اقتصاد ایرانی

آخرین نظرات
  • ۲۷ آبان ۹۸، ۱۰:۱۳ - پوریا قلعه
    لایک

جهان بدهکارتر شد

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۵ ق.ظ

بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود نوشت که میزان کل بدهی های کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۲۵ هزار میلیارد دلار بوده است که معادل ۳۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا است.

در سالهای اخیر در مورد بدهی‌های دولتی در کشورهای مختلف دنیا گزارشهای زیادی ارایه شده است. افزایش بدهی های دولتی در برخی از کشورهای اروپایی زمینه را برای بحرانی شدن اوضاع اقتصادی منطقه یورو و احتمال ورشکستگی دولتی انها فراهم کرد. اما سوال اصلی این است که انواع دیگر بدهی ها در دنیا چیست و مبلغ کل بدهی های کشورهای مختلف دنیا چقدر است؟

بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود نوشت که میزان کل بدهی های کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۲۵ هزار میلیارد دلار بوده است که معادل ۳۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا است. در دو سال گذشته میزان بدهی های دولتی سالانه ۲۶ هزار میلیارد دلار رشد کرد که این رقم بسیار چشمگیر است. نکته دیگر اینکه طی یک دهه اخیر سرعت رشد بدهی ها در دنیا بیشتر از سرعت رشد تولید ناخالص داخلی دنیا بوده است و همین مساله باعث نگرانی فعالان اقتصادی و اقتصاددانان شده است.

انواع بدهی ها و سهم آنها به کل

به گزارش موسسه مک کینزی چهار نوع بدهی وجود دارد. اول بدهی های مالی، دوم بدهی های دولتی، سوم بدهی های شرکتی و در اخر بدهی های خانوارها. گزارش این موسسه نشان داده است در فصل اخر سال ۲۰۰۰ میلادی مجموع بدهی های کشورها در دنیا برابر با ۸۷ هزار میلیارد دلار بود که ۲۲ هزار میلیارد دلار ان را بدهی دولتی و ۱۹ هزار میلیارد دلار را بدهی خانوارها تشکیل داده بود. تا فصل اخر سال ۲۰۰۷ میلادی میزان بدهی جهان با ۵۵ هزار میلیارد دلار افزایش به ۱۴۲ هزار میلیارد دلار رسید. در این زمان هم ۳۳ هزار میلیارد دلار از بدهی ها به دولت و ۳۳ هزار میلیارد دلار به خانوارها اختصاص داشت. این تنها سالی بود که میزان بدهی موسسات مالی بیشتر از دولت بود. در فصل دوم سال ۲۰۱۴، مجموع بدهی ها به ۱۹۹ هزار میلیارد دلار رسید که ۵۷ هزار میلیارد بیشتر از سال ۲۰۰۷ بود. در این زمان مبلغ بدهی های دولتی برابر با ۵۸ هزار میلیارد دلار بود.

نکته جالب گزارش این است که در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی نرخ رشد بدهی ها در دنیا برابر با ۷.۳ درصد در هر سال بود در حالیکه در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ میلادی، نرخ رشد سالانه بدهی ها به ۵.۳ درصد تقلیل یافت.

در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، نرخ رشد سالانه بدهی های دولتی برابر با ۵.۸ درصد بود در حالیکه نرخ رشد بدهی های موسسات مالی برابر با ۹.۴ درصد و نرخ رشد بدهی خانوارها برابر با ۸.۵ درصد بود. در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴، نرخ رشد بدهی های دولتی به ۹.۳ درصد در هر سال رسید در حالیکه نرخ رشد بدهی های بدهی موسسات مالی به ۲.۹ درصد و نرخ رشد بدهی های خانوارها به ۲.۸ درصد رسید.

مهمترین یافته های گزارش مک کینزی

موسسه مک کینزی با اشاره به این نکته که میزان بدهی های دنیا در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ معادل ۲۵ هزار میلیارد دلار در هر سال رشد کرد نوشت: مطالعات ما در مورد میزان بدهی سه نتیجه مهم در بر داشته است.

اول: در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴و نرخ رشد بدهی های خانوارها و موسسات مالی نسبت به هفت سال اول دوره مورد مطالعه کاهش یافت. نرخ رشد بدهی های شرکت ها در هر دو دوره یکسان بود ولی بدهی های دولتی در هفت سال دوم مورد مطالعه با سرعت بالایی نسبت به هفت سال اول رشد کرد.

دوم: سرعت رشد بدهی ها در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ میلادی بیشتر از سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ خواهد بود و بیشترین رشد بدهی ها هم به دولت ها اختصاص خواهد داشت و این برای اقتصاد دنیا بسیار نگران کننده است.

سوم: بدهی های دنیا با سرعتی بیش از سرعت رشد تولید ناخالص داخلی رشد می کند. در واقع ما با سرعتی بیش از سرعت ایجاد ثروت، استقراض می کنیم و این روند در میان مدت و بلند مدت آسیب های زیادی به اقتصاد کشورها وارد می کند.

در پایان باید گفت میزان بدهی ها در دنیا در سال ۲۰۰۰ برابر با ۲۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی بود در حالیکه در سال ۲۰۰۷ به ۲۶۹ درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۲۸۶ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی