فرمول ژرمنی مدیریت تعطیلات
ساماندهی تعطیلات و مدیریت روزهایی که در تقویم سالانه به شکلی با روزهای غیرتعطیل تلاقی می کنند که تنها یک روز کاری در میان تعطیلات باقی می ماند، یکی از موارد مورد برنامه ریزی و مد نظر کشورهای مختلف در یکی، دو دهه اخیر بوده است. در واقع، از سال ها پیش کشورهای مختلف برای برنامه ریزی صحیح تعطیلات و مواردی همچون کنترل بار ترافیک، توزیع مکانی و زمانی سفر یا افزایش بهره وری و رفاه حال کارکنان دست به کار شده و روزهایی را که با اختلاف یک روز به تعطیلاتی چندروزه می رسند تعطیل اعلام کرده اند. این کار برای بخش گردشگری هر کشور آثاری را به همراه دارد و می تواند منجر به گسترش تقاضای سفر و توزیع آن در فصول غیر اوج سفر شود. علاوه بر این می تواند سایر صنایع مرتبط را نیز متاثر کند.
به گزارش دنیای اقتصاد، این موضوع تنها مربوط به کشورهای در حال توسعه نیست؛ بلکه کشورهای پیشرفته اروپایی را نیز در بر می گیرد. ازجمله این کشورهای صنعتی و مقتدر اقتصادی که برنامه ای برای ساماندهی چنین روزهای تعطیلی را در برنامه خود منظور کرده اند، می توان به آلمان اشاره کرد. در آلمان جمعه ای که روز کاری باشد و روز قبل از آن یعنی پنج شنبه نیز تعطیل باشد، به تعطیلات اضافه می شود؛ یعنی پنج شنبه تا یکشنبه به عنوان تعطیلات اعلام می شود. این تعطیلات برای آلمانی ها یکی از مهم ترین تعطیلات است و آنها یکی از مللی هستند که بیشترین اهمیت را برای سفر قائل هستند. البته از آنجا که آلمان فدرالی است، این قوانین می تواند با توجه به اهمیت اعیاد مذهبی یا کارناوال های ایالات مختلف آلمان تا حدودی متغیر باشد.
چنان که اشاره شد، در آلمان وقتی یک روز کاری بین یک روز تعطیل مناسبتی و یک روز تعطیل هفتگی (شنبه یا یکشنبه) واقع شود، آن روز کاری به روزی تعطیل تبدیل می شود. در آلمان این تعطیلات هم از نظر اقتصادی و هم از نظر جامعه شناسی مهم تلقی می شوند. بسیاری از مردم از این فرصت به دست آمده استفاده می کنند تا خود را از کارهای روزانه برهانند و با ایجاد تعطیلاتی چند روزه از فرصت پیش آمده در راستای گذران تعطیلات و سفر یا فعالیت های فراغتی بهره گیرند. به طور عمومی در این کشور، چنین تعطیلاتی در خلال روزهای میان کریسمس و سال نوی میلادی، جمعه پس از روز عروج عیسی مسیح، در برخی مناطق روز جمعه مربوط به مراسم Corpus Christi (که در روز پنج شنبه است و روز جمعه نیز به تعطیلی تبدیل می شود) و نیز کارناوال جمعه بعد از «پنج شنبه چاق» (آخرین پنج شنبه قبل از چهل روز روزه داری کاتولیک ها) صورت می گیرد.
از آنجا که چنین تعطیلاتی سابقه طولانی در آلمان دارند، اغلب در طرح های تجاری و کارهای مربوط به کسب وکار در این کشور نیز در نظر گرفته می شوند. بسیاری از شرکت های تولیدی سطح تولید طبیعی خود را در این روزها کاهش داده یا حتی متوقف می کنند و از این روزهای تعطیل برای کارهای تعمیر و نگهداری تاسیسات کارخانه ها و ماشین آلات خود بهره می برند. با وجود این، در کارخانه هایی که مجتمع های تولیدی پیچیده ای را تشکیل می دهند، اغلب ارزش آن را ندارد که تولید خود را در یک روز تعطیل قطع کرده یا کاهش دهند و به همین دلیل است که آنها اغلب به طور اتوماتیک برای بخشی از کارکنان خود تعطیلات این چنینی را لحاظ می کنند و بخشی از کارکنان را مشغول کار نگه می دارند. از سوی دیگر، آن دسته از افرادی که به راحتی می توانند از این تعطیلات استفاده کنند، اغلب به فعالیت هایی نظیر خرید کردن می پردازند. به همین دلیل در این روزها خرید و فروش و جذب چنین مشتریانی افزایش می یابد.
حل اثر آکاردئونی ترافیک
در چنین روزهایی، جریان ترافیک اغلب متفاوت است. درحالی که در مسیرهای کاری مردم اغلب ترافیک کمتری وجود دارد، مسیرهایی که به مقاصد خرید یا سایر فعالیت های تفریحی، فراغتی و سفر منتهی می شوند، با حجم ترافیک بیشتری روبه رو هستند. این ترافیک به ویژه در مناطق مرزی آلمان و مناطقی که به مرز سوئیس منتهی می شوند، همچنین شهرهایی که در همسایگی ایالت های آلمان قرار دارند، مهم تر و بیشتر است. از این رو، تدابیری برای مقابله با این پدیده صورت گرفته است. یکی از این تدابیر، دادن اختیار به مدارس برای مدیریت برخی تعطیلات در چارچوب برنامه «تعطیلات متحرک» است. مورد دیگر، تمرکز بر گسترش سایر وسایل نقلیه مانند قطار و حمل ونقل ریلی یا هوایی بوده است. در بسیاری مواردی که ترافیک جاده ای بالا بوده، شرکت های ریلی قطارها را برای دسترسی به مناطق توریستی با کیفیت خوبی فراهم آورده اند. در این حوزه، تلاش هایی صورت گرفته تا بزرگراه ها بتوانند برای کاهش ترافیک و ازدحام «عوارض متغیر» وضع کنند.
این عوارض وابسته به اینکه آیا خودروها در زمان اوج ترافیک و روزهای با ترافیک بالا در بزرگراه تردد می کنند، گرفته می شود تا به نوعی با یک سیگنال قیمتی سفر در زمان های مختلف روز توزیع صورت گیرد. استفاده از این عوارض متغیر در بسیاری کشورهای پیشرفته دیگر نیز رواج دارد. علاوه بر این استفاده از تکنولوژی مانند خدمات گوگل برای بهبود وضعیت حمل ونقل و کاهش ترافیک در تمام روزها از جمله اهدافی است که شرکت های تولیدکننده خودرو و مسوولان بزرگراه ها مورد توجه قرار می دهند. از سوی دیگر، همانند بسیاری از کشورها، در آلمان نیز برخی مسوولان سعی می کنند محدودیت های مشخصی بر جریان حمل ونقل وسایل نقلیه تجاری به خصوص در تعطیلات تابستانی و تعطیلات چند روزه قائل شوند. یکی از مثال هایی که آنان را به چنین کاری معتقد کرده تجربه بازی های المپیک سال ۱۹۸۴ در لس آنجلس است که برای پرهیز از ترافیک در جاده های ایالات متحده از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر حمل ونقل انواع کامیون در جاده های مواصلاتی پرتردد ممنوع شده بود.
با این حال، این معیار می تواند به مشکلاتی به ویژه در مورد انتقال مناسب کالاها منجر شود و برای اجرای صحیح نیازمند همکاری مناسب شرکت های حمل ونقل و دریافت کنندگان کالاها است. تمرکز آلمانی ها بر حل «اثر آکاردئونی» ترافیک به این علت است که کامیون ها فضایی سه برابر خودروهای عادی اشغال می کنند و سرعت، شتاب و جابه جایی آنها نیز برای جاده ها محدودکننده است. اثر آکاردئونی وقتی رخ می دهد که نوسانات حرکتی یک جسم متحرک موجب اختلالاتی در جریان حرکتی عناصری شود که آن را دنبال می کنند. این پدیده فیزیکی عموما در ترافیک جاده ای، رژه رفتن، مسابقات موتورسیکلت و به طور کلی در خطوط لوله رخ می دهد و بازده سیستمی را که در آن رخ می دهد با اختلال مواجه می کند.
کمک مدارس به تعطیلات و گردشگری
از سوی دیگر، مدارس غالبا به نوعی با تعطیلاتی که در آلمان وجود دارد وفق پیدا کرده اند و می توانند به طور مستقل مدرسه را تعطیل اعلام کنند. مدارس برای پوشش دادن به این تعطیلی از «تعطیلات متحرک» استفاده می کنند که مدارس این کشور را قادر می کند تعداد ثابتی از روزهای تعطیل را در چارچوب تعطیلات مربوط به مدرسه سازماندهی کنند. با استفاده از این ویژگی، مدارس این فرصت را به دست می آورند تا زمان تدریس خود را به طور مستقل در اختیار داشته باشند و بتوانند بعدا روزهایی را که چنین تعطیلاتی در آن واقع می شود، جبران کنند. خانواده ها نیز از این ویژگی مدارس سود می برند و این امکان برای آنها فراهم می شود که با توجه به فرصت مناسبی که به دست آورده اند، ترتیبی برای سفر کردن فراهم آورند. مقرراتی که برای روزهای تعطیل و انتقال آنها در نظر گرفته شده است معادل ۷۵ روز است و در برخی مدارس باید در روزهای غیردرسی به جای روزهای تعطیل شده روی موضوعات درسی کار کرد.