اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان در گامی ارزشمند موفق به ساخت دستگاهی برای تصفیه آب شده است که با انجام عملیات ساده روی آب خاکستری منتهی به فاضلاب، دوباره آن را برای مصارف مجدد و خاص آماده می کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (INOTEX) شنبه 20 آبان ماه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز آغاز بکار کرد؛ نمایشگاهی بازرگانی با موضوع فناوری که قرار است تا 24 آبانماه پذیرای علاقمندان باشد و به گفته مسئولان، یکی از ویژگی های اصلی آن توجه همزمان به عرضه و تقاضا در کنار یکدیگر است.
همانطور که در آئین افتتاحیه عنوان شد، هدف از برگزاری این نمایشگاه در واقع تجاری سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی توانمندی پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای استفاده از آن در بخش های مختلف اقتصادی است.
همزمان با این نمایشگاه دو همایش تخصصی نیز برگزار می شود که یکی از این همایش ها با موضوع بحران منابع آب با محوریت بازچرخانی پساب و تصفیه فاضلاب، قرار است در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شود.
قرار است در همایش تخصصی یاد شده راهکارهای استفاده هرچه بیشتر از آب خاکستری شامل آب پس از شست و شوی لباس، ظروف، روشویی و حمام که گفته می شود بیش از 70 درصد از آب فاضلاب تولیدی منازل و برخی مصارف غیرمسکونی را تشکیل داده است، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
موضوعی که اتفاقا یکی از شرکت های دانش بنیان در تبریز بدان پرداخته و به نتایج بسیار امیدبخشی نیز دست یافته است، به طوری که اگر بتوان فاضلاب ناشی از آب خاکستری را از طریق یک لوله کشی جداگانه در محفظه ای جمع کرد، این شرکت دانش بنیان با استفاده از یک دستگاه طراحی شده و عمل تصفیه ساده می تواند ضمن جلوگیری از سرازیرشدن این بخش از آب های خاکستری به فاضلاب، دوباره آن را برای مصارف مجدد و خاص آماده کند.
دکتر علی اکبر بابالو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز و رییس هیت مدیره شرکت دانش پژوهان صنعت نانو به عنوان یکی از شرکت های حاضر در پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(RINOTEX) است، این شرکت در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر است و موفق به دریافت مجوزهای فناوری نانو مقیاس در چندین محصول تولیدی شده است.
وی در خصوص دستگاه تصفیه آب خاکستری که از سوی این شرکت دانش بنیان طراحی و تولید شده است، با بیان این که بیش از 70 درصد از آب مصرفی همچون آب ظرفشویی، حمام، لباسشویی، روشویی به فاضلاب ها سرازیر می شوند، تصریح کرد: ما با استفاده از فناوری قادر به بازچرخانی مجدد بیش از 60 درصد از این آب هستیم و این باعث صرفه جویی بسیار مناسب در مصرف آب خواهد شد.
بابالو در ادامه در خصوص نحوه تبدیل آب خاکستری برای مصرف مجدد به وسیله دستگاه تصفیه آب خاکستری با بیان این که آب خاکستری حاوی مواد شوینده، چربی ها، میکروارگانیسم یا همان جانداران بسیار ریز میکروبی و همچنین باکتری ها است، تصریح کرد: ما با استفاده از فناوری تحت عنوان استفاده از غشاءهای سرامیکی در دو یا سه مرحله در مقیاس های زیر میکرون یعنی در چند صد یا چند ده نانو متر تمامی اجزای مواد شوینده و میکروارگانیسم هارا از آب جدا می کنیم.
این پژوهشگر مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه سهند تبریز ادامه داد: در مرحله نهایی نیز با استفاده از غشاهای نانو ساختار کار گندزُدایی از آب صورت می گیرد.
وی با بیان این که گاه دیده شده است که حتی در عمل گندزدایی آب مانند کلرزنی، باقی مانده میکروارگانیسم ها در داخل آب باقی مانده است، گفت: این درحالی است که در تصفیه ای که ما روی آب انجام می دهیم، تمام این ها از آب جدا شده و هیچ گونه مواد میکروارگانیزم باقی نخواهد ماند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز افزود: این خود یک امتیاز است و این آب می تواند دوباره برای مصرف مجدد از جمله شست و شو، روشویی، حمام، ظرفشویی، لباسشویی و یا برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان این که این فناوری برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده است و در دنیا نیز به این شکل وجود ندارد، تصریح کرد: این فناوری در مرحله ثبت پتنت داخلی و پس از آن ثبت بین المللی است.
بابالو در این خصوص نیز که آیا با دستگاه های دولتی مرتبط همچون وزارت نیرو یا سازمان آب و فاضلاب برای استفاده و کاربرد این فناوری مذاکرات لازم صورت گرفته با خیر، اظهارکرد: متاسفانه با بخش دولتی مذاکرات بسیار کند پیش می رود.
وی در عین حال از مذاکره با بخش های مختلف خصوصی در حوزه های مختلف به خصوص مناطقی که با مشکل آب مواجه هستند، برای استفاده از این دستگاه تصفیه آب خبر داد و گفت: تعدادی از صنوف آب بَر هم مانند کارواش ها، سنگبری ها و قالیشویی ها برای استفاده از این دستگاه و بازچرخانی آب بسیار علاقه مند شده اند.
بابالو در خصوص هزینه تولید این دستگاه ها تصفیه آب، با تاکید براین که این دستگاه گران نیست، یکی از اجزا اصلی آن را غشاء های سرامیکی نام برد و با اشاره به این که قیمت بین المللی غشاء های سرامیکی حدود 400 هزارتومان است، گفت: این در حالی است که ما توان تولید این غشاء ها به قیمت زیر 200 هزارتومان را داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز ادامه داد: هزینه این دستگاه تصفیه آب برای مصرف خانگی کمتر از یک میلیون تومان است و برای یک مجتمع مسکونی هم که دارای 8 واحد باشد، حدود 5 ملیون تومان است.
وی افزود: ضمن اینکه هزینه ساخت نمونه صنعتی این دستگاه برای مصارف کارگاه های قالی شویی، سنگبری و یا کارواش ها بسته به میزان مصرف آب متغیر و حدود 10 تا 20 میلیون تومان است.
وی همچنین از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت دانش بنیان برای فروش محصولات خود به صورت لیزینگ خبر داد و گفت: به دلیل اینکه این دستگاه تصفیه آب طراحی شده یک کار های_تک محسوب می شود، معاونت اعلام کرده است که می توانیم تا 70 درصد از فروش محصولات را لیزینگ کنیم یعنی معاونت برای خرید یک دستگاه 10 میلیونی 7 میلیون تومان وام می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز اظهار امیدواری کرد که استفاده و استقبال حداقل صنایع آب بر از این دستگاه تصفیه آب، گامی مثبت به سوی رهایی کشور از بحران آب باشد.

  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی