اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

برگی از یادداشت های شیطان

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵ ق.ظ

این رمان بازتاب وی از ابرانسان نیچه است که داستایوفسکی فکر می کرد جدال خیر و شر در خود انسان نهفته است. این رمان آخرین اثر ناتمام از لیانید آندری یِف است.

این رمان نمایش جامعه اروپایی بورژوا در آستانه جنگ جهانی اول است. به نظر وی جهان تراژدی ترین وضعیت را به خود گرفته است. شاهکارهای ناتمام تاریخ ادبیات کم نیستند. رمان هایی که به هر دلیلی ناتمام مانده اند. به طور مثال کتاب محاکمه و قصر اثر کافکا و نوشته های آدم اول از آلبر کامو که در هنگام تصادف در کیف دستی اش پیدا شد. آندری یف در سال 1918 نوشتن این اثر را شروع کرد اما متاسفانه بخت با وی یار نبود و در سال 1919 زمانی که هنوز به پنجاه سالگی نرسیده بود اثر بلندپروازانه اش ناتمام ماند. نظر تولستوی درباره آندری یف به این گونه بود که می گفت: "آندری یف دائما می خواهد ما را به هوی و هراس بیاندازد اما من هیچ هوی و هراسی احساس نمی کنم". آندری یِف علاوه بر داستان نمایشنامه نیز می نوشت. نام وی با داستان های کوتاهش بر سر زبان ها افتاد. شخصیت اصلی کتاب  و کسی که داستان را برای ما روایت می کند شیطان است. کسی که به خواست خودش و داوطلبانه در هیئت انسان بر زمین هبوط می کند. وی از دلیل آ»دنش به زمین می گوید که از جهنم خسته شده و دوست دارد به زمین بیاید و بازی راه بیاندازد و دروغ بگوید. وی به دنبال شناخت انسان است.

گرنی واندرهود 38 ساله آمریکایی آرزوی سعادت بشریت با سرمایه اش را دارد که شیطان در وی حلول می کند. نمونه واقعی این فرد آلفرد واندر بیلد است که آرزوی نجات اروپای کهن را داشت که به همراه مسافران کشتید لوسی تانیا کشته شد.

آندری یف در خانواده ی فقیری در مسکو به دنیا آمد. با اینکه از دانشگاه دکتری حقوق گرفته بود ولی ترجیح داد از راه نوشتن رمان زندگی بگذراند. در سال های قرن بیستم با انتشار داستان کوتاهی به شهرت دست پیدا کرد ولی با وجود ولخرجی هایی که داشت و ناشی از دوران کودکی اش بود همه زندگی اش را به باد می داد.

برگی از کتاب

ماریا مگنوس معشوقه مگنوس نماد بدکاری و تن فروش و فساد است.

اروین توپی یا وینسنت در مسلک کشیشان منشی واندهود است.

فاما مگنوس که خلافکار است و به دنبال ثروت واندهود است وی روحش به دلیل ایده آلی از دست رفته غرق نفرت است و عهد می کند تا انسان را نابود کند. وی معتقد است که عشق ناشی از ناتوانی است.



  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی