ایران مال ، در بین ۵ مجتمع تجاری اداری رفاهی بزرگ دنیا
بازار بزرگ ایران که با نام ایران مال شناخته می شود (IRAN MALL)، بنا بر اظهارات کارشناسان و متخصصین حوزه، به عنوان یکی از پنج مجتمع بزرگ تجاری، اداری و تفریحی در کل دنیا و بزرگترین در ایران و خاورمیانه شناخته می شود. مبنای این قضاوت، متراژ مفیدی است که این مجتمع عظیم در اختیار شما قرار می دهد. اگر در یک جمله بخواهیم ایران مال را خلاصه کنیم، باید بگوییم که شما برای گشت و گذار در تمامی قسمت های این مجتمع باید قریب به ۱۵ کیلومتر پیاده روی کنید.
ایران مال به لحاظ زیربنا، از تمامی مال های بزرگ خاورمیانه واقع در شهر دبی، شهرهای قطر و استانبول ترکیه بزرگ تر است. در این راستا می توان به مال های اصلی کشور ترکیه از جمله استانبول مال، ایستینیه پارک، مرکز زورلو، کانیون استانبول و پالادیوم ، و همینطور مال های اصلی کشور امارات از جمله دبی مال، امارات مال، مرکز خرید برجمان، سیتی سنتر دیره، مرکز خرید ابن بطوطه با ۱۱۱ هزار مترمربع مساحت، دبی مارینا مال و وافی سیتی اشاره نمود. دلیل این امر چیزی نیست جز اینکه ایران مال، بیش از ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. مساحتی عجیب و باورنکردنی برای یک مجتمع تجاری – اداری و تفریحی. در واقع اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را ملاک بگیریم (با احتساب بخش هایی که در آینده افتتاح خواهند شد)، باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم.
ایران مال بطور خلاصه شامل موارد زیر است که هر کدام را به تفضیل توضیح خواهیم داد:
الف – بخش تجاری با ایرانمال با حدود ۷۰۰ واحد تجاری و زیربنای خالص تجاری بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع
ب – ۴ مجموعه فودکورت بزرگ و حدود ۲۰۰ رستوران و کافی شاپ
پ – شهربازی سرپوشیده ایرانمال در دو طبقه
ت – مجموعه پیشرفته سینمایی با ۱۲ سالن و ظرفیت بیش از ۱۸۰۰ نفر
ث – مجموعه ورزشی ایران مال
ج – جاذبههای بازار بزرگ ایران شامل: مسجد جامع، باغ کتاب، باغ دیدار، باغ ایرانی، تالار آیینه، بازار سنتی، سفره خانه، شربت خانه، موزه، نمایشگاه آثار هنری، ایوان بلور، نمایشگاه تخصصی خودرو، تالار الماس و دریاچه و آبنمای موزیکال
چ – مرکز نمایشگاهی در ۴ طبقه
ح – و هتل ایران مال شامل هتل ۵ ستاره اول و هتل ۵ ستاره دوم
موارد ذکر شده، خود گویای این امر است که با مجتمعی روبرو هستیم که برای تک تک نیازهای شهروندی پاسخ مناسبی دارد و سعی در رفع انواع نیازهای یک شهروند خواهد داشت. در مورد موقعیت و جایگاه ایران مال اینطور ذکر می شود این مجتمع در جایی میان دو کلان شهر تهران و کرج قرار گرفته است به نحوی که اگر دایره ای به شعاع ۲۷ کیلومتری دور این مجتمع بکشیم، این دایره از مرکز شهرهای تهران و کرج عبور خواهد کرد.
در ادامه به بررسی جزئیات هر یک از بخش ها خواهیم پرداخت.
الف – بخش تجاری ایران مال:
بخش تجاری ایران مال در حدود ۱۷ درصد از کل این مجتمع را بخود اختصاص داده است. این مجتمع در حدود ۷۰۰ واحد تجاری را با زیربنای خالص تجاری بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع در خود جای داده است. به همین سبب، یکی از بزرگترین مراکز خرید منطقه و جهان خواهد بود و این بخش برای پاسخگویی به ردیف مشاغل مختلف تدارک دیده شده است. حوزه خرید بازرا بزرگ ایران شامل کاربری های: هایپرمارکت، چندین دپارتمان فروش از برندهای مطرح بینالمللی می باشد.
لازم به ذکر است در راستای تعامل هر چه بهتر مخاطب با بخش های تجاری، هریک از طبقات تجاری این مجتمع بر اساس نوع کالاها و خدمات، به رستههای کالایی و صنوف مختلف اختصاص یافته است. این رسته های شغلی عبارتند از:
بخش مد، پوشاک و البسه ورزشی
بخش محصولات فرهنگی و تفریحی
بخش محصولات زیبایی و آرایشی
بخش لوازم و دکوراسیون منزل
بخش لوازم خانگی و الکترونیکی
بخش کفش و محصولات چرمی
بخش خرده فروشی، هایپرمارکت ها
بخش ساعت، جواهرات و زیور آلات
ب – مجموعه فود کورت ایران مال:
در این مجموعه عظیم، ۴ مجموعه فودکورت با در برگیری۲۰۰ رستوران و کافی شاپ ر قسمت های مختلف مال پخش شده اند تا بهترین و لذیذترین غذاها با تنوع طعم و جلوه بصری متفاوت برگرفته از تمامی قاره ها و کشورها را در اختیار بازدید کننده قرار دهد. لازم به ذکر است، زاویه دید این فود کورت ها، مناظر چشمنواز رشته کوه البرز در کنار فوارههای موزیکال دریاچه می باشد.
بخش های مختلف غذایی ایران مال:
رستوران
فست فود
کافی شاپ
نان و شیرینی
پ – شهربازی سرپوشیده ایران مال:
شهربازی بزرگ و سروشیده بازار بزرگ ایران در ۲ طبقه واقع شده است و دسترسی های به نحوی تعریف شده است که از بخش های مختلف به آن دسترسی مستقیم وجود داشته باشد. خدمات این بخش شامل موارد زیر می باشد:
نمایشگاه تصاویر
اتاق مادر و کودک
امکان نگهداری از کودکان و خردسالان در طول خرید والدین
ارائه خدمات سرگرم کننده برای خردسالان، کودکان و نوجوانان
امکان تماشای فیلمهای ویژه کودکان و خردسالان در اتاق های مخصوص
امکان برگزاری مسابقات مختلف
امکان برگزاری جشنهای تولد و مناسبتها
ت – مجموعه سینمایی :
ایران مال ۱۲ سالن سینما با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر را در دل خود جای داده است. سالن های سینما، به آخرین تکنولوژی های سینمایی در زمینه نور، صدا و تصویر مجهز شده اند که وعده کیفیت بالای تماشای فیلم را می دهند. این سینماها دارای ویژگی های زیر هستند:
طراحی داخلی سالنها مطابق با آخرین روش های روز دنیا
کاملترین روش ایزولاسیون صوتی
بزرگترین پرده نمایش سینما در ایران
مجهز به جدیدترین فناوری پخش فیلم با کیفیت ۴K
مجهز به سیستم صدای سه بعدی
دارای ۳ سالن VIP و منحصر به فرد
دارای کاملترین سیستم ایمنی حریق
ث – مجموعه ورزشی ایران مال :
بازار بزرگ ایران در کنار سایر مجموعه
خدماتی رفاهی خود، از چند مجموعه ورزشی نیز بهره می برد. این مجموعه های ورزشی
شامل بخش های زیر می باشند:
مجموعه استخر و اسپا
جاده تندرستی
مرکز امادگی جسمانی و سلامت
کلینیک پزشکی ورزشی
بولینگ
سالن های اسکواش
استادیوم ورزشی چند منظوره
پیست یخ
ج-بخش جاذبه ها
شاید یکی از مهم ترین
بخش های ایران مال را بتوان بخش جاذبه های آن دانست. در این بخش کوشیده شده است تا
جاذبه های فرهنگی، تاریخی و هنری ایران، به نمایش درآید. این جاذبه ها در بخش های
مختلف مجتمع قرار گرفته اند تا بازدید کننده در هنگام سایر فعالیت ها نظیر خرید و … بتواند از این جاذبه ها استفاده نماید. یکی از این
جاذبه ها، باغ ایرانی است. باغ ایرانی در ایران مال با الگوگیری از باغ شازده ماهان
کرمان طراحی و ساخته شده است. در واقع سعی بر این بوده است که این مجتمع، بیانگر
اصالت و معماری ایرانی نیز باشد. به همین دلیل باغ ایرانی در بخش اصلی ایران مال
واقع شده است تا همگان بتوانند آن را بازدید کنند.
1-مسجد جامع
مسجد جامع با عنوان
نگین ایران مال شناخته می شود. این مسجد مساحتی در حدود ۱۲۰۰ مترمربع مساحت دارد و با تزئینات خاص به همراه
بهره گیری از اصول معماری ایرانی و اسلامیطراحی شده است. در بعضی از نمادها و
مولفههای این مسجد از مسجدالنبی الهام گرفته شده است. مسجد جامع ایران مال دارای
دو ﺻﺤﻦ ﺑﺎﻧﻮان و آﻗﺎﻳﺎن است. طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز طراحی
شده است و متشکل از 5 گنبد می باشد.
۲ – باغ کتاب
در جهت حمایت از فرهنگ مطالعه و کتاب
خوابی، مجتمع ایران مال در یک حرکن متفاوت دارای یک کتابخانه بزرگ با نام باغ کتاب
است. این باع کتاب ۳۳۰۰ مترمربع مساحت دارد. معماری این بخش از
ایران مال، ترکیبی از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی است.
3- باغ ایرانی
همانطور که اشاره شد، باغ ایرانی به عنوان قلب بازار بزرگ ایران شناخته می شود. بالاتر اشاره نمودیم که این باغ، با الهام گیری از باغ شازده ماهان کرمان طراحی شده و در واقع به بازطراحی و تعریف دوباره الگوی باغ ایرانی در بزرگترین مجتمع تجاری کشور پرداخته است. این باغ بهصورت باغ تخت با پنج سطح و آبریزهای خود یادآور شکوه باغهای زیبای ایرانی است. در مسیر این باغ ۴ رستوران واقع شده اند که قرار است برای گردشگران مجموعه اوقاتی خوش، همجوار با یک باغ اصیل ایرانی رقم بزنند.
۴ – مجموعه باغ دیدار
باغ دیدار با مساحتی
در حدود ۳۰۰۰ مترمربع در جوار بازار سنتی ایران مال واقع شده
است. طراحان هدف از این کار را، قرار گیری یک فضای مدرن در جوار یک فضای سنتی
عنوان نموده اند. باغ دیدار ۱۴ متر ارتفاع دارد و توسط سقف شیشه ای محافظت می
شود. این باغ را با درخت های پالم کالیفرنیایی پوشانیده اند.
۵ – تالار آیینه
تالار آیینه را می توان از شاخصترین بخشهای بازار سنتی دانست. این تالار با الگوبرداری از طراحی داخلی تالار آیینه مجلس شورای ملی طراحی و اجرا شده است. راه های ورودی این تالار، یک ارسی ۵ دربی و ۲ درب طرفین ارسی هستند. قرار بر این است که تالار آیینه به میزبانی از میهمانان ویژه اختصاص یابد. لازم به ذکر است که در تالار آیینه براساس الگوی تاریخی، دیوارها و سقفها با آیینهکاری با نقش گرههای مرسوم در این تکنیک طراحی شده اند.شاید باور نکنید اما بیش از ۳۸ میلیون قطعه آیینه در این تالار مورد استفاده قرار گرفته است وﻦ ﺑﻴﺶ از ۲۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ آیینه کاری در آن صورت گرفته است. کف این تالار، با فرشی به مساحت ۱۲۶ متر مربع پوشانیده شده است. این فرش توسط هنرمندان اصلی فرش ایران یعنی هنرمندان نیشابوری بافته شده است.
۶ – بازار سنتی
بازار سنتی را می توان
نقطه عطف طراحی و معماری ایرانی – اسلامی بازار بزرگ ایران
دانست. این بازار فضایی مشتمل بر ۱۰ هزار مترمربع دارد و فضاهایی
نظیر تالار آینه، شربتخانه، راسته بازار، حجرهها، چهارسو زیر مجموعه ها و بخش
های این بازار را تشکیل می دهند. بازار سنتی با الهام از بازارهای مشهد، تبریز،
اصفهان، شیراز، قزوین، کاشان و … فضایی است که بر اساس
الگوها و شیوههای تاریخی معماری ایران با توجه به بازارهای تاریخی و بناهای مرتبط
طراحی و ساخته شده است.بازار سنتی در اصل شامل دو راسته ی اصلی و فرعی است که بر هم
عمود اند و حجره ها و فروشگاه ها در چهار جهت راستهها
به وجود آمده اند. مرکز ثقل بازار، چهارسوق بازار است. چهارسوق، بازار را به ۴ بخش تقسیم میکند و
فضای هر فروشگاه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است. این فروشگاه ها به عرضه
محصولات ایرانی اصیل نظیر فرش، شروف صنایع دستی و … اختصاص یافته اند.
۷ – سفره خانه
سفره خانه، فضایی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان به سبک سنتی است. سفره خانه فضایی در حدود ۱۳۰۰ مترمربع دارد. در سفره خانه با غذاهای سنتی ایرانی به همراه موسیقی زنده و اصیل ایرانی، نقالی و … از میهمانان پذیرایی به عمل می آید.
۸ – شربت خانه
در فرهنگ اصیل ایرانی، فضاهایی با عنوان شربت خانه ها، نقش چایخانه ها و قهوه خانه های امروزی را بازی می کرده اند. در مجموعه بزرگ ایران مال، فضایی با عنوان شربت خانه برای پذیرایی از میهمانان تدارک دیده شده است. شربت خانه در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع، با الگوبرداری از کاشی کاریهای معماری ایرانی- اسلامی طراحی و اجرا شده است.
۹ – موزه
ایران مال از فضایی
فرهنگی و آموزشی نظیر موزه غافل نشده است. در ضلع شمال غربی ساختمان بازار بزرگ
ایران، فضایی ۱۵۰۰ متری به موزه اختصاص داده شده است. این موزه در واقع موزه
تجارت است و ابزارآلات اندازهگیری وزن، طول، حجم، انواع محاسبه گرها و … در آن به نمایش گذاشته خواهند شد.
۱۰ – نمایشگاه آثار هنری
نمایشگاه آثار هنری
ایران مال در فضایی با حدود ۸ هزار مترمربع در جوار هتل بازار
بزرگ ایران، به برگزاری نمایشگاه های هنری خواهد پرداخت. این نمایشگاه در راستای
ارائه آثار هنری ایرانیان و معرفی آن به گردشگران و اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی،
ایجاد شده است.
۱۱ – ایوان بلور
این ایوان در واقع یکی
از مراکز تجاری بازار بزرگ ایران است. طراحی این ایوان باعث شده که مانند کریستالهای
فرو رفته در ساختمان به نظر آید و فضایی برای قرارگیری برندهای مطرح خارجی و
ایرانی است. این ایوان ۲۵ مترمربع ارتفاع دارد و با ایوان الماس در ارتباط
است.
۱۲ – نمایشگاه تخصصی خودرو
از آنجایی که در بازار بزرگ ایران، هدف بر پوشش انواع رسته های شغلی است، فضایی ویژه با عنوان نمایشگاه تخصصی خودرو در نظر گرفته شده است. در این بخش از بازار بزرگ ایران، علاوه بر نمایش و ارائه خودروهای کلاسیک و مدرن، رویدادها و ایونت های خودرویی کشور پوشش داده خواهند شد. هدف از این بخش، ایجاد فضایی برای اطلاع رسانی بخش خودروی کشور است.
۱۳ – تالار الماس
این تالار در شرق ایران مال به عنوان یکی از نقاط عطف مد نظر است. در طراحی داخلی این تالار، از درخشش، طرح و زاویای الماس گونه بهره گرفته شده است. هدف از نامگذاری این تالار با نام الماس، ایجاد این حس در مخاطب است که این قسمت، بخش خاص و ویژه ای است و فضایی برای درخشش است. این تالار به بخش مد و پوشاک اسلامی اختصاص خواهد یافت.
۱۴ – دریاچه و آبنمای موزیکال
یکی از شاخص ترین نقاط بازار بزرگ ایران، دریاچه و آبنمای
موزیکال است. این آبنما ۱۱۲۰۰ مساحت را به خود اختصاص داده است. این آبنما قابلیت ایجاد
فواره های آب تا ارتفاع ۱۵ متر را داراست. در کنار این دریاچه و آبنما، رستوران های
متعددی قرار گرفته اند تا فضایی آرامش بخش و لدت بخش برای بازدیدکنندگان رقم
بزنند.
در این قسمت بخش جاذبه های هنری و تاریخی ایران مال به اتمام رسید و در ادامه به معرفی دیگر بخش های اصلی این مجتمع خواهیم پرداخت.
چ – مرکز نمایشگاهی ایران مال:
مرکز نمایشگاهی ایران مال در ۴ طبقه ، فضایی برای ارائه محصولات، داد و ستد و تجارت کالاست. این بخش از ایران سیاستی نظیر دیگر نمایشگاه های کشور را برعهده خواهد داشت
ح – هتل ایران مال:
یکی از نقاط قوت ایران مال، وجود هتلی ۵ ستاره در جوار آن است. این بخش اقامتی را می توان نیاز چنین مجموعه بزرگ تفریحی – تجاری – فرهنگی دانست. این هتل در مجاورت مناطق گردشگری تهران نظیر پارک جنگلی چیتگر، دریاچه خلیج فارس و پارک ملی گیاهشناسی قرار گرفته است و با سبک معماری مدرن و منطبق بر آخرین تکنولوژی ها استانداردهای روز دنیا و آخرین فناوری های ممکن، طراحی شده است.
هتل بازار بزرگ ایران، زیربنایی در حدود ۱۲۳ هزار مترمربع دارد. این هتل در ۱۸ طبقه ساخته شده است و مشتمل بر ۳۵۹ اتاق است. هتل دارای رستوران های مختلف برای پذیرایی از سلایق مختلف است.
دسترسی به ایران مال
همانطور که اشاره شد، ایران مال در غرب شهر تهران و در انتهای اتوبان همت به سمت گرمدره واقع شده است. ما در اینجا موقعیت ایران مال را بر روی نقشه مشخص کرده ایم و در اختیار شما قرار داده ایم. به این ترتیب با کلیک بر روی نقشه، می توانید از هر جایی به راحتی بهترین مسیر دسترسی به ایران مال را بیابید.
- ۹۸/۰۵/۰۹