اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

وزیر امور اقتصادی و دارایی از نهایی شدن مذاکرت برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شادا، مسعود کرباسیان طی سخنانی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اعلام این خبر اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم و حضور جدی در پیمان اوراسیا داشته باشیم، تغییرات بسیار مثبت و بزرگی در زمینه واردات و به ویژه صادرات برای بخش خصوصی در کشور خواهیم داشت.
وی با اشاره به قریب الوقوع بودن سفر رییس جمهور روسیه و آذربایجان به تهران و تاکید بر لزوم بهره برداری مطلوب از این فرصت برای تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه اظهار داشت: این بهترین موقعیت برای تثبیت بحث سوآپ ارزی و مبادله کالا و خدمات از طریق پول های ملی دو کشور است و تاثیر بسیار مطلوبی بر افزایش صادرات غیرنفتی ایران خواهد داشت.
کرباسیان با تشریح مذاکرات انجام شده بین ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان و دیگر همسایگان شمالی و به ویژه کانال سبز ایجاد شده توسط دولت روسیه و اعمال 15 درصد تخفیف برای صادرات کالاهای ایرانی گفت: استفاده از این موقعیت، نیازمند یک سازمان اجرایی مناسب برای ساماندهی تشکل های همگن و اصناف است.
وی با بیان اینکه به رغم وجود برخی موانع خارج از اراده ما، برخی مشکلات موجود، ناشی از کم کاری دولت و بخش خصوصی در ادوار گذشته است، به نحوی که گاهاً موجب گلایه طرف های خارجی می شود؛ به طور مثال طرف های آذری و ارمنی برای رفع مشکلات و توسعه همکاری ها و با بیان اینکه ما کیفیت و استاندارد کالاهای شما را قبول داریم، حتی پیشنهاد کردند که بیایند و کالاهای ما را بسته بندی کنند و به بازارهای مورد نظر در کشور روسیه ارسال کنند اما ظاهراً هنوز این آمادگی نزد طرف ایرانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: به هر حال آنچه به نظر من میرسد، فضای همکاری بسیار خوبی با پنج کشور همسایه شمالی وجود و باید از این فرصت استفاده کنیم.
کرباسیان در ادامه با بیان اینکه کشور آذربایجان علاقه زیادی به سرمایه گذاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران در کشور خود دارد، نهایی شدن افتتاح کارخانه خودرو سازی و داروسازی در آذربایجان را علامت مثبتی برای توسعه همکاری ها در این ارتباط خواند و گفت: اقدامات مثبت طرف آذری از جمله تسهیلات گردشگری ایجاد شده و اعلام آمادگی برای کشت فرا سرزمینی، فرصت بسیار خوبی است که نوید روزهای بسیار امیدبخشی را در توسعه همکاری ها میدهد، اگر توان و تیزچنگی لازم را برای استفاده از آن داشته باشیم.
وی با اشاره به افتتاح خط آهن مشترک آستارا بین ایران و آذربایجان گفت: این امر امکان و ظرفیت گسترده ای به لحاظ پیوستگی خط آهن این کشور به روسیه و در دسترس قرار دادن بازار چین و اروپا، برای ما فراهم می آورد و فرصت بسیار مناسبی برای پیوند به بازار جهانی و تحقق برونگرایی مد نظر در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.
کرباسیان با بیان اینکه از قرارداد تنها 1.7 میلیارد دلار از قرارداد فاینانس 26 میلیارد دلاری بسته شده در جریان مذاکرات اخیر، از پیش معلوم شده اظهار داشت: بخش خصوصی باید تلاش کند برای استفاده از باقیمانده این رقم کلان، اقدام کند.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در خصوص صدور ضمانتنامه ها و برخی مشکلات دیگر که با همت دولت و بخش خصوصی قابل حل است، پیشنهاد داد جلسه آتی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگان دستگاه های دخیل به منظور حل این مشکلات اختصاص یابد.
وی همچنین از نمایندگان اتاق بازرگانی دعوت کرد برای طرح نظرات مشورتی خود در خصوص بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از تکالیف برنامه ششم توسعه در جلسات کمیسیون تخصصی اقتصادی دولت شرکت کنند.
گفتنی است، پیمان اقتصادی اوراسیا از ابتدای ژانویه سال 2015 میلادی فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.
عملیاتی شدن پیمان اقتصادی اوراسیا در وهله نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای مستقل هم‌سود عضو این اتحادیه منجر شده است. درعین‌حال هدف اصلی ایجاد این پیمان، تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی