بازندگان رویارویی چین و آمریکا
جنگ تجاری بین چین و آمریکا فاجعه بار خواهد بود اما نه برای همه. آرماگدون اقتصادی زمانی که دونالد ترامپ در ۲۰ ژانویه به قدرت رسید و تهدیدات خود را مبنی بر تحمیل تعرفه ای ۴۵ درصدی بر واردات کالاهای چینی تکرار کرد، محتمل تر شد: به گفته شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، «هیچ کس برنده جنگ تجاری نخواهد بود.» با این حال نظر وی کاملا درست نیست. در هر فاجعه ای تعداد کمی زنده می مانند یا حداقل تلاش می کنند تا زننده بمانند. با توجه به نمودار، تعرفه هایی که بالا بروند همانند مالیاتی بر خریداران آمریکایی تلفن ها، رایانه ها و لباس ها عمل می کنند، ممکن است وضعیت جیب آنان نیز چندان اثرگذار نباشد.
مطالعه ای که اخیرا انجام گرفته نشان می دهد در سال ۲۰۱۰ کالاها و خدمات ساخت چین کمتر از ۳ درصد مخارج مصرف کننده در ایالات متحده را به خود اختصاص می داده اند. به هر حال، آمریکایی های فقیرتر آسیب شدیدتری خواهند دید، زیرا آنان سهم بزرگتری از درآمد خود را صرف کالاهای قابل تجارت می کنند.
وارد کنندگان آمریکایی از برقراری تعرفه متحمل خساراتی خواهند شد. وارد کنندگان محصولات الکترونیکی و پوشاک دارای خرده فروشی بالایی هستند و حاشیه سود کلی آنان از سایر واردات بیشتر است. رقیبان آنان، بسته به عرضه کنندگان داخلی، می توانند از این رویداد منتفع شده و قیمت های خود را بالا ببرند. فشار بر تجارت بین آمریکا و چین برای اقتصاد چین نیز دردناک خواهد بود اما فاجعه بار نیست. این کار روی رشد مبتنی بر صادرات اثر خواهد گذاشت. تحلیلگران مورگان استنلی که یک بانک سرمایه گذاری است، دریافته اند که حتی در بدترین سناریوی محتمل و وضع تعرفه های ۴۵ درصدی روی کالاهای دو طرف تجاری بین چین و آمریکا، صادرات تقریبا به اندازه ۱۳ درصد کاهش یافته و رشد تولید ناخالص داخلی آنها نیز حدود ۱.۴ درصد تحت الشعاع این کار قرار می گیرد.
بزرگ ترین بنگاه های چینی از جمله آن دسته از شرکت ها که در شاخص MSCI بازار سهام چین قرار دارند، نسبت به شرکت های مشابه آمریکایی که به مشتریان چینی وابسته هستند،کمتر به مشتریان آمریکایی وابسته اند. این نسبت برای آمریکا به ۱۰ درصد می رسد در حالی که برای شرکت های چینی تنها ۲ درصد است (اگرچه این نسبت و سهم ها در یک جنگ تجاری متحمل خساراتی خواهد شد، زیرا سرمایه گذاران شرکت ها به دنبال پوشش دادن به درآمد خود برخواهند آمد).
در کوتاه مدت، کشورهایی مانند تایوان و کره جنوبی که وابسته به زنجیره تامین چین هستند، دچار کاهش تقاضا برای محصولات تولیدی خود خواهند شد، اما اگر هر تعرفه ای محدود به چین شود سایر کشورها می توانند برنده باشند. سازندگان اسباب بازی در مکزیک و تهیه کنندگان پوشاک در ویتنام می توانند از افزایش تقاضای به وجود آمده بهره مند شوند. اعداد به دست آمده از دویچه بانک نشان می دهد که کاهش ۱۰ درصدی در واردات آمریکا از چین، می تواند شکافی را ایجاد کند که اگر از سوی مکزیک پر شود، می تواند صادرات این کشور را تا تقریبا ۳ درصد افزایش دهد. البته با این فرض که آنها بتوانند مسائل مربوط به دیوار و ساخت آن را به خوبی حل و فصل کنند.