اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۴ مکانی که توسط گردشگران در حال نابود شدن است

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۱۸ ب.ظ

آیا گردشگر بودن بد است؟ مطمئنا گردشگری و کشف جاههای مختلف جهان بد نیست اما صنعت گردشگری گاهی می تواند برای خود جاذبه گرشگری بد باشد. گاهی اینکه بخواهی میزبان تعداد زیادی مهمان باشی می تواند شرایط فرهنگی و زیست محیطی آن محل را تحت تاثیر قرار دهد. مجله انگلیسی «واندرلاست تراول» لیستی از جاذبه هایی که توسط گردشگران در حال نابودی اند را تهیه کرده است.

۱٫وادی رم (Wadi Rumاردن

در سال های اخیر، گردشگری به سرعت در اردن رشد پیدا کرده است و تقریبا همه کسانی که به این کشور جذاب می روند احساس می کنند که حتما باید از مناظر دیدنی و جذاب وادی رم دیدن کنند، پس سوار بر جیپ شده و به سمت بیابان می روند. جذابیت بیابان فقط محدود به رنگ درخشان شن ها و خورشید نمی شود بلکه بهترین فرصت را به شما می دهد تا ویژگی اصلی این محل را هم احساس کنید. امروز خودروهای پیشرفته زیادی وجود دارند که با صاف کردن تپه های شنی به شما اجازه می دهند جاههایی را که تاکنون بکر و دست نخورده بوده اند را به راحتی ببینید. مشکل اصلی در این بیابان این است که این محل بین سه قبیله تقسیم شده و هر کدام از این قبایل به آن به عنوان منبع درآمد نگاه می کنند، بدون اینکه لحظه ای به ساخت خانه های مناسب برای گردشگران و یا خرید خودروهای جدید بیابان گردی توجه کنند. به همین دلیل است که کم کم مناظر بکر و منحصربفرد این ناحیه جذابیت خود را از دست می دهد و پول هایی که از طریق گردشگری بدست می آید برای رشد گردشگری این محل استفاده نمی شود، چیزی که نه برای بیابان خوب است و نه برای ساکنان آن ها!

۲٫یانگشاو(Yangshuo)، چین

یانگشاو تا همین چند سال پیش بهشتی واقعی برای گردشگرانی بود که از دیگر جاههای توریستی و شلوغ خسته شده بودند، آن ها به این محل می آمدند تا در محیطی آرام و زیبا استراحت کنند. اما افسوس که صنعت گردشگری چین به سرعت در حال رشد است و این شهر کوچک خیلی زود به لیست مقاصد گردشگران اضافه شد به طوری که الان دیگر روزانه صدها اتوبوس به آن رفت و آمد می کنند. یانگشاو هر سال بیش از سه میلیون گردشگر دارد که برای دیدن زیبایی های چین به این شهر سفر می کنند و این تعداد زیاد گردشگر، طبیعت این محل را تحت تاثیر قرار داده است. رودخانه زلال و شفاف این شهر به جوی فاضلاب و خانه های مردم محلی به مسافرخانه های کوچک تبدیل شده است. آن ها خانه های خود را به خارجی ها می فروشند و به دنبال این هستند که از زیبایی های این محل پول دربیاورند. امروزه گردشگران در جست و جوی زیبایی از دست رفته و آرامش گذشته این شهر هستند.  اما خوشبختانه هنوز هم در این شهر جاههایی هست که می شود در آن آرامش واقعی را تجربه کرد می توانید دوچرخه ای کرایه و در حالی که آزادانه در شهر گردش می کنید از دیدن شالیزارهای برنج و مناظر زیبای کوه ها لذت ببرید.

یانگشاو

۳٫تولوم (Tulum)، مکزیک

تا همین ۳۰ سال پیش، سواحل شهر کانکون که با صخره های مرجانی احاطه شده تقریبا خالی از سکنه بود چون مردم در اینجا مجبور بودند برای مخارج زندگی، ماهی گیری کنند اما الان ساحل این شهر پر از هتل های بزرگ و پارک های تفریحی است. ساکنان این شهر که از نسل مایاها هستند کم کم زبان مادری خود را هم فراموش می کنند، زبانی که دیگر حتی در مدارس هم آموزش داده نمی شود و این می تواند آخرین نشانه های تمدن مایا در این ناحیه را هم از بین ببرد. هزاران گردشگر هر روز از هرم ها و عبادتگاه های هندی شهر تولوم بازدید و شهر را پر از شلوغی و هیاهو می کنند. اخیرا دولت قصد دارد در این شهر فرودگاه بین المللی و در مناطق بکر ساحلی، مراکز تفریحی زیادی بسازد که این کارها می تواند این ناحیه را تبدیل به مقصدی معمولی و غیر جذاب کند.

تولوم

۴٫استون هنج (Stonehenge )، انگلستان

در قرن بیستم، جاذبه های باستانی این محل تحت بازسازی و مرمت های زیادی قرار گرفت و در قرار دادن و جابجایی سنگ ها به اصالت تاریخی آن ها توجه نشد به طوری که بیشتر سنگ ها دیگر در محل دقیق خود قرار ندارند.  بیشتر گردشگرانی که به این محل می روند فقط مسیر پارکینگ تا نزدیک ترین سنگ را پیاده طی می کنند تا چند عکس بیندازند و برگردند. به غیر از این، دو اتوبان اصلی هم که به این محل منتهی می شود زیبایی چشم اندازی آن را از بین برده است . برخی از فعالان، کمپین هایی راه انداخته اند تا تونل های اتوبان برداشته شود و کمی فضا بازتر شود.

استون هنج
  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی