اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

۵ دلیل استقبال مصرف کنندگان از هوش مصنوعی

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۴۶ ب.ظ

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به بررسی ۵ دلیل استقبال مصرف کنندگان از هوش مصنوعی پرداخته است.

کریسمس ۲۰۱۷ یک کریسمس شلوغ و پرمشغله برای خرده فروشان بود. در دوران اوج فعالیت و شلوغی، آمازون اعلام کرد که رکوردهای جدیدی را در ایام تعطیلات برای ارسال کالاهای درخواست شده از سوی مشتریان ثبت کرده و ارسال کالا به ۱۸۵ کشور را مدیریت نموده است.

یو پی اس نیز اعلام کرده است که رکورد مربوط به سود در بسته بندی محصولات را شکسته و روزانه در ماه دسامبر بیش از یک میلیون روند بسته بندی را انجام داده است. با یک رشد ۲۳ درصدی در سطح جهان در سال گذشته، تجارت الکترونیک همچنان عملکرد مستحکمی را دنبال کرده است ولی استرس و درگیری ذهنی همواره یک مساله عادی برای کسب و کار و تجارت، شرکت های لجستیکی و مصرف کنندگان است.

بر اساس تحقیق و بررسی که در بریتانیا انجام شده، بیش از نیمی از مرسوله های کریسمس به موقع و قبل از لحظات کریسمس به مقصد مورد نظر نرسیده است. هوش مصنوعی می تواند این هرج و مرج و نابسامانی را مرتب و منظم کند. در اینجا به بررسی دلایل آن می پردازیم:

ارسال سریع تر و به موقع با استفاده از هوش مصنوعی

تاخیر در تحویل مرسوله ها موجب ناامیدی و سرخوردگی مصرف کننده می شود. این ایده آل نیست که شرکت ها بدانند چه چیزی و در چه زمانی احتمالا خریداری می شود؟ کارشناسان زنجیره عرضه شاید از آن پس بتوانند اطمینان حاصل کنند که نیروی انسانی کافی را در اختیار دارند، و انبار و ظرفیت های حمل و نقل برای ارسال محموله ها کافی است یا حتی کالاها را ارسال کنند تا نزدیک به آدرسی که قرار است آن کالا خریداری و تحویل داده شود، انبار گردد. (به این روند پیش بینی خرید گفته می شود.)

آمازون سالهاست که هوش مصنوعی را تجربه کرده است ولی شرکت های دیگر هنوز با فاصله نزدیکی از این شرکت قرار دارند. اوتو یک شرکت تجارت الکترونیک آلمانی سیستمی را ایجاد کرده است که حدود ۳ میلیارد معامله و داد و ستد را تجزیه و تحلیل می کند و همین طور ۲۰۰ متغیر از جمله اطلاعات فروش، جستجوها در وبسایت و اطلاعات آب و هوا را تحلیل می کند. با دقت ۹۰ درصد، این سیستم قادر است تا رفتار فروش در ۳۰ روز آینده را پیش بینی کند. اکنون این شرکت حدود ۲۰۰ هزار قلم کالا را در ماه بدون دخالت انسانی خریداری می کند. مازاد انبار به یک پنجم کاهش یافته و بازگشت کالا نیز بیش از ۲ میلیون قلم در سال کاهش با کاهش روبرو شده است. این مساله موجب رضایت بیشتر مشتری نیز شده است چرا که کالاها را به طور مناسب تر و کارآمدتر دریافت می کند.

مصرف کننده چیزی را که می خواهد دریافت می کند

یک چالش بزرگ برای زنجیره عرضه پیش بینی محصولات برای فصل آینده است. بازرگانان باید خیلی زود انتخاب های خود را انجام دهند و این ریسک را قبول کنند که موجودی کالاهای آنها در انبار به فروش نرسد. از طرف دیگر، مصرف کنندگان هم باید امیدوار باشند که خرده فروشان آن چیزی را که آنها می خواهند خریداری کنند، در انبار داشته باشند. نااطمینانی ها و عدم انطباق عرضه و تقاضا هزینه بر و ناکارآمد برای همه طرف هاست. اعتبار یک برند تجاری در معرض خطر است، و مصرف کنندگان هزینه بالاتری را برای پوشش این ریسک می پردازند. یک رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی، سیستم موسوم به برنامه ریزی خطی بهینه سازی شده است که اطلاعات و داده هایی مثل فروش داخلی و سوابق مشتریان، اطلاعات رقابتی، تجزیه و تحلیل های روند و ترجیحات شبکه های اجتماعی را جمع آوری می کند تا یک پرونده شخصی برای مصرف کننده ایجاد کند. این تقسیم بندی مشتری به خرده فروش این امکان را می دهد تا برای انتخاب محصولاتی که بهترین انطباق با سلیقه و خواست مشتری را دارد، تصمیم گیری دقیق تری داشته باشد. طراحان می توانند متغیرهایی را برای فصل بعدی ایجاد کنند و حتی درامد مورد انتظار را محاسبه نمایند.

ارسال امن کالاها

زمانی که متخصصان زنجیره عرضه بدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد، می توانند اطمینان دهند که بسته ها علی رغم شرایط نامساعد نیز به دست مصرف کننده خواهد رسید. وینوارد ارائه دهنده اطلاعات دریایی تل آویو اعلام کرده است که این مساله از طریق هوش مصنوعی امکان پذیر است تا ایمنی انتقال و حمل و نقل کالا در سراسر جهان را پیش بینی کرد. این استارتاپ اسرائیلی قراردادی را با شرکت بیمه لیودز مستقر در لندن در نوامبر ۲۰۱۷ منعقد کرد، تا وینوارد برای شرکت های عضو لیودز نرم افزاری را عرضه کند که اتفاقات  حوادث دریایی را پیش بینی کند. سیستم هوش مصنوعی به پیش بینی مشکلات واقعی و احتمالی مثل تاخیر در عرضه، اعتصاب، زلزله یا سونامی کمک می کند و به تیم های مربوطه اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه ای را برای راضی نگه داشتن مشتریان اتخاذ کنند.

کالاهای کمتری سرقت می شود

برخی سفارشات به علت وقوع جرم به مقصد نمی رسد. اف بی آی برآورد کرده است که سرقت بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال به بخش کسب و کار و شرکت های آمریکا هزینه وارد می کند. تشخیص چهره و تشخیص رفتار مشکوک می تواند به جلوگیری از این مساله کمک کند.در شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی "ییتو تکنولوژی" چین، کارت ها عبور کارکنان و بازدیدکنندگان به طور خودکار خوانده می شود و نیازی به کشیدن کارت ها نیست و هر مسافری در طبقه مشخص شده خود جای می گیرد. دوربین ها هر کسی را که وارد ساختمان می شود، ضبط می کند و او را تا زمانی که داخل ساختمان است ، رصد می کند.

ژو لانگ از پایه گذاران اصلی این شرکت تاکید کرد: ماشین های ما می توانند به راحتی شما را در بین ۲ میلیارد نفر در عرض چند ثانیه تشخیص دهند.

پلت فرم ییتو شامل ۱.۸ میلیارد عکس از کسانی است که اطلاعات آنها در پایگاه داده های ملی چین وجود دارد یا کسانی که اخیرا از چین دیدن کرده اند. ۳۲۰ میلیون عکس از مرزهای چین آمده است، تصاویری که از افرادی که قصد ورود به چین داشته اند یا از این کشور خارج شده اند، گرفته شده است.

از این فناوری می توان برای محافظت از انواع دارایی ها از خودرو گرفته تا فروشگاه استفاده کرد. در بوستون، دوربین های امنیتی هوشمند حتی می توانند وقوع جرم را پیش بینی کنند.

خدمات سریعتر و بهتر برای مشتری

بر اساس تحقیق و بررسی انجام شده توسط موسسه جنسیس در ۱۶ اقتصاد بزرگ و مهم جهان، هزینه خدمات ضعیف به مشتری حدود ۳۳۸.۵ میلیارد دلار در سال است.مشتریان از ارائه خدمات ناکافی و نامناسب، ناامید می شوند. هوش مصنوعی می تواند اطلاعات مناسبی را برای کارکنان بخش خدمات مشتریان ارائه دهد. در عین حال، دستیاران فعال صوتی می تواند فرصتی را برای پیشرفت فراهم آورند. تنها تصور کنید که شما سئوال می کنید: با دی اچ ال تماس بگیر و اطلاعاتی را دریافت کن که سفارش من چه زمانی می رسد." و دستیار دیجیتالی شما به یک ربات چت متصل می شود و اطلاعاتی را پیدا می کند و آن را در اختیار شما قرار می دهد.

البته این تحولات بدون ریسک و خطر نیست. نگرانی ها درباره از دست رفتن فرصت های شغلی و خارج از کنترل شدن ماشین ها از مهمترین نگرانی ها به شمار می رود. همان طور که ربات های دارای هوش مصنوعی فعالیت خود را در کنار انسان به عنوان وسائل نقلیه مستقل آغاز کرده اند، یا به عنوان دوربین های امنیتی و دستیاران دیجیتال، برخی کارشناسان از لزوم این مساله سخن گفته اند که باید یک جعبه سیاه اخلاقی برای این ربات ها در نظر گرفته شود تا عملکرد آنها تحت نظارت باشد و آنها را قادر سازد تا در صورت وقوع حوادث بتوانند اقدامات خودشان را توضیح دهند. مثل تصادف مرگباری که برای یک خودروی خودران تسلا مدل اس در ماه می ۲۰۱۶ میلادی روی داد. برخی دیگر نیز تصور می کنند که رفتار ربات ها باید مانند نوع رفتارهای انسان ها مورد بررسی قرار گیرد، چیزی که غالبا به صورت رمزآلود باقی مانده است.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

  • Elham

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی