اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

یوگا پیوستگی بین انسان و طبیعت

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳ ب.ظ

یوگیها برای زمین

یوگا بیانگر وضعیت متافیزیکی و اخلاقی در ارتباط با طبیعت است. دغدغه‌‌ و مسائل زیست محیطی در تمرینات یوگا قرار دارد. یوگا یک تمرین پیوستگی میان انسان‌ها و طبیعت بوده است. یوگا برای یادآوری این پیوستگی به ماست که شکل گرفته است.

فرد یوگی احترام‌گذاشتن به رابطه‌‌اش با دنیای اطراف را از طریق آساناها یاد می‌گیرد. در این وضعیت او به ادامه‌ی تمرین خارج از مت نیز تمایل پیدا می‌کند. وقتی پرانا برای یوگی مهم باشد، به‌دلیل اهمیت آن در ادامه‌ی حیات به کیفیت هوای اطرافش فکر می‌کند. ایستادن مانند یک درخت، رابطه‌ای را با درختان شکل می‌دهد. یک یوگی تمایلی به دیدن قطع درختان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید ندارد. در مورد من به‌طور خاص، اجرای حرکت حیوانات به من نشان داد که در وضعیت عادی انسانی‌ام چقدر محقرانه درباره‌ی مخلوقات غیرانسان فکر می‌کنم. بدین ترتیب، اجرای آساناها شفقت من را در چگونگیِ برخورد انسان‌ها با مخلوقات غیرانسان گسترش داد. قطعاً تمرینات آسانا از راه‌های بسیاری نیز به هوشیاری زیست‌محیطی منجر می‌شود. اما در نهایت، نتیجه یکسان است: یوگا خواستار تعهد ما به فعالیت علیه آسیب‌رسانی به محیط‌زیست است.

در‌حالی‌که آساناها تنها یک قدم از سفر یوگی هستند، نمی‌توان از اهمیت آنها چشم‌پوشی کرد؛ به‌ویژه زمانی که بحث از رابطه‌ای باشد که آساناها میان یوگی و محیط‌زیست برقرار ساختند. باتوجه به تمرکز فرهنگ غرب بر فواید فیزیکی یوگا، فهم اصول اخلاقیِ تمرینات آسانا اهمیت می‌یابد. در شروع یوگا هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که از حرکت‌هایی مانند شتر، خرگوش، درخت و یا سلام بر خورشید، چیزی فراتر از فواید فیزیکی به‌ دست آورم. هرچند متوجه شدم که این فواید فیزیکی نسبت به لذت‌بخشی بی‌حد و دگرگون‌‌ کردن زندگی در درجه‌ی دوم اهمیت قرار می‌گیرند. این آگاهی از تبدیل‌شدن به شتر، قورباغه یا یک درخت شکل نگرفته است، بلکه محصول آموختنِ چگونه با دنیا مرتبط شدن، به‌واسطه‌ی انجام حرکت‌ها و قرارگرفتن در وضعیت‌هاست. من یاد می‌گیرم که این کار را در رابطه‌ با مخلوقات زمین انجام دهم که یادآور رابطه‌ی کامل ما با یکدیگر هستند. به همین دلیل، تمرینات یوگای من تبدیل به وسیله‌ای برای ارتباطی باز و انعطاف‌پذیر با محیط‌زیست شده‌اند. این خواص، تنها فواید فیزیکی یوگا را دربرنمی‌گیرد، بلکه وسیله‌ای برای درمان رابطه‌‌ی انسان با محیط‌زیست است.

https://www.iranmall.com

  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی