تئاتر کودک و نوجوان ایران با تعریف جهانی فاصله زیادی دارد
تهران - ایرنا - کارگردان اپراهای عروسکی معتقد است: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با تعریف جهانی آن تفاوت های آشکاری دارد و همین تفاوت مهمترین دلیل آسیب های این گونه نمایشی در کشور است.
بهروز غریبپور در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آسیب شناسی حوزه تئاتر کودک و نوجوان در کشورمان گفت: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با آنچه که به عنوان تعریف جهانی از این هنر وجود دارد تفاوت های آشکاری دارد. در حقیقت یکی از مهمترین آسیب ها در کیفیت تولیدات تئاتر کودک و نوجوان کشورمان با وجود ظرفیت ها و نیروهای بالقوه موجود در آن به همین عدم تطبیق تعریف این گونه نمایشی با تعریف جهانی آن باز میگردد.
وی ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان و نخستین سنگ بنای اصلی آن یعنی نمایشنامه های این گونه تئاتری، در نگاه کلی چه از بعد علمی و چه از نگاه کیفی، با تئاتر بزرگسال معنای یکسانی دارد. در این میان آنچه که تئاتر کودک و نوجوان را از تئاتر بزرگسال متفاوت میکند به مولفههایی بازمیگردد که شاید نمایشنامهنویسان تئاتر بزرگسال کمتر الزام به رعایت آن داشته باشند. یا بنا به سبک، شیوه و سیاق تولید آثار نمایشی خود به بخشی از وجوه تئاتریکال اثر خود توجه بیشتری داشته باشند و به بخش های دیگر توجهی کمتر!
مهمترین وجه تمایز تئاتر کودک و نوجوان با تئاتر بزرگسال
نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی حافظ و مولانا خاطرنشان کرد: مهمترین وجه تمایز تئاتر کودک و نوجوان با تئاتر بزرگسال متوجه این مساله است که هرچند این گونه نمایشی در شیوه نگارش و تولید با گونه تئاتر بزرگسال تفاوتی ندارد اما تئاتر کودک و نوجوان باید در کوتاهترین زمان مخاطب خود را جذب کند، قصه خود را بازگو کرده و به سرانجامی برسد. در حقیقت همین ایجاز در تئاتر کودک و نوجوان مهمترین وجه ممیزه آن با دیگر گونههای تئاتری به شمار می رود.
تئاتر کودک و نوجوان مفهومی سطحی و ظاهری نیست
نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی عاشورا خاطر نشان کرد: مهمترین مولفه در تولید آثار تئاتر کودک و نوجوان برای دستیابی به بیشترین توفیق در زمینه اثرگذاری، همراهی و جریان سازی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان توجه به این نکته کلیدی است که نباید مساله مهمی چون تئاتر کودک و نوجوان برای هنرمندان این عرصه، مفهومی سطحی، ظاهری و تفننی داشته باشد.
- ۹۸/۰۸/۲۸