اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

سالمرگ دنی دیدرو نویسنده کتاب‫های طنز فلسفی

چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۳۰ ب.ظ

امروز 31 جولای سالروز درگذشت دنی دیدرو نویسنده فرانسوی است.

دنی دیدرو نویسنده فرانسوی قرن هجدهم است. وی متولد 5 اکتبر 1713 است که در 31 جولای 1784 بر اثر بیماری نفخ و ورم درگذشت. او در سال 1743 با آنتوانت شامپیون ازدواج کرد. وی تحصیلات اولیه خود را نزد عالمان فرقه یسوعی طی کرد و در همین دوره بود که به مطالعه کتاب علاقه مند شد. او فوق لیسانس خود را در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه پاریس گرفت و با توجه به اینکه پدرش او را به رشته پزشکی و حقوق  تشویق می‫کرد ولی وی همچنان وقت خود را صرف مطالعه کتاب می‫کرد. با این حال پدرش حمایت های مالی‫اش را قطع کرد که دنی دیدرو مجبور شد در دفتر وکالت یکی از وکلای کار کند وی بعد از 2 سال در یک کتابفروشی مشغول به کار شد. وی به همراه دلامبر به قول خودش 25 سال از عمرش را صرف نوشتن دایره المعارف کرد.


فلسفه دنی دیدرو

فلسفه وی فلسفه الحادی و مادی گراست و در سوالاتش از جبرگرایی و آزادی صحبت می‫کند.

رمان ژاک قضا و قدری و اربابش

داستان این رمان بسیار ساده است به این صورت که: ژاک و اربابش در حال مسافرت هستند و ارباب از ژاک می‫خواهد تا قصه عشق و عاشقی‫اش را بگوید. در کل کتاب قرار است ژاک قصه عشق و عاشقی‫اش را بگوید ولی هر دفعه که می‫خواهد ادامه داستان را روایت کند، اتفاقی می‫افتد و ناچار می‫شود قصه دیگری برای اربابش تعریف کند.

ژاک به قضا و قدری که قبلا و روز اول آفرینش در وجود هر فردی نوشته شده است اعتقاد دارد. وی در جایی از کتاب می‫گوید آیا راهی وجود دارد که این سرنوشت رقم خورده را پاک کرد؟ در حالی که ارباب به اختیار انسان اعتقاد دارد. دنی دیدرو نویسنده این کتاب می‫خواهد به ما بگوید که اینکه قسمت بوده اشتباه است و در جایی دیگر از کتاب می‫گوید که فرمانده‫ام می‫گوید: "هر خوبی و بدی که این پایین اتفاق می‫افتد آن بالا رقم خورده است." ژاک زمانی که در جبهه بوده و زانویش زخمی می‫شود و زمانی که سوار گاری شده تا او را به بیمارستان ببرند جلوی در کلبه‫ای توقف می‫کند و وی دست به دامن زنی می‫شود و می‫گوید اگر قرار است بمیرد اینجا بمیرم بهتر از دو فرسخ دورتر است. شوهر آن زن به همسرش می‫گوید: اگر حرفم را گوش داده بودی و به آسیاب می‫رفتی این مرد را نمی‫دیدی. الان شوهر این زن فقط غر می‫زند که چرا آن روز چرا در کلبه ایستاده بوده است.

آثار دنی دیدرو

ژاک قضا و قدری و اربابش
برادرزاده رامو
و کتاب های دیگر نیز است که هنوز ترجمعه نشده است.
  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی