرسازی ـ از حل مشکل لاستیک کامیون‌داران خبر داده و گفته است: بخشی از نیاز کامیون‌داران به این لوازم از طریق واردات جدید، بخشی از طریق کالاهای متروکه و بخشی نیز از طریق صنایع تولیدی داخلی تامین شده است. ضمن اینکه به تعاونی کامیون‌داران نیز پیشنهاد دادیم اگر آمادگی دارند که خود اقدام به واردات لاستیک کنند ما از آنها پشتیبانی کرده و ارز مورد نیاز برای این واردات را از طریق دولت برای آنها فراهم کنیم.

تهرانی‌ها فریب باران را نخورند

"اگرچه باران‌های اخیر در میزان منابع آب تهران بی‌تاثیر نبوده است، اما هم‌چنان در تامین آب تهران با چالش‌هایی مواجهیم." محمدرضا بختیاری ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ـ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که میزان بارندگی در روزهای اخیر در تهران چندان زیاد نبود، اظهار کرد: مشکل اصلی در تهران نبود ذخیره برف است و اکنون میزان ذخیره برف در تهران صفر ثبت شده است
۲۲
مهر

قرارداد بهره برداری از نخستین زمین استاندارد هاکی روی یخ ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در  روز نخست نمایشگاه تجهیزات ورزشی، شرکت ای فیت پرو، هلدینگ سرمایه گذاری ارائه خدمات ورزشی با چندین شرکت ورزشی تفاهم‌نامه همکاری و بهره برداری به امضا رساند.

این شرکت ورزشی با کلینیک تغذیه سیب دایت، مدرسه اسکی راه برفی، قرارداد همکاری امضا کرد. برند 93، طراح و تولیدی لباس های ورزشی یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رسیده ای فیت پرو در این نمایشگاه بود.

در ادامه امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و بهره برداری این هلدینگ با دو شرکت ورزشی دیگر به نام‌های باشگاه هنرهای رزمی فایت باکس و ایران ایکس گیمز، برگزار کننده های ایونت‌های ورزشی در سطح کشور تفاهمنامه همکاری منعقد کرد.

در یکی از مهمترین اتفاقات روز نخست نمایشگاه تجهیزات ورزشی، قرارداد بهره برداری نخستین زمین استاندارد هاکی روی یخ ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز منعقد شد. این زمین هاکی روی یخ در مجموعه ایران مال واقع شده است که همزمان با دهه مبارک فجر به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری و بهره برداری عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش، بهمن محمد رضایی رئیس فدراسیون اسکیت، ناصر پورعلی فر رئیس فدراسیون بدنسازی و مازیار ناظمی مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش حضور داشتند.

۲۱
مهر
گروه تخصصی شورای مرکزی از پروژه در حال ساخت "ایران مال" بازدید کرد. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین مجتمع های تجاری، تفریحی، فرهنگی، مذهبی در خاورمیانه و به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان معرفی شده است که در نزدیکی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ تهران و بین دو کلان‌شهر تهران و کرج واقع شده است.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، اعضای گروه تخصصی شهرسازی در این بازدید از باغ کتاب، مسجد جامع، باغ دیدار، باغ ایرانی و بازار سنتی دیدن کردند.  کتابخانه بازار بزرگ ایران (باغ کتاب) با مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع و با معماری منحصر بفرد قلب فرهنگی این مجموعه بزرگ محسوب شده است.
مسجد جامع محمد رسول‌الله (ص) با مساحت حدود ۱۲۰۰ مترمربع این مسجد با تزئینات خاص همراه با معماری ایرانی، اسلامی که در بعضی از نمادها و مولفه¬‌ها از مسجدالنبی الهام گرفته است، طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز ساخته شده و متشکل از ۵ گنبد است.
در طراحی  باغ دیدار نیز از الگوهای آجری معماری مناطق مرکزی ایران مانند یزد و کاشان الهام گرفته شده است.
باغ ایرانی به عنوان قلب پروژه ایران مال با الهام گرفتن از باغ ماهان کرمان، در قسمت مرکزی ساختمان بازار بزرگ ایران، واقع شده‌است.
بازار سنتی جهت احیای هویت ملی و مذهبی و فرهنگ ایرانی-اسلامی که با الهام از بازارهای تبریز، اصفهان و... احداث شده است و شامل تالار آینه، شربت‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو می باشد.
از نظر اعضای گروه تخصصی شهرسازی این بازدید بسیار آموزنده بود. ساختمان¬ها با طراحی های منحصر به فرد و بالاترین کیفیتها و استانداردهای روز دنیا ساخته شده و اثری ماندگار در کشور و حتی در دنیا خواهد بود.
این گروه تخصصی پیش از این نیز از بازار بزرگ سنتی قزوین بازدید کرده اند.
۱۵
مهر

نام شهر منجیل پیش از ظهور اسلام مانگیل بوده‌است. اما من، مان و ما پسوندهاوپیشوندهای مکانی هستند. در زبان پهلوی مانیشن (manishn) یعنی خانه، مسکن و من (man) یعنی خانه و مانیشنیه (manishnih) یعنی زندگی. منجیل یا منگیل یعنی "محل سکونت گیل‌ها" برداشته شده‌است.
نام منجیل به خاطر ویژگی‎های خاص خود در اکثر کتب تاریخی و سفرنامه های متعدد به چشم می‎خورد. این ویژگی‎ها یعنی وجود بادهای شدید، جلگه سبز و خرم درختان زیتون، قرار گرفتن در کنار سه رود اصلی: قزل اوزن، شاهرود، سفید رود.

در دوره قاجاریه و پیش از آن در سفر نامهها و کتب تاریخی از منجیل به عنوان قریهای یاد میشود که در جنوب شرقی قریه رودبار و شمال قریه لوشان قرار گرفته است.

برنامه قله آسمانسرا به صورت 2 روزه برگزار شد به این صورت که استارت کار از سیدخندان زده شد. بنده هم مثل همیشه خوشحال از اینکه 2 روز تو جنگل هستیم.  این برنامه یک ویژگی خاصی که با برنامه های قبلی گروه یاران داشت هم برای بنده و هم بقیه بچه این بود که یک مهمان ویژه داشتیم، البته یک مهمان دیگر هم بود که به من نگفته بودند و از دیدن این خانم بسیار خوشحال شدم.

طبق هماهنگی که سرپرست برنامه انجام داده بودند، قرار بود ساعت   زیر پل سیدخندان سوار ماشین شویم و بقیه بچه ها را هم بین راه سوار کنیم که آن هم برای خودش داستانی داشت.

به هرحال قسمت خوب این برنامه این بود که مهمان تازه وارد که قبلا با هم آشنایی داشتیم شوکا خانم سگ آقا فرید بود و حالا قسمت سوپرایز شدن بنده این بود که آزاده جان نیز سگ دوست شون رو که از نژاد هاسکی بود، نیز آورده بودند.

خلاصه این شوکا خانم با نمو خانم رابطه خوبی نداشت و به او حسودی می کرد، حالا فکر کنید این دو نفر یکی ته ماشین و یکی هم جلو ماشین نشسته و من هم که عاشق سگ ها هستم، حالا هر شکل و هر نژادی که باشه مهم نیست.

داستان مسافران بین راهی این بود که قرار بود پوریا که پسر من در گروه هستند نرسیده به برج میلاد سوار بشه ولی آنقدر مشغول این دو تا دلبر بودیم که به کل یادمون رفت و باز برگشتیم و پوریا را سوار کردیم و بعد هم عموقدرت و بهار خانم را سوار کردیم و راهی قزوین شدیم که از آنجا به منجیل برویم.

طبق هماهنگی قبلی که با راننده انجام شده بود به روستای هرزویل رسیدیم و از سرو تاریخی حرکت به سمت رودبار را شروع کردیم. در بین راه درختان انار جنگلی به چشم می خورد که بسیار شیرین و خوشمزه بود.

اگر بخواهیم مسیر را تا قله آسمانسرا به 3 بخش تقسیم کنیم، بخش اول مسیر مرتع بود و شیب زیادی داشت بخش دوم جنگلی بود و بخش پایانی تا قله نیز مرتع و چمنزار بود و هر کدام از اینها زیبایی خاص خودش را داشت.

بعدازظهر روز اول طبق اعلام هواشناسی بارانی بود و روز دوم از صبح تا بعدازظهر نیز بارانی بود به طوری که از سر تا پا لباسها خیس بود.

با چند کیلومتر پیمایشی که کردیم به چشمه رسیدیم که در نزدیکی یک گوسفندسرا بود و شب را در همان جا چادر زدیم. در هنگام شب رد و برق و باران به صورت تگرگ می زد که باعث شد نمو که در چادر ما خوابیده بود بترسد چون اولین باری است که در طبیعت می خوابد. به هرحال صبح شد و همه قبراق و سرحال صبحانه را خوردیم و به سمت قله آسمانسرا رفتیم. در این میان باران به صورت نم نم میبارید ولی با چند ساعتی پیمایش در زیر همین باران تا خود قله خیس شدیم. بعد از صعود هیجان انگیز به همراه شوکا و نمو به سمت رودبار سرازیر شدیم.

در این میان به دو کمپ جداگانه از طبیعت گردها رسیدیم و با وجود مه غلیظی که وجود داشت باز به راه خود ادامه دادیم تا به یک برکه رسیدیم و بعد از گرفتن عکس های تکی به سمت جنگل روانه شدیم. به خاطر بارش باران بعضی از بچهها انرژی شان را از دست داده بودند، به خصوص شوکا که بسیار خسته شده بود، برای ناهار در جنگل متوقف شدیم و املت ننه عباس را که بسیار خوشمزه است خوردیم که باعث شد بچهها انرژی از دست رفته شان جبران شود.

در آخر برنامه ماشین به جای اینکه به سمت روستای مورد نظر ما بیاید به یک روستای دیگر رفته بود و ما مجبور بودیم چند ساعتی پیاده روی کنیم تا به محل مورد نظر برسیم و در آخر ماشین نیز رسید و ما خسته ولی با انرژی مضاعف برای هفته آینده به سمت تهران حرکت کردیم.     

۱۴
مهر
اینها «حق» و «وقت» بازنشستگی ندارند
«قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» پس از طی مراحلی، با فرصت اجرای دو ماهه از سوی رئیس محترم جمهور ابلاغ شده است. قانون پربحثی که اظهارنظرهای متعدّد و متفاوتی در جامعه و محیط رسانه‌ای نسبت به مشمولان آن شده و می‌شود و با توجه به فراگیری و مستثنیاتی که دارد ، پیش‌بینی می‌شود همچنان این اظهارنظرها ادامه یابد.
اما پرسش‌های اساسی در ارتباط با اجرایی شدن این قانون، این است که آیا واقعاً اجرای آن منجر به نتایج مورد نظر قانونگذار می‌شود؟ آیا این قانون می‌تواند بخشی از مشکلات موجود نظام اداری را برطرف کند؟ آیا وجود بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، موجب بروز مشکلات کنونی است؟
صرف‌نظر از پاسخ‌های مثبت و منفی احتمالی و یا درصد تحقق نتایج و اهداف مدنظر قانونگذار، بعلاوه باید نسبت به گزاره‌های زیر نیز با تأمل بیشتری ‌اندیشید که به عنوان مثال: مقوله اشتغال بازنشستگان با مدیریت‌های طویل‌المدت آنها، تفاوت ماهوی دارد، یا نظام اداری کشور، مشکلات بزرگتر و مهم‌تری از اشتغال بازنشستگان دارد که اجرای این قانون، کمترین کمکی به رفع و حل آنها نخواهد کرد.
گزاره‌ای از یکی از بزرگان مدیریت در ذهن دارم که گفته است، از دهه سوم قرن بیست و یکم، واژه بازنشستگی از کتب قانون نظامات اداری دنیا حذف می‌شود، اول به دلیل آنکه افراد حق ندارند، بازنشسته شوند، چون واجد دانش و تجربیاتی شده‌اند که به مثابه سرمایه ملی، متعلّق به تمامی افراد کشور است و باید نسل‌های جوان‌تر از این دانش و تجربه بهره‌مند شوند، البته با این توضیح که ضروری است ساعات کار بازنشستگان، متناسب با افزایش سن آنها، کاهش یابد و از ایشان در مناصب مشاوره‌ای یا موقعیت‌های آموزشی و انتقال مفاهیم و داشته‌ها و دانسته‌ها استفاده شود و نه مناصب طویل المدت – نزدیک به ابدی- مدیریتی!
ثانیاً اینکه وقت ندارند بازنشسته شوند! یعنی با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در دوران سالمندی از حسب وسعت یافتن عده خانواده و افزایش عروس و داماد و نوه و نتیجه و نیز هزینه‌های مترتب به مقتضای سن از جمله عینک و سمعک و عصا و دارو و آزمایش و حفظ سلامتی و ... این افراد هرگز با حقوق بازنشستگی نمی‌توانند زندگی در خور شأن را ادامه دهند.
نمی‌دانم تعداد موافقان و مخالفان این نظریه – که اتفاقاً از بزرگان حوزه آینده‌نگری و آینده‌نگاری است- چقدر است، ولی به باور صاحب این قلم، با توجه به پیشینه تحصیل در عرصه مدیریت و اقتصاد، چنین دیدگاهی چندان هم بیراه و بیهوده نیست.
اخراج بازنشستگان از فضای کسب و کار، نه درست است و نه اخلاقی و شوربختانه آنکه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، محیط کار دولتی به مثابه لابراتوار و آزمایشگاهی برای فراگیری دانش و مهارت با هدف استفاده از آن در بخش غیردولتی است!
تجربه راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای نخستین با حضور بازنشستگان کاربلد و مسلّط به زبان انگلیسی و دارای تجربه و تحصیل در آمریکا و اروپا و یا تجربه استفاده بانکداری غیردولتی – بخوانید خصوصی- از دانش، تجربه و مهارت مدیران عامل، مدیران عالی و حتی روسای شعب بانک‌های دولتی، حجت بلیغی است که نشان می‌دهد، خروج افراد مجرّب و کاربلد و با تجربه برای همیشه از محیط کار دولتی، به همان اندازه که به نفع دولت نیست، به سود بخش خصوصی است.
اینها گویای غلفت ما از سرمایه ارزشمند انسانی است. اگر به مقوله سرمایه انسانی جدّی‌تر بنگریم و بازنشستگان– اعم از کشوری و لشکری- را سرمایه انسانی ارزشمند بدانیم، شاید به دنبال راه‌کارهای علمی و اصولی برای حفظ، تکریم و استفاده بهینه – متناسب با شرایط- از آنها برویم.
البته نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت، مستثنیات این قانون است، به این معنی که علاوه بر بازنشستگانی که می‌توانند نماینده مجلس، وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس مجلس و معاون رئیس جمهور شوند، بازنشستگانی نیز وجود دارند که می‌توانند در جایگاه مشاور به مجامع علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و سازمان‌های دولتی کمک‌های شایان توجهی نمایند.
ظاهراً باید در انتظار اتمام مهلت دو ماهه و رفتار نظام اداری در چگونگی اجرای دقیق این قانون نشست، اما صرف نظر از کم و کیف اجرایی شدن آن، انتظار از قانونگذاران محترم این است که به سایر مشکلات مهم‌تر و جدّی‌تر نظام اداری نیز بیاندیشند و برای حل و رفع آنها اقدام لازم و عاجل را انجام دهند.
۱۰
مهر

فینکس معتقد است که موضوع سرگرمی و اوقات فراغت، مسئله آزادی فرد است که در طی آن به تفریح میپردازد. فراغت شامل آن بخش از زمان فرد است که ملزم به انجام کارهای غریزی و امرار معاش روزانه نیست و فرد میتواند به صورت آزاد و کاملا اختیاری به برنامههای خود بپردازد.

کارلسون و دیگر همکارانش تفریح را چنین تعریف مینمایند: "تفریح، هر نوع تجربه انتخاب نشده داوطلبانه در اوقات فراغت است که فرد انتظار دارد با شرکت در آن به رضایت مندی احساس لذت و مثبت بودن دست یابد.

ورزش بیش از هر فعالیت دیگری پرکننده اوقات فراغت مردم است به طوری که در بعضی کشورها از جایگاه والایی برخوردار است که می تواند در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها تعیین کننده باشد. ورزش باید یکی از تفریحات روزمره انسان در قرن بیست و یکم گردد.

کانترز میگوید: اگر تمام بیماریهای سرطان کنترل شود، به طور متوسط فقط 2 سال به طول عمر انسان اضافه میشود، اما اگر تغذیه خوب، تمرینات ورزشی و عادات خوب بهداشتی رعایت شود، به طور متوسط 7 سال بر عمر انسان اضافه خواهد شد.

در اروپا و آمریکا پژوهشهای تجربی درباره اوقات فراغت به وسیله جامعه شناسان صورت گرفته است و بعد از آن به این موضوع در جوامع صنعتی ارزش زیادی داده شد، در ایران نیز از سال 1340 تحقیق در این مورد آغاز شد.

تنوع فعالیتهای فراغتی و شیوه زندگی مردم در کشورهای مختلف و آداب و رسوم و اعتقادات و ارزشها، همگی در علاقهمندی به فعالیت ورزشی و فراغتی تاثیر دارند، بین رضایت خاطر از گذران اوقات فراغت و رضایت از زندگی ارتباط معنیداری مشاهده میشود.

اوقات فراغت، مهم ترین و دلپذیرترین فرصت ها و بخشی از ساعات زندگی روزانه انسانها است که فرد با رضایت خاطر به استراحت، تفریح، توسعه آگاهیها یا مشارکت اجتماعی میپردازد.

برای درک بهتر اصطلاح "اوقات فراغت" نگاهی به تاریخچه این پدیده می اندازیم، زیرا که عنوان اوقات فراغت در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است.

۰۷
مهر
رتبه‌بندی بزرگ‌ترین مال‌های دنیا به‌طور معمول بر مبنای دو معیار است: «مساحت قابل‌‌اجاره» و «مساحت کل».

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رتبه‌بندی بزرگ‌ترین مال‌های دنیا بر اساس معیار «مساحت قابل اجاره»، مرکز تجاری-تفریحی «مال جدید جنوب چین» با اختلاف در صدر قرار دارد. این ابرمال همچنین بر اساس معیار مساحت کل پس از «دوبی مال» در جایگاه دوم بزرگ‌ترین مال‌های دنیا قرار دارد. این مال که در سال ۲۰۰۵ بازگشایی شد تا ۱۰ سال پس از افتتاح به‌دلیل خالی بودن، «مال ارواح» یا «مال مرده» نام داشت.
با بازسازی این مال در سال ۲۰۱۵ (و تغییر کاربری آن برای استفاده قشر متوسط) اما اکنون ۱۰۰ درصد فضاهای تجاری آن در اختیار کسب‌وکارها قرار گرفته است. «مال جدید جنوب چین» با ۶۶۰ هزار متر مربع «فضای قابل‌اجاره» درحال حاضر بزرگ‌ترین مال دنیاست. به‌علاوه مساحت کل این مال ۸۹۲ هزار متر مربع است و ۲۳۵۰ واحد تجاری را در خود جای داده است.

 بزرگ‌ترین مال دنیا بر اساس معیار «مساحت کل»، «دوبی مال» با فضای کل یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع در کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس است که با سرمایه خارجی، توسط متخصصان خارجی و برای استفاده کنندگان خارجی! ساخته شده است.
«فضای قابل اجاره» این مال تنها ۳۵۰ هزار متر مربع است که موجب قرار گرفتن این مرکز در رده بیست و پنجم بزرگ‌ترین مال‌های دنیا بر اساس معیار «فضای قابل اجاره» شده است. این مال که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد دارای ۱۲۰۰ واحد تجاری، بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه، مجموعه سینمایی با ۲۲ پرده سینما و ظرفیت ۲۸۰۰ صندلی، پارکینگ با ظرفیت ۱۴ هزار خودرو، سالن اسکی روی یخ با استانداردهای المپیک، بیش از ۷ مکان اقامتی و هتل‌های لوکس ۵ ستاره، یکی از بزرگ‌ترین و چشم‌نوازترین آب‌نماهای دنیا، شهر کودکان با تجربه یادگیری به‌وسیله بازی، آکواریوم و پارک زیرآبی دوبی که اسرارآمیزترین نمایش زندگی زیرآبی جهان را داراست، پارک ژوراسیک، خلبانی شبیه‌سازی شده در ایرباسA۳۸۰، برج یونانی و پارک واقعیت مجازی (VR) است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۲ میلیون نفر از این مال بازدید کردند.
با توجه به فازهای توسعه‌ای این مال، انتظار می‌رود این رقم طی سال‌های آینده به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر برسد. این اطلاعات نشان می‌دهد پروژه ایران مال از دوبی مال نیز سبقت گرفته به گونه‌ای که گفته می‌شود صاحبان دوبی مال در دیدار از این پروژه شگفت زده شده‌اند.
۰۵
مهر
مساحت تجاری ایران مال هم‌ردیف پروژه‌های بزرگ دنیا می‌ایستد و اندکی بزرگ تر از The Trafford Center انگلستان و Mall of America آمریکاست. میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به اندازه پیاده روی از خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از سال ۱۳۹۰ ساخت پروژه «ایران مال» در زمینی به مساحت تقریبی ۳۲ هکتار آغاز شد. زیر بنای کلی مجموعه در فاز اول ۱.۳۵۰.۰۰۰ متر مربع است که به ۱.۹۵۰.۰۰ متر مربع با ساخت و تکمیل فاز دوم که اصطلاحاً «طرح توسعه» نامیده می‌شود، خواهد رسید.

در کل این پروژه علاوه بر بخش تجاری، دو برج اداری، پارکینگ، هتل پنج ستاره، دریاچه موزیکال و تالار پذیرایی تعبیه شده است. اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، باید آن را بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم. چون «دبی مال» یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و مرکز بزرگ تجاری چین، ۸۹۴ هزار متر مربع مساحت دارد. این قیاس صرفاً نشان دهنده فقط تفاوت این مراکز با بازار بزرگ ایران، از حیث نسبت مساحت تجاری به کل مساحت آنان است.

مساحت تجاری ایران مال هم‌ردیف پروژه‌های بزرگ دنیا می‌ایستد و اندکی بزرگ‌تر از The Trafford Center  انگلستان و Mall of America آمریکاست. میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به اندازه پیاده‌روی از خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است.
۰۴
مهر
در شهرهای مرزی مال‌ها به عنوان فضاهایی منفعل و درون‌گرا به وجود آمده‌اند که خرید کردن و فعالیت‌های مربوط به آن را به فضاهایی بسته محدود کرده است. برخلاف بازارهای سنتی که به عنوان یک عنصر محرک در بافت شهر وجود داشته‌اند، حرکت و تکاپوی جاری در آنها با شهر به صورت فعال در تعامل بوده است. مال‌ها و کلان‌فروشگاه‌های امروزی از این ویژگی خلاق بی بهره‌اند و تمام فعالیت و تحرک در آنها به درون آنها محدود شده و فضای بیرونی و مرتبط با آنها فاقد این تحرک و سرزندگی است.

    باید سعی شود این ارتباط، شکل بیرونی خود را پیدا کرده و تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشد و شیوه زندگی مردم را بشناسد و از همه مهمتر نیاز مردم را جستجو کرده و آن نیازها را تامین کند. ما‌ل‌های امروزی طبق تمدن آن کشور ساخته نمی‌شوند بلکه فقط به رویکرد مالی توجه داشته و بیشتر برای توریست ساخته می‌شوند. این تفکر برای ساخت یک مرکز خریدی که فقط نگاه اقتصادی به آن شده است، برای گردش مالی مفید است اما باید دید برای ارزش، رفاه و خدمات به مشتریان آن مال تدابیری اندیشده‌اند؟
    در دنیا چند مال وجود دارد که مسئولان آن از ابتدای ساخت به فکر مردم و خدمات به مردم آن کشور باشد؟ دلیل این ارزش‌گذاری برای توریست‌هایی که به آن مال می‌آیند بسیار مهم است چون با این کار فرهنگ آن کشور برای همگان قابل رؤیت است. این حرکت عظیم نه تنها ارزش مال را بالا می‌برد بلکه برای کشوری که آن مال در آنجا ساخته شده نیز پر‌اهمیت است.
    می‌خواهم از مالی صحبت کنم که تمامی ارزش‌گذاری‌ها را برای کشور و مردمش انجام داده است. ایران‌مال ابرپروژه‌ای در ایران (تهران) است که مساحتی نزدیک به 3 میلیون مترمربع دارد. مساحت تجاری ایران‌مال هم‌ردیف و حتی بالاتر از پروژه‌های بزرگ دنیاست و اندکی بزرگتر از The Trafford center  انگلستان و Mall of America آمریکاست. برای بازدید از کل بخش‌های تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده‌روی کنید. (یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش). لازم به ذکر است که فقط بخش تجاری این پروژه عظیم 30 درصد است و اگر بخواهید در بخش تجاری پروژه ایران‌مال پیاده‌روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن نمایید. 70 درصد این مرکز فراملی رفاهی و خدماتی است که هر نقطه از این مجموعه جای بحث و گفتگو دارد.
    به نظر بنده ساخت این مرکز چندمنظوره مردمی؛ تفکر، ذهنیت، جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسئولان این سازه را به رخ می‌کشد و مردم ایران بابت این نعمت و این فرصت ایجاد شده باید به خود ببالند زیرا جدای  استفاده مردم از این مجموعه، این مرکز باعت اشتغال‌زایی بسیاری از هموطنان‌مان شده است. استخدام چندین هزار مهندس و کارمند باعث غرور ملی است و باید به بانیان این امر تبریک گفت. 
    بخش فرهنگی و رفاهی این مجموعه عبارت‌اند از: ice rink، carshow، جاده تندرستی، سالن ورزشی چندمنظوره، نمایشگاه گالری عکس، باغ ایرانی، باغ دیدار، کتابخانه و بازار سنتی و ... غیره. هرکدام از این عناوینی که ذکر شد بحث مربوط به خود را دارد که 70 درصد بخش رفاهی و خدماتی همین موارد است.
سخن نویسنده:
    اطلاعاتی راجع به پروژه ایران‌مال بیان شد. در ادامه این نگارش سعی می‌شود مستندات و تحلیل محتوا، تبلیغات، روابط عمومی و بحث مذهبی این پروژه بیان شود.
تحلیل‌محتوا:
    در محافل دانشگاهی و پژوهشی، اغلب علاقه‌مندانی هستند که تمایل دارند با بهره‌گیری از محتوای نمونه‌های مطالعاتی و نحوه ارائه آنها، به بررسی مسائل بپردازند. همچنین زمانی مایل هستند به علل تولید محتوایی خاص پی ببرند یا تاثیر ارائه محتوای پیامی بر مخاطبان را بسنجند. در تمامی این پژوهش‌ها، روش تحلیل محتوا به کار گرفته می شود. 
    نتایج حاصل از تحقیقات، حاکی از آن است که میزان گرایش به این تکنیک و درصد پژوهش‌های انجام شده به وسیله آن، در محافل علمی - پژوهشی و دانشگاهی، سال به سال در حال افزایش است. این امر بیانگر کاربردی شدن این روش، در تحقیقات و حوزه‌های مختلف علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و حتی سایر حوزه های علوم انسانی است. برای آیندگان و برای کارهایی که برای این مجموعه انجام شده است، نیاز به تحلیل‌محتوا و مستندسازی است و این کار باید در ایران‌مال عملی شود و شکل بگیرد.
۰۳
مهر
نخستین نمایشگاه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری (شهر گردشگر) از ۴ شهریورماه در محل نمایشگاهی مجموعه ایران مال آغاز و با استقبال روبرو شد. برند دانش ‌بنیان سفرزون که ابزارهای سفر ارزان و هوشمند را ارائه می‌دهد در این نمایشگاه به‌صورت رایگان تمامی شرکت‌کنندگان را عضو برنامه‌ریز سفرزون کرده است. 
به گزارش ایلنا، نخستین نمایشگاه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ( شهر گردشگر ) از ۴ شهریورماه در محل نمایشگاهی مجموعه عظیم ایران مال آغاز و با استقبال دست‌اندارکاران حوزه گردشگری روبرو شد. شهر گردشگر در همان ساعات اولیه با استقبال چشمگیری مواجه شد، به‌خصوص برند دانش ‌بنیان سفرزون که ابزارهای سفر ارزان و هوشمند را برای بازدیدکنندگان فراهم و به‌صورت رایگان تمامی شرکت‌کنندگان را عضو برنامه‌ریز سفرزون کرده است.
سفرزون یکی از ۱۰‌ها برند معتبر حوزه صنعت گردشگری است که امروز در فضایی بالغ بر ۱۵۰ هزار متر مربع دستاوردهای علمی و فناوری خود را به نمایش گذاشته است. در این دوره از نمایشگاه بیش از ۲۵۰ غرفه با موضوعات هتل‌هاومراکزاقامتی،دهکده‌هایتوریستی،مراکزتفریحی،موزه‌ه‌ها، خدمات مسافرتی و گردشگری، تجهیزات و خدمات هتل‌داری، بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری و IT، خدمات ارتباطی در نمایشگاه شرکت کردند که برخی از آن‌ها چون برند دانش‌بنیان سفرزون، همزمان با ارائه خدمات کامل سفر، مثل: فروش بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار، بیمه سفر و رزرو هتل و تور مسافرتی، نوآوری‌های ویژه‌ای چون برنامه‌ریز سفر را ارائه کردند.
برنامه ریز سفرزون، حس خوب سفر کردن
برنامه ریز سفرزون، برنامه‌ای تحت وب است که با آدرس planner.safarzon.com برای عموم کاربران اینترنت قابل دسترسی است. این برنامه با استفاده از شیوه‌های نوین برنامه‌نویسی کامپیوتری نوشته شده و بر اساس علایق، احساسات و مکان و زمان مورد نظر کاربر برنامه ریزی جامع سفر را به او پیشنهاد می‌دهد. برنامه ریزی سفری که در آن مکان، موقعیت جغرافیایی، هزینه بازدید، مدت زمان بازدید، عکس جاذبه و امکان آدرس‌یابی روی نقشه گوگل برای‌تان میسر است. حتی این امکان وجود دارد که برنامه سفر را برای دوستان‌تان بفرستید.
استقبال بالای بازدیدکنندکان ازبرنامه ریز سفرزون­­، تجمع در غرفه و ثبت نام در پلنر یکی از اتفاقات جالب در نمایشگاه بود که ذهن‌ها را متوجه این برند کرد. به عقیده ساناز، یکی از ثبت‌نام‌کننده‌های در پلنر سفرزون: «اولین حسی که برنامه ریز سفرزون به شما می‌دهد، راحتی در سفر رفتن و حس خوب سفر کردن، است. برای کسی مثل من که زمان زیادی را برای برنامه‌ریزی سفر نمی‌گذارد و دوست دارد آخر یک هفته را به طبیعت پناه ببرد، سفرزون اتفاق خیلی خوبی است».­­
برنامه سفر را بریز و جایزه ببر
سفرزون در کنار تمام امکاناتی که در نمایشگاه امسال به میدان آورد، مسابقه و قرعه‌کشی هم برگزار می‌کند. تمام کسانی که در برنامه ریز سفرزون ثبت نام می‌کنند یا از وب‌سایت سفرزون بلیط می‌خرند، در این قرعه‌کشی بزرگ شرکت داده می‌شوند و به قید قرعه جایزه خواهند برد. اگر از دوست‌داران سفر هستید این نمایشگاه و غرفه سفرزون را از دست ندهید. نمایشگاه شهر گردشگر تنها تا ۷ شهریور باز است و از ساعت ۱۰ تا ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.
۰۳
مهر
از سال 1390 ساخت بازار بزرگ و بین المللی ایران موسوم به «ایران مال» در زمینی به مساحت تقریبی 32 هکتار آغاز شد و زیربنای کلی مجموعه در فاز اول یک میلیون 350 هزار متر مربع است که به یک میلیون 950 هزار متر مربع با ساخت و تکمیل فاز دوم که در اصلاح (طرح توسعه) نامیده می شود،‌ خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این پروژه علاوه بر بخش تجاری، 2 برج اداری، پارکینگ، هتل 5 ستاره، دریاچه موزیکال و تالار پذیرایی تعبیه شده است.

بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، ‌باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم،‌ زیرا «دوبی مال» یک میلیون و 124 هزار مترمربع و مرکز بزرگ چین 894 هزار مترمربع مساحت دارد. این قیاس صرفا نشان دهنده تفاوت این مراکز با بازار بزرگ ایران از حیث نسبت مساحت تجاری به کل مساحت آنها است.

همچنین مساحت تجاری ایران مال هم ردیف پروژه های بزرگ دنیا و اندکی بزرگتر از  The Trafford Center  انگلستان و Mall of America  آمریکا است. میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به اندازه پیاده روی از میدان منیریه تا تجریش است.
۰۳
مهر
بازار بزرگ ایران (ایران مال) دارای 2 باغ است. باغ ایرانی با الهام از باغ ماهان کرمان و با مساحت حدود 16 هزار متر مربع و باغ دیدار با مساحت حدود 3 هزار متر مربع که در مجاورت بازار سنتی قرار دارد و از اماکنی است که با نگاه جذب گردشگر در این مجتمع ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یکی از مزیت‌های مجتمع بزرگ ایران مال، دسترسی مناسب شهروندان به آن است. حدود 53 دسترسی شاما تونل همسطح، راه‌های ارتباطی، راه‌های اختصاصی از شریان اصلی شمالی و جنوبی، دارا بودن بیش از 20 هزار پارکینگ خودرو و موتورسیکلت به صورت رایگان، سرای سالمندان، آبنمای موزیکال و دریاچه‌ای به مساحت 14 هزار متر مربع نیز از امکانات دیگری است که در راستای تامین رفاه و تفریح بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است.

باغ و فضای تفرجگاهی

در کنار دسترسی آسان، این مرکز خرید دارای باغ و فضای تفرجگاهی بسیار منحصر به فرد نیز می‌باشد. بازار بزرگ ایران (ایران مال) دارای 2 باغ است. باغ ایرانی با الهام از باغ ماهان کرمان و با مساحت حدود 16 هزار متر مربع و باغ دیدار با مساحت حدود 3 هزار متر مربع که در مجاورت بازار سنتی قرار دارد و از اماکنی است که با نگاه جذب گردشگر در این مجتمع ساخته شده است. جاده تندرستی با مسافت 2.5 کلیومتر نیز از مواردی است که می‌تواند مورد استقبال بازدید کنندگان قرار بگیرد.