مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران (ایرانمال) در روز پنجشنبه سیام خردادماه امسال میزبان بیش از 700 نفر از فعالان صنعت خردهفروشی همچون صاحبان برندها، مدیران مراکز خرید و مجتمعهای تجاری بزرگ و فاخر در کشور بود که برای شرکت در چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی که به همت همکارانمان در ماهنامه تجارت طلایی برگزار شد، گرد هم آمده بودند.
در این مراسم برخی مسئولان کشوری همچون سهراب سلیمی مدیرکل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند.
مهندس شاهرخ کشاورز
موسس و صاحبامتیاز ماهنامه تجارت طلایی
مهندس شاهرخ کشاورز، موسس و صاحبامتیاز
ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا
در ایران، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از توفیق برگزاری چهارمین کارگاه
آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی که امکان میزبانی از فعالان صنعت خردهفروشی از صاحبان برندها گرفته تا مدیران عامل مراکز خرید، مجتمعهای تجاری و فروشگاههای زنجیرهای را برای افزایش دانش در این حوزه از مدیریت مجموعه فاخر، بینالمللی و ارزشمند ایران فراهم کرده است، تشکر و قدردانی کرد.
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران گفت: «اشاره ما به یک استاندارد بینالمللی و درواقع یک سازه تمدنی و با عظمت پایدار همچون ایرانمال است که تعدادی از فازهای آن نیز در انتظار افتتاح است.»
او در ادامه به دعوت از 20 برند بزرگ فعال در صنعت خردهفروشی برای انتقال تجربیات در چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی اشاره و از زحمات همیشگی دکتر رامین سمیعزاده مدیر مرکز نمایشگاهی ایران مال تشکر و قدردانی کرد.
به گفته وی، طی این همایش برای نخستینبار از خدمات ارزشمند بانوان فعال در صنعت خردهفروشی در حضور بزرگان این صنعت تقدیر خواهد شد که تا به امروز به نقش اثربخش و پررنگ آنها توجهی نشده بود.
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران پیرامون برگزاری نخستین نمایشگاه بینالمللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری و صنعت خردهفروشی که قرار است طی روزهای 22 تا 25 شهریورماه امسال در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با مساعدت شرکت سهامی نماشگاهها و سازمان توسعه تجارت برگزار شود، سخن گفت و ادامه داد: «امیدواریم آموزههای نمایشگاه مپیک را در این فضا ارائه دهیم و فضایی را برای نمایش توانمندیهای صنعت خردهفروشی کشور ایجاد کنیم.»
دکتر رامین سمیعزاده
مدیر مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران
پس از پایان سخنرانیهای مهندس شاهرخ کشاورز، دکتر رامین سمیعزاده مدیر مرکز نمایشکاهی بازار بزرگ ایران برای ایراد سخنرانی روی سن حاضر شد.
دکتر رامین سمیعزاده، مدیر مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در سالن، مرکز نمایشگاهی ایرانمال را فراتر از یک سایت نمایشگاهی دانست و گفت: «این مرکز در کنار داشتن امکان برگزاری رویدادهای چندگانه و همزمان مثل نمایشگاههای مختلف، کارگاههای آموزشی، سمینار و... با در اختیار داشتن امکانات گوناگون و نگرشهای جدید در این منطقه در حال فعالیت است.»
طبق اظهارات او در کنار برگزاری رویدادهای مختلف در این مرکز نمایشگاهی، تمامی ذینفعان همچون مسئولان، برگزارکنندگان، مجریان و از همه مهمتر بازدیدکنندگان میتوانند از امکانات مجموعه بزرگ ایرانمال نظیر اقامت در هتل، فضاهای F&B محلی و بینالمللی، امکانات تفریحی و... بهرهمند شوند و تمامی این امکانات به گونهای است که ایرانمال را بهعنوان یک وزنه تاثیرگذار در تجارت و اقتصاد کشور معرفی میکند.
او با بیان اینکه 70 درصد کاربری مجموعه فاخر ایرانمال غیرتجاری است، ادامه داد: «برگزاری سمینارهای گوناگون و وجود دانشگاه و مراکز آموزشی امکان بهروز شدن دانش مربوط در این زمینه را فراهم میکند.»
مدیر مرکز نمایشگاهی بازار
بزرگ ایران به تمایل برندهای مطرح و بزرگ به فضاهای بزرگ و فیزیکی و متمایل
شدن آنها به سوی دیجیتالی شدن اشاره و آن را یک پارادایم شیفت با سرعت
تکرار بسیار بالا عنوان کرد.
به گفته او فعالان صنعت خردهفروشی برای ماندگاری باید ضمن استفاده و بهرهمندی از پارادایم شیفتها و اطلاع از تغییرات آن، در راستای خلق یک پارادایم شیفت و صاحب سبک شدن در آن تلاش کنند.
فریتز زِهِر
مدیرعامل اسبق فروشگاههای زنجیرهای اینتراسپار
لازمههای موفقیت مراکز خرید
سخنران ویژه چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی، جناب آقای فریتس زهر یکی از چهرههای جهانی صنعت خردهفروشی و مدیر سابق فروشگاههای زنجیرهای اسپار بود.
او در سخنرانی خود ضمن تعریف
مدلهای مختلف مراکز خرید و ویژگیهای هر کدام به بیان عواملی پرداخت که
برای موفقیت هر مرکز خریدی باید به آنها توجه داشت و از جمله آنها
میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- مکانسنجی مناسب و انتخاب مدل مرکز خرید با توجه به منطقه
- بازاریابی مناسب
- تعامل مدیران مراکز تجاری با صاحبان فروشگاهها در جهت برطرفسازی نیاز مشتری
- تحلیل درست فروش و رفتار مشتریان با بهرهگیری از نرمافزارهای فروشگاهی کارآمد
- تعلیم و پرورش کارمندان به عنوان مرکز ثقل فروشگاهها و مراکز خرید
- احترامگذاری و ارزش نهادن به کارمندان در تمامی سطوح ( لازمه احترام به مشتری)
- احترام به مشتری و خدماترسانی شایسته
- بهرهگیری از ابزارهای تبلیغاتی مدرن
وی همچنین بیان داشت مراکز
خرید و مالهای ایرانی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشتهاند اما
همچنان نقاط ضعفی مشاهده میشود که برای موفقیت مجموعه میبایست آنها را
برطرف ساخت، آقای فریتس زهر نقاط قوت و ضعف را به پیچ و مهرههای یک ماشین
تشبیه کرد که برای حرکت لازم است تمام پیچ و مهرهها در کنار هم به خوبی
کار کنند.
از جمله مسائلی که وجود دارد و برای پیشرفت مراکز خرید و مالها باید آنها را بهبود ببخشیم به موارد زیر اشاره شد:
- عدم الویت برنامهریزی بر سرمایهگذاری
- عدم وجود مذاکرات کافی میان مجری و سرمایهگذار
- مقاومت دربرابر استفاده از مشاور
- مشکل در حمل و نقل شهری
- استفاده از آسانسورها با ظرفیت نامناسب در مکان نامناسب
- مشکل نورپردازی
- استفاده از فروشگاههای نامی و جذاب در طبقههای زیرین مراکز خرید
- عدم همکاری و هویتسازی مناسب
- برونسپاری کارهایی چون نظافت و حراست
- استفاده از فروشندگان بیانگیزه و با رفتار نامناسب
دکتر محمدرضا عمرانی
مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند
دکتر محمدرضا عمرانی، مدیرعامل
شرکت توسعه کالای دماوند که دارای نمایندگی بسیاری از برندهای ساعت و
اکسسوری بوده و در صنعت غذا نیز دستی بر آتش دارد، به دعوت مهندس کشاورز
برای ایراد سخنرانی در چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی روی سن حاضر شد و پیرامون تحولات اتفاق افتاده در صنعت آیتی و انقلابی که طی سه تا پنج سال آینده در این صنعت بهوجود خواهد آمد، صحبت کرد و این انقلاب را به تغییر مکانیکال به ساعتهای اتمیک تشبیه کرد.
او از ورود تکنولوژیهای جدید که منجر به تغییر صنایع میشود سخن گفت و مثالهای متعددی را برای آن ارائه داد.
مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند به جمعیت 80 میلیونی در ایران و اتصال
35 میلیون نفر به اینترنت از طریق تلفن همراه اشاره کرد و افزود: «براساس آمار ارائهشده حدود 65 میلیون اکانت اینترنتی در ایران وجود دارد و بیش از 70 درصد از مردم چک کردن صفحات اجتماعی را بهعنوان اولین کار در اوایل روز ترجیح میدهند و این نشاندهنده نیاز به توجه بیشتر صنعت خردهفروشی به حوزه آنلاین است.»
او به موضوع خرید آنلاین و
آمار 700 میلیارددلاری حاصل از آن در آمریکا اشاره کرد و گفت: «این اتفاق
بزرگ در کشور ما نیز در حال رخ دادن است و شاهد هستیم که صنایع گوناگون تحت
تاثیر ضریب نفوذ خدمات و فروشهای آنلاین قرار گرفتهاند.»
طبق اظهارات دکتر عمرانی، دنیا در حال حرکت به سوی ME TAIL است و برندها در این شرایط میتوانند به صورت شخصیسازی شده و دقیق ایدهآلترین کالا را با بررسی مشتریان و مطابق با سلیقهشان به آنها ارائه کنند.
پس از اتمام سخنان مدیرعامل اسبق فروشگاههای زنجیرهای اینتراسپار و کارشناس بینالمللی خردهفروشی و همچنین سخنرانی دکتر عمرانی، نخستین پنل گفتوگوی چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی برگزار شد.
مدیرعامل برند سفیر
پگاه گشایشی، مدیرعامل برند سفیر با اشاره به اینکه حدود دو سال از آغاز راهاندازی پروژه تولید در سفیر میگذرد، گفت: «خوشحالم که توانستیم نخستین عطر ایرانی را تولید کرده و در فکر صادرات آن باشیم.»
او با بیان اینکه با داشتن رقابت سالم میتوان
شاهد پیشرفت بود، ادامه داد: «ما طی پنج سال اخیر دو اقدام مهم انجام
دادیم که یکی از آنها آموزش به پرسنل و دیگری تعریف باشگاه مشتریان بود که
در حال حاضر باشگاه مشتریان سفیر دارای 700 هزار عضو ردهبندیشده است.»
مدیرعامل برند سفیر پیرامون نقش شبکههای اجتماعی افزود: «دیجیتالمارکتینگ این امکان را دارد که در کوتاهترین زمان محبوبیت یک برند را مشخص کند و از این رو بازار بسیار حساسی است. ضمن آنکه بلاگرها در حال حاضر حرف اول را در دنیا میزنند به این دلیل که نوع مصرف کالا و همینطور مشخصات کلی آن را به خوبی برای کاربران توضیح میدهند.»
او با اذعان به اینکه با جلب رضایت مشتری میتوان همیشه بهترین بود، اعلام کرد: «برند سفیر توانسته است لوح حمایت از مصرفکنندگان را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند.»
اما دومین پنل گفتوگو در چهارمین کارگاه آموزشی بینالمللی بهرهبرداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی نیز با حضور تعداد دیگری از فعالان این صنعت برگزار شد.
نیکو کشتکار
مدیر گسترش بخش تجاری پروژه میکامال کیش
نیکو کشتکار، مدیر گسترش بخش
تجاری پروژه میکامال کیش به افزایش توجه به این پروژه پس از مپیک اشاره کرد
و گفت: «ما با ارائه خدمات گوناگون و سرویسهای تفریحی در میکامال درصدد هستیم تا نیازهای 80 میلیون ایرانی را برطرف کنیم.»
او با تاکید بر ارائه سرویس به
برندهای خارجی برای حضور در کشور ادامه داد: «امکانات موجود در منطقه آزاد
کیش همسو با اهداف میکامال است و ما از این فرصت طلایی برای جذب گردشگر از
داخل و خارج از کشور استفاده خواهیم کرد.»
مدیر گسترش بخش تجاری پروژه
میکامال کیش با اذعان به اینکه کمک همگانی لازمه ساخت یک مدیریت قوی است،
گفت: «ضرورت دارد تا در انتقال تجربیات برای بهبود شرایط همکاری کنیم.»
علی اسلامی
مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری باملند
علی اسلامی مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری باملند از این مجموعه بهعنوان یک کانسپت مختلط تجاری تفریحی شهری یاد کرد و گفت: «از همان روزهای آغاز ساخت، بحث موضوعات ورزشی را برای باملند مدنظر قرار داده بودیم که نیازمند رسیدن به بلوغ بود.»
او با بیان اینکه زیرساختهای مناسب برای توسعه بسیاری از برندها وجود ندارد اما فرصتی مناسب برای رشد و ارتقای برندها بهشمار میرود، گفت: «پیش از خروج برندهای خارجی از کشور مذاکرات ما با برندهای ایرانی آغاز و فضا برای حضور آنها طراحی شد.»
مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری باملند اظهار داشت: «ما برای برگزاری رویدادهای ورزشی برنامه جامعی را در نظر گرفتیم. ضمن آنکه گرایشهای ورزشی در سوابق مدیران مجموعه باملند نیز به چشم میخورد و این موضوع شرایط را برای برگزاری این قبیل رویدادها راحتتر کرد.»
او در خاتمه صحبتهای خود گفت: «بهعنوان بهرهبردار یک مجموعه تجاری اعلام میکنم خالی بودن مجموعهها دلیل قانعکنندهای
برای تکمیل کردن آن بدون استانداردهای لازم و دانش کافی نیست. ضمن آنکه
ضرورت دارد تا نسبت به برندهای ایرانی ارزش بیشتری قائل شویم که این موضوع
تنها با سختگیری بیشتر روی برندها اجرایی میشود.»