اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

چند سالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری توجه ویژه‌ای به توسعه فناوری عینک‌های واقعیت‌مجازی و هدست‌های واقعیت افزوده کرده‌اند و در تلاش هستند تا هرچه زودتر این دستگاه‌های جذاب را در بین مردم فراگیر کنند.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛ از گوگل گرفته تا مایکروسافت و اپل سال 2018 را سال‌ «واقعیت افزوده» نامیده‌اند و به نظر می‌رسد این غول‌های فناوری بنا دارند تا در این سال‌ پروژه‌های نیمه تمام خود را تمام کنند و محصولات واقعیت‌ افزوده و واقعیت مجازی خود را به طور رسمی وارد بازار کنند.

هولولنز مایکروسافت

شرکت مایکروسافت چند سالی است که روی پروژه هولولنز متمرکز شده و نسخه اولیه آن را نیز با قیمت 3000 دلار عرضه کرده است. مایکروسافت عقیده دارد که این هدست واقعیت افزوده هنوز شرایط حضور در بازار عمومی را ندارد و بیشتر برای توسعه‌دهندگان و البته رفع اشکالات احتمالی عرضه شده و به دلیل تولید محدود قیمت آن هنوز گران است.

با اینکه این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده است اما توانسته توجه بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش‌های مختلف را به سوی خود جلب کند. به عنوان نمونه می‌توان به شرکت Scopis اشاره کرد که توانسته با پلتفورم  Holographic Navigation محیط مجازی را برای جراحان فراهم کند تا با دقت بسیار بالایی به جراحی‌های مغز و نخاع بپردازند.

در این پلتفورم هولولنز نقش حیاتی ایفا می‌کند و می‌تواند حرکات ابزار‌های پزشکان را به دقت ثبت کند و به لطف سنسورهای حساس خود اطلاعات دقیقی را از مثلا میزان فشار مورد نیاز چاقو برای برش دادن محل جراحی را به پزشک نشان دهد.

بدون شک هولولنز علاوه بر پزشکی می‌تواند کمک‌های زیادی را به دیگر بخش‌ها کند و در بسیاری از کارهای حساس و یا حتی غیرممکن دخالت کند.

مایکروسافت قول داده این گجت واقعیت افزوده که از هوش مصنوعی بهره برده است را با سرمایه گذاری جدید خود طی سال 2018 به طور انبوه روانه بازار کند. حالا باید منتظر ماند و دید این وعده مایکروسافت عملی خواهد شد یا خیر؟

عینک گوگل

شرکت گوگل ید طولایی در تحقیق روی فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد و چند سال پیش اولین عینک واقعیت مجازی خود با نام گوگل گلس را راهی بازار کرد که البته چندان با استقبال مواجه نشد و بسیاری از کارشناسان آن را پروژه‌ای شکست خورده نامیدند.

اما چند ماه پیش نسخه جدید این دستگاه راهی بازار شد که توانست انتقاد‌هایی که از قبل مطرح بود را برطرف کند. گوگل سیاست‌های خود در ساخت این دستگاه را نیز تغییر داد و سعی کرده تا برای موفقیت پروژه خود پیرو راه مایکروسافت باشد یعنی آهسته و پیوسته حرکت کند و محصول خود را به مرور زمان ارتقا دهد. نسخه جدید عینک گوگل Glass enterprise edition  نام دارد و بسیار سبک، کم حجم و ساده طراحی شده است و با قیمت 1829 دلار به دست مشتریان می‌رسد.

گوگل مشغول کار روی نسخه پیشرفته‌تر این عینک است و احتمالا در سال 2018 از نسخه جدید آن رونمایی خواهد کرد.

غول جستجوی دنیا در تلاش است در سال جدید میلادی ، شریکانی را برای خود دست و پا کند تا احتمال موفقیت خود در این بازار را افزایش دهد. گوگل خوب می‌داند که طی دو سال آینده مایکروسافت ، سامسونگ و احتمالا اپل هم از عینک و هدست‌های جدید خود رونمایی خواهند کرد و به همین دلیل در تلاش است تا از رقبای دیرینه خود عقب نماند.

اپل؛ رقیب نو رسیده

یکی از شرکت‌های وابسته اپل نیز اعلام کرده که اپل به شدت به دنبال وارد شدن به بازار واقعیت افزوده است این شرکت قصد دارد تا با دستگاه جدید خود وارد بازار رقابت شود. به گفته این منبع آگاه این عینک احتمالا در سال  2018 در مراسم دهمین سالگرد متولد شدن گوشی‌های آیفون رونمایی خواهد شد و بعد از مدتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد عینک اپل بتواند به خوبی با آیفون و آیپد ارتباط برقرار کند و محیط مجازی جذابی را برای کاربران محیا کند.

اپل هنوز از میزان سرمایه گذاری خود در این پروژه سخنی نگفته است؛ اما با خرید چند شرکت فعال در حوزه واقعیت‌ افزوده نشان داده که با قدم‌های استوار وارد میدان رقابت می‌شود و قصد دارد تا با رقیبان سرسخت خود حسابی دست‌وپنجه نرم کند.

  • Elham

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی