اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
فروردين
انقلاب صنعتی
ما مرز یک انقلاب فناوری ایستاده‌ایم که روش زندگی، کار و پیوند ما با دیگران را از بنیان دگرگون می‌سازد. این دگرگونی در اندازه، گستردگی و پیچیدگی با هیچ یک از آزموده‌های پیشین بشر سنجیدنی نیست.
ما هنوز نمی‌دانیم این پدیده چگونه نمایان می‌شود، ولی یک چیز روشن است، واکنش به آن باید فراگیر و یکپارچه باشد و همه کسانی که در سیاست جهانی سهم دارند، از بخش‌های دولتی و خصوصی تا دانشگاه‌ها و نهادهای مردمی را در برگیرد.
نخستین انقلاب صنعتی، آب و نیروی بخار را برای تولید مکانیزه به کار برد. انقلاب دوم برای رسیدن به تولید انبوه، نیروی برق را به کار گرفت.
انقلاب سوم برای دست‌یابی به تولید خودکار، از الکترونیک و فناوری اطلاعات بهره برد و اکنون انقلاب چهارم که بر پایه انقلاب سوم بنا می‌شود، انقلاب دیجیتالی است که از میانه سده پیشین آغاز شده است و با «هم آمیزی فناوری‌ها» شناخته می‌شود، به گونه‌ای که مرزهای میان قلمروهای فیزیکی،‌دیجیتالی و بیولوژیکی را برمی‌دارد.
۲۰
فروردين


اعتراض احزاب سبز این کشورها به پروژه ایلیسو موجب شد تا دولت‌های آلمان، اتریش و سوییس از این پروژه خارج شوند

بحران ریزگردها،حال تبدیل به مصیبتی تمام عیار برای کشور شده است.بحرانی که شایددر چندسال اخیر مطرح شده است اماریشه های آن را باید در دو دهه پیش از امروز و خطاهای بزرگ و کوچک در مدیریت کشور جستجو کرد. حال اما به نظر می رسد بحران، وارد مرحله تازه ای می شود. مرحله ای که می تواند به خطرات بسیاری برای کشور منجر شود.

ماجراهای سدسازی در ترکیه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، درسال 1992 دولت ترکیه باافتتاح سد بزرگ آتاتورک بررود فرات که ظرفیت آن معادل 650سدایرانی بودعملا آغازشکل‌گیری ریزگردها در غرب ایران وتشدید بیابان‌زایی در عراق را سبب شد. اما اینک خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد دولت ترکیه مصمم است سد ایلیسو را این بار بر روی رود دجله احداث کند و با این کار از ورود 60 درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری کند.آنچه مشخص است دولت ترکیه بنا دارد تا سد ایلیسو که بخشی از پروژه سدسازی ترکیه درجنوب شرقی این کشور است را نهایی کند.احداث این سد که ظرفیتی معادل سه برابر بزرگ‌ترین سد ایرانی یعنی کرخه را دارددر نهایت سبب خواهد شد از ورود تمامی 56 درصد حجم آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شد،جلوگیری شودوفرآیندهایی نظیربیابان‌زایی وخشک‌سالی در عراق شدت یابد.

۱۷
فروردين

هنر- صنعت مبلمان و دکوراسیون فرهنگی دیرینه و همگام با قافله تمدن بشری دارد. این صنعت، در مقاطع مختلف تاریخ، همگام با پیشرفت ها و جهش های علمی و تکنولوژیک بشر، همواره سعی کرده است ذائقه مخاطبان را با خود همراه کند.

حرکت به سمت علم محوری و تحصیلات دانشگاهی در این عرصه علی رغم پیشینه تاریخی، بسیار نوپا و در حال پیمودن گام‌های ابتدایی است. از این رو آنچه به ذخیره دانشگاهی و پژوهشی ما افزوده می شود، گامی بلند و در خور تآمل است. تولید مستندات علمی همیشه رشد، ماندگاری و تداوم حافظه تاریخی را به همراه دارد و باعث باروری استعداد های دانشجویی با این رویکرد خواهد شد.

در این نوشته قصد دارم یکی از این مستندات علمی- پژوهشی را معرفی نمایم:

کتاب دکو،نگاهی به هنر- صنعت مبلمان که انتشارات راه نوین در 192 صفحه مباردرت به چاپ جلد اول آن نموده است، اثر مهندس علی انصاری یکی از دلسوزان و تأثیرگذاران این هنر-صنعت است که جلد دوم آن نیز با نگاهی متفاوت به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

۱۶
فروردين

کم نیستند اتفاقات سیاسی که بر اقتصاد تاثیرگذارند و گاهی هم برعکس این مسائل اقتصادی است که برای سیاسیون و سیاست تعیین تکلیف می کند به راحتی می توان گفت که اقتصاد و سیاست دو حوزه ناگسستنی هستند.

اکنون تاثیر اقتصاد بر سیاست و تاثیر سیاست بر اقتصاد را با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات بررسی می کنیم. می بینیم که انتخابات چه تاثیری بر اقتصاد دارد و اقتصاد کنونی چه تاثیری بر انتخاب افراد خواهد داشت.
به گزارش تعادل، اقتصاد فعلی و خصوصا آینده ایران پیوندی ناگسستنی با انتخابات آینده دارد. از سویی شرایط اقتصادی بر مشارکت مردم تاثیر دارد و از سویی همه امید به بهبود وضعیت اقتصادی بعد از این حماسه سیاسی دارند. این مسائل تقریبا نیازی به اثبات ندارد و همگان این موضوعات را قبول دارند
.

انتخاب شعار اقتصادی توسط کاندیدا

رویدادهای سیاسی هر روز در رسانه ها منعکس می شود و لحظه یی نیست که اخبار سیاسی در رسانه ها منتشر نشود، پرحاشیه ترین رویداد سیاسی در هر کشور انتخابات است.جمهوری اسلامی ایران در ماه پایانی سال جاری انتخاباتی در دو سطح حساس را در پیش دارد. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر فضای اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و از سویی نیز احتمالا اقتصاد نیز بر انتخابات آتی تاثیرگذار خواهد بود. این تاثیر به اندازه یی است که پیش بینی ها حکایت از وجود شعارهای اقتصادی در تبلیغات کاندیداها دارد زیرا در شرایط فعلی اقتصاد دغدغه اصلی مردم است