اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

بازی تاج و تخت در عربستان

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۵۷ ب.ظ
دستگیری شاهزاده های سعودی توسط شاه جدید عربستان موضوع مهم رسانه های دنیا است. شاه محمد ابن سلمان قرار است بعد از کناره گیری شاه سلمان ۸۱ ساله در انتهای سال جاری یا ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی رسما تاج گذاری شود.

اقتصاد ایرانی: دستگیری شاهزاده های سعودی توسط شاه جدید عربستان موضوع مهم رسانه های دنیا است. شاه محمد ابن سلمان قرار است بعد از کناره گیری شاه سلمان ۸۱ ساله در انتهای سال جاری یا ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی رسما تاج گذاری شود و در سمت شاه کارش را انجام دهد ولی تا ان زمان وظایف شاه را با حضور شاه پیشین انجام می دهد.

دستگیری یازه نفر از شاهزاده ها که برخی در کسوت وزیر کار می کردند بسیار بحث بر انگیز بود. دستگیری افرادی که تا دیروز همسفره شاه ۳۲ ساله سعودی بودند و امروز از انها به عنوان افرادی که به دلیل فساد مالی باید مورد بازخواست قرار بگیرند نام برده می شود.

این دستگیری ها در کنار سیاستهای تازه ای که شاه عربستان برای کشور وضع کرده است، رابطه این کشور با امریکا و دولت تازه این کشور، توسعه دامنه جنگ در یمن و تصمیم گیری در مورد سهام ارزشمند ترین و بزرگترین شرکت نفتی عربستان، زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازار فراهم کرده است.

آمار نشان میدهد در روز دوشنبه متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون رسید و انتظار می رود این روند  افزایشی در ماه های آتی هم ادامه داشته باشد. عربستان در نظر دارد محدودیت تولید نفت را تا شش ماه دیگر هم ادامه دهد تا از این طریق قیمت نفت را به سطح مطلوب خود نزدیک کند.

حال چندین سوال مهم وجود دارد که یافتن پاسخ آنها می تواند بسیار روشنگر باشد. اول اینکه دلیل این دستگیری ها در عربستان چیست؟ دوم تاثیر این دستگیری ها روی اقتصاد عربستان و بازار نفت چیست؟ سوم اینکه ایا رابطه شاه جدید عربستان با دولت تازه امریکا در این سیاست ها تاثیر گذار بوده است یا خیر؟

در مورد دلیل دستگیری ها مسایل مختلفی مطرح می شود. سی ان بی سی این دستگیری را تلاش شاه جدید برای کسب قدرت بیشتر می داند و از تحولات عربستان به عنوان تصویری عینی از تحولات سریال هالیودی؛ بازی تاج و تخت؛ نام می برد. سی ان بی سی می نویسد: شاه جدید عربستان در صدد کنار زدن تمامی افرادی است که به زعم او تهدیدی برای قدرتش محسوب می شوند. او در صدد محدود کردن دایره قدرت به خانواده درجه اول خود است و به همین دلیل یازده نفر از سر شناس ترین و ثروتمند ترین شاهزاده های عربستانی را به اتهام فساد مالی دستگیر کرده است. البته او شخصا این کار را انجام نداده است بلکه از طریق ایجاد کمیته نظارت بر عملکر مالی و ارزیابی فساد مالی در کشور، وارد این عرصه شده است.

در صورت کنار رفتن این افراد او می تواند با قدرت بیشتری به اداره کشور بپردازد ولی باعث می شود تا شاه عربستان دشمنانی در داخل داشته باشد که این دشمنان همیشه برای بقای شخص شاه یا حکومت او مضر هستند.

در مورد تاثیر گذاری این دستگیری ها روی بازار نفت می توان این طور بیان کرد که بازار نفت به شدت متاثر از سیاست های عربستان است. تحولات سیاسی که باعث بی ثباتی در عربستان شود زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم مد کند. همانطور که از زمان انتشار خبر دستگیری ها در عربستان قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی بالغ بر ۴ درصد رشد کرده است. اما رشد قیمت نفت برای عربستان مطلوب است زیرا برای رسیدن این کشور به نقطه سربسری در بودجه باید هر بشکه نفت با قیمت بیش از ۷۰ دلار به فروش برسد. در غیر این صورت فشار کسری بودجه در این کشور آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد می کند. در واقع این تحول سیاسی در عربستان در کنار تنشی که دوست و شریک دیرینه اش یعنی امریکا با ایران ایجاد کرده است می تواند زمینه ساز افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شود و اقتصاد عربستان را از بحران مالی نجات دهد. سیاستی که هم برای امریکا و هم برای عربستان مطلوب است.

مساله مشهود دیگر تلاش شاه تازه عربستان برای نزدیک شدن رابطه کشورش با امریکا است. انتشار خبر پیشنهاد رییس جمهوری امریکا برای واگذاری سهام شرکت نفتی آرامکو در بورس نیویورک و وارد شدن شرکت های نفتی دیگر عربستان در بازار سهام نیویورک را می توان از دیگر نشانه های نزدیکی رابطه این دو کشور دانست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی