اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

ضرورت کار برندها شناخت تغییراتی است که آمازون در سال ۲۰۱۷ به خدمت گرفته است. اگر برندهای مختلف این تغییرات را نشناسند و خود را با آنها منطبق نسازند، گویی هیچ‌گونه استراتژی برای کسب‌وکار خود در نظر نگرفته‌اند. استراتژی فروش در آمازون را باید به درستی شناخت و به کار گرفت. تغییرات جدید آمازون را باید جدی گرفت و از آنها غافل نماند.

در غیر این صورت،  برندها باید منتظر شکست باشند و شاهد تسخیر سودشان از جانب رقبا و حتی فروشندگان خود خواهند بود. برای پیروزی و کسب موفقیت و فروش بهتر در آمازون برای سال ۲۰۱۸  برندها و شرکت‌های مختلف باید با استراتژی‌هایی آشنایی پیدا کنند. در ادامه به تعدادی از این استراتژی‌ها پرداخته شده است:

۱. نظارت بر فروش

نظارت، استراتژی فروش مهمی است که در بازاری آزاد بسیار ضروری می‌نماید. در چنین بازاری، محدودیت‌های اندکی در مورد انواع رقابی قیمتی وجود دارد. یکی از استراتژی‌های جدید آمازون، تغییرات در بخش جستجو برای قیمت‌های کم‌تر است. آمازون به دنبال حاشیه سود کم‌ و همکاری با برندهای کلیدی و مهم است.

علاوه بر این، آمازون اخیرا به فروشندگانی که به عنوان طرف سوم معامله فعالیت می‌کنند، تخفیفاتی ارائه می‌دهد. این استراتژی جدید باعث فروش بیشتر فروشندگان می‌شود اما از سوی دیگر چالش‌هایی در زمینه برنامه‌ریزی دارایی‌ها به وجود خواهد آورد. امکان فروش برای تمام فروشندگان در بازاری آزاد باعث می‌شود تا تعداد فروشندگان و البته واسطه‌ها افزایش یابد که در این مورد در قسمت بعدی توضیحات لازم ارائه شده است.

۲. پیاده‌سازی و تشویق سیاست‌های واسطه‌گری آنلاین

در حالی که برندها  مایل به محدود بودن حضور فروشنده‌ها در آمازون هستند، اما سیاست‌های آمازون عکس این میل عمل می‌کند و مسیر و جاده حضور برای فروشندگان مختلفی که در وهله اول با شرکت‌ها قرارداد ندارند نیز حق فعالیت و فروش را در آمازون دارند. البته حضور واسطه‌ها کار را برای شرکت‌ها و برندها در زمینه بررسی سیستم توزیع دشوار می‌کند.

اگر برندها به دقت فروش و سیستم توزیع خود را بررسی و کنترل نکنند می‌توانند در تله این مشکل اسیر بشوند. از همین روی  باید پراکندگی در توزیع و تولید را کنترل کنند. این کنترل می‌تواند از طریق وضع سیاست‌ها و قوانینی صورت بگیرد که فروشندگان و توزیع‌کنندگان محصول را محدود می‌کند و اجازه فروش به واسطه را به آنها نمی‌دهد. اضافه کردن ویژگی‌هایی نظیر برچسب‌های RF، شماره سریال و… می‌تواند تاحدودی این مشکل را حل کند.

۳. مدیریت محتوای برند در استراتژی فروش

برای برد در سال ۲۰۱۸، مدیران اجرایی باید مراقب فهرست محصولات خود روی آمازون باشند. با این کار مانع از دست به کار شدن سایر فروشندگان برای فروش محصولات‌شان روی سایت آمازون می‌شوند. تنظیم دقیق، فهرستی در این‌باره ضروری است.

بر اساس آمارها، ۵۵ درصد از جستجوها درباره محصولات، در آمریکا از سایت آمازون آغاز می‌شود و ۲۸ درصد جستجو برای محصولات مختلف از طریق موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. در این صورت، ترافیک زیادی به سایت آمازون تعلق می‌گیرد. محتوای فهرست محصولات پیش از آنکه به وبسایت سایت شرکت ارجاع داده بشود نتیجه شاخص‌های جستجو برای آمازون در گوگل را بالا می‌برد.

شما باید در چنین وضعیتی به وبسایت آمازون اعتماد کنید. این‌طور که به نظر می‌رسد و شواهد نشان می‌دهند، در شرایطی که چنین استقبال شدیدی درباره آمازون وجود دارد، کنار گذاشتن آن تصمیم چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه با این کار دست دلالان و واسطه‌ها را بسیار باز خواهید گذاشت و قطعا از خلا عدم حضور شما استفاده خواهند کرد و جای‌تان را در آمازون پر می‌کنند.

۴. ارزیابی تبلیغات آمازون

استراتژی فروش مهم دیگر، بررسی میزان بودجه ممکن برای اختصاص به تبلیغات در آمازون است. پس باید با سازوکار تبلیغات در آمازون آشنا باشید. برندهای معروف در طول سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار از بودجه خود را صرف تبلیغات در سایت آمازون کرده‌اند. شناخت و آگاهی از روش‌های گوناگون بازاریابی آمازون به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از بودجه‌ای که با این هدف به تبلیغات در آمازون اختصاص می‌دهید، بهره ببرید.

علت این اقبال برای ارائه تبلیغات در آمازون ریشه در دلیلی کاملا معقول و منطقی دارد. برندها تبلیغات خود را به جایی منتقل کرده‌اند که بیش از هر جای دیگری امکان خرید مشتری وجود دارد. یعنی فاصله میان خریدار و محصول به حداقل می‌رسد.  وبسایت آمازون برای تبلیغات خدمات مفید و گوناگونی را ارائه می‌کند.

حمایت‌گری (اسپانسرشیپ)، بازاریابی گروه آمازون و … از نمونه این خدمت تبلیغات و بازایابی هستند و شناخت و استفاده از آنها باید برای موفقیت در سال آتی حتما در برنامه‌ها و استراتژی فروش برندها لحاظ بشود. لازم به ذکر است که برندهای مختلف تجربه بسیار خوب و مناسبی از تبلیغات در آمازون داشته‌اند و نرخ بازگشت سرمایه برای آنها بسیار بالا بوده است.

۵. نگاه نکردن به آمازون به عنوان شریک تجاری

باید به عنوان مدیر اجرایی شرکت فراموش نکنید که آمازون در جایگاه شریک تجاری شما قرار ندارد. یادتان باشد که  آمازون به شما امکانات مختلفی برای تبلیغات، فروش و بازاریابی می‌دهد. اما هدف آمازون ارائه پایین‌ترین و مناسب‌ترین قیمت‌ها به خریداران است. در یک کلام آمازون شریک شما نیست.

یادتان باشد هدف شما از فروش و استراتژی‌های تبلیغاتی‌تان با استراتژی‌های آمازون لزوما هم‌سو و مشابه نیست پس باید سیاست‌ها و راهبردهایی برای فروش و تبلیغات خود برگزینید که در عمل در مقابل سیاست‌های تبلیغاتی و بازاریابی آمازون قرار نگیرند.

نکته دیگر درباره امتیازات و تخفیفاتی است که وبسایت آمازون در اختیار خریداران و مشتریان قرار می‌دهد. واقعیت این است که استراتژی فروش آمازون در این زمینه با استراتژی شرکت‌ها و برندها معمولا یکسان نیست. پس باید استراتژی فروش برند و استراتژی‌های فروش آمازون را با یکدیگر هم‌سو . منطبق کرد تا ضربات کم‌تری به فروش محصولات برند وارد بشود.

اگر واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنید، تا حدودی اهداف بازاریابی و فروش شما با استراتژی‌های آمازون در این زمینه منافات دارد. پس دقت لازم را در هم‌سوسازی استراتژی‌های خود به کار بگیرید و سعی کنید نسبت به به روزرسانی‌ها، آمارهای ارائه شده مختلف درباره تغییرات گوناگون وبسایت آمازون و… آگاه باشید. نگذارید تغییراتی که در استراتژی‌های آمازون ایجاد شده است، غافل‌گیرتان کند. واکنش به موقع نشان دادن به تغییرات دنیای تجارت یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها است که باید در سال ۲۰۱۸ نیز آن را در نظر داشته باشید.

  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی