اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۴
شهریور

در تجارت مدرن ارائه و معرفی مناسب کالا و خدمات و برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان، عوامل توزیع و مصرف‌کنندگان تأثیر فراوانی در سودآوری تجاری دارد. در این میان نمایشگاه‌ها یکی از مهمترین عرصه‌های تجارت به شمار می‌روند. در این میان بازار بزرگ ایران با احداث مرکز نمایشگاهی در ۴ طبقه، رسالت خود را در معرفی بهینه کالاها و خدمات انجام می‌دهد و از این مرکز به عنوان پایگاهی برای نمایش توانمندی‌های داخلی و سامانه‌ای صادراتی یاد می‌شود.

هدف اصلی این مجموعه برگزاری کیفی انواع رویدادهای محصول محور (با تمرکز بر تولیدات ایرانی)، شرکت محور، کشور محور و رویدادهای هنری (صنایع دستی) متناسب با استانداردها، دانش و فناوری‌های نوین جهانی برای مخاطبان عام و خاص در قالب و راستای اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها و استراتژی‌های حاکم بر ایران‌مال است. این مرکز با توجه به فضا و امکانات ویژه و متمایز، مکانی مناسب برای برگزاری انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی است و با در نظر گرفتن بخش‌های مختلفی مانند کارگاه‌های تخصصی، خدماتی و رستوران، همه نیازهای مراجعان را تأمین می‌کند.

مرکز نمایشگاهی ایران‌مال، با طراحی خاص و روزآمد در ضلع غربی مجموعه و بر فراز بام این مجموعه واقع است. این مرکز با فضای نمایشگاهی، اداری و خدماتی، پارکینگ و دسترسی کاملاً مجزا، یکی از قطب‌های نمایشگاهی تخصصی و عمومی در کشور است که به صورت آزاد با قابلیت تغییر به منظور ارائه هرگونه محصول طراحی شده است.

سالن‌های نمایشگاه در دو طبقه احداث شده است. طبقه اول محل تجمع افراد و برگزاری ملاقات‌ها و جلسات ارائه مشخصات محصول و طبقه دوم محل سالن اصلی با ارتفاع ۲۳ متر احداث شده است. قابلیت و ویژگی های این فضا، امکان حضور و مذاکره برای شرکت‌کنندگان و طرف‌های تجاری حاضر در نمایشگاه را در محیطی دلپسند فراهم می‌کند.

واقع شدن این مجموعه در میانه‌ راه تهران-کرج، دسترسی آسان از طریق بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم و نیز اتوبان تهران-کرج و همچنین آسانی دسترسی به ۳ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، مهرآباد و پیام، در مجموع شرایطی مناسب برای توسعه‌ کسب و کار بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و برگزارکنندگان نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در بازارهای گوناگون صنایع رو به رشد ایران فراهم می‌نماید.

 

۲۴
شهریور
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: خریدهای بیش از حد نیاز با این توجیه که در آینده کالا پیدا نمی‌شود اساسا نادرست است و می‌تواند برای مصرف کننده و تولیدکننده به صورت توامان مشکل ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شاتا بهرامی ارض قدس با بیان اینکه بخشی از مشکل کمبود کالا مربوط به سواستفاده برخی شبکه های توزیع است، گفت:  بخشی از شبکه توزیع به بهانه نگرانی برای آینده یا احتمال اینکه در آینده نزدیک ممکن است مواد اولیه به دستشان نرسد از عرضه محصولات خود خودداری کرده بودند.

وی با بیان این نکته اضافه کرد: این شبکه های توزیع با این تصور که ممکن است در تولید کالا در آینده دچار مشکل شوند عرضه مستمر موجودی خود را یا متوقف کرده و یا با کندی انجام می‌دادند و بنابراین تامین کالا توسط مصرف‌کننده در برخی موارد با مشکل مواجه شده بود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران از وجود نظارت در این زمینه خبر داد و تشریح کرد: توزیع کالاهای اساسی با نظارت و دقت دولت خصوصا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفته و مطمئنا مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده بود کاملا برطرف خواهد شد تا تولیدلت به موقع در شبکه توزیع و بعد از آن در اختیار مشتریان قرار گیرد.

بهرامی در ادامه با اشاره به رفتار اشتباه برخی مصرف کنندگان در روزهای اخیر برای ذخیره کالا در منزل، این عمل را برهم زننده نظام عرضه و تقاضا دانست و افزود: در بخش دیگر هم رفتارهای مصرف کنندگان علی رغم انتظاری که با تکیه بر فرهنگ غنی و سابقه آنها وجود دارد، درست نبوده و عموما تحت تاثیر اخبار اشتباه مبنی بر امکان نبودن کالا یا کمبود آن دست به واکنش های هیجانی زدند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه اتفاق بحرانی در کشور نیفتاده که مردم نگران کمبود کالاها باشند، توضیح داد: این خریدهای بیش از حد نیاز با این توجیه که در آینده کالا پیدا نمی‌شود اساسا نادرست است و می‌تواند برای مصرف کننده و تولیدکننده به صورت توامان مشکل ایجاد کند.
۲۰
شهریور
بانک آینده با هدف مشارکت در افزایش تولید کالاهای داخلی و ایجاد اشتغال، کلیه شعب خود در سراسر کشور را مکلف کرد تا به شکل گسترده در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان به‌ویژه تولیدکنندگان کوچک و متوسط، همکاری کنند. به گزارش روابط‌عمومی بانک آینده، علاوه‌بر بنگاه‌هایی که از طریق کارگروه‌‌های تسهیل و رفع موانع تولید استانی به بانک معرفی می‌شدند این بانک تلاش کرده با بازاریابی مستقیم، واجدان شرایط دریافت تسهیلات تولیدی در استان‌های مختلف را نیز شناسایی و در تامین مالی آنان، مشارکت کند.
اعطای تسهیلات به این تولیدکنندگان که در صدد راه‌اندازی و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط بودند با شرایط ساده و با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، در سریع‌ترین زمان ممکن، انجام شده است.
گزارش‌های گرفته شده از سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، بانک آینده در سال ۱۳۹۶ موفق شد در استان‌های البرز و گلستان، رتبه نخست پرداخت تسهیلات مستقیم، از محل منابع داخلی خود، به واحدهای کوچک و متوسط را از آن خود کند.
تسهیلات پرداختی به واحدهای مذکور در استان‌ البرز، به مبلغ بیش از ۱.۶۶۸ میلیارد ریال و در استان گلستان، به مبلغ ۱.۵۵۵ میلیارد ریال بالغ شده و پرداخت تسهیلات در استان تهران نیز به میزان ۵.۶۸۷ میلیارد ریال بوده که در این استان، بانک آینده به رتبه دوم پرداخت بین بانک‌ها، دست یافته است. این گزارش نشان می‌دهد بانک آینده در سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۶۳ بنگاه کوچک و متوسط را با رقمی بالغ‌بر ۱۰.۸۱۷ میلیارد ریال، در ۲۰ استان کشور تامین مالی کرده و براساس ارزیابی وزارت کشور، رتبه نخست در بین بانک‌های خصوصی را کسب کرده است.
۱۸
شهریور
پول‌نیوز - گزارش عملکرد پایدار بانک آینده (سال ۱۳۹۶) همراه با برگزاری مجمع عمومی سالیانه سهامداران منتشر شد.
به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، بانک آینده، با نگاهی جامع و آینده‌نگر، همواره حضور و فعالیت‌های خود را بر بستر تحقق اهداف توسعه پایدار در اقصی نقاط کشورمان، تعریف و دنبال می‌کند. 

این رویکرد، به معنای ایجاد یکپارچگی و توازن میان جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اقدامات و تعاملات سازمانی است. آن‌چه در این میان، حائز اهمیت است؛ ایجاد ارتباط متقابل و گفت‌وگویی باز، شفاف و چندجانبه با همه ذی‌نفعان کلیدی بانک است.

بدین منظور؛ بانک آینده، دومین گزارش عملکرد پایدار خود، مرتبط با عملکرد سال مالی ۱۳۹۶ را منتشر و در جلسه مجمع عمومی سالیانه سهامداران شرکت، توزیع نموده است. از یک طرف، این گام مهم هم‌سو با تحولات داخلی و بین‌المللی برای تقویت پایداری، شفافیت و سلامت عملکردی کسب و کارها بوده؛ و از سوی دیگر، منعکس کننده باور سازمانی تک تک شهروندان بانک در تلاش برای ”خلق آینده پایدار" و ”ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان کلیدی سازمان" است.

این گزارش، با استفاده از دستورالعمل راهنمای گزاردش‌دهی پایدار (GRI) تدوین شده؛ که در سطح بین‌المللی، از جمله معتبرین ابزارهای گزارش‌دهی عملکرد پایدار و مسئولانه کسب و کار محسوب می‌شود. 

اهم موضوعاتی که در این گزارش، به آنان پرداخته شده است؛ عبارتند از:

•    چگونگی سهیم بودن در داشتن اقتصادی پویا و مولد.
•    چگونگی سهیم بودن در اقتصادی سالم و شفاف.
•    معرفی خدمات بانک با تاثیرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی.
•    تشریح تعاملات بانک با مشتریان با محوریت: اعتماد، پاسخ‌گویی و ارتقای رضایتمندی.
•    چگونگی ارج نهادن به حضور و تلاش‌های شهروندان بانک (سرمایه‌های انسانی) و حرکت در مسیر بالندگی و توانمندسازی آن‌ها.
•    ارائه اطلاعات مربوط به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از محیط‌زیست.
•    معرفی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه توسعه مشارکت‌های اجتماعی و انسان دوستانه.
۱۵
شهریور
تیم بیمه رازی با کسب ۱۲۲۴ امتیاز در پایان هفته دوم رقابتهای لیگ برتر وزنه برداری بزرگسالان کشور همچنان در صدر جدول قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از سه روز مصاف مدعیان در هفته دوم لیگ برتر وزنه برداری بزرگسالان باشگاههای کشور تیم بیمه رازی همانند هفته نخست در صدر جدول باقی ماند. برهمین اساس، کمیته مسابقات فدراسیون با محاسبه امتیازات ۸ تیم حاضر در لیگ برتر بزرگسالان، رده بندی کلی تیم ها را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- بیمه رازی: ۶۱۸ امتیاز

۲- شرکت ملی حفاری اهواز: ۵۷۶ امتیاز

۳- رعد پدافند: ۵۵۴ امتیاز

۴- عقاب نیروی هوایی: ۵۲۶ امتیاز

۵- مناطق نفت جنوب خوزستان: ۵۱۴ امتیاز

۶- تعاونی انقلاب شهریار: ۴۶۹ امتیاز

۷- نیروی زمینی ارتش: ۴۳۰ امتیاز

۸- نور همدان : ۴۱۹ امتیاز

همچنین سهراب مرادی و میرمصطفی جوادی به عنوان برترین وزنه برداران لیگ برتر بزرگسالان و جوانان معرفی شدند. بر این اساس رده بندی برترین‌ها به شرح زیر است:

۱- سهراب مرادی(بیمه رازی): ۴۶۵ امتیاز

۲- بهداد سلیمی(بیمه رازی): ۴۶۱ امتیاز

۳-سعید علی حسینی (بیمه رازی): ۴۵۶ امتیاز

۴- رضا بیرالوند (شرکت ملی حفاری اهواز):۴۴۸ امتیاز

۵- امیر حقوقی (بیمه رازی):۴۲۲ امتیاز

رده بندی برترین وزنه برداران جوان:

۱- میر مصطفی جوادی (عقاب):۴۰۳ امتیاز

۲- حسین سلطانی (شرکت ملی حفاری اهواز):۴۰۱ امتیاز

۳- رسول معتمدی (نور): ۳۹۳ امتیاز

۴- علی داودی (شرکت ملی حفاری اهواز):۳۹۰ امتیاز

۵- رحمان اورامه (مناطق نفت خیز جنوب خوزستان):۳۸۸ امتیاز
۱۰
شهریور

دنیای اقتصاد: ایران مال یا بازار بزرگ ایران پارادایم جدیدی در صنعت مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در ایران و خارومیانه ایجاد کرده است.

دکتر رامین سمیع زاده مدیر مرکز نمایشگاهی ایران مال در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه شهر گردشگر واقع در بازار بزرگ ایران گفت: در حال حاضر ایران مال یا بازار بزرگ ایران پارادایم جدیدی در صنعت مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در ایران و خارومیانه ایجاد کرده است؛ پارادایمی که مبنای آن بر ارائه خدمات به همه ذینفعان و واسطه های حوزه گردشگری بوده و «سرویس و ارائه خدمات» شاه کلید آن است.


وی با بیان اینکه ۷۰ درصد فصاهای ایران مال به بخش های غیر تجاری از قبیل فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی، سلامت تعلق دارد، عنوان کرد: تنها ۳۰ درصد این مجموعه را می توان مربوط به بخش تجاری دانست که این یک نگاه جدید و دیدگاه بروز جهانی است.

مدیر مرکز نمایشگاهی ایران مال ادامه داد: در حال حاضر همزمان با برگزاری نمایشگاه شهر گردشگر رویدادهای هم افزایی نیز اجرا می شود. به عبارت دیگر همزمان در ۳ طبقه و ۱۴ هزار متر مربع فضای مفید و ۲۵ هزار متر مربع فضای کل نمایشگاه، همزمان سمینار‌ها ورک‌شاپ‌ها، کنفرانس‌ها و جلساتی با محوریت «بی تو بی» در بال شمالی این مجموعه در حال برگزاری است.

سمیع زاده افزود: تا به حال چنین مال تجاری در کشورهای همسایه و حتی در خاورمیانه وجود نداشته پس ‌می‌توان گفت که ایران مال در این صنعت پیشتاز بوده است؛ وجود هتل، سینما، کافی شاپ و رستوران‌های ملی و بین المللی، مراکز مجهز ورزشی و همچنین حوزه فرهنگی فعال و در نهایت مسجد بسیار غنی از نظر معماری همه به نوعی فضایی را ایجاد کرده است که یک گردشگر امکان اقامت کامل و کافی را در ایران مال داشته باشد.

وی درباره تاثیر پتانسیل بازار بزرگ ایران و زیر ساخت قوی مجموعه نمایشگاهی گفت: امروزه مفهومی رایج در دنیا به نام مدل‌های تجاری کسب وکار به وجود آمده است؛ در شرایط فعلی امروز کشور اکثر نهادها، ارگان های خصوصی احتیاج به زیرساخت‌های خاصی برای مدل های کسب و کارشان دارند. به عقیده بنده اگر در صنعت به همین شکل پیش برویم، حتما به مرز نابودی کشیده خواهد شد. به همین دلیل مدل‌های کسب کاری که برای مرکز نمایشگاهی ایران مال تعریف شده به گونه ای است که در این شرایط می تواند به سمت تقویت و توسعه در صنایع گوناگون برود.

دکتر سمیع زاده در پایان افزود: یکی از بحث‌های مهم در نخستین نمایشگاه شهر گردشگر این است که نباید به دنبال جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری در سازمان ها و ارگان های بزرگ باشیم، در حالی که ما در خانه ها و جمع های کوچک در کشور پتانسیل های گردشگری داریم که با حمایت از آنها در بحث اشتغال، اقتصاد و رونق کسب و کارهای کوچک موثر خواهیم بود. قطعا یکی از دستاوردهای بزرگ‌ نمایشگاه شهر گردشگر تعریف صحیح مفهوم صنعت گردشگری است.

۱۰
شهریور

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به فروش ۷۸۵ مورد از شرکت‌ها و املاک مازاد ملکی و تملیکی این بانک طی چهار سال گفت: فروش املاک مازاد ملکی و تملیکی از اولویت‌های اصلی بانک ملی ایران و در راستای اجرای قانون کاهش بنگاهداری بانک‌هاست.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، محمدرضا حسین‌زاده با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد در راستای تاکیدات رئیس‌جمهور و ابلاغیه قانون کاهش ۳۳ درصدی بنگاهداری بانک‌ها به صورت جدی در دستور کار بانک ملی ایران قرار دارد، تصریح کرد: بر همین اساس از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه تعداد ۱۲۴ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی بانک به ارزش ۸۱۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون ریال در ۶۵ مزایده به فروش رسیده است. وی افزایش سرعت گردش پول در جامعه و پرداخت تسهیلات بیشتر به مشتریان را از دیگر اهداف واگذاری املاک مازاد عنوان کرد و ادامه داد: طی سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز تعداد ۶۶۱ مورد از این املاک از طریق۵۱۲ مزایده فروخته شده است که ارزش آن به ۵ هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال می‌رسد.
حسین‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته وضعیت بازار مسکن و ملک موجب شد که بانک‌ها نتوانند به راحتی بخشی از اموال خود بویژه در بخش مسکن و ساختمان را واگذار کنند، اظهار کرد: با این حال بانک ملی ایران عملکرد خوبی در فروش املاک مازاد داشته؛ به‌طوری‌‌که تعداد و ارزش املاک به فروش رسیده در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.
مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه همه بانک‌های دولتی کارگروه‌هایی را برای واگذاری و فروش این شرکت‌ها تشکیل داده‌اند که بانک ملی ایران یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در فروش و واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد و تملیکی بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۱۷۷ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی به ارزش یک هزار و ۷۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال و در سال ۹۶ تعداد ۲۶۹ مورد از این املاک به ارزش ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال واگذار شده است.
گفتنی است در روزهای اخیر، مقام معظم رهبری با انتقاد جدی از موضوع بنگاه‌داری و املاک مازاد بانک‌ها، بر لزوم برخورد جدی با این پدیده تأکیده کرده‌اند. عده‌ای مهمانسرای واقع در آجودانیه را که متعلق به بانک ملی است، مثال گفته شده از سوی ایشان می دانند که با اعلام فروش املاک مازاد از سوی مدیرعامل بانک ملی، این فرضیه قوت گرفت.

۰۷
شهریور
اقتصادنیوز:دکتر جمشید اثنی عشری مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران در ارتباط با اینکه ایران مال می‌تواند در آینده به عنوان قطب گردشگری ایران محسوب شود و از خروج ارز جلوگیری کند اذعان داشت: در واقع بازار بزرگ ایران یک جاذیه جدید گردشگری برای کل کشور است و با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و کشورهای همسایه، مجموعه ایران مال با توجه ویژه به گردشگری توانایی کمک به اقتصاد ایران را داشته و با رونق بیش از پیش صنعت ارزآور گردشگری از خام فروشی و درآمدزایی متکی به نفت جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش اقتصادنیوز: مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران تاکید کرد: مفهوم شهر گردشگر نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر است؛ در ظاهر دارای مفهومی انتزاعی است، اما توجه به جذابیت‌هایی دارد که در هر شهر و مکان این کشور وجود دارد. بنابراین نمایشگاه شهر گردشگر اهتمام دولت را به ترویج گردشگری و توسعه گردشگری نشان خواهد داد.

اثنی عشری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر امروز شاهد هستیم که 8700 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به گردشگری اختصاص یافته است باید گفت که اقدامی قابل ستایش از سوی دولت در هفته دولت صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: ایران مال به تنهایی خود یک شهر گردشگر است، تمثیلی از ایران در این مجموعه به نمایش درآمده، شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگری است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، شایان به ذکر است که ایران مال با ظرفیت پذیرایی از 80 میلیون ایرانی می‌تواند میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد، بر اساس برآوردهای ما ایران مال تا سال 1400 به نقطه‌ای خواهد رسید که سالانه پذیرای100 میلیون گردشگر از سراسر دنیا باشد.
مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران در خصوص وجه تمایز ایران مال با دیگر مال‌های کشورهای دنیا تصریح کرد: اساسا وجه تمایز بازار بزرگ ایران با دیگر مال‌های دنیا این است که 70 درصد کاربری این مجموعه عظیم غیر تجاری بوده و مجموعه‌ای تفریحی، ورزشی و گردشگری به حساب می‌آید. گفتنی است؛ زیرساخت ایران مال ظرفیت برگزاری 22 رشته ورزشی را به‌وجود آورده و همچنین فضاهایی مانند باغ ایرانی، بازار سنتی، دریاچه موزیکال، جاده تندرستی و هتل 28 طبقه با 400 اتاق در این ایران مال نیز می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.
۰۷
شهریور
نخستین نمایشگاه اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری در بازار بزرگ ایران-ایران مال، می‌تواند اولین گام برای پیاده‌سازی الگوی «شهر گردشگر» باشد. الگویی که در آن علاوه بر جامعه ساکن در یک شهر، باید به گردشگران هم توجه شود.
به نظر می‌رسد پارادایم‌های حاکم بر گردشگری در حال تغییر و تحول هستند. امروزه مفاهیمی جدیدی مانند «گردشگری کشاورزی» و «گردشگری هنر» در ادبیات گردشگری کشور وارده شده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، مفهوم «شهر گردشگر» نیز از آن جمله مفاهیمی است که به تازگی به ادبیات گردشگری راه پیدا کرده است. مفهومی که درصدد پیوند گردشگری با مدیریت شهری است.

در الگوی شهر گردشگر علاوه بر شهروندان، باید به گردشگران نیز توجه کرد. به همین دلیل است که در این مفهوم باید مدیران شهری در برنامه‌ریزی‌های خود علاوه بر شهروندان، گردشگران را نیز مدنظر قرار دهند.

مفهوم شهر گردشگر بارها از طرف علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است. محمدمحب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مورد الگوی شهر گردشگر می‌گوید: در طرح شهر گردشگر برنامه‌ریزی‌ها باید علاوه بر تمرکز بر جامعه ساکن شهرها، گردشگران و زمان خالی آنها را نیز در نظر بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال ساعت پروازها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه می‌توان ساعات پرواز را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامه‌ریزی سفرهایی خود و زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای کشور داشته باشند.

با چنین توضیحاتی می‌توان شهرهایی مانند کیش، اصفهان، شیراز و برخی شهرهای دیگر را نمونه‌های برای پیاده‌سازی بهتر الگوی شهر گردشگر دانست.

مفهوم شهر گردشگر در صورت پیاده‌سازی درست، می‌تواند در کنار مفاهیم جدیدی مانند کشاورزی شهری، منبع درآمدی بسیار پایداری برای شهرها محسوب شود. اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری تهران متنوع‌سازی درآمدهای شهری است. چرا که اکثر کارشناسان کسب درآمد از طریق تراکم‌فروشی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

با توجه به اینکه شهر تهران از زیرساخت‌های بهتری نسبت به سایر شهرها برخوردار است، این شهر می‌تواند یکی از مراکز اصلی برای پیاده‌سازی الگوی شهر گردشگر باشد. در همین راستا نخستیننمایشگاه‌ بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری با عنوان شهر گردشگر در بازار بزرگ ایران-ایران مال در حال برگزاری است.

نمایشگاهی که می‌تواند چراغ اول را در زمینه شهر گردشگر روشن کند. بخصوص آنکه این نمایشگاه در بازار بزرگ ایران-ایران مال در حال برگزاری است که خود این مجموعه می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری شهر تهران باشد.
شایان ذکر است که این نمایشگاه از ۴ تا ۷ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران-ایران مال در حال برگزاری است. مجموعه‌ای از شرکت‌های گردشگری و فعالان این عرصه آخرین پتانسیل‌های خود را به بازدید عموم گذاشته‌اند.

۰۷
شهریور
ایران مال به عنوان شهر خرید می‌تواند ضمن بهبود مشکلات اقتصادی و رونق گردشگری، گام مهمی در فعال شدن اقتصاد گردشگری ایران بردارد.

مراکز گسترده خرید روز به روز در کشورهای دنیا گسترش یافته و محبوبیت بسیاری در میان مردم پیدا می‌کنند. همین امر باعث شده که نام شهرخرید در فرهنگ اقتصادی دنیا در حال رواج است.

این مراکز گسترده خرید یا شهرهای خرید سبب شده‌اند برخی از شهرهای دنیا به برندی در این زمین تبدیل شده و انگیزه بسیاری از گردشگران برای سفر و سیاحت در آن شهر شده است. نمونه بارز شهر خرید در منطقه خاورمیانه، دبی مال است که بسیاری از ایرانیان تجربه حضور در آن را دارند.

در ایران نیز به تازگی شهر خریدی با نام ایران مال در یکی از غربی‌ترین نقاط تهران شکل گرفته‌است. ایران مال قرار است به یمی از مراکز مهم خرید، تفریح و گردشگری در ایران و خاورمیانه تبدیل شود. اما سئوال اینجاست که این مرکز چه تأثیری در اقتصاد خواهد داشت و چگونه به صنعت گردشگری کمک خواهد کرد؟

در ادامه مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ایران مال را می‌توان شهرخرید نامید؟
مراکز گسترده خرید یا شهر خرید دارای معیارها و مواردی است که این شاخصه‌ها در ایران مال هم وجود دارد. فروشگاه‌های بزرگ خرید و برنداستورها، رستوران‌های بزرگ، کافه‌ها، فست،فودها، شهر بازی، مراکز بازی، ساختمان‌ها و واحدهای تجاری-ادارای، سینماها، مجموعه‌های ورزشی و سالن‌های همایش اجزای تشکیل دهنده شهرخرید هستند که در ایران مال تعبیه شده است.

وجود سیستم‌های حمل و نقلی برای عبور و مرور در شهرخرید یکی از مهم‌ترین شاخص‌های شهرهای خرید در دنیاست که در ایران مال از ابتدا با استفاده از خودروهای مدرن تدارک دیده شده است.

تاثیر ایران مال در گردشگری و اقتصاد

شهرها و مراکز خرید معتبر در دنیا یکی از جاذبه‌های جذب گردشگر داخلی و خارجی کشورها محسوب می‌شوند. گردشگران داخلی و خارجی برای تامین کالاها و خدمات مورد نیاز خود به این مراکز مراجعه می‌کنند. نمونه‌های زیادی از مراکز خرید در کشور ما به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی دیده می‌شوند. مراکز خرید معتبر و جذاب در شهرها، بنادر و جزیره‌های ایران همچون متل قو، رویان، نمک آبرود، انزلی، کیش، نور، قشم، مشهد و چابهار سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. در کشورهای منطقه به ویژه ترکیه و امارات نیز سال‌هاست مراکز و شهرهای خرید میزبان میلیون‌های ایرانی و شهروندان دیگر کشورهای دنیا هستند که همین موضوع سبب رونق اقتصادی مناسب این کشورها شده و به گسترش اقتصادی آنها کمک شایانی کرده است.

ایران مال نیز با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی، جلوگیری از خروج ارز، عرضه مناسب کالاهای ایرانی، توسعه برندهای داخلی، ورود سرمایه به داخل کشور، جلوگیری از سفرهای تجاری و غیرضروری ایرانیان، ورود تجار و سرمایه‌گذاران خارجی به تهران و کاهش میزان سفرهای داخل شهر ایجاد شده است. این شهرخرید با استفاده از زیرساخت‌های موجود در تهران تاکنون کارآفرینی مناسبی داشته و سعی دارد در آینده با افزایش ایجاد شغل، بوجود آوردن فرصت‌های تجاری، کاهش خروج ارز از کشور و افرایش جذب سرمایه خارجی گامی مهمی در توسعه اقتصادی و کمک به اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های داخلی در این مرکز چون شهرگردشگر هم سبب جذب سرمایه و گردشگر شده و می‌تواند تاثیر مناسبی در رونق اقتصادی در تهران به عنوان قلب تپنده ایران داشته باشد (نمایشگاه شهر گردشگر، گامی نوین در جهت توسعه اقتصادی).

از سویی مراکز تفریحی، هنری و فرهنگی این شهرخرید می‌تواند به افزایش روحیه شهروندان تهرانی و مردم ایران داشته باشد و امکانات نوین جهانی را در خاک کشورمان برای استفاده هموطنان فراهم کند.

از سوی دیگر، با تکمیل این پروژه، برخی خلاهای موجود در اکوسیستم صنعت گردشگری ایران برطرف شده و تکمیل چرخه این صنعت را دربر داشته باشد.

با ایجاد شهرهای خرید همچون ایران‌مال، چرخ‌های اقتصاد گردشگری در کشورمان حرکت مناسبی خواهند داشت تا کمک شایانی به حل مشکلات و معضلات اقتصاد کشور کند و ایران را برای تبدیل شدن به قطب فعال گردشگری در ددنیا آماده سازد‌. موقعیت جغرافیایی ایران مال و نزدیک بودن آن به دریاچه مصنوعی خلیج فارس(چیتگر)، بام‌لند و آبشار تهران در کنار دسترسی به بزرگراه‌های تهران می‌تواند به رسیدن این شهرخرید به اهداف اقتصادی و فرهنگ کمک کند.

امیدواریم با گسترش ایران‌مال و ایجاد شهرهای خرید در کشور شاهد توسعه اقتصادی و افزایش روزافزون تولید ناخالص ملی (GDP) باشیم تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شده و گام مهمی در توسعع اقتصاد گردشگری باشیم.


۰۶
شهریور
نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری که از چهارم تا هفتم شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران – ایران مال در حال برگزاری است، فرصت خوبی را پدید آورده تا فعالان عرصه بوم‌گردی در کنار سایر شرکت‌های گردشگری به معرفی پتانسیل‌های خود بپردازند.

دومین روز نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری با عنوان شهر گردشگر در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران-ایران مال برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این نمایشگاه که از ۴ تا ۷ شهریور در حال برگزاری است، شرکت‌های مختلف در عرصه گردشگری آخرین دستاوردهای خود را به بازدید عموم گذاشته‌اند. استان‌های مختلف هر کدام دارای یک غرفه در این نمایشگاه هستند که اکثرا به معرفی جاذبه‌های طبیعی و سنتی استان خود می‌پردازند. بوم‌گردی یکی از این جاذبه‌ها است.

بوم‌گردی یا اکوتوریسم چند سالی است که در عرصه گردشگری کشور به صورت جدی مطرح شده است. در بوم‌گردی علاوه بر آنکه بر حفظ محیط‌‌زیست و بافت بومی منطقه تاکید می‌شود، معمولا از مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ نیز جلوگیری می‌شود.

در بوم‌گردی، گردشگر به دنبال اقامت در هتل‌های چند ستاره، خرید برند‌های معروف از مراکز مهم تجاری، بازی و سرگرمی در شهربازی‌های معروف و رفتن به کنسرت خوانند‌های مشهور نیست. بلکه استراحت در یک خانه کاه‌گلی روستایی، پوشیدن و خرید لباس‌های محلی، شراکت و همراهی با مردم بومی منطقه در انجام کارهای کشاورزی و گوش دادن به آواها و نواهای محلی را ترجیح می‌دهد.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری فرصتی پدید آورد تا با فعالان و دست‌اندرکاران صنعت بوم‌گردی استان‌های مختلف کشور به گفتگو بپردازیم. شایان ذکر است نمایشگاه مذکور از روزهای ۴ تا ۷ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران – ایران مال در حال برگزاری است.

یکی از فعالان صنعت گردشگری استان یزد در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با تجارت‌نیوز، از وجود مراکز متعدد بوم‌گردی در استان یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: منزل عمه رباب در روستای «مرور» میبد یکی از نمونه‌های موفق بوم‌گردی در یزد به شمار می‌آید. مزرعه عروسک‎ها در اردکان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های بوم‌گردی استان یزد به حساب می‌آید.

در همین زمینه قبادی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: فعالیت بوم‌گردی در استان ما به تازگی شروع شده و در حدود سه الی چهار مورد مشغول به فعالیت هستند. همچنین حدود ۱۰ الی ۱۵ مورد نیز در شرف راه‌اندازی هستند.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی بیشتر بر توسعه روستاها استوار است، می‌افزاید: در برخی از روستاهای حتی این پتانسیل وجود دارد که چندین مورد بوم‌گردی مشغول به فعالیت باشند. قبادی از روستایی در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد یاد می‌کند که تنها یک خانوار دارد و راه رسیدن به آن نیز صعب‌العبور است و قریب به یک ساعت‌و‌نیم باید پیاده راه رفت تا به آنجا رسید. اما با فعالیت صنعت بوم‌گردی، این روستا توانسته گردشگران زیادی جذب کند و با همین یک خانوار زنده بماند.

قبادی با بیان برخی نمونه‌های بوم‌گردی در استان خود می‌گوید: روستای پلکانی کرگک در شهرستان دنا، روستای قلات در شهرستان بویراحمد و روستای پهزیر در شهرستان باشت از جاذبه‌های بوم‌گردی در استان هستند. برای توسعه بوم‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تسهیلاتی را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

کریمی، کارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان است. وی در حاشیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: استان کردستان سه جاذبه اصلی در حوزه بوم‌گردی دارد که شامل روستای دولاب، روستای تخته و روستای گلین است.

وی می‌گوید: استان کردستان به علت نبود زیرساخت‌های مناسب ظرفیت بالایی برای گردشگری شهری ندارد که با استان‌های دیگر مانند اصفهان یا شیراز در حوزه گردشگری شهری رقابت کند. اما این استان به علت طبیعت زیبا و ماندگاری فرهنگش، ظرفیت بسیار بالایی در بوم‌گردی دارد.

وی در مورد اینکه فرایند ایجاد یک فعالیت بوم‌گردی چگونه است، می‌گوید: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روستاها و همچنین از طریق دهیاران آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم. سپس اعلام می‌کنیم افرادی که در این عرصه توانمدی دارند، اعلام کنند. سازمان به افرادی که تشخیص دهد دارای صلاحیت هستند، مجوز اعطا می‌کند.

وی می‌افزاید: ممکن است در برخی موارد یک خانه باید تغییر کاربری داده شود یا تعمیر شود. باید آن واحد مسکونی را دید تا بتوان تشخیص داد چه پتانسیل‌هایی دارد. گاهی اوقات نیز فردی ممکن است هیچ واحد مسکونی نداشته باشد، اما در قطعه زمینی که دارد قصد ایجاد فعالیت بوم‌گردی می‌کند.

یکی دیگر از فعالین بوم‌گردی استان هرمزگان در گفتگو با تجارت‌نیوز، در مورد پتانسیل‌های بوم‌گردی این استان می‌گوید: بوم‌گردی بیشتر بر مناطق بکر و بومی تمرکز دارد. به همین دلیل در استان هرمزگان بیشتر بر روی جزیره قشم تمرکز شده است. همچنین شمال استان و منطقه حاجی‌آباد پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه دارد. از جمله جاذبه‌های این منطقه، روستای «بخوان» است که یک منطقه برف‌گیر در استان گرمسیر هرمزگان بوده و محصولاتی مانند گردو دارد. طبیعتا دیدن این موضوع برای گردشگران در استان گرمسیری مانند هرمزگان بسیار جالب توجه است.

وی در مورد چگونگی حمایت دولت از صنعت بوم‌گردی می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم تسهیلاتی از طریق سازمان‌ها و نهادهای دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به متقاضیان فعالیت این حوزه داده می‎‌شود.

این فعال صنعت گردشگری با انتقاد از برخی مشکلات ایجاد شده در خصوص حمایت‌های دولتی از صنعت بوم‌گردی، می‌گوید: برخی از افراد در این حوزه صرفا به دنبال گرفتن تسهیلات از دولت هستند. به عنوان مثال، در همین زمینه برخی از افراد را مشاهده کرده‌ام که با گرفتن تسهیلات، خانه قدیمی خود در روستا را به صورت جزئی تعمیر کرده‌اند. در حالی که اساسا هیچ فعالیتی در این زمینه ندارند.

اما یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه چنین نظری را تا حدودی رد می‌کند و می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در امر مجوز دادن سخت‌گیری‌های لازم را دارد و اینگونه نیست که به هر کسی که درخواست کرد، مجوز بدهد.

وی درپایان در مورد پتانسیل‌های استان کرمانشاه در عرصه بوم‌گردی می‌گوید: بیشتر مناطق استان از جمله منطقه اورامانات و شهر پاوه پتانسیل بالایی در عرصه بوم‌گردی دارند. روستاهایی مانند هجیج، ساتیاری و کندوله از جمله این مناطق هستند.

به نظر می‌رسد صنعت بوم‌گردی در ایران هنوز در ابتدای راه خود است. به همین دلیل شناخت در مورد آن در میان عموم مردم تا حدودی مغفول مانده است. از این رو وجود نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی بیشتر پتانسیل‌های این حوزه به مردم لازم است.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری که از ۴ تا ۷ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران – ایران مال در حال برگزاری است، فرصت خوبی را پدید آورده تا فعالان عرصه بوم‌گردی در کنار سایر شرکت‌های گردگری به معرفی پتانسیل‌های خود بپردازند.

۰۶
شهریور
هتل‌ بازار بزرگ ایران با تکیه بر فرهنگ ایرانی- اسلامی، بهره‌گیری از دانش و فن‌آوری روز، پیشرو در ارائه خدمات نوین در صنعت هتل‌داری و طراحی انحصاری، امکانات اقامتی ویژه و تسهیلات رفاهی روزآمد و نوین به همراه ارائه خدمات کیفی، جایگاهی ممتاز را در سهم بازار جهانگردی و بویژه هتل‌داری ایران و خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

هتل‌ ایران‌مال در مجاورت جاذبه‌های طبیعی تهران مانند پارک چیتگر، دریاچه خلیج‌فارس، پارک ملی گیاه‌شناسی و آبشار مصنوعی واقع و با مدرن‌ترین شیوه‌‌های مهندسی و معماری منطبق بر استانداردهای روز دنیا و پیشرفته‌ترین فناوری و سبک طراحی با نگاهی به طراحی آسیایی، ساخته شده است و مکانی ایده‌آل برای اقامت گردشگران به شمار می‌آید. همچنین دسترسی آسان، تسهیلات گسترده، ارائه خدمات ویژه، مناظر و چشم‌اندازهای انحصاری بر فراز پایتخت، به همراه خدمات ارائه‌ غذا و نوشیدنی‌های متنوع از رستوران‌های ایران‌مال برای میهمانان هتل فراهم شده است.

دسترسی مستقیم هتل به یکی از بزرگترین مجتمع‌های تجاری جهان، استفاده از آخرین فنون طراحی و تکنولوژی ساخت، آتریوم مرکزی و نورگیری از سه جهت شرق، غرب و سقف هتل با ارتفاع حدود ۲۵ متر، مجموعه رستوران‌ها مربوط به کشورهای مختلف، مشرف بودن از شرق به دریاچه خلیج فارس و غرب آن به بام سبز و آبنمای ایران‌مال و نمایشگاه آثار هنری کاملاً تخصصی با سالن حراج بین‌المللی، از جمله وجوه متمایزکننده هتل ایران‌مال از سایر هتل‌هاست.

هتل ایران‌مال با مساحت کل حدود ۹۰.۰۰۰ مترمربع و ۳۶۵ اتاق در مجموع ۱۵ طبقه است. اتاق جلسات، آمفی تئاتر و سالن ضیافت مجموعه هتل، ۲ استخر برای بانوان و آقایان به صورت مجزا و ۲ رستوران ایتالیایی و آرژانتینی برای رفاه گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. ۲ رستوران شرقی و ایرانی نیز در این هتل ۵ ستاره تعبیه شده است.

همچنین اتاق جلسات، رستوران‌های ارائه‌دهنده منوهای سنتی ایرانی و بین‌المللی، کافی‌شاپ‌های مدرن و به‌روز، سالن‌های ماساژ و زیبایی، مراکز آب‌درمانی به همراه حمام ترکی، سونا و جکوزی، استخرهای مجزا، سالن‌های ورزشی، سالن‌های آمفی‌تئاتر و کنفرانس، سالن‌های مجهز برای برگزاری انواع مراسم و میهمانی‌ها و سایر خدمات، از امکانات هتل بازار بزرگ ایران است.
خدمات 
اتاق های ویژه، استاندارد و مدیریتی و سوئیتهای لوکس (Penthouse & Ambassador Suites)
رستوران های لوکس به همراه منوهای ویژه و خاص
امکانات و خدمات ویژه جشن ها، مجالس و سالن های لوکس مجلل و باشکوه برای مراسم عروسی
اتاق های جلسه، کنفرانس و اتاق های چند منظوره
آمفی تئاتر با حداقل ظرفیت ۲۵۰۰ نفر
اسپا و خدمات درمانی
تورهای ویژه داخل شهر
سرویس رفت و آمد به فرودگاه
صبحانه و مینی بار
اینترنت بی سیم
برنامه های ورزشی و تفریحی (ورزش های آبی، تیراندازی با کمان، و غیره)
نمایشگاه آثار هنری
خدمات نگهداری از کودکان
تسهیلات و امکانات ویژه تفریح و سرگرمی برای کودکان
رزرو آنلاین
برنامه های مخصوص مشتریان وفادار
استخرهای شنای سرپوشیده و روباز
باشگاه بدنسازی مدرن
کلینیک (با تیم پزشکی اورژانس و فوریت های پزشکی)
صندوق امانات دراتاق
پارکینگ با خدمات ویژه تسهیلات و خدمات ویژه ی معلولان (ویلچر)
نشانی: تهران، انتهای اتوبان شهید همت (غرب)، اتوبان شهید خرازی، بازار بزرگ ایران (ایران مال)
شماره دفتر مرکزی : ۲۹۲۹ – ۲۱ ۹۸+
۰۶
شهریور
بازار بزرگ ایران با بهره‌مندی از آموزه ‌های جهانی و درهم ‌آمیختگی و هم‌ نشینی آنها با فناوری ‌های سنتی در فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی گامی نو در مسیر پاسداری از سرمایه ‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان، به ویژه در برابر سرمایه ‌های جهانی برداشته است.
ایران اکونومیست - رونقی که این مجموعه سازه‌ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پدید می‌آورد، بستری مناسب برای نگاه د‌اشت سرمایه ‌های کوشش ایرانیان صنعت‌گر و تولیدکننده در گستره‌ های گوناگون فراهم می‌کند. 
ویژگی‌های تجاری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، تاریخی، ورزشی، تفریحی که مجموعه بزرگ‌ بازار «ایران‌ مال» بر بستر نوآوری ‌ها و فناوری ‌های نوین، با بهره ‌گیری از الگوهای زیست روزمره ایرانیان در تاریخ در زمینه‌های گوناگون معماری، هنر، فرهنگ، اجتماع و اقتصاد، هم ‌نشین و هم ‌راه کرده، در کنار همه دستاوردهای گوناگون، زمینه‌ ساز آشنایی نسل نوی ایرانی با فناوری هایی شده است که جهان امروز می‌کوشد با بهره‌ مندی از آنها، یک زندگی بهتر برای بشر فراهم آورد.  

ایرانیان صنعت‌گر و تولیدکننده، در گستره بزرگ اقتصادی که بازار بزرگ ایران فراهم آورده است، در فضایی رقابتی، محصولات و فناوری‌ های باکیفیت و برتر جهانی را به تماشا خواهند نشست که زمینه را برای رقابت‌های خلاقانه پدید می‌آورد. 
بازار بزرگ ایران با تجمیع سرمایه‌ های اقتصادی، گونه ‌ای هم ‌بستگی و کوشش جمعی بر پایه فناوری ‌های روز جهانی پدید می‌آورد. «امید» و «رونق» این هم ‌بستگی و هم‌ افزایی اقتصادی، دستاوردی شگفت‌انگیز در جامعه و در گستره اقتصاد و تولید با ویژگی «ایرانی» می‌آفریند و مسیری نو به سوی پویایی اقتصادی به ویژه اقتصاد درون‌زا و تولیدی می‌گشاید. 
بازار بزرگ ایران، در واپسین نقطه غربی تهران، سودایی بزرگ در سر دارد.

۰۵
شهریور

شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگر است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، که به گفته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشخصات و مفاهیم شهر گردشگر به شهرداریهای تمام استانها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری «شهر گردشگر» در مجموعه ایران مال با حضور علی اصغر مونسان - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.


در افتتاح این مراسم - محمد محب‌خدایی - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: هفته دولت را به همه دولتمردان و مردم ایران تبریک می‌گوییم، امروز نقطه تحولی را در حوزه گردشگری کشور را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: ما توانستیم شان و جایگاهی را که میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد به خوبی در کشور نشان دهیم، امروز شاهد هستیم که دولت و تمام استانداران در برنامه‌ریزی‌های کلان، شان گردشگری را لحاظ می‌کنند.

معاون گردشگری گفت: ما می‌توانیم با گردشگری اقتصادی پویا داشته باشیم، اگر امروز شاهد هستیم که 8700 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به گردشگری اختصاص یافته است باید از این فرصت استفاده کنیم.

محب‌خدایی اضافه کرد: امروز شاهد تحول در نگرش به حوزه گردشگری کشور هستیم، به این باور رسیدیم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری به اهداف گردشگری دست یافت ،ایران مال یکی از مکان‌هایی است که ارکان شهر گردشگر را در خود جای داده است.

محب‌خدایی افزود: شهر گردشگر، مکانی است که خود را برای میزبانی از میهمانان آماده کرده است، هدف ما این است که شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری فراهم کنیم، تمام انرژی و همت سازمان در جهت تسهیل و تسریع امورات سازمان و مشارکت بخش خصوصی است.

امیدواریم شهر گردشگر به یک برند تبدیل شود

همچنین علی اصغر مونسان - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از نمایشگاه اقتصاد و سرمایه گذاری گردشگری، شهر گردشگر گفت: مشارکت حداکثری استانها در نمایشگاه شهر گردشگر مورد نظر ما بوده است.

وی تصریح کرد: مشخصات و مفاهیم شهر گردشگر به شهرداری های تمام استانها ابلاغ شده است، این مشخصه ها مربوط به زیرساخت ها و نحوه برخورد با گردشگران است که اگر شهری موفق به رعایت این مشخصه ها شود، گواهینامه شهر گردشگر را دریافت می کند.

مونسان اضافه کرد: حضور استانها با تمام توان و ظرفیتهای گردشگری در این نمایشگاه مورد نظر ما بوده است و امیدواریم شهر گردشگر به یک برند تبدیل شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: این نمایشگاه در 22هزار متر فضای نمایشگاهی و با مشارکت شهرها و شهرداری ها برپا شده است.

ایران مال یک شهر گردشگر است

همچنین اثنی عشری - سخنگوی مجموعه ایران مال در این مراسم گفت: این نمایشگاه با همکاری و همراهی 31 استان کشور، شرکت ایران نوین و زحمات بسیار زیاد سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری برپا شده است.

وی تصریح کرد: ایران مال یک شهر گردشگر است، تمثیلی از ایران در این مجموعه به نمایش درآمده، شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگر است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، ایران مال با ظرفیت پذیرایی از 80 میلیون ایرانی می‌تواند میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد.

وی ادامه داد: اهتمام این دولت به موضوع گردشگری در اختصاص بیش از 8هزار میلیارد تسهیلات در این حوزه به درستی مشخص است، تمام این اقدامات نوید روزهای خوش برای حوزه گردشگری است.

۰۵
شهریور

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجموعه «ایران مال» یکی از بارزترین مصادیق شهر گردشگر «ایران مال» است. باید تلاش کنیم که تمامی سرمایه‌گذاران یقین پیدا کنند بیشترین بازده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور است. امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های «ایران مال» ، فرصت بزرگی برای گردشگری کشور فراهم شود و نشان دهیم می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری یک اقتصاد پویا داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین گشایش نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری (شهر گردشگر) که در مجموعه «ایران مال» برگزار شد، با اشاره به این که امروز کشور در نقطه آغاز یک تحول بزرگ در گردشگری کشور قرار دارد، عنوان کرد: با تدابیر دکتر مونسان نقشه راه گردشگری کشور تهیه شده است و امروز توانسته‌ایم جایگاه میراث فرهنگی را در موضوع گردشگری به درستی تدوین کنیم.


معاون گردشگری تاکید کرد: امروز موضوع شهر گردشگر جایگاه خود را پیدا کرده است و دولت و استانداران در تصمیمات‌شان موضوع شهر گردشگر را کاملا لحاظ کرده‌اند. اکنون شاهد تحول در نگرش به گردشگری هستیم. ظرفیت گردشگری را باید بر اساس شهر گردشگری شکل دهیم.


محب خدایی افزود: یکی از بارزترین مصادیق شهر گردشگر همین مجموعه «ایران مال» است. باید تلاش کنیم که تمامی سرمایه‌گذاران یقین پیدا کنند بیشترین بازده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور است. امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های «ایران مال» ، فرصت بزرگی برای گردشگری کشور فراهم شود و نشان دهیم می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری یک اقتصاد پویا داشته باشیم.


وی در پایان از اختصاص بودجه 8 هزار و 700 میلیارد تومانی دولت برای توسعه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی خبر داد.