اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۱۳ دی ۹۶، ۱۳:۳۵ - الهه
    jalebe!!!!

۲۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
بهمن

 ۵۰۰ غول اقتصاد ایران معرفی شدند. مطابق اعلام سازمان مدیریت صنعتی، میزان فروش صد شرکت اول سال ۹۶ براساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۴۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۱۷/۷ درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۸ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. ۱۵ شرکت بالای فهرست نیز ۴۹/۹ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در این رتبه‌بندی، شرکت‌ها علاوه‌بر شاخص «میزان فروش»، براساس ۳۲ شاخص دیگر مقایسه می‌شوند.

۵۰۰ شرکت برتر و بزرگ ایران که از آنها به‌عنوان موفق‌ترین بنگاه‌های تجاری و صنعتی یاد می‌شود، روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی معرفی شدند. مطابق اعلام سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها (IMI-۱۰۰)، حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۶ بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۴۹هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۷/ ۱۷ درصد رشد فروش را نشان می‌دهد.

۱۰شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۸ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. ۱۵ شرکت بالای فهرست نیز ۹/ ۴۹ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. با توجه به رتبه‌بندی امسال، ۱۰ شرکت اول رتبه‌بندی به ترتیب بانک ملت (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت ایران خودرو (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، شرکت سایپا (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)، بانک رفاه کارگران (هلدینگ) و بانک آینده (هلدینگ) هستند.

۳۰
بهمن
بانک آینده در اجرای مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ شورای محترم پول و اعتبار و ابلاغ بانک محترم مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امر مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله مذکور را از مردادماه سال جاری آغاز نموده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اهم اقدامات بانک آینده عبارتند از:
۱- علیرغم عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور، با حمایت بانک محترم مرکزی ج.ا.ا،  ۹۸/۸۱ درصد از سپرده‌گذاران تعاونی یادشده تصفیه حساب شده‌اند.
۲- در همین راستا پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی اعتبار افضل‌توس (درحال تصفیه) در مرحله نخست، با مساعدت بانک محترم مرکزی ج.ا.ا،  تمام سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد ریال تصفیه حساب و به هر سپرده گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.
۳- شایان‌ذکر است نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد.
 
 اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح زیر است.
مبلغ کل سپرده ها ۲۴.۴۷۱ میلیارد ریال بوده که  تعداد ۳۶۱۲۷۵ نفر از ۳۶۵۶۰۰ نفر سپرده گذار برابر با ۹۸/۸۱ درصد سپرده‌گذاران در این دوره تصفیه گردیده اند  و  به تعداد ۴۳۲۵ نفر از سپرده‌گذاران باقی مانده تا یک میلیارد ریال به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.
درخصوص باقیمانده سپرده‌گذاران در صورت شناسایی دارائی‌های جدید، نسبت به ارزیابی آن‌ها و متناسب با آن پرداخت به سپرده‌گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.
 
پرسش‌های متداول سپرده‌گذاران محترم تعاونی اعتبار افضل توس (درحال تصفیه):
۱- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود  کرده اند:
پاسخ: پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می‌گردد.
 
۲- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت  شده است؛
پاسخ: مطابق قوانین اقدام می‌گردد.
 
۳- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛
پاسخ: موضوع بررسی و براساس مستندات و اطلاعات اقدام لازم به‌عمل می‌آید.
 
۴- درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت  شده و بلاتکلیف می‌باشند؛
پاسخ: پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌‌پذیرد.
 
۵- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت نموده‌ و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده می‌باشند؛
پاسخ: پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام  می‌گردد.
 
۶- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم ثبت شده دارای مغایرت می‌باشد؛
پاسخ: پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌شود.
 
۷- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه می‌باشند؛
پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی،‌ بانک طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام  می‌کند.
 
۸- درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛
پاسخ: پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام  می‌گردد.
 
۹- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت‌دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛
پاسخ: سود سپرده ایشان تا تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌گردد.
 
۱۰- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛
پاسخ: با درخواست مشتری، بانک پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.
 
۱۱- درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود  کرده اند.
پاسخ: بانک پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.
۳۰
بهمن
در بیستمین سال رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران در سال 1396، بانک آینده موفق شد؛ به‌مانند سال 1395، براساس روند رشد چهار ساله اخیر؛ مجدداً به عنوان یکی از شرکت های پیشرو ایران انتخاب گردد.
به گزارش شمانیوز، بانک آینده ، رتبه دهم دربین صدشرکت برترایران و رتبه ششم از نظر شاخص ارزش افزوده را کسب کرد و همچنین وبه عنوان شرکت پیشرو ایرانی در سال 1396 انتخاب شد.
سازمان مدیریت صنعتی ایران، از سال 1377، رتبه بندی شرکت های برتر ایران را هر ساله (IMI-100) انجام داده است. این رتبه بندی، با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و بررسی مستندات مربوط؛ ضمن ترسیم فضای روشن تر از اقتصاد کشور، شناخت و درک دقیق تری از مقیاس، ساختار و سلامت مالی و اقتصادی بنگاه های بزرگ کشور را ارائه می‌دهد.

در بیستمین سال رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران در سال 1396، بانک آینده موفق شد؛ به‌مانند سال 1395، براساس روند رشد چهار ساله اخیر؛ مجدداً به عنوان یکی از شرکت های پیشرو ایران انتخاب گردد.
مضافاً این‌که از نظر شاخص میزان فروش و درآمد؛ با 8 پله صعود از رتبه هجدهم در سال 1395، به رتبه دهم در سال جاری و همچنین از نظر شاخص ارزش افزوده (سهم بانک از تولید ملی و میزان اثرگذاری آن در اقتصاد کشور)، رتبه ششم در بین صد شرکت برتر ایران را، کسب نماید.
در مراسمی که به‌همین منظور توسط سازمان مدیریت صنعتی، در روز یکشنبه مورخ 29/11/1396 در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای ج.ا.ایران، با حضور جمعی از مسئولان و مدیران شرکت‌های برتر برگزار گردید؛ لوح و تندیس مربوط توسط جناب آقای دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، به جناب آقای محمدعلی بهزادان نائب رئیس هیأت مدیره بانک آینده، اهدا شد.
موفقیت های ملی و بین المللی بانک آینده در سال 1396، به ویژه انتخاب بانک آینده به‌عنوان برترین بانک تحول ساز سال 2017 میلادی خاورمیانه توسط موسسه بین المللی یورومانی، معرفی به‌عنوان بانک سال جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 میلادی توسط نشریه معتبر بین المللی بنکر وابسته به فایننشیال تایمز و هم چنین دریافت سه جایزه ملی: بانک پیشرو؛ رتبه دهم صد شرکت برتر و رتبه ششم در خلق ارزش افزوده در اقتصاد کشور؛ از سازمان مدیریت صنعتی ایران، نشانگر توان و استحکام مالی بانک آینده، نقش‌آفرینی آن در اقتصاد ملی و جایگاه ممتاز بانک آینده در اذهان جامعه و مردم عزیز ایران می باشد.
.....«آینده روشن است».....


۲۸
بهمن

در هشتمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور، رؤسای شعب بانک آینده نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بانک آینده، در این گردهمایی که با عنوان "راه‏کارهای نوین در ارزیابی عملکرد شعب" و با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی ج.ا.ایران، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران و مدیران بانک‌های کشور در سالن همایش‌های بانک محترم مرکزی ج.ا.ایران برگزار شد؛ از ۳ رئیس شعبه موفق بانک آینده تقدیر شد.

در این مراسم که محمدعلی بهزادان نائب رئیس هیأت مدیره و مدیران حوزه بازاریابی و امور شعب بانک آینده حضور داشتند؛ از نعمت‌اله محمودی رئیس شعبه معالی‏‌آباد شیراز، علیرضا صفری‌پور رئیس شعبه الهیه تهران و حمیدرضا مفتاحی رئیس شعبه اکباتان تهران، به‏‌عنوان رؤسای موفق شعب بانک آینده، تجلیل شد.
همایش رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور، همه ساله به همت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، با اهداف مشارکت در دانش، تقویت مهارت‌های علمی و حرفه‌ای علوم بانکداری، انتقال تجربیات موفقیت‌آمیز و نیز تجلیل از زحمات و تلاش‌های رؤسای شبکه بانکی و دستیابی به آخرین فنآوری‌ها و نوآوری‌های عرصه بانکی و دیدگاه‌های مدیران ارشد نظام بانکی کشور، برگزار می‌شود.
۲۵
بهمن

تیم ژئوپارک طبس در تلاش هستند تا پدیده های زمین شناسی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان را در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه کنند تا در سطح جهانی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طبسی ها آستین بالا زده اند تا از پدیده های زمین شناسی خود بهترین استفاده را کنند چون این سرزمین از لحاظ زمین شناسی سرزمین هایی را دارد که هم جاذبه توریستی دارند و هم می تواند مورد مطالعه افراد متخصص باشد از همین رو یک گروه متشکل از اساتید و دانشجوهای زمین شناس دست به کار شدند تا با هم به این سایت های ژئوتوریستی سر و سامانی بدهند و آن را در فهرست ژئوپارک های جهان جای بدهند. درست مثل قشمی ها که این سایت های زمین شناسی را در قالب یک پرونده ارائه و آن را به ثبت رساندند. حالا طبسی ها می خواهند اول هر کدام از این سایت ها را ملی کرده و بعد آن را به نام ژئوپارک طبس به ثبت جهانی برسانند در همین رابطه از علیرضا امری کاظمی عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکوخواستند تا به کمکشان بیاید مدتی پیش هم پروفسور مارتینی رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکواز این جاذبه ها دیدن کرد و شگفت زده به کشورش برگشت و قول داد که در راستای جهانی شدن آن تلاش کند.

۲۵
بهمن

در سال‌های اخیر بانک‌های متعددی در جذب مشتری موفق بوده‌اند و برخی نیز چندان موفقیتی نداشته‌اند. اینکه چه شاخصه‌هایی سبب موفقیت یک بانک می‌شود سوالی است که در این گزارش بررسی شده است.

به گزارش ایران اکونومی در سال‌های اخیر بانک‌های متعددی در جذب مشتری موفق بوده‌اند و برخی نیز چندان موفقیتی نداشته‌اند. اینکه چه شاخصه‌هایی سبب موفقیت یک بانک می‌شود سوالی است که در این گزارش بررسی شده است.


سوالی که  از مراجعه‌کننده به شعب بانک آینده پرسیده شده است این است: «چرا بانک آینده را انتخاب کردید؟»در یک تحقیق میدانی نزدیک به ۱۰۰نفر از مشتریان بانک آینده مشارکت کرده و به سوالاتی در این باره که براساس چه معیارهایی بانک آینده را انتخاب کردید، پاسخ دادند. گستردگی خدمات و شعب، بانکداری الکترونیک، پشتیبانی مناسب، اعطای تسهیلات، کادر متخصص، توجه به مشتریان خاص و سابقه سوالات ما را تشکیل دادند، اما اولین موضوعی که مشتریان به آن اشاره می‌کردند این بود که این بانک را براساس اینکه مجوز بانک مرکزی را در اختیار دارد انتخاب کرده‌اند. به همین دلیل این سوال هم در زمان دسته‌بندی پاسخ‌ها به پرسش‌نامه اضافه شد.جدول زیر با توجه به پرسش‌نامه از ۱۰۰نفر از مشتریان این بانک تکمیل شده است. این جدول میزان توجه مشتریان به شاخصه‌های مختلف را نشان می‌دهد. (اعداد به درصد)

همانطور که مشاهده می‌شود، 95 درصد مشتریان به مجوز بانک مرکزی اشاره کردند و اینکه داشتن مجوز از بانک مرکزی برای یک بانک «همه چیز» است؛ زیرا بانک مرکزی با وسواس و توجه به شاخصه‌های مهم، مجوز فعالیت صادر می‌کند.

گستردگی شعب و سود پرداختی مناسب موضوع دیگری بود که از دید مشتریان، بیشترین امتیاز را داشت.

در عین حال بسیاری از فعالان بازارهای مالی که خواستند نامشان در گزارش ذکر نشود به این فرم در فضای مجازی پاسخ دادند.

آنها، مدیریت بانک آینده را یک امتیاز برشمردند و گفتند: آشنایی قبلی با سهامداران، برخورد خوب با مشتری، اعطای تسهیلات، عملکرد سه سال گذشته نحوه واریز سود و مقدار سود، سرمایه و اعتبار بانک و اخبار منتشره در مورد نحوه رفتار بانک در وضعیت دشوار اقتصادی مواردی است که موجب شد بانک آینده را انتخاب کنند.

البته این مدیران به صراحت گفتند درسایر بانک‌ها نیز حساب دارند.

۲۴
بهمن

به گزارش خبرگزاری آریا، کیومرث محرابی سرپرست تیم های کشتی بیمه رازی در مراسم تقدیر از این باشگاه بعنوان برترین باشگاه کشتی فرنگی کشور حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری آریا، روز جمعه و در جریان سی و هشتمین دوره رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی که در سالن شهید پورشریفی تبریز برگزار شد، از برترین حامی مالی فدراسیون کشتی و برترین باشگاه کشتی کشور در سال فنی 96-95، با حضور دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی و جمشید نظمی مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی حضور داشتند از مربیان، کشتی گیران و داور برتر سال فنی 96-95 تقدیر بعمل آمد.
همچنین کیومرث محرابی سرپرست تیم های کشتی بیمه رازی در مراسم تقدیر از این باشگاه بعنوان برترین باشگاه کشتی فرنگی کشور حضور داشت.


۱۸
بهمن

عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر تاکید کرد بیمه گزارانی که از طریق این صندوق با شرکت بیمه رازی طرف قراردادند، از خدمات این شرکت رضایت دارند.

نوآوران آنلاین- عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر تاکید کرد بیمه گزارانی که از طریق این صندوق با شرکت بیمه رازی طرف قراردادند، از خدمات این شرکت رضایت دارند.

اصغر همت که خود بازیگر و هنرمند است درباره خدمات قرارداد بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر که در سال جاری با شرکت بیمه رازی منعقد شده است، گفت: بیمه رازی بدون این که ریالی دریافت کند، بدون استثنا تمام بستری های ما را پذیرفته است.

وی با بیان این که حتی یک نفر را نمی توان پیدا کرد که بگوید مشکل بستری داشته و بیمه رازی او را تحت پوشش قرار نداده است، اظهار کرد: این اصلی ترین بخش خدمات است که مورد رضایت ماست.

همت به بخش خدمات پاراکلینیکی اشاره کرد و گفت: به دلیل بروز مشکل بودجه ای از طرف دولت و صندوق اعتباری هنر، ایفای تعهدات این بخش کمی با تاخیر مواجه شد و آن هم به دلیل تاخیر در واریز پول به حساب بیمه رازی بود که در نتیجه تسویه هزینه خدمات پاراکلینیکی را با تشکیل صف رو به رو کرد.

عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با تاکید بر این که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد تعهدات این بخش نیز تسویه شده است، ادامه داد: ما واقعا با بیمه رازی مشکلی نداشته ایم و می توانم بگویم این شرکت بیشتر از آنچه توقع داشته ایم هم عمل کرده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این که در مدت باقیمانده از قرارداد صندوق اعتباری هنر با شرکت بیمه رازی نیز همین روند ادامه یابد، درباره زمزمه های تغییر شرکت بیمه گر طرف قرارداد با این صندوق در سال آینده نیز گفت: هنوز در این باره صحبتی نشده، اما واقعیت این است که مشکلات این روزهای بیمه شدگان صندوق در دوره گذشته هم وجود داشت.

همت گفت: سال گذشته هم وقتی به بیمه ایران پول پرداخت نشد، مشکلات مشابه به وجود آمد و برخی بیمه شدگان مطالبات خود را دو ماه بعد از پایان قرارداد با این شرکت دریافت کردند.

۱۷
بهمن

با توجه به موافقت بانک مرکزی با تمدید طرح فروش گواهی سپرده سرمایه گذاری (عام) بانک آینده، فروش این گواهی ها (سری سوم)، تا ۲۱ بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

با توجه به موافقت بانک مرکزی با تمدید طرح فروش گواهی سپرده سرمایه گذاری (عام) بانک آینده، فروش این گواهی ها (سری سوم)، تا ۲۱ بهمن ماه سال جاری تمدید شد. گواهی سپرده سرمایه گذاری (عام)، با نرخ سود علی الحساب ۱۶ (شانزده) درصد سالانه، قابل انتقال به غیر و معاف از مالیات بوده و معاملات ثانویه آن از طریق بورس و فرابورس نیز امکان پذیر است.
نوآوران آنلاین-شایان ذکراست؛ پرداخت سود این گواهی ها از طرف بانک آینده، به صورت ماهانه صورت می‎پذیرد.

مشتریان محترم و سایر علاقه‎مندان می‎توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به شعب بانک، در سراسر کشور مراجعه کنند و یا با مرکز ارتباط بانک به شماره ۲۷۶۶۳۲۰۰-۰۲۱، تماس حاصل فرمایند.
۱۷
بهمن
همان‌طور که قبلاً گفته شد، همه افراد به‌نحوی مصرف‌کننده‌اند و همه روزه در حال خرید و مصرف کالا و خدمات گوناگون‌اند. این افراد سلیقه‌ها و علایق متفاوت دارند و در زمان تصمیم خرید از الگوی رفتاری متنوعی پیروی می‌کنند. عوامل بسیاری بر مصرف‌کنندگان به عنوان فرد و جامعه تأثیر می‌گذارد. عوامل تأثیرگذار خارجی مانند فرهنگ، قومیت و طبقه اجتماعی بر چگونگی خرید و مصرف محصولات تأثیر می‌گذارد و به توضیح چگونگی و چرایی رفتار مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.

رفتار مصرف‌کننده، مطالعه چگونگی انتخاب، خرید، استفاده و کنار گذاشتن کالا، خدمات ایده‌ها یا تجربیات از سوی افراد، گروه‌ها یا سازمان‌ها برای برآورده ساختن نیازهاست. بازاریابان باید هردو جنبه نظری و عملی رفتار مصرف‌کننده را به‌خوبی بدانند. رفتار خرید مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی و شخصی است. در این بین عوامل فرهنگی، گسترده‌ترین و عمیق‌ترین تأثیر را دارد.

مطالعه فرهنگی شامل تمام جنبه‌های آن مانند مذهب، دانش، زبان، قوانین، رسوم، عادات، هنر، فناوری، الگوهای کاری، محصولات و غیره است. می‌توان گفت فرهنگ قالبی است که افراد در آن ریخته شده‌اند و تمام زندگی روزانه افراد را به شیوه‌هایی که حتی در تصور هم نمی‌گنجد کنترل می‌کند. فرهنگ، خرده‌فرهنگ‌ها و بطور مشخص طبقه اجتماعی، مهمترین تأثیرات را بر رفتار خرید مصرف کننده دارند.

بازاریابان باید در مورد ارزش‌های فرهنگی هرکشور اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند به نحو شایسته‌تری برای محصولات خود بازاریابی کنند و فرصت‌های بهتری را برای عرضه و معرفی محصولات جدید ایجاد نمایند. هر فرهنگ شامل خرده‌فرهنگ‌های کوچکتری می‌شود که هویت و روابط اجتماعی مشخص‌تری را برای اعضای آن خرده‌فرهنگ به همراه داد. خرده‌فرهنگ‌ها بزرگ می‌شوند و اغلب بنگاه‌های اقتصادی، برنامه‌های بازاریابی خاصی را برای خدمات‌رسانی به آنها تدارک می‌بینند.
در نهایت فرهنگ را می‌توان مجموعه باورهای آموخته شده، ارزش‌ها و عاداتی که رفتار مصرف کننده را در جامعه هدایت می‌کند، دانست. در بخش‌های بعدی به ویژگی‌ها، تغییرات، انواع و ابعاد فرهنگ خواهیم پرداخت.
۱۶
بهمن

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی و بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی گزارشی منتشر نموده است که در بخش‌هایی از آن اطلاعات آماری قابل توجهی ذکر شده است. براساس این گزارش، طرح ادغام موسسات مالی و اعتباری در کل موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش ایران اکونومی به نقل از آفتاب یزد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی و بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی گزارشی منتشر نموده است که در بخش‌هایی از آن اطلاعات آماری قابل توجهی ذکر شده است. براساس این گزارش، طرح ادغام موسسات مالی و اعتباری در کل موفقیت آمیز بوده است. براساس این گزارش با حذف موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، برخی از موسسات ادغام شده که از ابتدا دارای بسترهای صحیح بانکی و مالی بوده‌اند با توجه به زیرساخت‌های اصولی و همچنین پشتوانه مالی قوی نه تنها از ادغام موسسات و مقررات و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی متضرر نشده‌اند، بلکه منتفع نیز شده‌اند. در فضای پس از ساماندهی موسسات غیرمجاز، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاهد رشد موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های قانونی و ادغام شده هستیم ، به نحوی که مجموع سپرده‌های بانک و موسسات اعتباری ادغام شده از زمان صدور مجوز تا پایان سال 1395 از حدود 700 هزار میلیارد ریال به رقمی معادل 150/3 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که در واقع افزایشی معادل 5/4 برابری در این حوزه رخ داده است. محمد بائو کارشناس بانکی این مسئله را به خاطر روحیه «سالم زیست» این موسسات و بانک‌ها می‌داند که به دلیل احساس تعهد در فضای قانونی و اصولی بازدهی بسیار بهتری دارند. 

ادغام موفق 
«ایران ١٠ برابر فرانسه، ١۶ برابر کره و ٧ برابر ژاپن و آلمان کارخانه خودرو سازی دارد» این خبری بود که چندی پیش در صدر اخبار اقتصادی کشور قرار گرفت . 
همین مدل به ویژه در سیستم بانکی کشور تا ابتدای سال 1394 وجود داشت . تعدد موسسات مالی و اعتباری ، صندوق‌ها و مراکزی که خدمات پولی ، بانکی ارائه می دادند و گستره فعالیت برخی از آنها از یک شهر نیز تجاوز نمی کرد ، علاوه بر سخت نمودن انتخاب درست برای مردم و بروز مسائل بسیار ، هزینه‌ها را نیز برای آنها افزایش داده بود . 
بانک مرکزی از اسفند ماه 1389، اقداماتی برای ساماندهی بازار پولی کشور انجام داد که از جمله مهمترین این اقدامات می توان به تلاش برای ادغام برخی از موسسه‌های مالی و تعاونی‌های اعتباری اشاره کرد . این اقدامات البته در سال 94 شکل واقعی تری به خود گرفت تا در نهایت از دل این موسسات متعدد چند بانک و موسسه اعتباری تولد یافت . 
براساس گزارشات بانک مرکزی، در تیرماه 1394 برخی از این 14 موسسه مانند قوامین، عسگریه، کوثر، مولی‌الموحدین و صالحین و چند موسسه دیگر (شهر، انصار و رسالت) به منظور ارتقا، اقدام به واریز سرمایه اولیه و سپرده قانونی نزد حساب بانک مرکزی کردند و پس از تطبیق و طی کردن فرآیند قانونی لازم، مجوز فعالیت را از بانک مرکزی اخذ کردند. 
بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و بر اساس ارزیابی عملکرد بانکی که در مهر 1396 صورت گرفته است ، مجموع بررسی‌ها حاکی از موفقیت بانک مرکزی در همراهی با موسسات معتبر در پروژه ادغام بوده است .به نحوی که با توجه به آنکه مبحث موسسات غیر مجاز پیش آمد و حساسیت مردم نیز در انتخاب بانک و موسسه مالی و اعتباری مد نظرشان بالا رفت ، بر اساس گفته‌های یک کارشناس پولی و بانکی این مسئله به نفع موسسات مالی و اعتباری متعهد و قانونمند تمام شد ، زیرا با توجه به سالها اعتماد سازی و حرکت در مسیر درست و پرهیز از اجرای طرح‌های هیجانی نه تنها سرمایه آنها کاهش نیافت ، بلکه قدرت مالی آنها با افزایش چشمگیری مواجه شد . بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، این موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های موفق توانسته اند از حدود 700 هزار میلیارد ریال سپرده جذب شده ، سپرده‌های خود را به رقمی معادل 150/3 هزار میلیارد ریال افزایش دهندکه در واقع افزایشی معادل 5/4 برابری محسوب می گردد. 
همچنین سهم بازاری مجموع بانک‌ها و موسسات اعتباری ادغام شده که ادغام‌های موفقی داشته اند نیز در پایان سال 1395 با رشدی حدود 25 درصد مواجه بوده است ، که حکایت از یک روند افزایشی قابل ملاحظه دارد . بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در این بین بالاترین رشد به ازای هر یک از بانک‌ها متعلق به بانک آینده و موسسه اعتباری نور است. 
در این بین بانک انصار و موسسه کاسپین که آنها نیز در اثر ادغام چند موسسه شکل گرفتند، ظاهراً انتظار بیشتری از آنها بود. این برآورد براساس سرمایه پیشین، تعداد شعب، برآورد اولیه، سپرده جذب شده و سیر منحنی رشد شکل گرفته است . در واقع در کنار دولتی‌های فربه خصوصی‌های ادغام شده چالاک عملکرد مناسب تری را نمایش داده اند و در میان خصوصی‌ها نیز برخی توانسته اند موفق تر عمل نمایند .

راه درست طولانی است ، اما جواب می دهد 
محمد بائو کارشناس بانکی در مورد موفقیت بانک آینده و موسسه اعتباری نور که حاصل ادغام چند موسسه هستند، می گوید : واقعیت آن است بسیاری از بانک‌ها و موسسات قانونی در آن زمان برای عقب نماندن از گردونه رقابت با غیر مجازها وارد بازی نامطلوبی شدند که خسارت آن را نیز دیدند ، اما بودند موسسات و بانک‌هایی که در همان زمان با در پیش گرفتن مسیر سخت تر قانونی در جهت ادغام موسسات زیرمجموعه خود اقدام کردند و با کاهش هزینه‌ها و حرکت در مسیر رضایت و اعتماد مردمی و همچنین انضباط سخت‌گیرانه مالی، میوه آن را در سال 96 برداشت کردند. 
وی افزود: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در کل پروژه ادغام موسسات اعتباری موفقیت آمیز بوده است که در این بین موسسات نور و بانک آینده با پیاده سازی سیستم‌های درست بانکی و حسابداری و هدفمند نمودن عملکرد شعبه‌ها توانسته اند سهم بازار خود را گسترش داده و با اقبال بیشتر مردم مواجه شوند .

۱۵
بهمن

جلسه بررسی راهکار‌های تامین منابع مالی برای ساخت آزادراه‌های کشور عصر امروز (یکشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص آزادراه های در دست احداث و در دست مطالعه و نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل این آزادراه ها، از سازمان برنامه و بودجه خواست جلسه ای را با دستگاه های مرتبط برگزار و راهکارهای تامین مالی اجرای این طرح ها را بررسی کند.
معاون اول رئیس جمهور بر لزوم تدوین برنامه ای برای تأمین مالی به منظور اجرای طرح های آزادراه های کشور تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح ها کاری ماندگار و پرفایده برای کشور انجام خواهد شد.
در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی؛ امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، گزارشی از وضع آزادراه های کشور و طرح های در حال ساخت در دست مطالعه ارائه شد و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح های آزادراه های کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه، راهکارهای مشخصی برای تأمین منابع مالی پروژه های آزادراهی کشور تدوین کند.

۱۵
بهمن

در چند سال گذشته رکود در بخش مسکن بسیار عمیق­ و طولانی بود اما اکنون با خروج مسکن از رکود تقاضا نیز افزایش می یابد و همزمان با افزایش درآمد ملی شاهد افزایش فعالیت اقتصادی نیز خواهیم بود.


به گزارش رادیو سهام، دهقان دهنوی­، عضو هیئت مدیره بانک مسکن با بیان این که شواهد خوبی از خروج بازار مسکن از رکود وجود دارد گفت: سال آینده سال خوبی در بازار مسکن خواهیم داشت و این به معنی افزایش قیمت نیست.

دهقان دهنوی­ گفت:­ در چند سال گذشته تحرک خوبی در اقتصاد کشور داشتیم اما­ متاسفانه ­بازار مسکن در چند سال گذشته در رکود به سر­ می برد و نتوانست در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شواهد خوبی از خروج بازار مسکن از رکود وجود دارد که می توان امیدوار بود بخشی از رونق اقتصادی از طریق بخش­ مسکن حاصل شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن­ با بیان اینکه شواهد حاکی از رونق در ساخت و ساز، تولید و معاملات بازار مسکن وجود دارد­ تصریح کرد: با توجه به رونق در بازار مسکن افزایش غیر قابل قبول و بیش از حد تورم در بازار صورت نگرفته است و امیدواریم ارزش افزوده بیشتری در این بخش همراه شود­.

وی با اشاره به این سوال که آیا سال آینده شاهد افزایش قیمتی در بازار خواهیم بود ؟ گفت: سال آینده سال خوبی در بازار مسکن خواهیم داشت و به معنی افزایش قیمت نیست.

دهقان تاکید کرد: در چند سال گذشته رکود در بخش مسکن بسیار عمیق­ و طولانی بود اما اکنون با خروج مسکن از رکود تقاضا نیز افزایش می یابد و همزمان با افزایش درآمد ملی شاهد افزایش فعالیت اقتصادی نیز خواهیم بود.

وی بیان کرد: در این مدت­­ خانواده های جدیدی شکل می گیرند و با افزایش­ تقاضا برای خانه، فرصت برای عرضه کننده فراهم می شود تا اقدام به ساخت و عرضه­ کند.

منبع: فارس

۱۵
بهمن


پژوهشگران از دو نوع داده برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند: داده‌های اولیه و ثانویه. زمانی که داده با هدف مشخص جمع‌آوری می‌شود به آن داده اولیه می‌گویند. داده‌هایی که برای هدفی خاص جمع‌آوری می‌شوند و برای هدفی دیگر استفاده می‌شوند، داده ثانویه نام دارد. در زیر روش‌های پژوهش در رفتار مصرف‌کننده بیان می‌شود:

1- زمینه‌یابی (پیمایش): ابزاری نوشتاری که از مصرف‌کنندگان می‌خواهد تا به مجموعه‌ای از سوالات پژوهش که از قبل مشخص شده‌اند پاسخ دهند. زمینه‌یابی می‌تواند به صورت شخصی، نامه، تلفن یا استفاده از اینترنت باشد.

2- گروه‌های کانونی: این گروه‌ها به جمع‌آوری 6 تا 12 نفر از مصرف‌کنندگان می‌پردازند تا در مورد یک مسأله یا محصول بحث کنند. جلسه به‌وسیله یک گرداننده آموزش‌دیده هدایت می‌شود و شرکت‌کنندگان به تبادل نظر در مورد محصول یا موضوع می‌پردازند که برای شناخت محصول جدید مفید خواهد بود.

3- مصاحبه: همانند گروه‌های کانونی، مصاحبه‌ها شامل ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان است. مصاحبه‌ها اطلاعات عمیق بیشتری را نسبت به زمینه‌یابی فراهم می‌کنند. در برخی مصاحبه‌ها، پژوهشگران از مشتریان می‌خواهند تا در مورد فرآیند تصمیم‌گیری خرید خود صحبت کنند. اغلب پژوهشگران مصاحبه‌ها را ضبط می‌کنند تا در آینده، نتایج را با استفاده از تحلیل‌های کمی یا کیفی آزمایش کنند.

4- داستان‌سرایی: ابزاری دیگر برای پژوهش مصرف‌کننده است که در آن مصرف‌کننده، داستان‌هایی را در مورد تجربیات خود در مورد یک محصول برای پژوهشگران بازگو می‌کنند.

5- تصویربرداری: پژوهشگران از مصرف‌کنندگان می‌خواهند تا تصاویری را که بیانگر افکار و احساسات‌شان در مورد موضوع مربوطه است، جمع‌آوری یا نقاشی کنند.

6- دفتر خاطرات: در این روش از مصرف‌کنندگان خواسته می‌شود تا دفتر خاطراتی داشته باشند و دیدگاه‌های مهم خود را شامل خرید محصول و استفاده از رسانه‌ها برای خرید در آن یادداشت کنند.

7- آزمایش: پژوهشگرانی که به بررسی رفتار مصرف‌کننده می‌پردازند، می‌توانند برای تعیین اینکه آیا یک پدیده‌ بازاریابی بر رفتار مصرف‌کننده اثرگذار است یا خیر، آزمایش‌هایی انجام دهند.

8- آزمون‌های میدانی: با وجود اینکه آزمایشات، اغلب در شرایط کنترل شده انجام می‌شود، اما گاهی اوقات هم بازاریابان، آزمایشاتی را در دنیای واقعی تحت عنوان آزمون‌های میدانی انجام می‌دهند. آزمون بازار، نشان می‌دهد آیا محصول در بازار فروش دارد یا خیر و کدام مولفه‌های آمیخته بازاریابی، بیشترین تأثیر را بر روند افزایش فروش دارند.

9- تحلیل پیوسته: ابتدا پژوهشگران، خصوصیات محصول را مانند رنگ، اندازه بسته‌بندی، ویژگی‌های خاص محصول و قیمت را شناسایی می‌کنند. سپس سطح آزمون هریک از این ویژگی‌ها را تعیین می‌کنند (مانند اندازه کوچک و بزرگ) ؛ سپس از مصرف‌کنندگان می‌خواهند تا نسبت به گروهی از محصولات که این ویژگی‌ها را به شیوه‌های مختلف با هم ترکیب کرده، واکنش نشان دهند.

10- مشاهده: گاهی اوقات، پژوهشگران به مشاهده مصرف‌کنندگان می‌پردازند تا بینشی لازم در مورد تصمیمات موثر در مورد محصول، تبلیغ، قیمت و توزیع داشته باشند. برخی بازاریابان از نرم‌افزارهای ردگیری استفاده می‌کنند تا بدانند که مصرف‌کنندگان، کدام سایت‌ها را بازدید می‌کنند، به کدام صفحات نگاه می‌کنند و چه مقدار زمان صرف آن صفحه و داده‌های مربوطه می‌کنند.

11- پنل خرید: هر زمان که اعضای پنل خرید می‌کنند، خریدهای آنها ثبت می‌شود. با ادغام داده‌های خرید با داده‌های جمعیت‌شناختی، بازاریابان می‌توانند بگویند چه کسی از یک محصول خرید کرده است. آیا این مصرف‌کنندگان از محصولات رقیب هم خریداری کرده اند و آیا در این خرید، بن‌های تخفیف دخیل بوده است یا خیر.

12- بازاریابان پایگاه داده (دیتابیس): زمانی که بازاریابان به ترکیب روش‌های مختلف پژوهش‌های مصرف‌کننده در یک پایگاه داده مشترک اقدام کنند، می‌توانند بررسی‌های عمیق‌تری نسبت به رفتار مصرف‌کننده داشته باشند.

13- علم عصب‌شناسی: عصب‌شناسان از طریق بررسی فعالیت مغز توسط دستگاه (FMRI) به دنبال درک رفتار مصرفکننده‌اند. برای این کار بررسی می‌کنند، کدام قسمت مغز مصرف‌کننده در موقع فعالیت‌های قبلِ تصمیم‌گیری، مشاهده آگهی یا انتخاب سرمایه‌گذاری فعال می‌شود.


۱۴
بهمن

هفتمین طرح دوره‌ای باشگاه مشتریان بانک آینده بانام «هرآرزویی درآینده برآورده می‌شه»،ازتاریخ 10 آبان ماه آغازشده وتا تاریخ 22 بهمن‌ماه سال­ جاری ادامه دارد.

برای برآورده کردن آرزوها، 15 (پانزده) میلیاردریال جایزه به این دوره اختصاص یافته است هفت میلیاردریال از این میزان جوائز،آن شامل یک جایزه بزرگ سه میلیاردریالی ومیلیون‌هاجایزه ارزنده دیگراست که بامشارکت مشتریان وباپاسخ دادن وانتخاب فهرستی ازجوایزکه ازطریق کانال‌های ارتباطی دراختیارشان قرارمی‌گیرد؛ مشخص خواهدشد.

ضمنا، مبلغ هشت میلیاردریال باقیمانده ارزش جوائز،به­ صورت اختصاصی باانجام قرعه‌کشی میان مشتریان هرشعبه،به ایشان اهداخواهدشد.

شایان ذکر است؛ سـازوکارامتیازدهی دراین دوره از برگـزاری باشگاه مشـتریان بانک آینده تغیـیرکرده است؛به­ طوری­که مشتریان براساس نوع سپرده (باتوجه به مشخصات مندرج درسامانه اینترنتی باشگاه مشتریان) وتعدادتراکنش‌های بانکداری الکترونیکی،امتیازکسب کرده تاباکسب حداقل 2500 امتیاز، شانس خودرادربرنده شدن درقرعه­ کشی جوایزاین طرح،افزایش دهند.

گفتنی است؛ علاوه براین درطول این طرح،پنج برنامه تشویقی باموضوعات مختلف مانند:طرح تشویقی به ­ مناسبت«میلاد پیامبر گرامی(ص)،طرح تشویقی«هوای پاک امتیازه» و«جشنواره یلدا»، باجوایز جداگانه، برگزارشد.

یادآور می­شود؛ با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی این طرح، مشتریان عزیز به­ منظور کسب امتیاز بیشتر و افزایش شانس برنده شدن در قرعه ­کشی جوایز استثنایی این دوره، می­توانند، با افتتاح حساب جدید یا افزایش موجودی و تعداد تراکنش­ های بانکداری الکترونیکی بانک آینده، شانس خود را برای برنده شدن، افزایش دهند.

علاقه­ مندان؛ برای کسب اطلاعات بیشتربه شعب بانک آینده در سراسر کـشور مراجعه و با مرکز ارتباط بانک به­ شمـاره 27663200-021 تماس حاصل فرمایند.

هم­چنین، سامانه اینترنتی باشگاه مشتریان بانک آینده به ­نشانی:ba.efarda.irدر دسترس مشتریان عزیز، برای کسب هر گونه اطلاعات، درباره این طرح است.